Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 305, 306, 307 ... 501, 502, 503   >>
252 besök idag (2499467 totalt)
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



RallyQuattro skrev:
Guson skrev:
Ju mer negativ camber du ställer in för att det skall bli jämnt slitage på ytterhjulet desto mer "fel" camber blir det på innerhjulet. Med 2-3 grader statiskt plus krängningen är det inte konstigt att det sliter innerkant på innerhjulet.

Guson


Förra gången 2014 när vi pratade om det så sas det att mycket Camber sliter inte så mycket utan det är toe inställningen som sliter däck, så därför jag funderade nu på att öka camber/caster och minska toe-out.


Jag minns inte om jag följde den debatten men det resonemanget gäller väl i princip landsvägs-/transportkörning?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Det skrevs dessa 2 inlägg nedan och ingen annan sa emot det som då skrevs, trots att det var flera olika som skrev inlägg i tråden då: (hittar dock inget inlägg från dig så du kanske inte läste då)

Slitaget beror till viss del på camber, men oftast går det att komma till rätta med om man kör rätt toe. Camber lär du behöva för att däcken ska fungera någorlunda, den behöver du förmodligen öka.

...

Camber i sig sliter inte däck på det viset som bilden visar. Ganska säker på att det beror på toe (i kombination med den ackerman som bilen är designad för) men toe är ju enklare att ställa.



Och då var det efter att jag kört på Gotland Ring med slicks som blev slitna på samma sätt som mina R-däck nu blev.

Men jag ser nu att den gången hade jag toe-in fram ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Åk till Sturup varannan banträff - den banan går i vänstervarv.
En annan superavancerad lösning, vi som tävlar i racing har, är att rotera hjulen på bilen.
Man kan liksom inte göra så mycket mer när det svänger mest åt ett håll

_________________
Christer Folkesson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
efzonracing skrev:
Åk till Sturup varannan banträff - den banan går i vänstervarv.
En annan superavancerad lösning, vi som tävlar i racing har, är att rotera hjulen på bilen.
Man kan liksom inte göra så mycket mer när det svänger mest åt ett håll


Jo jag brukar rotera däck efteråt när jag kommit hem.
Gjorde det nu på lördag kväll så bytte jag plats mellan höger och vänster fram och på första körningen på söndagen fick jag mitt snabbaste varv under hela helgen.

Men vill ändå försöka minska på sne slitaget.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Bilens krängning ihop med att ackerman är vad den är ger ju insideslitage på innerhjulet. Ett evigt problem på mina gamla M3or. Som du säger så kan man försöka optimera toe för att minska det men jag löste det aldrig. Men riktigt intressant är att det här slitaget på skuldrorna, både inner och ytter, är jättemycket olika med olika däckmodeller med samma hjulvinklar.


Ja något jag skulle vilja minska på är bilens krängning genom att få ditt fetare krängningshämmare och då gärna kniv kränghämmare så jag kan justera dom.
Det kanske skulle minska en hel del av slitaget.

Problemet är att jag hittar ingen som kan göra en sats kniv krängningshämmare som är anpassat för min bil.

Alltså det verkar bara vara universal satser som alla säljer, inte ens Sellholm räknar fram hårdheter efter mina värden på bilen utan när jag pratade med dom fick jag bara svar att dom gör en lagom hård variant thumbs down

Vet någon om någon firma som kan gå på mina mått osv. och sedan räkna fram lämpliga dimensioner på kränghämmar rör?


Den enda seriösa jag pratat med var Lindskog Engineering, men han har tyvärr slutat med detta då han inte har tid längre för sin egna firma eftersom han jobbat över 100% åt Öhlins senaste åren.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



På knivkrängare är det ju kniven/knivarna som bestämmer hårdheten, röret är ju bara en axel som länkar dom samman... Så ta en bit bur rör i rejäla lagerbockar å sen köp sellholmknivar.... Med dom rakt ställda blir det grymt hårt... Troligen mer än du behöver... Men då kan du ju ställa ner bara!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



När fuling och jag räknade en del på knivar till min 944 kom vi till att sellholms knivar hade ungefär dessa värden.

240 kniven = 62-170 N/mm
280 kniven = 32-112 N/mm
320 kniven = 12-63 N/mm

Sen har visst röret i mellan stor påverkan om hur den slutliga styvheten blir (om nu inte röret överdimensioneras till överdrift) och även vinkeln på knivarna i förhållande till röret såklart.

Här finns Fulings excel för beräkningarna.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Här vad vi räknade på min.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=35405&highlight=

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Men man borde få mer positiv camber på innerhjulet om man lägger på lite mer caster eftersom innerhjulet fjädrar ut ?? eller tänker jag fel.beror väl kanske på hur framvagnen ser ut.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Fuling har räknat lite åt mig också för 2år sedan,
vi blev dock inte helt klara där med allt.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Jag har nu dock glömt hur man gjorde detta så måste sätta mig in i alla uträkningar igen..

mr.b skrev:
När fuling och jag räknade en del på knivar till min 944 kom vi till att sellholms knivar hade ungefär dessa värden.

240 kniven = 62-170 N/mm
280 kniven = 32-112 N/mm
320 kniven = 12-63 N/mm



Var det Sellhoms standard eller race knivar?
Race:
240mm 135Nm
280mm 110Nm
320mm 60Nm

Standard:
240mm 110Nm
280mm 80Nm
320mm 45Nm

http://www.sellholmshop.se/chassiedelar-1/krangningshammare.html

Är Sellholm knivar bra nu för tiden?
Från början när dom började med egna knivar så gick dom ju av..
(eller dom kanske köper dom från en annan tillverkare nu för tiden?)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Vet inte om det är race eller std. kommer inte ihåg om det var specificerat när jag köpte men av har de inte gått fast jag har ganska mjuk fjädring så bilen kränger ju en del.. Jag har ju 30mm rör emellan så en stor del av vridningen far ju dit så kanske knivarna i sig själva inte tar hela belastningen.

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
volymmannen skrev:
Men man borde få mer positiv camber på innerhjulet om man lägger på lite mer caster eftersom innerhjulet fjädrar ut ?? eller tänker jag fel.beror väl kanske på hur framvagnen ser ut.


Jag har inte mätt detta och inte tänkt på hur det blir när man hissar upp bilen vid hjul inställning.
alla armar pekar dock uppåt nu vid ride height.

Det jag vet är att det blir 1mm extra toe-out vid max ut fjädring från ride height och 2mm på hela fjädringsvägen per sida.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Går igenom lite av mina gamla uträkningar för krängningshämmare för 1.5år sedan detta hade jag räknat fram då..

Hela framkrängaren bör ligga på runt 195N/mm i mitten läget på knivarna.

Fram rör ca 900mm, knivar 210mm och 25grader fäst på länkarm

Bak blir det rör 1100mm, knivar 210mm och 25grader fäst på spindeln




Med Sellholm knivar blir då deras Race: 240mm 135Nm
Sen deras grövsta 35mm rör fram, bak vet jag ej dim. kanske samma?

Sen bara hoppas det kommer fungera..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



RallyQuattro skrev:
volymmannen skrev:
Men man borde få mer positiv camber på innerhjulet om man lägger på lite mer caster eftersom innerhjulet fjädrar ut ?? eller tänker jag fel.beror väl kanske på hur framvagnen ser ut.


Jag har inte mätt detta och inte tänkt på hur det blir när man hissar upp bilen vid hjul inställning.
alla armar pekar dock uppåt nu vid ride height.

Det jag vet är att det blir 1mm extra toe-out vid max ut fjädring från ride height och 2mm på hela fjädringsvägen per sida.

Betyder inte det att du inte får cambergain vid infjädring då ?? borde inte det innebära att du får mindre camber på ytterhjulet och mer på innerhjulet när bilen kränger i en kurva.??

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



RallyQuattro skrev:
Det jag vet är att det blir 1mm extra toe-out vid max ut fjädring från ride height och 2mm på hela fjädringsvägen per sida.

4mm bumpsteer totalt?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En valig krängre är i prinsip bara trär röret/stången som ger styvheten/fjäderkonstanten.

Med knivar är det en kombination mellan röret/stången och knivarna.
Som ligger i serier.
se mr.b länkar.

Och sen Sellholms betäcking på styvheten i Nm är för mig godagyxskaft.
Borde vara typ N/mm i 2 lägen, stånde och liggade.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Ja det vore bra om flera mailade och ringde till Sellholm och bad dom mäta upp sina knivar i N/mm

Jag gjorde det för något år sedan, men inget har hänt..


Har ni tips på några andra som säljer kniv krängningshämmare i Sverige eller utomlands?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Om inte Sellholm är mottagliga för att uppdatera så är det deras problem......

RallyQuattro om du läser länken mr.b hur han räknande har du svaret.
All data har du.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Tog sista turen för i år idag och ställt in den i garaget nu för lite uppdateringar i vinter.
Gjorde lite snabb koll på cambern när jag hissade den, mer om det när jag sitter vid datorn.


Kunde inte ladda upp filen 12768 2017-11-04-20-47-46_20171104_163122.jpg till bildservern!
Uppladdad med Rejsas Android-app.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Det jag vet är att det blir 1mm extra toe-out vid max ut fjädring från ride height och 2mm på hela fjädringsvägen per sida.

4mm bumpsteer totalt?


Japp med den mätningen jag gjorde i januari 2016
Då pekade styr armen uppåt och bakåt, jag har nu minskat bakåtlutningen lite.

(Men då mätte jag inte ute vid däcken utan bara ytterkant på skivan = 365mm, så blir lite mer ute vid däcken)
Se bild här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .


Kanske gör en ny mätning i vinter.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Det jag vet är att det blir 1mm extra toe-out vid max ut fjädring från ride height och 2mm på hela fjädringsvägen per sida.

4mm bumpsteer totalt?


Japp med den mätningen jag gjorde i januari 2016
Då pekade styr armen uppåt och bakåt, jag har nu minskat bakåtlutningen lite.

(Men då mätte jag inte ute vid däcken utan bara ytterkant på skivan = 365mm, så blir lite mer ute vid däcken)
Se bild här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .


Kanske gör en ny mätning i vinter.

Du har inte tillgång till nån 4-hjulsinställning
och kan vara där och mäta?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Tyvärr inte längre.
Han jag tidigare kunnat justera själv hos och testat olika inställningar har sålt sin bilverkstad.

Så nu måste jag boka och betala dyrt samt kan då inte heller hålla på och testa och mäta vad jag vill.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 305, 306, 307 ... 501, 502, 503   >>
252 besök idag (2499467 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande