Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 316, 317, 318 ... 501, 502, 503 >> 19 besök idag (2502495 totalt) |
Köpte lite ventilations grejer för att göra en billig bromsluft kylning fäst på bärarmen.
Men inte ens dessa smala får plats utan kommer mossas vid max sväng _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Biltema broms kylningsslangarna är än så länge hela, så dom klarade i alla fall sommarens bankörningar och gat körningar.
Däremot har ju trattarna tagit stryk när dom skrapat i marken vig gatukörning så detta måste jag hitta en lösning på. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har kikat in lite då och då och följt utbildningskursen på "Rejsa University" med fuling Men jag har inte följt tillräckligt noga så min fråga har säkert redan avhandlats, men jag undrar: vad är anledningen till att inte gå på lite hårdare fjädrar för att få ner behovet av styvhet MHA kränghämmare iaf en liten bit? Är det redan på gränsen för hårt satta fjädrar?
_________________ Magnus Thomé |
||
Jag tycker det är bra att jag gjorde en innehålls förteckning för tråden över varje sida så jag lätt hittar
Här från 2015 på sid 89 så hade jag pratat med KW om hårdare fjädrar:
Så KW hade inga hårdare fjädrar MEN jag lyckades få tag i hårdare från Millway av fabrikat H&R. Så på sid 101 hade jag köpt dessa: 280N/mm fram = dessa hade Millway som hyllvärmare som jag fick köpa billigt 180N/mm bak = dessa fanns på till salu sidan här på rejsa lätt begagnade till okej pris. DOCK så är KW 63mm inv. medans H&R mfl. är 60mm så det krävdes lite slipande på insidan för att det skulle passa. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tog och letade lite och det går faktiskt att beställa ännu hårdare från H&R.
Dock vet jag inte om det behövs och krängningshämmare snacket vi haft var för att eventuellt byta ut originalet mot hårdare som matchar dom ny hårda fjädrarna och samtidigt få ställbart så jag kan labba med över och under styrning. Jag har nu 280N/mm fram och 180N/mm bak. Dom som ingick från KW som jag körde på först var på 240 N/mm & 140 N/mm, så 240 skulle man kunna sätta bak och bara köpa nya fram på kanske 340 N/mm om man nu vill testa med ännu hårdare.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det ska råda balans mellan fjäder hårdhet och krängar hårdhet. Vilket antar är anledningen till att det är krängare på tapeten och inte fjädrar
Det är väl det lätta svaret. Kort sagt kan man även säga att för hårda fjädrar = mindre dive, mindre följsam mot vägen vid ojämnheter. Mindre dive kan ge grepp bekymmer vid broms inför kurvan. För hård krängare = ingen roll vilket kan medföra understyrdhet (vid för hårt fram) och obalans i kurvan. Man vill att bilen ska dyka lite vid inbromsning och kränga lite i kurvan för att utnytja hjulvinklar och lastförskjutning på ett gynsamt sätt! Ju lägre cgh du har, desto mindre roll och dive vinkel behöver du. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Gör ett expriment med att begränsa utfjädringen.
All kraft som karossen klämmer ihop fjädern med gör att du 'lagrar' energi i fjädern, vilken vill vid första bästa tillfälle att skjuta ifrån sig den lagrade kraften. En klassiker på exempelvis dragracehojar är att begränsa gaffeln fram. Det gör att de går mindre lätt på bakhjulet. Mao mindre 'roll'(men i andra riktningen) Och jakten på hämmare kom väl pga dina hjulvinklar flippar ur vid mycket roll? _________________ Patrick Wetterskog |
||
Nja, krängningshämmare snack kom ju på tal 2015 efter mina bilder från Gotland Ring då bilen krängde en del.
Men då var det på slicks och dom mjukare fjädrarna. Enligt Håkan som körde min bil nu sist och även sätt när jag kört så krängde min bil nu mindre än både Audi R8 GT och Porsche GT3RS, så det kanske inte är ett problem nu egentligen.. ? Enklast för att dämpa den lagrade energin i fjädern är ju att öka på Rebound, för jag har ju KW 2-vägs så kan ju leka med Bump & Rebound dämpningen. För begränsa utfjädringen på dessa korta och hårda fjädrar är inte lätt att göra inne i hjulhuset. Skulle behövas något tunt och mjukt som ett lastspännband och dra fast med på varje sida, men då får nog inte stora spänn handtaget man drar i plats på fjädern och ett vanligt enkelt litet spännband med knapp skulle inte hålla och vara svårt att dra åt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tittar man på dina foton som du la upp för just frågan om hur mycket det krängde så är det ju väldigt lite för en gatbil för trackdays. IMHO. _________________ Magnus Thomé |
||
Yes.. men jag skrev expriment. Då kan han få ett snabbt svar om han är och skäller på rätt katt vid rätt trä... typ _________________ Patrick Wetterskog |
||
Gör lite krängningshämmare uppehåll några dagar..
Motorn fick Jul klappar igår Har dock kört med denna Motul hela året och tänkte fortsätta med det även fast jag inte direkt märkt någon skillnad mot Mobil1 och Castrol som jag kört på tidigare så beställde jag ändå hem mer Motul olja nu. Så jag får hoppas på att motorn mår bättre med en dyrare Ester baserad olja Men funderar på växellådan om jag ska fortsätta med Redline shockproof eller kanske testa Payback som blivit populärt senaste åren. Har ni några erfarenheter av Payback oljor ? Jag frågade dom om vilken temp deras växellåds oljor klarar av och fick detta svar: #390 Supreme Moly, #391 Royal Red och #392 Royal Shield klarar en kontinuerlig driftstemperatur mellan 149 - 176°C / 300 - 350°F. Värme i en växellåda genereras av: Friktion, skummning, vätskemotstånd samt av motorn och kopplingen. Kan vi minimerar vi 2 av faktorerna så blir oljetemperaturen garanterat lägre. Senaste förändringen jag var inblandad i blev växellåde temperaturen sänkt med 29-36°C på 7 bilar för bana i Danmark. http://www.payback.se/ _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har kollat upp antal sidor med inlägg per år för min tråd då jag tagit det lite lugnare med inlägg i år
2014 antal sidor 64 2015 antal sidor 83 2016 antal sidor 97 2017 antal sidor 73 Räknat från Jul till Jul eftersom tråden startade julen 2013 Så vi får se om jag trappar ner på inlägg ännu mer nu 2018 eller om det dyker upp en massa kul att skriva om. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Den obligatoriska Jul statusen för min tråd,
nu när det blivit mycket färre inlägg i år mot tidigare år (över 500 färre inlägg mot förra året) så undrar jag hur statusen ser ut i år på antal läsningar av tråden och här är resultatet: Tråden startade julen 2013. Vid jul 2014 hade den lästs 189.161 gånger (= 518 per dag) Julen 2015 var vi uppe i 490.000 läsningar (= 824 per dag det året) Julen 2016 är vi upp i 926.400 läsningar (= 1192 i snitt per dag det året) Nu idag Julen 2017 är vi uppe i 1.412.720 läsningar ( =1332 i snitt per dag detta året) Så läsningen av min tråd fortsätter trots allt att stiga, det intresset från er tackar jag för _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så min tråd är roligare än Kalle Anka alltså, det låter bra
Nu är det över 3000 läsningar på mindre än 1 dygn Bäst jag åker till garaget och gör någon nytta så ni har något att läsa om även nästa år.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 316, 317, 318 ... 501, 502, 503 >> 19 besök idag (2502495 totalt) |