Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 316, 317, 318 ... 501, 502, 503   >>
19 besök idag (2502495 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Köpte lite ventilations grejer för att göra en billig bromsluft kylning fäst på bärarmen.




Men inte ens dessa smala får plats utan kommer mossas vid max sväng


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Biltema broms kylningsslangarna är än så länge hela, så dom klarade i alla fall sommarens bankörningar och gat körningar.




Däremot har ju trattarna tagit stryk när dom skrapat i marken vig gatukörning så detta måste jag hitta en lösning på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jag har kikat in lite då och då och följt utbildningskursen på "Rejsa University" med fuling thumbs up Men jag har inte följt tillräckligt noga så min fråga har säkert redan avhandlats, men jag undrar: vad är anledningen till att inte gå på lite hårdare fjädrar för att få ner behovet av styvhet MHA kränghämmare iaf en liten bit? Är det redan på gränsen för hårt satta fjädrar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Jag tycker det är bra att jag gjorde en innehålls förteckning för tråden över varje sida så jag lätt hittar

Här från 2015 på sid 89 så hade jag pratat med KW om hårdare fjädrar:

RallyQuattro skrev:

Rebound 6400 N and bump 3000 N at 0,5 m/s is the maximum we can get out of a 2 way adjustable system witch you have.

For sure we can increase the damping in the rear, but the balance between front and rear is gone, if we do this.

Yes you can go for harder springs, the only problem I see is that we can't deliver you with harder springs in a good working length, our spring range in length 140 ends at 260 N/mm

As Maren wrote we can send you 340 -100 with a spacer 50 mm for the front, the only risk I see is that the free spring travel with this system of 40,6 mm is not enough and your. Spring will go on block before the bump stop comes.

This can damage your coiler rings and your tread at the strut housing and will give you strange driving situation if the car is bottoming out.

The rear situation is ok, we can send you 200 - 140 there for.

Min nästa fråga:
Do you think 120mm also will be to short for the spring travel?
But biggest question will my damper work with 340-350N/mm ? Or should I stay on 280-300N/mm ?

Hans svar:
yes damper will work with 340 or 350, on a 120 length it is 50 mm travel only, try to get 140 mm length or add some more bump stop.

Så då e frågan, vet någon vart man får tag i 140mm långa fjädrar på uppåt 340N/mm för under tusen lappen?


Så KW hade inga hårdare fjädrar MEN jag lyckades få tag i hårdare från Millway av fabrikat H&R.
Så på sid 101 hade jag köpt dessa:
280N/mm fram = dessa hade Millway som hyllvärmare som jag fick köpa billigt
180N/mm bak = dessa fanns på till salu sidan här på rejsa lätt begagnade till okej pris.


DOCK så är KW 63mm inv. medans H&R mfl. är 60mm så det krävdes lite slipande på insidan för att det skulle passa.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Tog och letade lite och det går faktiskt att beställa ännu hårdare från H&R.

Dock vet jag inte om det behövs och krängningshämmare snacket vi haft var för att eventuellt byta ut originalet mot hårdare som matchar dom ny hårda fjädrarna och samtidigt få ställbart så jag kan labba med över och under styrning.





Jag har nu 280N/mm fram och 180N/mm bak.

Dom som ingick från KW som jag körde på först var på 240 N/mm & 140 N/mm, så 240 skulle man kunna sätta bak och bara köpa nya fram på kanske 340 N/mm om man nu vill testa med ännu hårdare..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Det ska råda balans mellan fjäder hårdhet och krängar hårdhet. Vilket antar är anledningen till att det är krängare på tapeten och inte fjädrar

Det är väl det lätta svaret.

Kort sagt kan man även säga att för hårda fjädrar = mindre dive, mindre följsam mot vägen vid ojämnheter. Mindre dive kan ge grepp bekymmer vid broms inför kurvan.

För hård krängare = ingen roll vilket kan medföra understyrdhet (vid för hårt fram) och obalans i kurvan.

Man vill att bilen ska dyka lite vid inbromsning och kränga lite i kurvan för att utnytja hjulvinklar och lastförskjutning på ett gynsamt sätt!

Ju lägre cgh du har, desto mindre roll och dive vinkel behöver du.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Gör ett expriment med att begränsa utfjädringen.

All kraft som karossen klämmer ihop fjädern med gör att du 'lagrar' energi i fjädern, vilken vill vid första bästa tillfälle att skjuta ifrån sig den lagrade kraften.

En klassiker på exempelvis dragracehojar är att begränsa gaffeln fram.
Det gör att de går mindre lätt på bakhjulet.
Mao mindre 'roll'(men i andra riktningen)

Och jakten på hämmare kom väl pga dina hjulvinklar flippar ur vid mycket roll?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Nja, krängningshämmare snack kom ju på tal 2015 efter mina bilder från Gotland Ring då bilen krängde en del.
Men då var det på slicks och dom mjukare fjädrarna.

Enligt Håkan som körde min bil nu sist och även sätt när jag kört så krängde min bil nu mindre än både Audi R8 GT och Porsche GT3RS, så det kanske inte är ett problem nu egentligen.. ?


Enklast för att dämpa den lagrade energin i fjädern är ju att öka på Rebound, för jag har ju KW 2-vägs så kan ju leka med Bump & Rebound dämpningen.

För begränsa utfjädringen på dessa korta och hårda fjädrar är inte lätt att göra inne i hjulhuset.
Skulle behövas något tunt och mjukt som ett lastspännband och dra fast med på varje sida, men då får nog inte stora spänn handtaget man drar i plats på fjädern och ett vanligt enkelt litet spännband med knapp skulle inte hålla och vara svårt att dra åt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Rebound lär ju isåfall ställas EXTREMT hårt för att inte släppa ut hjulet, mao nåt som inte kommer funka då bilen kommer bli lägre och lägre utmed tiden bilen är på banan *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

RallyQuattro skrev:
...så det kanske inte är ett problem nu egentligen..


Tittar man på dina foton som du la upp för just frågan om hur mycket det krängde så är det ju väldigt lite för en gatbil för trackdays. IMHO.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Utfjädringsstopp är fattimanskrängre.

Sen krängare hävdar jag är bra att för att kunna justera balansen fram/bak.
Även tort/vått sätting är justerbara krängre bra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



fuling skrev:
Utfjädringsstopp är fattimanskrängre.

Sen krängare hävdar jag är bra att för att kunna justera balansen fram/bak.
Även tort/vått sätting är justerbara krängre bra.


Yes.. men jag skrev expriment.
Då kan han få ett snabbt svar om han är och skäller på rätt katt vid rätt trä... typ

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Gör lite krängningshämmare uppehåll några dagar..

Motorn fick Jul klappar igår

Har dock kört med denna Motul hela året och tänkte fortsätta med det även fast jag inte direkt märkt någon skillnad mot Mobil1 och Castrol som jag kört på tidigare så beställde jag ändå hem mer Motul olja nu.
Så jag får hoppas på att motorn mår bättre med en dyrare Ester baserad olja thumbs up





Men funderar på växellådan om jag ska fortsätta med Redline shockproof eller kanske testa Payback som blivit populärt senaste åren.

Har ni några erfarenheter av Payback oljor ?

Jag frågade dom om vilken temp deras växellåds oljor klarar av och fick detta svar:

#390 Supreme Moly, #391 Royal Red och #392 Royal Shield klarar en kontinuerlig driftstemperatur mellan 149 - 176°C / 300 - 350°F.

Värme i en växellåda genereras av:
Friktion, skummning, vätskemotstånd samt av motorn och kopplingen.
Kan vi minimerar vi 2 av faktorerna så blir oljetemperaturen garanterat lägre.

Senaste förändringen jag var inblandad i blev växellåde temperaturen sänkt med 29-36°C på 7 bilar för bana i Danmark.


http://www.payback.se/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Jag har kollat upp antal sidor med inlägg per år för min tråd då jag tagit det lite lugnare med inlägg i år

2014 antal sidor 64
2015 antal sidor 83
2016 antal sidor 97
2017 antal sidor 73

Räknat från Jul till Jul eftersom tråden startade julen 2013

Så vi får se om jag trappar ner på inlägg ännu mer nu 2018
eller om det dyker upp en massa kul att skriva om.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Den obligatoriska Jul statusen för min tråd,
nu när det blivit mycket färre inlägg i år mot tidigare år (över 500 färre inlägg mot förra året) så undrar jag hur statusen ser ut i år på antal läsningar av tråden och här är resultatet:

Tråden startade julen 2013.
Vid jul 2014 hade den lästs 189.161 gånger (= 518 per dag)

Julen 2015 var vi uppe i 490.000 läsningar (= 824 per dag det året)

Julen 2016 är vi upp i 926.400 läsningar (= 1192 i snitt per dag det året)

Nu idag Julen 2017 är vi uppe i 1.412.720 läsningar ( =1332 i snitt per dag detta året)

Så läsningen av min tråd fortsätter trots allt att stiga, det intresset från er tackar jag för thumbs up thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
OJ ! över 1500 läsning idag på julafton sedan inlägget ovan = 10 timmar sedan.

Då bjuder jag på en till God Jul



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag tror att jag alene står för 15 av dem. PS. Jag är kompis med grinchen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Så min tråd är roligare än Kalle Anka alltså, det låter bra

Nu är det över 3000 läsningar på mindre än 1 dygn

Bäst jag åker till garaget och gör någon nytta så ni har något att läsa om även nästa år..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Du kan få köpa 50 views av mig.
1000kr.. ok?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Hur många minuter tar det att skriva ihop ett bash-script som loggar in och läser tråden mha curl?
Jag erbjuder 100 views för 1000kr.

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 316, 317, 318 ... 501, 502, 503   >>
19 besök idag (2502495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande