Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 313, 314, 315 ... 501, 502, 503 >> 25 besök idag (2495890 totalt) |
Bra då ligger MR för fjäder och krängre i bollplanket rätt.
Fjäder ca ca ca 0,74 och 0,55 för krängren. Kan du dubbelkolla måtten på std krängren igen? EDIT: Har du en extra bärarm? Om ja, testa då vad den tål. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Krängare excel(bild)
Bra RallyQuattro, jag dubbelkäckar bara. (ski... in, ski... ut) Jag hadde gått på typ 48x3 rör om det var min bil. (kortaste knivarna, std. Race varianten har jag inga mått på) Sen om folk tycker jag har hål i hela huvudet så är det deras ensak........... Hmm jag viker mig direkt om de kommer med någon form av teoretisk bevis på motsatsen........ Sen vad gäller bärarmen så gissar jag Audi stjutit över målet. Mao bärarmen får INTE gå av..... Så jag GISSAR den tål typ max 265N/mm krängren. (och jag tror även 265 inte vad du behöver, men det ger stor juster barhet) Men helt klart värt att prova för att vara säker. (bärarmen) Som jag känner så bara för äns egen nojas skull man testar. Och stilla sin egen noja är att man kan lita på ski... inte går av gör man vågar åka fortare. RallyQuattro: Sen att jag lackar ur, blir sne, är när du INTE försöker leta reda på saker själv.... Typ googel är din bästa VÄN. Tex elastisetitmodelen för stål. Sök först, läst på många ställen. Dra slutsater själv, fråga sen.............. Och vikten på ett stål rör: Fråga dig först, hur räknar man ut det? Försök göra det, räkna. Och kolla sen om det är rätt. Jag kommer ALDRIG hacka på att du försöker. Försöker du inte blir jag sned............., då blir jag DRYG/SPYDIG......... _________________ Johan Sjölinder |
||||
Självklart använder jag Google innan jag frågar.
Men jag hittade inget på elastitestmodul därför jag frågade och pdf som länkades till hittade jag inte heller detta i så frågade igen... men utan svar? Och du verkade inte vilja läsa den då du bara bad mig ange vad som stod där i? Vikt på rör så hittade jag bara en räkne formel men som jag inte förstod vad förkortningarna på värdena man skulle räkna på betydde så gav upp. Men visste att jag tidigare fått hjälp med vikt i min tråd så då frågade jag igen... Själva bärarmen går inte av men aluminium örat för krängaren vet jag ej hur bra det kommer hålla för 265 N/mm, kommer snart bild och mått på den. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Bra där. Du försökte. Men du visade INTE du försök=jag vart sne................ Om du visat det så hadde jag förklarat............. Förkortningar kan vara jä.... knepigt, luriga att förstå........ elastitestmodul: Kolla för fa... jag stavat RÄTT.............. Jag och bokstäver är en katståf............
Ahha. Har du sätt öron som gått av? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det är detta öra jag är rädd för att det kan gå sönder.
M10 bult i och hålet är 17mm djupt, Men det är bara 6mm gods uppåt ovanför hålet där all kraft från krängaren kommer att trycka för att försöka lyfta inner hjulet. Det är ju inte heller sug passning i hålet utan bulten kan glappa. På denna i bild är hålet 10.5mm _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
http://www.stenastal.se/siteassets/d
Vikt, priser och allt möjligt... Jag använder den dagligen i jobbet men det tog mej 30 sekunder att hitta den, då är jag slö... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Ja vet man vad man ska leta efter så går det snabbt.
Jag hittade några prislistor då när jag sökte men dom hade inte rätt dimension och gods tjocklek i dessa så då gav jag upp. Men nu kan jag ta och läsa den du bifogade om nu alla sorter finns med där. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Läser mycket på rejsa men hur svårt kan det vara att räkna vikt på ett stårör ?
Googlade formel vikt stålrör Densitet stål ca 7.9 http://www.lagermetall.se/berakninga _________________ Magnus Westberg |
||||
Det är ju detta jag inte gillar eller litar på att örat kommer att hålla med dessa krafter.
Fjädern som pressar neråt med 280 N/mm och sedan en krängningshämmare som pressar uppåt med upp till 265 N/mm på aluminium örat. Utan då är det ju säkrare och bättre om krängaren pressar uppåt i samma fäste som fjäderbenet så påverkas inte bärarmen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
RallyQuattro
Krängarbilder med mått: Skit bra, kolla att ingångsvärden är ca korrekta. Bärarmen: Om vi ski... i bärarmen och bara tittar på örat kränagen sitter i. Vi tittar bara på tvärsmittet där skruven sitter. Det är en rektangen med ett hål i. Tänkt där örat går av om man drar i det. kraften F är ca ca ca Anta krängingen är 2grader. Spårvidden är 1600 Hjulröreslen är sin(2)*1600/2 -> 27,9mm vi säger 30mm MR krängre är ca 0,55 Ger på krängre 30*0,55 ->16,5mm Nu är 265N/mm max krängarvärde(knivar stånde) och hela krängren. Värdet på örat är det 265*2 -> 530N/mm Kraften på örat blir 530*16,5 --> 8745N A=b*h-d*b (aria) d=10,5 h=??? B=??? Anta b=h=20 A=20*20-10,5*20 -> A=190mm2 Spänningen i brottsnittet är sigma=8745/190 --> sigma=46N/mm2 Vad är brottspänningen för aluminium???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Okej, så det är totalt 530 N/mm som trycker på örat
Beror på vilken sorts aluminium, men allt från 130N/mm2 och uppåt säger Google. Men jag tror ju mer på att aluminiumet spricker rakt uppåt ovanför bulten där det bara är 6mm gods än att hela fästet spricker på sidorna av bulten där det är grövre. Och om bulten nu börjar röra på sig i det för stora hålet så lär det ju snabbt bli ett väldigt ovalt hål innan det går sönder och tänk på att droplänken sitter bara på ena sidan av fästet så då blir det en vickande kraft på den utstickande M10 bulten som då börjar att nöta på bara ena sidan av fästet. Om det då är 6*10,5 i gods i ändan så blir det 63mm2 8745/63 = 138N/mm2 Men gör man fästen på bägge sidorna av örat så det blir en rak kraft uppåt istället för sned/vickande så blir det ju mycket bättre. Men vill ändå hitta lösningen för ett fäste rakt under fjäderbenet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ad=7*17*2 -> 238mm2 (drag)
Jag ski... i förstärkingen 9, överslag. Tjuvning: At=(6+10,5/2)*17*2 ->A=382N/mm2 (tjuv) Sen konstaterade jag att ca ca ca 8745N är tilltaget RIÄLT. Tummepekfinger ca ca ca 3g i sidoacceration. 1,5g är mer rimligt. ger F öra=4500N (265N/mm kränger) Drag: sigma=4500/238 -> sigma=18,9N/mm Går vi på 130N/mm så har vi en säkerhet mot brott 130/18,9 -> 6,8ggr Tjuv: tau=4500/382 -> tau=11,8N/mm Tjuvspänningen brott är ca 130/3^0,5 -> 75N/mm 75/11,8 ->6,3ggr Sen att du tror den spricker rak åvanför centrum på skruven. (6 på bilderna) Jag tror inte det. Och räkna kan jag inte häller på det. Nu får man nog gå på fem-beräkingar(inte 5) för att kolla spänningrna i det snittet. Lättast kolla om jag är ute och vinglar totalt är att gör ett förstörande prov på örat. Kraften vid brott borde ligga på ca. Fmin=100*238 -> Fmin=23800N (ca 2,4ton) Fmax=400*238 -> Fmax=95200N (ca 9,5ton) OBS nu hela räknesnurran jag gjort är ett bara ett överslag. Vart det förståbart???? ps Om jag nu räknat rätt så skulle 90N/mm krängre ge kraft i örat på 2300N. Mao ca halva 265N/mm krängren kraft i örat. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fasiken ni ska ju säga att det är fel räknat och det kommer inte hålla
Men då får jag kommentera felet i ekvationen, du har helt glömt bort att räkna med Mr Murphy Han ser ju att det nu sitter gummin som tar upp vibrationer osv. Men om jag bygger om med knivar så blir det "stumma" uniballs och då ser Mr Murphy till att vibrationer får bulten att äta sig in och börja glappa i det för stora hålet och sen går örat sönder Så det spelar ingen roll vad ekvationen säger i teorin för det kan Mr Murphy krossa lätt _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 313, 314, 315 ... 501, 502, 503 >> 25 besök idag (2495890 totalt) |