Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 317, 318, 319 ... 501, 502, 503   >>
69 besök idag (2500712 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Ha ha, ja det skulle isåfall vara om någon sponsor skulle vara intresserad och vill se att det blir ännu fler visningar av tråden
För vem vet någon kanske inser att här har dom chans att göra reklam, tex. Snap-on bjuder på verktyg mot att jag visar dessa i mina bilder eller någon annan bjuder på något mot att deras logga syns i bakgrunden på bilderna
Men även då skulle "röst fusk" inte vara något för mig, så jag står över era erbjudanden

Edit, ser att det nu är över 4000 läsningar sen mitt inlägg igår, så köpa röster lär jag inte behöva


Och denna årliga Jul status koll är ju egentligen för er skull..

Alltså skulle antal visningar minska som det gör på många forum då många går över till Facebook så kanske jag också skulle överväga detta, men nu när det ökar hela tiden så oavsett anledning så gillar ni ju tråden, så då får jag se till att ge er något att läsa om och inte överge er för Facebook.

Dock skulle jag vilja ha en tråd även på Facebook då jag har flera banracing vänner där som inte läser Rejsa utan dom lägger upp bilder på sina byggen på Facebook och läser enbart där, samt på Facebook kommer man även åt familj och andra vänner som inte är bil intresserade men som ändå kan vara intresserade av att läsa vad jag håller på med i garaget..

Sen får man snabbare och fler svar på Facebook, la upp en fråga där nyligen om Biltemas kontakthus var bra och fick en massa svar direkt första svaret efter bara 6 minuter, vilket jag inte hade fått här på samma sätt, se bara frågan om Payback oljan nyligen, inte ett endaste svar? Så den frågan la jag upp för 1 timme sedan på Facebook och redan fått massa svar!
Så Facebook har sina fördelar, men även nackdelar speciellt på en sådan här lång projekt tråd.

Och då många trots allt läser denna tråd så fortsätter jag även nästa år med uppdateringar här på Rejsa så får vi se hur läs statusen av denna tråd ser ut nästa jul.

Nu blev detta svar på en ny sida, så då tänkte jag låta julen vara över för denna gång och istället kommer det bli bilder och bankörnings filmer kommande dagar på den nya sidan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Ni får vänta på bilder och filmer, har fått lite andra tips om växellåds olja som jag tänkte höra om någon här har erfarenhet om?

Nämligen: Omega 690

Sitat från en Audi ägare:
"Redline Kan man ha i vissa dogbox lådor. Inte synkade anser jag.
Körde redline i en 01e låda. Aldrig igen.
Hällde i Omega 690. Växlade som en dröm."

"jag har kört light weight med. Men när jag hällde i Omega 690 så blev det en helt annan låda att växla. Man kunde missa snabba växlingar med redline. Hände inte med Omega 690"



Här info om oljan:
https://www.kullagret.com/product/omega-690-75w-90-vaxelsolja-super-ep . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
En till fråga..

Någon som testat billiga typ-k EGT givare från ebay?

Finns ju från 40kr

Tänkte ha att mäta olja och vatten så blir ju inte så höga temperaturer..
Men intressant om dom fungerar bra även i grenrör med lång livslängd?





Eller har ni tips på andra billiga typ-k med 1/8npt gänga, räcker ju med att dom klarar 200grader..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Köp "riktiga" egt, jag köpte billiga för göra test och de va kaos, skilde upp till nästan 100gr men mest skrämmande är responstiden på kina givarna, du hinner smälta halva spisen innan dem varnat

Före detta garagegranne som körde rally med en evo 8 och talade väldigt gott om Omega oljorna.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



RallyQuattro skrev:
En till fråga..

Någon som testat billiga typ-k EGT givare från ebay?

Finns ju från 40kr

Tänkte ha att mäta olja och vatten så blir ju inte så höga temperaturer..
Men intressant om dom fungerar bra även i grenrör med lång livslängd?





Eller har ni tips på andra billiga typ-k med 1/8npt gänga, räcker ju med att dom klarar 200grader..


Finns ebaygivare som fungerar bra i grenrör och finns de som går av... Om du har de sittandes framför en turbon och turbon kostar mer än 5000:- så blir det mest troligt billigare att köpa givare av bra kvalite eller ett tiopack turbinhjul

_________________
Roland Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Jag skulle aldrig köra med något okänt i grenröret..
Blir troligtvis egt givare från Vems.

Men söker även typ-k givare för typ 200 grader att mäta motor olja, växellådsoljan m.m. och vill ha med rör och klämrings koppling med 1/8 npt som en egt givare har.
På eBay finns sådana billiga så frågan är om dessa fungerar eller vet ni någon som säljer bra sådana som gärna inte kostar för många hundralappar styck ?
= behöver minst 5st..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Finns många smarta typ-K på ebay.

Här från kina för 15kr inkl frakt ska klara 400grader.


Eller med lite längre instick men då för 800grader.
Och denna är från England för bara 60kr inkl frakt så troligtvis någon där som säljer "Kina" givare.



Eller denna snygga till 480grader:
Från England dock till priset av 900kr thumbs down
Men då lär den nog fungera..




Sen denna från Kina med kontakt direkt på givaren, smart thumbs up
Påstås klara 1250 grader
Pris 140kr

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Inte lätt att hitta något plus & minus från bil användare av dessa växellåds oljor
Men dom få som skriver är positiva..


Men Payback växellåds oljorna ligger mellan 319-395 kr/L, men finns även att köpa i större mängder.

Medans Omega 690 hittar jag bara i 1L och kostar mellan 515-689 kr/L

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
Inte lätt att hitta något plus & minus från användare av dessa oljor

Men Payback växellåds oljorna ligger mellan 319-395 kr/L, men finns även att köpa i större mängder.

Medans Omega 690 hittar jag bara i 1L och kostar mellan 515-689 kr/L

Både Omega och Payback har bra olja thumbs up

Lite kuriosa är att det är samma person som startat upp både Omega och Payback

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
En annan fråga...

Har haft denna upphängning i växellådan av avgassystemet.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Men funderar på att istället bara ha öron på rören och sedan hänga det i fjädrar.

På MC så sitter ju avgassystemen ofta ihop med fjädrar, men dessa sitter ju spända för att hålla ihop det, jag vill ju inte ha det i spänn utan avgassystemet ska hänga löst..
Så då fungerar inte dessa avgasfjädrar med öppna krokar för då kan den hoppa loss..





Så jag vill ha en med sluten ring typ så här:



MEN måste det vara speciella fjädrar för att klara värmen?
Alltså special härdade eller går det med vilka som helst?
Vill ju inte att dom ska tappa spänsten vid hög värme så avgassystemet sjunker neråt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Fått denna intressanta info av en annan nu:

Omega och payback är i princip samma, samma grundare.
Skulle rekommendera att du kontrollerar noga vilka tillsatser som tillverkaren förespråkar, har kört payback i lådan på min racemazda men då försvann synkringarna i rask takt.
Kör redline sen dess och det funkar mycket bättre.
Överlag skulle jag vilja påstå att dom lyckats få många människor att tro på hokuspokus och betala dyrt för en produkt som inte är bättre än nåt annat (i mitt fall sämre)



Någon annan som har liknande erfarenheter eller har något annat att säga om dessa oljor

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Här är originalet för Payback iaf:
http://www.schaefferoil.com/

Bara att leta info.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Här är originalet för Payback iaf:
http://www.schaefferoil.com/

Bara att leta info.


På tex. 75W90 så står det att den fungerar även på brons mfl. material, sen allt om att den är överlägsen alla andra oljor osv. som Omega och Payback skryter om.


Hittade sedan ett test på motor oljor där Schaeffer gav mest hk, där dom hade en Mobil1 som referens olja.

Schaeffer 10w/30 +7.48hp & +6.37ftlbs vs. baseline (peak numbers)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Har ni tips på någon annan växellåds olja som ni tycker är extremt bra?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Vi Har kört med Motuls i många år nu utan några problem

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Fuchs brukar ha fina oljor.

Det är samma som gamla 'silkolene'

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Fuchs brukar ha fina oljor.

Det är samma som gamla 'silkolene'


söker jag så finns Fuchs Silkoene, men den verkar vara för MC

Sen hittar jag: Statoil Lubricants är nu FUCHS
Är det alltså Statoil olja eller?

I Fuchs väljaren rekommenderas: TITAN SINTOPOID 75W-90 i växellådan
Samt i bakdiffen: TITAN CYTRAC TD 75W-90

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Fuchs är tillverkaren av 'silkolene' vad jag förstår, uttryckte mig lite fel.

Jag köper 20l från tyskland då jag köper olja.
Jag kör exempelvis Fuchs Titan GT1 5w-40 i mercan.
20 liter kostar typ 800-1000kr hemma i sverige.

Jag har Fuchs dexron6 i växelådan, men det var förrförra vintern jag bytte i den, den kostade då 900kr/20l hemma i sverige, euron varierar ju i värde.


Kompisen har en golf4 6vxl, den enligt honom har ett bekymmer som gör att de käkar synkringar.
Han lämnade lådan till nån på Gotland som renoverade den.
Han som renoverade rekommenderade Fuchs enbart, vet ej exakt vilken.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Läst runt en del och Fuchs rekommenderas av Quaife.

Så nu lutar det åt att jag i år testar antingen:

Fuchs Titan Race SYN 5 75w-90 gear oil (formerly known as Silkolene Silktran SYN 5 75w-90)

Eller kanske mer denna med LS tillsats:
Fuchs TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90
https://www.dackonline.se/olja/produkt/vaxelladsolja/fuchs/838


Eller

Motul Gear 300 LS 75W-90
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&produ . . . .


Ska forska vidare i detta, men inte mer här nu..
Utan nästa inlägg på nästa sida så går vi tillbaka lite i tiden till där vi var för en 10 sidor sedan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 317, 318, 319 ... 501, 502, 503   >>
69 besök idag (2500712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande