Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 323, 324, 325 ... 501, 502, 503   >>
523 besök idag (2501926 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Nu med ny sida så är det dags att gå tillbaka i tiden där jag var och inte blev klar..

Nämligen sista körningen som var Gotland ring 23-24 september 2017

Har filmer och lite bilder kvar att visa.

Börjar med lördag kvällens middag med prat om dagens körningar och hur mycket snabbare alla ska köra dagen efter








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Söndag morgon en till dag med bra väder thumbs up
Bara lite dagg som snabbt torkade bort.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Dock var några personer lite förvillade efter natten, började med att Micke undrade vem som stulit hans motor





Sen undrade Peter vad det var för sy maskin han hade under huven på S3:an och funderade nog om en RS6 motor får plats



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kommer nog en film i morgon, men tills dess bilder från depån på söndagen.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Första passet på söndagen, skulle ta det lugnt för att värma upp däcken som var nere i 1.5 bars tryck efter nattens avkylning.
Samt skulle se så loggningen startade = körde med bara 3-punkts bältet för att nå Performance boxen.

Men med Håkan i GT3RS samt en Porsche Cup bil med slicks framför och sedan bakom Thomas i GT3 och Peter i S3 och senare smög Micke i sin R8GT upp bakom så blev det svårt att ta det lugnt...

Så dom 1.5bar blev 2.5bar i däcken och mitt snabbaste varv denna helg råkade även bli detta pass.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag lånade även ut bilen till "snabb Håkan" för att se vad han tycker och hur fort han kan köra med bilen.

Han kör ju över 6 sekunder snabbare per varv med sin standard Porsche GT3RS och han kör S8 till vardags och körde bana med Audi innan han började med Porsche så han är bra att ha för test..

Ville ha lite synpunkter på förbättringar inför vintern och redan i depån började han att klaga på att han satt för långt ifrån ratten och sa att det gör en sekund säkert
(har ju tagit bort justerbara skenorna och bultat den direkt och då hamnade den lite längre bak än tidigare, dock har jag vant mig med denna placering.)



Tyvärr blev det soppa torsk efter 7 varv så han fick ge upp då, men han slog mig denna helg med tre hundradelar på sista varvet, men mest intressant var att analysera och jämföra våra sektorer osv. i efterhand, mer om det en annan dag..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Tyvärr eller det kanske var bra
Så hade inte Håkan något att klaga på efteråt, han undrade hur fasiken jag lyckats få bilen överstyrd och sa att det är som hans Porschar att bara ge på lite gas i kurvan så kommer rumpan thumbs up
(syns även i filmerna ovan att han och jag fick ett litet kast då vi gasat för mycket ur en kurva)

Han tyckte även bromsarna fungerade bra, som dock inte jag tycker..

Vridmomentet i motorn var bättre än i hans GT2RS.

Sen tyckte han balansen i bilen var perfekt så han är tveksam till att grövre krängningshämmare kommer göra någon större skillnad utan det kan istället förstöra balansen..

Dock tyckte han att mina Cup2 däck skriker ovanligt lätt, så han funderade på om det kan vara något med hjulinställningen?

Och när jag frågade efteråt om stolen som satt för långt bak så hade han glömt bort det och tyckte att det fungerade bra ändå.

Så överlag tyckte Håkan att jag skulle låta bilen vara som den är och istället bara nöta varv efter varv så lär sekunderna rasa..
Dock är ju jag en byggare så att bara låta bilen stå under vintern är ju omöjligt utan här ska byggas om

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Då börjar vi med sektor tider.

På Håkans bästa varv: 1,34,38
På mitt bästa varv: 1,34,41

På sektor 1 körde jag 0,82 sekunder snabbare.

På sektor 2 körde jag 1,17 sekunder långsammare. thumbs down

På Sektor 3 körde jag 0.32 sekunder snabbare.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Sen har vi denna.
Jag är blå kurva och det går ju bra i början och innan slutet.

Men mitten så ser man att jag bromsar ner bilen upp till 20km/h lägre hastighet inför varje kurva thumbs down


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kort film på 1 varv
Vårt snabbaste varv som är i loggen ovan, här mot varandra samtidigt så ser man att jag tar ledningen för att sedan bromsa bort den och halka efter för att sedan komma i kapp och före igen tills sista kurvan då jag bromsar lite för mycket igen...




Har suttit och kollat på denna nu flera gånger för att hinna med allt som visas med högsta och lägsta hastigheter och G krafter osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Mycket intressant med logg när man delat bil, finns mycket man kan lära sig om sin körning. Speciellt när man har en a8 och det inte finns nån annan liknande bil att dela loggar med. Håkansson logg ser typisk ut för en vass chaufför med höga ingångsfarter utan att bromsa bort för mycket fart.

Det är ju skönt att veta att du har minst en sekund till att hämta med lite filande på körningen.

Däcken skriker nåt galet, hur ser slitaget ut? Hur länge håller däcken?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Hur däcken ser ut nu kan du se på denna länk:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .


Köpte dom 2015 och körde då Sviestad ca 35 varv sen Mantorp 2 varv, sen brann ju bilen.

Så sen var det först förra året jag körde igen.
Gotland Ring i juni ca 35 varv
Sviestad Juli ca 35 varv
Sviestad augusti ca 35 varv
Gotland ring september ca 65 varv

Så 200 varv på bana sen några hundra mil på gata

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Tittat en del igen men i slowmotion thumbs up

Undrade varför jag kör snabbare på rakor trots att jag hade lägre fart i kurvan.

Ser att Håkan gillar vridet och därför växlar upp oftare än vad jag gjorde och då förlorar han tid.

Börjar med lång rakan då vi ligger lika men medans han växlar upp så ligger jag kvar och varvar ur och får då 11km/h högre toppfart trots att vi bromsar samtidigt.

Sen i mitten delen så ligger jag och kör på runt 1000 varv högre varvtal = lägre växel.
Och sista nerför innan tvära högern upp till rakan där i nedförs backen så ligger jag 2000 varv högre och där kommer ikapp igen. 149km/h för mig mot Håkans 135km/h

Men överlag så bromsar jag för mycket inför kurvorna och kör då för sakta där.
Så jag har fler högre högsta toppfarter på rakor men samtidigt fler lägsta fart i kurvor.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Tror du har mycket vinna på senare apex. Du ligger i sväng väldigt länge och har en tendens att inte hamna optimalt i påföljande sväng. Sen går det ofta fortare att bromsa ner mer, svänga klart och kunna accelerera tidigare.
Men vad ska du egentligen med allt detta analyserande när du inte tävlar mot andra??

_________________
Christer Folkesson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



efzonracing skrev:
Tror du har mycket vinna på senare apex. Du ligger i sväng väldigt länge och har en tendens att inte hamna optimalt i påföljande sväng. Sen går det ofta fortare att bromsa ner mer, svänga klart och kunna accelerera tidigare.
Men vad ska du egentligen med allt detta analyserande när du inte tävlar mot andra??


Helt obegriplig kommentar om jag får vara lite ohövlig. Att jobba med sin körning och försöka förbättra sig hela tiden är ju essensen i bankörning för dom flesta av oss, där är analys av loggar en superviktig nyckel för förståelsen. Iom att vi track dayåkare inte rejar mot någon så är det ju en tävling mot sig själv att hela tiden bli bättre och snabbare.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Kanske obegripligt för vissa MEN, ena dagen kör du 59-rundor på Kinnekulle och nästa gång du är där är det omöjligt att komma under 1:01. Då är det rätt spårval som gäller och nöta på bromspunkter och apex, så kommer varvtiderna. Tävlar du mot andra så vet du direkt om det går snabbt eller inte. Oavsett om du är över eller under minuten just den dagen, t.ex.

Men visst är det kul att kolla loggar, fast mest om man är flera förare på samma bil i samma race, då går det att hitta tid genom förbättrad teknik.

Fast jag är ju långloppsförare och jagar inte enstaka varvtider, jämnhet över ett helt stint är viktigare.

_________________
Christer Folkesson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Tävlar mot andra är ju det man gör även om det nu bara är på skoj på denna typ av körning.
Men jag jagar och blir jagad samt har ju tidtagning i bilen så jag ser hela tiden hur det går även om jag är ensam på banan.

Och nu var det ju två olika förare men i samma bil på samma träff med det mesta likadant som analysen gäller.

Och kan man kapa 1-2 sekunder på sitt PB så lär man ju även kunna förbättra snitt farten i ett långlopp, så att försöka sänka sin bästa tid är ju inte fel..

Du skrev: "bromsa ner mer" så är ju problemet att jag bromsar ner för mycket.. Så jag måste bromsa ner mindre
Men då jag inte litar på greppet så fegar jag och då är det perfekt nu att få se på film att högre fart i kurvorna är inget problem med min bil.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303



Det här är mina personliga åsikter så många kommer säkert inte hålla med.
När jag tittar på däckslitaget så är min slutsats att det behövs mer camber fram, jag skulle säga ca 3,5 grader negativ eftersom bilen är framtung och fyrhjulsdriven. En grövre krängningshämmare fram kan också hjälpa till.
Eftersom den är överstyrd vid gaspådrag i kurvorna så är greppet bak för dåligt och jag skulle montera mjukare fjädrar bak.
Med bilens chassikonstruktion, motorn framför framhjulen och 50/50 fördelning på fyrhjulsdriften skall det vara i princip omöjligt att få en överstyrd karaktär om chassit fungerar optimalt.
För att kunna utnyttja bilens fulla potential måste den vara lite understyrd och inte släppa bak.
Jag har byggt mina egna bilar efter det konceptet och har ofta kört jämt eller ibland ifrån betydligt motorstarkare bilar som är överstyrda och därmed mer lynniga och oberäkneliga.
Det kanske kan tyckas att understyrning är tråkigt men det är effektivare än överstyrning om man inte håller på med drifting.

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Ska försöka ge en generell kommentar.
Vissa spårval begränsar kurvhastighet, möjlig ingångshastighet och utgångshastighet. Det jag vill säga är att placering på banan är väsentligare än att jaga tid. Lättt att överköra och sätta en hyfsad tid, men i gengäld belasta däck och chassie onödigt mycket pga spårval. Ofta som en snabb varvtid kommer när man backar av lite och sätter bromspunkter och spårval bättre.
Sen har du ju chassieinställningar, som kan ge massor av tid. Där kan du lägga många dagar på banan för att få grepp om hur din bil reagerar och fungerar med vinklar och däcktryck etc.

Men det har man ju sällan tid att göra...

_________________
Christer Folkesson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ytterdäcket behöver mer Camber men inner mindre i kurvorna.
Så mer Caster är nog bättre.

Håkan tyckte denna överstyrning var perfekt för då slipper jag "ploga" med framdäcken och kan istället ge gas så bak ändan kommer ut och på så sätt lättare styra in.

Eftersom bil försäkringen inte gäller på banan så kör Håkan med antisladd aktiverat på sina Porsche bilar för att ha en extra säkerhet om något skulle hända.. Men denna antisladd på en RS är inställd på att ett lätt hasande går att köra med och han kör snabbast när han ligger på gränsen till att antisladd går in, för så fort antisladd går in så tappar han direkt tid men med lite sladd så går det snabbast och nu snackar vi inte långlopp utan Time-attack..

Och med hans original 450hk Porsche 997 GT3 RS -10 så har ju han kört med R-däck på Gotland Ring tiden 1:27,48
Riktigt snabbt för en simpel amatör på vanliga Pirelli R-däck.

Jag har ju dock inte antisladd på min men istället 4wd som kan hjälpa mig att inte snurra förutsatt att däcken har nått grepp.. (snurrat med dom gamla cup1 som corden var framme på när jag fick en lastväxling jag inte var beredd på)

Så jag får nog lära mig ligga på gränsen och ta hjälp att styra in med gasfoten så kan det nog gå att ta kurvor ännu snabbare.
Så bygga om den till helt understyrd vill jag inte göra.

Tror även en del i överstyrning har att göra med min lamell diff i bakaxeln som låser när jag gasar, funderar dock på att montera en quaife diff fram till i år och hoppas den ska hjälpa till med greppet i framdäcken när jag gasar ur kurvan, bara hoppas detta inte helt tar bort den överstyrningen jag har.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



För att underlätta i analyserna kommer lite bakgrundsinfo från mig som ändå var där

Jag fick nyckeln i handen av Martin som sa åk ut och känn på bilen, bromsarna känns konstiga

Mao åker ut och känner på bilen,
Det är inte min bil, min motor eller mina däck så jag tar det försiktigt, ingen attackkörning.
Jag vet att det är många, många timmar nedlagt på bilen.
Bromsar på flit tidigt på rakorna, försöker undvika för mycket plogande för jag vet hur lätt det är att sabba inner framhjul på Gotland när man blir lite för ivrig
Däremot för söker jag känna in balansen och finner till min förvåning att den överraskande bra med tanke på förutsättningarna.
Genom att släppa in den med lite högre fart och bromsa lite längre in i kurvorna och får bilen att vrida runt lite,
kan då gå på gas lite tidigare och på så sätt styra runt den med gasen så det blir mindre rattutslag.
I kombination med ett sjukt vrid i motorn över stort register gjorde den den relativt lättbalanserad.
Jag växlar upp tidigt på flit mht att jag inte vill riskera en övervarvning.
Min erfarenhet är att Cup 2 orna alltid låter när man kör de på gränsen så det är inget konstigt.
Jag anser inte att däckslitaget är onormalt för att vara Gotland som är lite halkigt så bättre att se på det vid körning på andra banor.
Bilen har blivit överraskande neutral med tanke på förutsättningarna som är långt ifrån optimala...

Det skulle vara väldigt kul att få testa att köra med lite attack någon gång, det går att kapa mycket tid.
Men som Martin skrev själv, min enda kommentar är att han behöver mer tid bakom ratten så att han blir trygg med att köra närmare gränsen.

Där kan en sån här övning att byta chaffis vara bra för ser man att det går att åka fortare i partier där man inte trodde.

Den tydligaste grafen är egentligen våra delta-T som visar exakt var man kan tjäna tid, även summa g ger en fingervisning om var man inte nyttjar bilens potential.

Jo just det, glöm inte att flytta stolen, h-e, det går inte att köra aktivt när man måste luta sig framåt...
..och det fanns inte ett fel på bromsarna, ingen dålig känsla alls, bara bra bett.
Viktigast av allt, jag hade skitkul.

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 323, 324, 325 ... 501, 502, 503   >>
523 besök idag (2501926 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande