Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 314, 315, 316 ... 501, 502, 503   >>
34 besök idag (2500677 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Drar man åt saker ordentligt så lossnar det oftast inte

Nordlock så är det safe.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Nordlock ska ha lika hårda ytor på båda sidor. Tryck i en stålhylsa så håller sig hålet intakt.

_________________
Christer Folkesson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Har kollat lite mer på utrymmet under stötdämparen.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Det funkar inte att göra som på "riktiga" bilar ;-) BMW... Ett öra uppe på fjäderbenet och sen ett stag ner till knivarna?
M.v.h.
/Stefan

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



bmw_ixen skrev:
Det funkar inte att göra som på "riktiga" bilar ;-) BMW... Ett öra uppe på fjäderbenet och sen ett stag ner till knivarna?
M.v.h.
/Stefan


finns på riktiga Audis också

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
.
Jag hade den tanken för över ett år sedan och vi pratade då om hur jag skulle göra fästet i mitt coilover ben, men då kom erikjakan på ett problem och skrev detta:
erikjakan skrev:
Undra dock hur dämparkroppen med tätningar påverkas av kraften från krängaren när dämparen lutar så mycket som den gör?


Så då la jag ner den planen helt..

Så jag måste göra ett fäste i botten vid bulten så inte stötdämparen blir snett belastad av krängaren.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Beror inte det på vilken dämpare du har? Tänker att t.ex. en bilstein där dämparkroppen är "lagrad" i ytterröret som fjädertallriken sitter på och är då rätt grov i förhållande till en konventionell dämpare.
Eller hur ser din dämpare ut?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Jag har inget McPherson ben utan 4st länkarmar och sedan står mina KW competition coilover separat i mitten kraftigt lutad.

Här lite fler kommentarer från förra gången vi diskuterade detta om varför det inte blir bra:

audimotorsport skrev:
Ang k häm infästning så skulle jag aldrig fästa den i stötdämparn på nåt sätt,dessa stötdämpare är inte gjorda för annat än ut å in rörelser/belastningar då dom ej är tänkta att vara "bärande" likt ett mc personben.


Pontus Fyhr skrev:
audimotorsport skrev:
Stötdämparen vill inte va en pilbåge...

thumbs up



Om L vore 0 hade det vart en bra idé


Supramannen skrev:
erikjakan skrev:
Undra dock hur dämparkroppen med tätningar påverkas av kraften från krängaren när dämparen lutar så mycket som den gör?


Bra poäng, på Porsche bak som nästan står rakt är det ett problem

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Nu när jag sökte efter en annan sak så hittade jag detta nu i en annan tråd.
Så det är vad jag nu kommit fram till så behöver du inte fråga mer om det fuling

fuling skrev:
Elastisitets(E) och tjuvmodulen(G) är i prinsip lika för alla stål.
jag brukar räkna med E=210000N/mm och G=80000N/mm

G kan ligga mellan 79000-85000
E 203000-223000

Skillnaden är små i % så det spelar ingen större roll vad man räknar med för E och G.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Och det är såklart Helt omöjligt att bocka ett tunnare rör dom ligger innanför/bakom i längsriktningen med original krängaren och som ansluter på samma ställe?

Dubbla krängare = halva "styrkan" var, borde bli klart mindre paket kan man tycka än ett 2" rör

Alternativt sätta en extra bakom framvagns balken?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



Äh.. sätt scoop på huven, dra upp pinnar rakt upp genom innerskärmarna och sätt hämmarn tvärs över motorn.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Cassius skrev:
Och det är såklart Helt omöjligt att bocka ett tunnare rör dom ligger innanför/bakom i längsriktningen med original krängaren och som ansluter på samma ställe?

Dubbla krängare = halva "styrkan" var, borde bli klart mindre paket kan man tycka än ett 2" rör

Alternativt sätta en extra bakom framvagns balken?

Grejen är ju att jag vill ha ställbart, för det är ju omöjligt att veta vilken hårdhet som blir bäst, alltså dubbla krängare behöver ju inte bli bättre, kan ju även bli sämre, det måste prövas fram och då är det bäst med ställbara knivar.


Kadett4wd skrev:
Äh.. sätt scoop på huven, dra upp pinnar rakt upp genom innerskärmarna och sätt hämmarn tvärs över motorn.

Ja tar jag bort luftburken så skulle en krängare över motor mot torpeden få plats under huven och kunde bli tufft
Men lär bli mycket jobb att få till det och svårt ändå att få plats med droplänkar ner utan att framhjul och länkarmar tar i när man svänger..

Så nää jag hoppar nog den tuffa iden

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sätt krängaren som std. Minst strul.

ps1:
Hur räknar man ut vikten på ett rör/stång?

ps2:
krängre i motorrumet

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
ps1 har du svar om på förra sidan

Så nu har jag monterat krängare i motorrummet.
Det var jätte lätt och ingenting i vägen



Bilden är inte Photoshoppad, det kan jag lova!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Var fäster du stagen från krängaren?

Citat:
ps1 har du svar om på förra sidan

Näääää, INTE hur du räknar ute vikten.......
Hur gör du?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Duger inte detta ?


Densitet stål ca 7.9

http://www.lagermetall.se/berakningar/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



Sätt krängarn i din kära krockbalk vetja =)
bara köra lite leder och grejs.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

RallyQuattro skrev:
Duger inte detta ?


Densitet stål ca 7.9

http://www.lagermetall.se/berakningar/


Nix....
Du utgår ifrån någon annan svarat rätt...........
Inte kollat själv...........

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare


Ja jag hoppas uträknings formuläret där stämmer och kan lita på det på samma sätt som jag hoppas att ditt Excel formulär stämmer.
Men jag kanske även måste göra ett eget Excel formulär för beräkning av krängare för att du ska bli nöjd ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Det jag har sökt efter är vad max vinkeln bör vara mellan röret och kniven, alltså fungerar det bra med 45grader och går det att ha ännu mindre, hur lite?
för liten vinkel så blir det väl mer en böjning av mitten röret istället för vridning eller hur?

Hittade bara detta nu när jag sökte:

Göran Malmberg skrev:
Här är ett experiment jag gjorde för länge sedan med krängningsfjädrar. På högersidan sitter
fjädern fastsvetsad. Det är samma grovlek i alla varianterna, men fjädern är bockat till olika
vinklar.
Sist har vi en fjäder med samma mittenlängd , men som är bockad som vanligt även i andra
änden, i det här fallet 90 gdr. Fjädern belastas hela tiden med samma kraft, och vi får hur
lång sträcka belastningspunkten rör sig.

MVH


I denna tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27247

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad tror du?
Vilken vinken och varför?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 314, 315, 316 ... 501, 502, 503   >>
34 besök idag (2500677 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande