Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 325, 326, 327 ... 501, 502, 503   >>
584 besök idag (2501987 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Provade XP20 inför Gotland.

Men dom är jäkligt aggressiva mot skivorna?

Innan = kört med PFC08 så såg skivorna ut så här:





Nu efter Gotland ring helgen med XP20 ser skivorna ut så här:




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Någon annan som kört på XP20 ?
Äter dom även på era skivor?


Grejen var att dessa belägg tog super bra i början = när dom var kalla och inte inkörda.
Så jag hoppades detta bett skulle vara kvar även när dom var varma och inkörda, men istället försvann kall betet så nu är dom likadana båda kalla och varma och då typ som dom PFC08 jag körde på innan.

Är sugen på att testa XP10 igen som var det första jag körde med på denna bil, men det får vänta tills XP20 är slutkörda och det lär nog dröja ett år gissar jag.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag är sugen på att göra ett till hål i motorhuven för att få ur varmluften från vatten kylaren.

Tänkte typ här i markerat område som är ca 50cm långt och typ 10cm brett.






Men hittar inget snyggt galler för detta, har ni några ideer ?
Denna nedan skulle sitta perfekt, Men dessa är 1.5cm höga thumbs down



så det kommer se för jävligt ut.. se bara exempel bild med 2st monterade på bilen i denna annons:
https://www.ebay.com/itm/1pcs-Universal-Car-Air-Vent-Shutter-Scoop-Dec . . . .


Så har ni några andra ideer på snygga galler som skulle passa?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Cadillac CTS-V: http://www.caricos.com/cars/c/cadillac/2016_cadillac_cts-v_eu/2560x144 . . . .

Corvette C7: https://smhttp-ssl-60374-media.nexcesscdn.net/media/catalog/product/ca . . . .
https://www.southerncarparts.com/corvette-real-carbon-fiber-hood-vent- . . . .

Modern Shelby GT500: http://i46.tinypic.com/34etgnb.jpg

Eller en personlig favorit som dock kanske inte gör sig bäst på en så ny bil, Miura
http://www.carpictureworld.com/lamborghini/miura/1971/1971-miura-sv-ho . . . .
https://thumbs.dreamstime.com/b/supercar-hood-vents-yellow-super-car-s . . . .

Sen går de ju alltid göra själv. Man måste ju inte köpa bolt-on grejer Snitta upp ett hål, ett ark glasfiber som man får kapa och tejpa ihop för att sedan plasta färdigt. Funkar iofs med aluplåt också.

Allra enklast bör vara att dra ett snitt längs med, sen 2 små snitt upp och bara bocka ner och fästa på valfritt vis.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Alla dom du visar är ju anpassade efter en viss huv form som skarpt veck mitt i huven eller ned försänkt = kommer passa dåligt på min motorhuv.

Den som kanske passar är GT500 AR3Z-16C630-AA men den ser väldigt stor ut och jag har inte lyckats hitta mått på denna, någon som vet måtten?


Har också tänkt på att bara kapa upp och sätta galler under eller försöka bocka plåten, MEN jag vill inte behöva spackla och lacka om motorhuven utan vill ju helst ha något som monteras ovanifrån med en kant runt som döljer den kapade kanten på motorhuven = som dom 2 jag monterat på sidorna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Tror inte att Musse huven är större än S8 huven faktiskt. Breddmässigt bör de inte vara några problem. Du kan säkert maila nån ebay säljare och få ett mått?

Och visst är de kanske tråkigt att kapa i en huv med risk för flagor etc, men du har inte nån reservhuv då? Vinyla en extra huv mattsvart å gå loss fullstandigt! När du har ett koncept du är nöjd med, lacka den alternativt bygg om den du redan har på samma sätt och lacka när du är "klar"?

(eller ännu bättre som redan nämnts i tråden, ta en stålhuv, bygg om som du vill, kanske höja mitten sektionen i samma veva och när du är nöjd fullt ut gör en glasfiber dito bredvid bilen. Ett sånt projekt kan ju få ta tid + att du slår flera flugor i samma smäll )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Om du ser på min bild ovan där jag ritat så är det max bredd jag kan ha för det sitter förstärkningar där på sidorna mellan det ritade och mina befintliga galler.

Sitter även förstärkning framåt mot grillen så det ritade är max framåt som går att montera ett galler.
Jag har även en i mitten under men den sitter inte tajt mot huven så gallret kan nog ligga ovanpå denna.

Jag hittade GT500 ventilationen monterad på andra bilar och den såg gigantisk ut på dom..
Så stor risk att den är mycket längre än 50cm.
Men jag får ta och kontakta någon säljare och fråga om mått om ingen här vet detta redan?


Min aluminium huv är inte jätte tung och det skulle ta extremt med tid att plasta en egen så det kommer nog aldrig att hända, hellre då att jag sätter folie på den jag har för att snygga till och gömma kapningar.

Extra huv har jag men det är en fin orörd facelift huv i rätt färg så den med facelift skärmar, dörrar osv. har jag som reserv den dagen jag krockar med bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Och lacka vill du inte för att det kostar pengar eller ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Känns bara som onödigt jobb att plocka bort huven och lämna iväg för lack bara för att fixa ventilation.
Och isåfall vill jag lacka hela bilen..

Så då får det se kapat och fullt ut så länge för det är ändå ingen utställningsbil,
men vill först se på alternativ på färdiga plast galler innan jag gör något eget.

Har mätt nu och det går faktiskt dit 62cm långt galler om man skiter i mitten förstärkningen
Så GT500 kanske går dit?




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
skickade i väg lite frågor på ebay på mått, men har bara fått denna typ av svar thumbs down

unfortunately, we are not able to know the measure due to we are not in the same building of our warehouse. All we can tell you if this part fits or not by your VIN#.
Kind Regards,

Samt:

Thank you for your email. We do not currently list the exact dimensions of this Hood Scoop. It is only listed to fit the 2010 - 2014 Ford Mustang Shelby GT500.

2010-14 Ford Mustang Hood Mounted Black Plastic Hood Scoop for Shelby GT500

We can only guarantee fit and functionality based on the year, make, model and vehicle options. If a part is not listed to fit your vehicle, or the specific details of your vehicle are different, we do not recommend ordering.

Thank you for your understanding.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Grejen är den att jag hittade en populär modd på RS6:or som hade värme problem och det var att öppna upp ett hål i plasten under motorn bakom kylaren så detta gjorde jag 2015.

Hade dock fortfarande lite värme problem och det blev inte bra förens jag köpte ny kylare samt förbättrade vatten flödet till och från kylaren.

Nu på Gotland så provade jag ett pass att tejpa för detta hål i plasten för att se vad som händer med tempen, men jag kunde inte se någon direkt skillnad, nu var det ju dock ingen hög sommar dag så det kanske hade märkts bättre mitt i sommaren.




Men som ni ser på bilden så sitter nu hålet rakt framför naca duct hålen som ska kyla växellådan = kommer enbart varm luft nu, så därför tänkte jag sätta igen detta hål igen för att få sval luft till växellådan.

Och då kanske det behövs ett nytt ventilations hål i motorhuven i stället, men ej säkert att det behövs..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Ang huvgaller, känner du ingen med 3D-skrivare, då kan du ju göra din egen design och få den utskriven.
Går ju även att beställa utskrifter på nätet med efter egen ritning ( eller så köper du en egen skrivare, det är faktiskt riktigt kul och användbart )

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ja ibland skulle man önska man hade både 3d-skanner och 3d-skrivare för att tex. göra test mallar av delar som ska byggas ihop.

Men tyvärr är det ju inte bara att köpa en eller inte heller att bara beställa utskrifter på nätet utan man ska lära sig göra ritningar som skrivaren kan skriva ut ifrån.
Det enda ritprogram jag använder är ju Paint

Så det lär ju gå åt många timmar att lära sig göra 3d ritningar för en skrivare och lär bli många prov utskrifter innan man lärt sig allt och det har jag inte tid eller intresse för just nu.

Så jag får leta vidare efter färdiga plast galler.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



utan att ha 100% koll på dina skivor och belägg så vet jag att det finns belägg som skall nöta på skivan och det finns belägg som skall nötas upp, om det gäller skivor har jag inte info om men kan tänka att man bör matcha lite mer efter det,

_________________
jimmy salomonsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
salmon skrev:
utan att ha 100% koll på dina skivor och belägg så vet jag att det finns belägg som skall nöta på skivan och det finns belägg som skall nötas upp, om det gäller skivor har jag inte info om men kan tänka att man bör matcha lite mer efter det,


Lite därför jag undrade om andra upplevt att XP20 äter skivor?

Med RS6 bromsarna har jag kört dessa belägg:
XP10
PFC08
XP20

PFC08 är ju en typ av långloppsbelägg och ska hålla 50-100% längre än XP10, dock höll dom bara kanske 20% längre för mig, men dessa gjorde inte ränder i skivorna som nuvarande XP20, dock har jag ju inte mätt tjocklek på skivan mellan bytena så jag vet ej om PFC08 äter skivor fast kanske mer jämt slitage?


Fick denna info av Pean innan jag beställde:
Har en kund som kört XP10 och 20 på en Golf och han tycker XP20 har varit "bättre på allt". Lite farligt dock att jämföra olika bilmodeller där förutsättningarna skiljer. Han har 280mm skivor, du har lite mer massa i dina.

Sen detta svar från USA via Pean angående min bil.
Very different in cold bite XP20 vs 24. He will want to go with the XP20's if he is driving it to the track. The XP24's need a good amount of heat in them, about 600 deg F, to start working. We don't recommend them for street driving due to that. ON the other hand, I think it is the only compound that will give him the pad life he is looking for on the track..

PFC 08 ska hålla längre än alla XP-material men har bara sålt ett fåtal satser XP24 så jag har ingen riktigt bra data att jämföra med. Som de skrev i USA; livslängden hänger på ditt bromssystem, yttre förhållande men framförallt hur du kör. De kan hålla 20% mer än XP10 och de kan hålla 50% längre.



Jag mailade Pean igår om dom hört något om skiv slitage som på mina skivor med XP20, men ännu ej fått något svar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Hittade 2 olika galler i en båt affär som kanske går att använda på motorhuven?






Hur får man spraylack att fästa bra på ABS plast?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Tvätta med tvål o vatten.
Putsa med slippapper och sen måla.

Är ingen större skillnad mot billack.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har använt hahmans plastprimer. Om det gjort nytta eller ej jämnfört med bara grund är ju svårt att veta. Men en sån flaska räcker ju väldigt länge då jag bara målat små detaljer från plastrent. Och då bara dimmat en tunn klibbyta innan vanlig grund. Det har inte lossnat Heller direkt så skadar ju inte att göra så mest för att

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ja jag tänkte typ så här:

1. rugga upp ytan.

2. Tvätta med någon sprit typ förtunning eller är det för starkt så enbart tvål rekommenderas

3. Plastprimer

4. Spraya bilens kulör eller blanksvart.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag brukar inte använda slippapper på plast då det ibland korvar sig. Bara scotchduk . Sedan inte lösningsmedel det löser många plaster. Typ spolarvätska eller glasputs (dvs svag sprit.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Ingen sprit eller förtunning. Och absolut inte Aceton.
Tvål o vatten funkar kalasbra.
Sprit lämnar ofta en hinna. [/quote]

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 325, 326, 327 ... 501, 502, 503   >>
584 besök idag (2501987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande