Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 319, 320, 321 ... 501, 502, 503 >> 44 besök idag (2500687 totalt) |
Sätter du på muttrarna helt torra menar du??
Min uppfattning är att muttrar av rätt typ och pinnbultar /brickor /fläns osv ska hålla fast i sig utan att det skär fast. , någon typ av smörj ska väll i princip alltid användas, alt Locetite i dem fallen det krävs. Någon typ av grafitfett är det som gäller på heta gängor och eller rostfritt aluminium eller bultar av "torr" typ som riskerar att skära fast eller" kladda ihop". I gjutjärn brukar man klara sig med någon typ av olja då det inte skär men annars riskerar att rosta fast. Grafitfett brukar man känna igen på att det är svart /grått till färgen. Om det "fastnar" på fingrarna är det bra, desto mer det fastnar desto bättre. Ett riktigt bra grafitfett brukar ge uppkomst av svarta fingeravtryck i hela verkstaden och eventuellt hemmet då det knappt går att tvätta bort från händerna. Fettet i sig brinner bort men grafitet ligger kvar i gängorna så det kommer släppa bra även om det gått extremt varmt. I vissa fall fungerar kopparpasta men vet att det riskerar att öka benägenhet att skära mellan vissa metaller, vet dock inte vilka, aluminium mot rostfritt har jag för mig. Korta historien. Jag har inga belägg för det jag skriver ovanför det kan mycket väl innehålla felaktigheter. Men det fungerar alltid för mig. Kan inte ens minnas senast jag behövde skära loss en avgas mutter sist eller att dem skulle lossna av sig självt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Stor skillnad även på kopparmuttrar i kvalitet såklart.
Vad har Saab för några då? 12mm? 13 är ju helt ok så länge det är gott om plats, men det är det ju sällan. Vad är det föresten för typ av packningar mot toppen på din motor. Om det är problem att dem lossnar kan det ibland vara kanske lite för mjuk packning så dem lossnar när packningen "satt" sig?? Har använt lite tjockare "koniska" fjäderstålsbrickor för att lösa det problemet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ja koppar muttrar har jag alltid kört torra på grenröret, däremot muttrarna till turbo och downpipe smörjer jag in så dom inte rostarfast då dom är i stål.
(jag kan inte hitta någon info om att Audi själva använder pasta på dessa muttrar) Grenrörspackningen består av två tunna plåtar som sitter ihop och med bockad krage runt hålen, så dessa pressas ihop max och byts varje gång så dessa är inte mjuka. Lutar åt att jag köper hem M8 med 12mm fattning av fabrikat SWAG och FEBI 50st hamnar bara på 161kr + frakt _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är såklart skillnad, det skulle bli en enormt mycket dyrare tillverkning om alla sådana detaljer skulle göras vid fabrik. Man väljer idag på alla bilmärken som har en riktig serieproduktion att hoppa över alla sådana moment som inte är absolut nödvändiga. Tänk själv alla extra små moment. Limning smörjning, loppning av svetsar, slipning in vid vrår vid lack etc etc. Det finns inte utrymme i sådant pga Lean.
Bilarna skulle bli minst dubbelt så dyra och inte längre konkurenskraftiga. Dessutom byggs bilen säkerligen för att sitta ihop uppåt 10,000 mil utan att behövas tas isär på avgassidan. Det är stor skillnad på en entusiastbil som ska skruvas med. Mer rimligt att isåfall kolla hur raceteam gör än hur serieproduktion ser ut _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
I mitt fall tror jag inte det är att koppar muttern kärvar eller ärgar fast utan det är att grenrörs flänsen slår sig och då blir det mer tryck på muttern än när jag drog dit den, för så fort jag lossat dom 1 varv så är dom sedan lätta att gänga loss.
Var dessutom två muttrar nu som skallen blev förstörda på som satt på olika ställen på grenröret, men när jag kapat bort den muttern som jag visade bild på då släppte trycket på den andra så då gick den att gänga loss. Så med 12mm skalle så håller den nog mycket bättre och går nog att gänga loss även utan fett, men kanske ska testa fett på några = dom som sitter mest gömda så dom blir lättare att lossa. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag måste göra någon upphängning av mina turbos !
Jag har tidigare en gång fått gjort om mina downpipes för jag tyckte vinkeln hade blivit fel då dom hängde ner en del ett år senare och upptäckte nu att mina turbo har ju böjt grenröret med tiden så oljereturen har fått en böj nu där olja samlas i Vänster sida Höger sida: Problemet är ju att rakt ovanför sitter styrväxeln och sedan torpedplåten, så det är ont om plats.. Men är det sådana här delar man ska bygga utav för att hänga turbo i eller vad ska man använda ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du får inte plats med ett stag rakt upp från lådan till turboflänsen? Fast infästning mot båda sidor hade nog jag använt.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Blir väl svårt att få det "rörligt" då? Alltså så det kan röra sig i sidled av värmen men inte neråt.. Känns som lättare då att ha det hängande uppifrån, alltså göra ett fäste lågt på turbon sen ett stag upp till strax ovanför turbon där det hänger fast i ett fäste från motor och lådan. Men frågan är vad man ska använda för att få det rörligt men som samtidigt håller allt uppåt och avlastar grenröret. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Vill du ha en lösning eller ska du berätta om några veckor att du redan innan hade tänkt ut en bättre lösning och den redan är gjord? _________________ Roland Johansson |
||||
Eftersom jag frågar....
Så JA jag vill ha tips på olika lösningar för att hänga upp mina två turbos. Sen vilken lösning det blir och hur färdiga resultatet ser ut får ni självklart vänta på då delar måste införskaffas osv. EDIT: var det bara fredags ölen som ville skriva något här? eller hade du några olika bra tips på upphängning av turbos? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Handlar om kanske 1 cm, mer borde inte rören röra på sig tycker jag. Edit: Har kollat nu och under sitter ju drivaxeln så turbona måste hängas ovanifrån och sen ska det fästas på något bra ställe i både lådan och turbon, för ett problem är ju att avgashuset är täckt med värmeskydd runt om och även grenröret så skulle ju kanske behöva staga typ via lagerhuset på turbon eller via en av bultarna som håller avgashuset mot lagerhuset. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Sedan gör jag en platta minst 5mm tjock som bultas på lådan med cromemolly rör ställning ovanpå.
Sedan länklager, gaffellänkar eller uniballs som turbon hänger i. Trekanterna blir bultade i två M8 bult = dom som håller avgashuset mot lagerhuset. Jag har tyvärr inte så mycket rum ovanför lådan, men beror lite på vart den hamnar, till det lägre blå sträcket är det bara 10 cm och till det övre röda ca 20 cm Sen ett stag uppifrån gående framåt eller bakåt på lådan för att göra det stabilare. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Här blev det tyst så antar ni inte har något att tillägga? så då går vidare med nästa fråga.
Har använt vanligt koppar bromsrör i grenrör för att mäta mottryck men det blir ju lite hårt och sprött närmast grenröret så frågan är om koppar/nickel är bättre? Vad kör ni med för material i röret för att mäta mottryck eller hur har ni gjort? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ingen bra idé. Om du inte kan kontrollera exakt i vilken riktning det ska dra iväg. Ledbart 360 grader är grejen. Uniballs är bra. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 319, 320, 321 ... 501, 502, 503 >> 44 besök idag (2500687 totalt) |