Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 338, 339, 340 ... 501, 502, 503   >>
200 besök idag (2501135 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Tyvärr visade det sig sedan inte vara så bra som allt först såg ut


Börjar med det första felaktigheterna som dock inte gör något men ändå..

Jämförde startkransen, ser först att kuggarna är kortare?
Visst det kommer hålla men varför?





Sen lägger jag kuggen rätt på en sida:





Och tittar på andra sidan, vad nu då varför hamnar dom inte rätt här





Så räknar antal kugg och det är 1 färre på det nya

Som tur är så är det ju så många kugg så den lilla skillnaden lär nog inte göra något..
Har inte fått något svar på varför det blev som det blev men gissar att personen som styrde CNC maskinen har laddat in fel startkrans fil vid fräsningen.

Tyvärr var ju detta inte det enda felet..
Fortsättning i morgon

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Kadett4wd skrev:
Sik_co skrev:
Hade en sån 200 tidigare med 2 skiver, dock sinter men den var helt snevriden att köra. Riktigt av/på och kör 3skivig tilton idag som folk klagar på. Den är rena drömmen att köra om man jämför.


Jag hade också 2 skivig 4 pucks sinter.
Med vire mekanism var den helt mongo, start i grusbacken på gården var omöjligt utan 4 hjulsspinn.
Men byggde om till hydraulisk, då blev det många ggr bättre att köra, men inte som en stdkoppling på långa vägar heller.
Jag hamnade typ 'mittemellan'.


Nä denna rcs200 åkte med bilen vid försäljning tack och lov. Var en Mazda 1.8t med 680hk, standardkammar etc. En backstrypventil hade kanske hjälpt. Min tilton är på 3 skivor med samma motor och 7kg svänghjul, monterade en ventil men den står fullt öppen. Man kör iväg mjukt och fint endå. Men det spelar ju ingen roll nu när lådan är skrotad

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag bytte till det lättaste hjul jag kunde hitta till min v8 men då blev det oxå annan startkrans. Måste finnas olika startmotor med andra ord. Beroende på höger eller vänsterstyrt kanske?? Jag tog min gamla startkrans och modifierade till nya svänghjulet. Men i ditt fall så borde det fungera ändå då det är mindre skillnad än jag hade på mitt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Grejen är den att jag skickade in ett original svänghjul till DLI redan i januari som dom haft att mäta på under fler månader, skickade med denna lapp nedan, men verkar som något blivit fel sedan hos tillverkaren i England om inte DLI gett dom fel information? :




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Och det är ju här nästa fel kommer in, om ni läser ovan så ser ni att jag skrev att det var viktigt att 60-2 trigger går så långt mot startkransen som möjligt helst 16-16.5 mm

Men vad har fräsaren gjort istället jo lämnat en ofräst kant







Enligt DLI så finns inte denna kant med i ritningen som han gjorde utan återigen har någon i England av någon anledning lagt in denna i cnc maskinen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Varför väntade du tre timmar med att säga vad felet var?

Var är centrum på givaren i förhållande till tänderna?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Varför väntade du tre timmar med att säga vad felet var?

Var är centrum på givaren i förhållande till tänderna?



Svaret ovan var ju till knotans inlägg igår om olika startkransar (har inte fått någon mail om bevakade trådar på 2 dagar så såg inte hans inlägg igår) så väntade lite nu med om någon ville lägga en kommentar om startkransen innan jag gick vidare till trigger problemet.

Centrum hamnar på den o frästa ytan så därför jag var noga med att det skulle vara tänder hela vägen ut..







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Vad blev slutresultatet på antalet tänder på startkransen? 134 respektive 135?

Minns jag rätt ur huvet är std hjulet ca 300mm i diameter (just under). Och har i std utförande 135 tänder vilket ger en kugg pitch på 12.

Om det nya har en tand mindre får du en pitch på 11.9 eller liknande istället. Mao ska det inte vara något bekymmer annat än lite mer slitage på startmotorn (vi pratar nog om livsförkortning på 5-10% max om ens de)

Nu är de ju fler saker som är fel, men startkransen bör fungera. Tar dom på sig att fixa trigger tänderna åt dig och ger dig en kraftig rabatt för strulet kanske dom inte behöver göra ett helt nytt svänghjul och du kanske får ett fungerande fortare?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
135 samt 136 tänder.
287mm startkrans.
Jag tror också det bör fungera.

Förskottsbetalning är det som gäller hos DLI så svårt att pruta i efterhand och just dessa fel verkar vara hos tillverkaren i England och inte av DLI, men sen var det tyvärr fler problem..


Tyvärr är Rejsa super segt just nu, så ni får vänta på bilder om nästa problem.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Går ju ibland få pengar tillbaka ändå, jag köpte en TV möbel för dygt 10 tusen som visade sig ha en skada på undersidan, inget som stör egentligen men då det är en kvalitetsmöbel vill man ju att den är hel. Förskottsbetalning även där men jag fick igen 25% i efterhand istället för att skicka tillbaka den (vilket hade varit riktigt besvärligt..)

Men de låter ju som att dom inte fått något rätt med de där svänghjulet så ett helt nytt kanske är bättre ändå?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Tråkigt med strul, men borde man inte kunna begära en digital bild på delen innan dem börjar fräsa ut den som du får godkänna?

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jo så då till nästa problem.

Satte på svänghjulet på motorn och kollade och allt passade bra, ligger 2mm från anliggningsytan för lådan.





Så satte jag på tryckplattan och sköt in allt i lådan, men va fan nu då, det tar stopp
Och mindre än 1 mm kommer den in i lådan ?
Måste ju vara över 2mm för att överhuvudtaget få plats vid monteringen.



Alltså hela kopplingen är för hög




Och den tar i det stora av frästa området i lådan så det är ju inte bara någon liten bit som lätt går att fila bort.




Innanför sitter fram diffen och hur mycket gods som är kvar vet jag ej.
Men skulle behöva fräsa bort minst 3mm = då blir det ca 1.5mm frigång.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
Jo så då till nästa problem.

Satte på svänghjulet på motorn och kollade och allt passade bra, ligger 2mm från anliggningsytan för lådan.


Alltså hela kopplingen är för hög

Visste du vad måttet var på höjden på tryckplattan var när du beställde svänghjulet?

När jag lät en firma tillverka ett svänghjul till mig så skickade jag original svänghjulet med tryckplatta,
och den fina AP tryckplattan till firman som skulle göra det. Sen hade dom fria händer på utformandet på svänghjulet, var bara ett mått som skulle vara lika anläggningshöjden där urtrampnings lagret är skall vara samma på bägge tryckplattorna!!


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Alternativt vattenskära en stålring du sätter mellan block och låda som distans.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hade det vart enkelt att bygga en ball bil, så skulle många fler lyckas

Jag slipade ur min låda tills det gick hål. Därifrån svetsade jag i en 1mm plåt som jag putsade av. Samt svarvade av lite på tryckplattan lite tills det gick fritt.. Utan att lägga upp en enda bild på det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
erikjakan skrev:
Alternativt vattenskära en stålring du sätter mellan block och låda som distans.

Mvh Erik Wedlund


Ja om man gjorde en på typ 3mm så skulle kanske "bara" dom nya växellåds fästen behövas kapas och svetsas om.
Flyttar man mer så börjar det bli kritiskt med kardanen = 1cm bakåt så går knutarna i ändlägena.
Sen påverkas platsen för turbos med slangar då dom hänger bakom motorn vid lådan.
Och min nya upphängning gör turbos som sitter fast i lådan måste moddas.
Sen blir det trångt för slangarna från luftfilter in i turbona och där är det redan nu för lite plats.
osv.

Men frågan är om 3mm är tillräckligt så det bara blir 1.5mm frigång? gäller att inte ett gruskorn letar sig in i mellan..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Svarva av ytan som tryckplattan monteras mot på svänghjulet?

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
FSRacing skrev:
Svarva av ytan som tryckplattan monteras mot på svänghjulet?


Det är både den ytan och ytan för lamellerna som måste svarvas bort.
Och att svarva bort 3mm på ett redan lätt svänghjul känns inte säkert = blir väldigt tunt då.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
super7 skrev:

Visste du vad måttet var på höjden på tryckplattan var när du beställde svänghjulet?

När jag lät en firma tillverka ett svänghjul till mig så skickade jag original svänghjulet med tryckplatta,
och den fina AP tryckplattan till firman som skulle göra det. Sen hade dom fria händer på utformandet på svänghjulet, var bara ett mått som skulle vara lika anläggningshöjden där urtrampnings lagret är skall vara samma på bägge tryckplattorna!
//Nisse


Gick att få fram på Sachs sida men gör man svänghjulet i rätt höjd så passar det ju och jag visste inte vilken höjd svänghjulet skulle bli.

Nu hade DLI ett formulär jag fyllde i innan med mått.
DOCK ser jag ju nu i efterhand att ett viktigt mått saknas nämligen frigångs djup för tryckplattan.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Har du beställt ett custom å dom inte gjort rätt får dom väl göra ett nytt helt enkelt

....så hur gjorde du?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:

Visste du vad måttet var på höjden på tryckplattan var när du beställde svänghjulet?

När jag lät en firma tillverka ett svänghjul till mig så skickade jag original svänghjulet med tryckplatta,
och den fina AP tryckplattan till firman som skulle göra det. Sen hade dom fria händer på utformandet på svänghjulet, var bara ett mått som skulle vara lika anläggningshöjden där urtrampnings lagret är skall vara samma på bägge tryckplattorna!
//Nisse


Gick att få fram på Sachs sida men gör man svänghjulet i rätt höjd så passar det ju och jag visste inte vilken höjd svänghjulet skulle bli.

Gick det inte att räkna ut vilken vilka mått som var kritiska då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 338, 339, 340 ... 501, 502, 503   >>
200 besök idag (2501135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande