Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? Twinturbo: EFR 7163 fv
289 besök idag (2279802 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 309, 310, 311 ... 433, 434, 435   >>
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Kopierar in det vi räknade 2015:

fuling skrev:

Krängare fram till en början.
ca 47N/mm std fjäder, nu 280 ger att fjädringen är ca 6ggr så hård. Krängaren fram borde vara ca ca ca i samma härad hårdare.
OBS nu det är bara ett höftskott av mig.

Hur ser krängaren ut fram, mao mått och dimensioner?





fuling skrev:
Ok
Stämmer detta så 106N/mm är hela krängaren, per sida är det 212N/mm
MR ca 0,55 -> ca ca 0,3 ger 212*0,3 -> ca 64N/mm
Std fjädern var 47N/mm på hjulet (MR 0,74] -> ca 26N/mm

Aha krängaren är styv i förhållande till fjädringen.
64/26 --> ca 2.5ggr.
Detta förmodligen för att pansarkryssaren inte skall kännas som en roddbåt i full storm när man lägger
om kakan och att den skall vara tryggt understyrd.

Flytta krängarlänken så den får MR ca 0,74 i stället ger 212*0,74^2 -> 116N/mm

Ny fjädringen 280*0,74^2 -> 153

116/153 -> ca 0,76
eller
64/153 -> ca 0,41 (std plats för länken)

0,76 känns tumme pekfinger ca ca ca i rätt bollplank. Hälst på med en justermån på ca ca +-25%



Om jag ska få värdet 0,76 utan att flytta infästnings punkten på bärarmen
så får jag det till att hela krängningshämmaren måste vara på ca 200 N/mm

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Och om jag då har kvar allt på original position alltså:
L
alfa L
R

Och bara leker med grovlek så får jag det att jag behöver 40x3mm rör med stumma knivar för att komma över 200N/mm


Vad behöver jag göra för att ett 35x3mm rör på ca 900mm ska fungera?
Alltså går det ens med kortaste 240 kniv?


mr.B kom ju bara upp till 170N/mm med 240 kniv:
mr.b skrev:
ok. Detta är vad jag kommit till.. med 40mm kortade knivar och ett rör med 35x3x790 (alfa L=45)
240 kniven = 62-170 N/mm
280 kniven = 32-112 N/mm
320 kniven = 12-63 N/mm

Eller var inte detta hela kränghämmaren mr.B räknat fram?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1023



Det här med knivhämmare.
Varför krångla till det så förbannat?

Köp de hårdaste, de kommer vara mjukare än din std hämmare i mjukaste läget och hårdare än din std i hårdaste läget.

Jag hade på kadetten de hårdaste, när jag satte dem på hårdaste var bilen typ stum, gick knappt att vrida på ratten(hade ingen servo), bilen var i stort sett okörbar, understyrd nå så jävulskt, och noll fjädringskomfort.
I mjukaste läget märkte jag knappt av att jag hade hämmare på den.

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Problemet är ju att den hårdaste även blir för mjuk för min pansar kryssare vad jag får fram.

Min std. är en solid 29mm krängningshämmare på ca 106N/mm
Och grövsta röret Sellholm har på sin hemsida är 35mm med 3mm gods.

Leker jag med excel filen och byter ut min solida 29mm mot 35x3 rör och använder det även i armarna så kommer jag bara upp i 119N/mm

Om armarna skulle vara solida 100mm tjocka så ökar det bara till 143N/mm

För att öka detta så måste jag ha kortare armar/knivar men då kan jag inte använda original position längre utan får sätta röret bakom drivaxlarna i framvagnsbryggan så knivarna pekar framåt, då kan jag få dit dom kortaste knivarna och då kanske hårdheten räcker?

Men det jag inte förstår än är hur man räknar med knivar i excel filen.
Alltså vilka värden ska ändras och till vad?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8279

Hjälpmoderator

Citat:
Köp de hårdaste, de kommer vara mjukare än din std hämmare i mjukaste läget och hårdare än din std i hårdaste läget.

Hur vet du det?
Vad hadde/har du för förhållnde mellan fjäder och krängre sätt på hjulet bak och fram?


Varför krångla till det så förbannat?
Japp, håller jag fullständigt med om..............

RallyQuattro:
Läs tråden igen........ (mr.b)
Läs igen också vad jag sa om din bil. Bla hel krängre och per sida.
Använd huvuet mer än att sätta hatten på

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 173



Eller ha dubbla behåll orginal o använd knivkrängaren för att stötta upp

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Okej. Är det dessa olika värden jag skriver in på "kb"
Alltså 180 eller 2280 för en 240mm kniv.
Citat:


    240: 180-2280N/mm (liggande-stående)
    280: 85-1046
    320: 27-330


Detta är EN knivs fjäderkonstant.

k=1/(1/kv+2/kb)
kb=fjäderkonstant kniv(hävarmens böjning)
kv=fjäderkonstant vriding (röret/stången)
k=hela krängarnes fjäderkonstant


Och på "RL" ska jag ha ca 200mm för en 240 kniv

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1023



De kortaste hårda i sin hårda position är så förbannat hårda att man ångrar sig ju att man ens provade.(jag har inga beräkningar, bilen var ganska tuff i fjäderkonstanten också, minns inte värdet)
Det är som sagt röret som flexar i hårdaste positionen, och det flexade inte mycket, vettefan om det inte var nå sömlöst krommollyrör, för jäklar vad hårt det vart och var knepigt att svetsa.
Tro mig,, eftersom jag hade lite mer caster än std så ändrade bilen rideheight på båda sidor då man rattade.
Och då min var utan servo så orkade jag typ bara vrida ratten typ ett halvvarv åt var sida.
Sen var det bruteforce som gällde, så illa att jag trodde jag skulle vrida av rattstången.
Och,, då har jag inte nå tändstickearmar *S*
Jag fick ta väck den där gummiknuten, harleyskiva?, den gav sig *S*
Det var då jag insåg att jag höll på med dumheter

Jämfört med min std hämmare jag hade som var (ur minnet) 24-26mm så måste man ju ha i beräkningen att stdhämmaren vrider sig utmed hela längden, mao ganska mjuk mot sellholmsgrejerna.

Jag satte aldrig dit hämmaren jag köpte att ha bak, det var längre knivar där.
Utan jag byggde om stdhämmaren så den blev justerbar istället.

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8279

Hjälpmoderator

Kadett4wd:
Jag säger inte att på din spesefika bil med dina krängare vart som den vart.
Utan att det inte går rätt upp och ner att överföra på någon annan bil.........
Jag uttrycket mig krattigt, sorry

Citat:
Om jag ska få värdet 0,76 utan att flytta infästnings punkten på bärarmen
så får jag det till att hela krängningshämmaren måste vara på ca 200 N/mm

Äääääää, vi kollar.

Ny fjädringen 280*0,74^2 -> 153
116/153 -> ca 0,76
(förhållandet krängre/fjäder=0,76 typ stor sanolikhet träffa bollplanket)

MR för krängren på std plats är 0,55. I kvadrat -> 0,3
116/0,3 -> 387 per sida.
För hela 387/2 ->193

Så japp ca ca 200N/mm

Citat:
Min std. är en solid 29mm krängningshämmare på ca 106N/mm
Och grövsta röret Sellholm har på sin hemsida är 35mm med 3mm gods.
Leker jag med excel filen och byter ut min solida 29mm mot 35x3 rör och
använder det även i armarna så kommer jag bara upp i 119N/mm

Rätt

Citat:
Om armarna skulle vara solida 100mm tjocka så ökar det bara till 143N/mm

Rätt
Ta en check på storlekarna på kv och kb. Hur påverkar de karb?
kv är rörets fjäderkonstant
kb är armens hela längds fjäderkonstant.
Typ vad händer med kv när du gör armen solid 100? Vad hände med karb?

Citat:
För att öka detta så måste jag ha kortare armar/knivar men då kan jag inte använda original
position längre utan får sätta röret bakom drivaxlarna i framvagnsbryggan så knivarna pekar framåt,
då kan jag få dit dom kortaste knivarna och då kanske hårdheten räcker?


Gå upp i rör och använd kortaste kniven.
(Du kan använda kortaste kniven fast RL är knivlängden -40 typ, mer att fundera på. Varför och hur göra Eller?)
Hmm sen MR för krängren suger (MR^2=0,3)
Som jag ser det, helt klart värt att ta en funderare på.


Citat:
Men det jag inte förstår än är hur man räknar med knivar i excel filen.
Alltså vilka värden ska ändras och till vad?

Du är lösingen på spåret (kolla kb )

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Men vad ska jag skriva för dimension på ytter armarna om jag använder knivar?
Alltså på:
Db
db


Och ska "Elatisetetsmodulen" och "Tjovmodelen" ändras något för rör och knivar eller vara kvar det som står?


EDIT:
Eller ska jag inte bry mig om det och istället ta bort detta på "kb" =3*B10*B12/B8^3
Och istället skiva in något av dessa värden på kb ?
240: 180-2280N/mm (liggande-stående)
280: 85-1046
320: 27-330

alltså 2280 skriver jag in på kb ?

Då kommer jag upp i en krängare på 181N/mm med 240 kniv och 35x3 rör

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8279

Hjälpmoderator

Citat:
Men vad ska jag skriva för dimension på ytter armarna om jag använder knivar?
Alltså på:
Db
db


Vad ändras om du ändar Db och db? (en är konstant och 2 ändas)
Tips, sätt db=0 och ändra Db.


Citat:
Och ska "Elatisetetsmodulen" och "Tjovmodelen" ändras något för rör och knivar eller vara kvar det som står?


Vad har röret och kniven för matrial? (matrial grupp)
Tips googel

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1023



en sak att tänka på med knivar, de kräver plats!
Ponera du har dem vridna 45 grader.
De vill då sträva i sidled också vid fjädring.

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
fuling skrev:

Citat:
Och ska "Elatisetetsmodulen" och "Tjovmodelen" ändras något för rör och knivar eller vara kvar det som står?


Vad har röret och kniven för matrial? (matrial grupp)
Tips googel


fick svar från Sellholm om materialet:

EN10305-4/BK2391


Samt dom har rör även i dimension 40x2 & 40x4

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8279

Hjälpmoderator

EN10305-4/BK2391 ok,
Vad Elatisetetsmodulen för det?
Och vad skiljer den mot tex röret/stången?

Citat:
Samt dom har rör även i dimension 40x2 & 40x4

Läs mitt förra inlägg igen.............

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
Jag googlar men hittar inget på EN 10305-4 elasticitetsmodul

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8279

Hjälpmoderator

Då är det kört, eller?

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4478




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
fuling skrev:
Då är det kört, eller?

Nä, finns säkert någon annan som kan få fram detta så vi får avvakta och se


Men i mr.B tråden skrev du "Skiv in knivens fjäderkonstant vid "kb" cella B17"

men i excel står det på "kb" att den ska räkna ihop detta: 3*B10*B12/B8^3
ska jag ta bort det den ska räkna ihop och istället bara skriva in 2280 för en stående 240 kniv?

För då kommer jag upp i en krängare på typ 181N/mm med 240 kniv och 35x3 rör

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7718


Trådstartare
super7 skrev:
Ett av dom första svaren på google...
http://www.helens.se/uploads/tx_ogdownload/Tekniskinfo_Helens_Kalldrag . . . .


Okej bra, men hur läser jag fram värdet av N/mm2 för EN 10305-4 i denna pdf?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8279

Hjälpmoderator

Citat:
För då kommer jag upp i en krängare på typ 181N/mm med 240 kniv och 35x3 rör


Ja kanske, men inte med samma mått som std krängren
se

Gör en ny bild så får jag se vad du gjort. (181N/mm)

ps
Det är i prinsip ca samma elastisitests och tjuvmodul på bondstål som höglegerde stål.
Sök även på rejsa, latmask

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 332



Om knivarna i sitt hårdaste utförande fortfarande är för mjuka så är ju chassit på tok för mjukt skulle man ju tycka.... hur mycket vrider sig krängaren i max belastning? Med så styvt så finns ju verkligen risk för att fästen slits sönder och svetsfogar spricker!!

Kanske det skulle vara dags att börja på nytt och räkna på ett nytt chassi där allt är räknat som en helhet med krängare som i vettiga mått kan justeras mellan hårdaste och mjukaste för att trimma in balansen och acceptera att det hittills varit test..

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? Twinturbo: EFR 7163 fv
289 besök idag (2279802 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 309, 310, 311 ... 433, 434, 435   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >