|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
07 Jan 2014 20:58
jonaslarsson skrev: | RallyQuattro skrev: | Supramannen skrev: | Bra pris, men med extra fjädrar, test stötdämpare skulle det vart bättre köpt ett riktigt banåkar kit väl..? |
Finns ju inget till en Audi S8...
Det bästa som finns är kw ver2 inget annat
SDV mailade H&R för o se om dom kunde fixa ett club sport kitt men det var för ett år sedan o ännu inte fått nått svar..
Så tips på nån som fixar åt mig mottages gärna, dock inget svindyrt stcc/dtm kitt. |
intrax kanske har vad du söker om inte annat gör dom nog ett
http://www.intraxracing.nl/merken/audi/a8-type-d2/aud5541-1k2/ |
Värt att kolla iaf.
Det jag hittade på ett annat forum var att de inte hade.
Så bäst är nog att kolla direkt med dem.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
07 Jan 2014 21:32
Lillen skrev: | jonaslarsson skrev: | RallyQuattro skrev: | Supramannen skrev: | Bra pris, men med extra fjädrar, test stötdämpare skulle det vart bättre köpt ett riktigt banåkar kit väl..? |
Finns ju inget till en Audi S8...
Det bästa som finns är kw ver2 inget annat
SDV mailade H&R för o se om dom kunde fixa ett club sport kitt men det var för ett år sedan o ännu inte fått nått svar..
Så tips på nån som fixar åt mig mottages gärna, dock inget svindyrt stcc/dtm kitt. |
intrax kanske har vad du söker om inte annat gör dom nog ett
http://www.intraxracing.nl/merken/audi/a8-type-d2/aud5541-1k2/ |
Värt att kolla iaf.
Det jag hittade på ett annat forum var att de inte hade.
Så bäst är nog att kolla direkt med dem. |
Verkligen värt att kolla en super bra dämpare till ok pris som du kan speca med rätt fjädrar och allt så du kan köra ifrån alla porschar du pratar om..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
Trådstartare
07 Jan 2014 23:28
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Marcus Erlandsson
Halmstad
Här sen Okt 2009
Inlägg: 37
08 Jan 2014 18:09
_________________ /Marcus Erlandsson
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
Trådstartare
11 Jan 2014 13:09
Pär på www.scm-engineering.se/ ska återkomma med svar
Fick dock svar direkt från Intrax:
As you probably know, all our shocks are custom made. We can build you
everything you want.
Important for us is to have as much info as possible about the car. I
understand that you've changed the engine in of the S8. Did you change more?
Can you give us the info about:
- corner weights
- length of the shock on drive height
- Length of the shock fully extended
- Length of the shock fully compressed
I ask you all these questions because we want to make the shock ideal for
your car. Normally with a car like this we would like to have it hear so we
can do all the measurements with the right tires etc. Sometimes we come to
the customer but this is of courde dependable on the budget ;-).
Are you interested in our 1K2 system, 1 knob for adjusting the bump and the
rebound (of course in the right ratio) or our 4-way system on which you have
low high speed bump, rebound and overall setting independently?
Så ja återkommer när jag fått mer info om priser osv..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
11 Jan 2014 14:43
Ca 25k får du räkna med om jag minns rätt
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
Trådstartare
11 Jan 2014 16:17
Nån som har uppfattning om hur mycke snabbare man kör med Intrax 1K2 ?
Om vi tar tex kurviga Gotland ring om jag har vanliga Kw ver2 för 15k hur mycke snabbare per varv skulle 1K2 för 25k göra? pratar vi 1sek eller mer?
Om man sen går upp till 4way och får dom rätt inställda är det en till sekund i vinst då?
Vad jag förstått är det många Bmw cup bilar som kör Intrax nån som vet om nån av dom körde nått annat fabrikat innan o sen böt och då slog sitt varv rekord?
Är 1K2 den man bör satsa på eller är Intrax HDA eller RSA också grymma på bana?
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
11 Jan 2014 16:38
RallyQuattro skrev: | Nån som har uppfattning om hur mycke snabbare man kör med Intrax 1K2 ?
Om vi tar tex kurviga Gotland ring om jag har vanliga Kw ver2 för 15k hur mycke snabbare per varv skulle 1K2 för 25k göra? pratar vi 1sek eller mer?
Om man sen går upp till 4way och får dom rätt inställda är det en till sekund i vinst då?
Vad jag förstått är det många Bmw cup bilar som kör Intrax nån som vet om nån av dom körde nått annat fabrikat innan o sen böt och då slog sitt varv rekord?
Är 1K2 den man bör satsa på eller är Intrax HDA eller RSA också grymma på bana? |
Frågan är om det går att förenkla resonemanget så långt, mer inställningar innebär ju inte per automatik att det kommer att gå snabbare, det är mycket lättare att skruva bort sig på mer avancerade prylar, men visst behärskar du att göra full cornerweight och att tuna in bilen perfekt så lär det finnas betydligt mer att hämta med 4-way. Det är ju att jämföra sportiga gatåka prylar med rena race gejer men till sist beror det som vanligt på föraren.
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
Trådstartare
11 Jan 2014 16:45
Dignell skrev: | RallyQuattro skrev: | Nån som har uppfattning om hur mycke snabbare man kör med Intrax 1K2 ?
Om vi tar tex kurviga Gotland ring om jag har vanliga Kw ver2 för 15k hur mycke snabbare per varv skulle 1K2 för 25k göra? pratar vi 1sek eller mer?
Om man sen går upp till 4way och får dom rätt inställda är det en till sekund i vinst då?
Vad jag förstått är det många Bmw cup bilar som kör Intrax nån som vet om nån av dom körde nått annat fabrikat innan o sen böt och då slog sitt varv rekord?
Är 1K2 den man bör satsa på eller är Intrax HDA eller RSA också grymma på bana? |
Frågan är om det går att förenkla resonemanget så långt, mer inställningar innebär ju inte per automatik att det kommer att gå snabbare, det är mycket lättare att skruva bort sig på mer avancerade prylar, men visst behärskar du att göra full cornerweight och att tuna in bilen perfekt så lär det finnas betydligt mer att hämta med 4-way. Det är ju att jämföra sportiga gatåka prylar med rena race gejer men till sist beror det som vanligt på föraren. |
Därför jag skrev "rätt inställd" efter 4way
Men 4way blir nog alldeles för dyrt..
Så om man jämför 1K2 för 25k mot ett färdigt kitt för ca15k från tex KW, H&R, Bilstein, Koni hur mycke bättre är Intrax 1K2 då?
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen
11 Jan 2014 17:05
RallyQuattro skrev: | Dignell skrev: | RallyQuattro skrev: | Nån som har uppfattning om hur mycke snabbare man kör med Intrax 1K2 ?
Om vi tar tex kurviga Gotland ring om jag har vanliga Kw ver2 för 15k hur mycke snabbare per varv skulle 1K2 för 25k göra? pratar vi 1sek eller mer?
Om man sen går upp till 4way och får dom rätt inställda är det en till sekund i vinst då?
Vad jag förstått är det många Bmw cup bilar som kör Intrax nån som vet om nån av dom körde nått annat fabrikat innan o sen böt och då slog sitt varv rekord?
Är 1K2 den man bör satsa på eller är Intrax HDA eller RSA också grymma på bana? |
Frågan är om det går att förenkla resonemanget så långt, mer inställningar innebär ju inte per automatik att det kommer att gå snabbare, det är mycket lättare att skruva bort sig på mer avancerade prylar, men visst behärskar du att göra full cornerweight och att tuna in bilen perfekt så lär det finnas betydligt mer att hämta med 4-way. Det är ju att jämföra sportiga gatåka prylar med rena race gejer men till sist beror det som vanligt på föraren. |
Därför jag skrev "rätt inställd" efter 4way
Men 4way blir nog alldeles för dyrt..
Så om man jämför 1K2 för 25k mot ett färdigt kitt för ca15k från tex KW, H&R, Bilstein, Koni hur mycke bättre är Intrax 1K2 då? |
Jag skulle gissa på 1-3 sekunder på Gotland med rätt förare. Men jag skulle gissa att kostnaderna för cornerweight och utsortering kommer gå på minst 10k iom att du säkert kommer vara tvungen att labba en hel del med fjädrar mm innan då får till det. 15k är mer plug and play än ett fullrace kit, enligt min erfarenhet.
Jag bytte från Bilsteins B14 kit och gick till AST full race prylar på min bil för två år sedan och det är den bästa uppdatering jag gjort, sen kan jag inte säga att jag kör mycket snabbare nu än jag gjorde tidigare. Skillnaden är att då fick jag vålda och överköra något varv för att få till en bra varvtid, nu kan jag köra dessa tider varv efter varv utan att överköra däcken, beroende på att bilens beteende är så mycket bättre.
|
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652
11 Jan 2014 17:05
RallyQuattro skrev: | Dignell skrev: | RallyQuattro skrev: | Nån som har uppfattning om hur mycke snabbare man kör med Intrax 1K2 ?
Om vi tar tex kurviga Gotland ring om jag har vanliga Kw ver2 för 15k hur mycke snabbare per varv skulle 1K2 för 25k göra? pratar vi 1sek eller mer?
Om man sen går upp till 4way och får dom rätt inställda är det en till sekund i vinst då?
Vad jag förstått är det många Bmw cup bilar som kör Intrax nån som vet om nån av dom körde nått annat fabrikat innan o sen böt och då slog sitt varv rekord?
Är 1K2 den man bör satsa på eller är Intrax HDA eller RSA också grymma på bana? |
Frågan är om det går att förenkla resonemanget så långt, mer inställningar innebär ju inte per automatik att det kommer att gå snabbare, det är mycket lättare att skruva bort sig på mer avancerade prylar, men visst behärskar du att göra full cornerweight och att tuna in bilen perfekt så lär det finnas betydligt mer att hämta med 4-way. Det är ju att jämföra sportiga gatåka prylar med rena race gejer men till sist beror det som vanligt på föraren. |
Därför jag skrev "rätt inställd" efter 4way
Men 4way blir nog alldeles för dyrt..
Så om man jämför 1K2 för 25k mot ett färdigt kitt för ca15k från tex KW, H&R, Bilstein, Koni hur mycke bättre är Intrax 1K2 då? |
1k2 räcker långt jag har det på min BMW 140. det fina med intrax är ju att dom är uppgraderings bara.
När du känner att inte 1k2 räcker till längre så är det ju bara att uppgradera dina ben till 4way. jag har själv uppgraderat med ARC på mina i vinter.
_________________ ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
11 Jan 2014 17:39
4way är runt 50k minst
RSa är en mer gat dämpare.. Ik2 kan du få specat som du önskar.
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
Trådstartare
13 Jan 2014 10:06
Jag har fått lite oroande info från annat håll om Intrax dämpare som gått av?
Finns ju en här på Rejsa men tydligen flera i Europa med detta problem..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71434&postdays=0&postor . . . .
Men min tanke är att dessa kanske alla har McPherson ben? kombinerat med klen dämpar kropp i alu= haveri?
Min konstruktion på framvagn borde inte ge samma böj krafter på stötdämparen?
Eller ska man höra efter hos fler tillverkare som dessa jag hittade på rejsa:
Sellholm eller KH motorsport om du vill ha Bilstein proflex eller öhlins
Tech pro fixar Reiger
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
13 Jan 2014 10:14
RallyQuattro skrev: | Jag har fått lite oroande info från annat håll om Intrax dämpare som gått av?
Finns ju en här på Rejsa men tydligen flera i Europa med detta problem..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71434&postdays=0&postor . . . .
Men min tanke är att dessa kanske alla har McPherson ben? kombinerat med klen dämpar kropp i alu= haveri?
Min konstruktion på framvagn borde inte ge samma böj krafter på stötdämparen?
Eller ska man höra efter hos fler tillverkare som dessa jag hittade på rejsa:
Sellholm eller KH motorsport om du vill ha Bilstein proflex eller öhlins
Tech pro fixar Reiger |
Tror inte det är nått att oro sig för..
Märket på stötdämparen spelar inte så stor roll, köpt ett ban kit det är lika bra..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802
13 Jan 2014 13:12
KH Motorsport skräddarsyr ju dämparna åt dig, ca 5500kr/st
Där ska jag handla sen.. Öhlinskvalitet fast utan klistermärket kan man säga..
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
Trådstartare
14 Jan 2014 09:18
Jag har pratat med KH motorsport nu.
52mm hus med 16mm kolv och retur justering, dessa kostar 6-6500kr/st och då är det bara en dämpare och inga fjädrar eller nått annat.. så säg minst 7500kr/st med fjädrar= minst 30.000
ca 4-6 veckors tillverknings tid.
Jag har mailat några andra också så får se vad dom säger..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
14 Jan 2014 19:51
Superkul tråd detta med fakta.
Men skulle du inte kunna ta ett billigare coilover kit och montera i dämpare med rätt setup?
_________________ Jocke Hellqvist.
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
Trådstartare
15 Jan 2014 09:36
Sellholm kan bygga med Bilstein
bara höjd justering för 23000kr
Med envägs justering (bump o rebound samtidigt) för 28000kr
Lämnar man in bilen så monterat o klart inkl cornerweight för 4000kr
Ca 1 vecka tar det om man lämnar in bilen senast i mars för sen i april blir det fullt upp...
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
Trådstartare
15 Jan 2014 17:19
Om man skulle beställa ett custom kitt hur hårda fjädrar behövs
fram std är 47N/mm
KW progressiva är runt 120-140N/mm
Peter tycker KW fungerar bra på bana med den hårdheten på fjädrarna, så man kanske inte ska gå upp alltför mycket i hårdhet för alltför hårt är väll inte bra heller.. ?
Bak ligger KW på 81N/mm men ja vet ej vad std ligger på.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
15 Jan 2014 18:20
RallyQuattro skrev: | Om man skulle beställa ett custom kitt hur hårda fjädrar behövs
fram std är 47N/mm
KW progressiva är runt 120-140N/mm
Peter tycker KW fungerar bra på bana med den hårdheten på fjädrarna, så man kanske inte ska gå upp alltför mycket i hårdhet för alltför hårt är väll inte bra heller.. ?
Bak ligger KW på 81N/mm men ja vet ej vad std ligger på. |
Ja skulle gå på mycket mer än kW street gat en sväng på banan kit om jag vore dig, ni gillar ju släng på slicks på pråmarna om jag minns rätt.
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288
15 Jan 2014 19:33
RallyQuattro skrev: | Sellholm kan bygga med Bilstein
bara höjd justering för 23000kr
Med envägs justering (bump o rebound samtidigt) för 28000kr
Lämnar man in bilen så monterat o klart inkl cornerweight för 4000kr
Ca 1 vecka tar det om man lämnar in bilen senast i mars för sen i april blir det fullt upp... |
Hej.
Nu har jag inte hängt med riktigt varför du skulle byta från KW.
Men deras 2-vägs dämpare är något billigare än priset du fått från Sellholm. Nu är det ett tag sen jag handlade mina dämpare så priserna kanske har ändrats?
Men då låg dom på runt 2000Eur.
Detta är deras Race dämpare, inte deras gatkitt alltså. Du kan få dom specade som du vill.
|
|