Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? Twinturbo: EFR 7163 fv
66 besök idag (2279140 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 369, 370, 371 ... 433, 434, 435   >>
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Här är EGT kabelstammen på mitt MaxxEcu med 12st EGT ingångar.




Så den klippte jag ner satte på kabelstrumpa och pillade dit kontakter på.




På nya stammarna som säljs idag så är dom redan kortade och kontakter sitter färdig monterade.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Här med kabelstrumpan och kontakter för 8st EGT




Bra att det ingår märkning på kablarna till bägge ändarna alltså 2st per kabel thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Dom extra kablarna satte jag först ebay skräp kontakterna på.
Men köpte sedan riktiga även till dessa.







1st färdig EGT stam.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Vad kör du för startegi i sprutet baserat på EGT värdet? max EGT = viss mkt % extra bränsle och strypning av laddtryck eller hur fungerar det?

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Jonas@ZIP skrev:
Vad kör du för startegi i sprutet baserat på EGT värdet? max EGT = viss mkt % extra bränsle och strypning av laddtryck eller hur fungerar det?


I MaxxEcu kan du välja i princip vad som helst vad som ska hända. thumbs up

Alltså dels har du bara enkel varning, att den ska varna över en viss temp ex. 950 grader, sen kan du även välja då jag har 8 st att den även ska varna om det skiljer för mycket mellan dessa, alltså ex. om det skiljer 50 eller 100 grader mellan kallaste och varmaste cylindern så varnar den oavsett vilken max temp du har.

Sen har du funktioner att den ska feta på mer bränsle och då kan du göra en tabell så den ökar på med bränsle vart efter tempen stiger ex. 10% vid 900 grader, 20% vid 950 grader, 30% vid 1000 grader.

Sen har du även stryp funktion där du väljer att den ska strypa motorn över 1000 grader, då kan du även lägga till att den enbart gör detta över ett visst varvtal och eller över ett visst laddtryck och om den ska göra detta direkt eller först om tempen håller sig kvar så högt i X antal sekunder.
Sen att den slår på igen under vald spjällvinkel när du släppt gasen.

Sen kan jag ju även individuellt öka på bränsle både vid låg last och hög last (öppningstid och flöde) för varje cylinder, jag har ju haft problem med att cylinder 7 gått varmast så den kan jag öka bränslet på för att sänka tempen där eller vilka cylindrar jag vill detta kan du även göra som tabell så du kan välja olika mycket bränsle beroende på varvtal och laddtryck eller vad du nu vill ha i tabellen individuellt för varje cylinder.

Men först måste jag veta att varje EGT givare visar rätt.
Så ska testa lite vad som händer med tempen beroende på hur långt instick det är på givaren.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Sen var jag ju tvungen att snygga till EGT givarna, kan ju inte ha denna gröna kabel synlig thumbs down




Hittade värmeskydds strumpa som tål 1000 grader som jag klädde yttre delen av givarna med.




Sen märk siffror på krympslang som sattes på i bägge ändar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



RallyQuattro skrev:
Sen var jag ju tvungen att snygga till EGT givarna, kan ju inte ha denna gröna kabel synlig thumbs down




Hittade värmeskydds strumpa som tål 1000 grader som jag klädde yttre delen av givarna med.


Sen märk siffror på krympslang som sattes på i bägge ändar.


Är d inte givare för rektoskopi? jäklar va lång kroppen var på dom..

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Eftersom det bara är 3 mm tunn givare så ser den extra lång ut.

10 cm är sprötet sen med instick samt fastsättnings nippel så är det kanske bara 5 cm kvar utanför och det är bra för då kan jag lätt böja den åt det hållet jag vill så tjocka knoppen som sprötet sitter i inte är i vägen.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Sen satte jag ihop varje sida med vanlig kabelstrumpa och det är nu det var bra att jag satte märkning i bägge ändar så man vet vilken kontakt som går till vilken givare.






Inre delen utan kabelstrumpa hamnar inne i min kopplingslåda så därför drog jag inte strumpa hela vägen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Sen köpte jag en hane-hona skruv adapter som jag svarvade om så den passade i skruvhålen på mina tändspole adapters.





I den kan jag sedan sätta en gummi klammer som håller EGT kablarna när dom väl är på plats.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Satte även dit nr märkning på dessa kablar, borde gjort det från början..
Nu fick jag stifta ur och plocka bort gummit för att få på nr märkningen så satte det bara på ettans cylinder nu.




Men o andra sidan så behöver jag ingen märkning till dessa då dom är gjorda i rätt längder så man ser vart dom ska sitta, men kan ju ändå vara bra att veta vart ettan är om man glömmer bort det.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Lambda kablarna och några andra satte jag färgad krympslang på för att symbolisera vänster och höger sida.
Önskar jag hade haft en Dymo för krympslang att skriva text med som den svarta med vit text i bilden som ingick med kablarna, men detta får duga.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 126



Ser väldigt snyggt och prydligt ut
Vad är det för slags strumpa du hittade som tål 1000 grader? Antar att det är i Fahrenheit.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Tack.
Det står upp till 1000 grader och mer info här:

https://www.speeding.nu/c/motor-tuning/varmeskydd-isolering/flatad-var . . . .

Den är dock inte flexibel i storlek som vanlig kabel strumpa, sen kan man ju inte elda i änden för att smälta ihop den utan den fransar lätt upp sig om man inte sätter något över.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Jag köpte en lång längd, tyvärr hade den jag fick fastnat i något så maskor hade förstörts på några ställen.

Men brydde mig inte om att reklamera detta utan klippte av den på dessa ställena då jag ändå skulle göra 8 st korta längder av den.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 126



Ah intressant thumbs up
Det såg precis ut som sån vanlig plaststrumpa så 1000grader verkade lite mycket.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Den obligatoriska Jul statusen för min tråd,
Jag har successivt minskat antal inlägg i tråden nu då några gillade att klagade på detta

Så här är antal sidor per år:
2014 antal sidor 64
2015 antal sidor 83
2016 antal sidor 97
2017 antal sidor 73
2018 antal sidor 53

Räknat från Jul till Jul eftersom tråden startade julen 2013

nu när det blivit mycket färre inlägg i år mot tidigare år, så undrar jag hur statusen ser ut i år på antal läsningar av tråden och här är resultatet:

Tråden startade julen 2013.
Vid jul 2014 hade den lästs 189.161 gånger (= 518 per dag)

Julen 2015 var vi uppe i 490.000 läsningar (= 824 per dag det året)

Julen 2016 var vi upp i 926.400 läsningar (= 1192 i snitt per dag det året)

Julen 2017 var vi uppe i 1.412.720 läsningar ( =1332 i snitt per dag det året)

Idag julen 2018 är vi uppe i 1.918.320 läsningar ( = 1389 i snitt per dag detta året)

Så läsningen av min tråd fortsätter att stiga trots att jag nu är nere i färre sidor än första året av min tråd, så det intresset från er tackar jag för thumbs up thumbs up
vilket betyder att jag fortsätter ett år till med min tråd här på Rejsa och går inte över till Facebook som tyvärr många andra gör.

God Jul !

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 437



Gissar på att du inte har kompensation för cold junction på dina k-type givare?

_________________
Karel Silha
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
karel021 skrev:
Gissar på att du inte har kompensation för cold junction på dina k-type givare?


Kan inte bekräfta eller dementera, men är tveksam till att detta inte skulle finnas i MaxxEcu.

Alltså jag är rätt övertygad om att det är inbyggt på EGT-ingångarna i MaxxEcu boxen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7715


Trådstartare
Kabelstam nr.1 är urplockad samt även visat nr.2 = den gula EGT stammen som syns i lådan.
Men kvar har vi kabelstam nr.3 & 4 i lådan.





Så här är nr.3 denna innehåller bla. El-gas kablar samt lambdasond nr.2



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? Twinturbo: EFR 7163 fv
66 besök idag (2279140 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 369, 370, 371 ... 433, 434, 435   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >