Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 370, 371, 372 ... 501, 502, 503   >>
608 besök idag (2502011 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Grov strumpa monterad på inre delen.





Tog och klippte av spridare och tändspole kablar för cyl 9-16 då dessa inte kommer användas, men då det går att använda dessa till lite andra saker så sparar jag en bit kabel så jag kan skarva ihop dom om det skulle behövas.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Original kablaget till gaspedalen, sitter dubbla +5v och jord till denna så därför det är så många kablar.




Så fick bli att skarva på för fler kablar i nya el-kablaget.
Då jag inte hade klenare kabel så fick det bli 1.4mm² kabeln till detta.




Så här blev kabelstam nr.3 med extra oanvänt kablage till höger som jag ska fundera på vad mer jag kan koppla in eller om det ska klippas bort.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kabelstam nr.4 är bara extra in och utgångar så den hade jag först tänkt hoppa över, men behöver 4 st analoga temp ingångar som är på denna.

Så kablarna till vänster i bild fick bli kopplade till:
Temp efter IC's
Växellådas temp
Bak diff temp


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Bytte ur dom temp givarna jag hade innan till Bosch luft temp givare så det blir samma som jag nu har i insuget.

Fick svetsa på en platta som jag monterade givarna i.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det bästa är ju som du har gjort, att ha samma tempgivare överallt.

Då spelar det ju ingen större roll om dom visar lite fel för alla visar ju samma fel ändå.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ja precis, dock klarar ju inte denna högre temp än typ 150grader, så går inte att ha dessa överallt.
Sen tror jag inte den håller så bra vid mätning av vätska.

Sen är problemet att alla analoga temp ingångar är nu upptagna i mitt MaxxEcu, så blir krångligt att koppla in fler nu.

Sen för lite högre temperaturer så ville jag då testa om eBay typ-k fungerar men dom jag köpte var tyvärr inte så bra.
Så 4st bra men billiga typ-k för mätningar mellan 50-300 grader skulle jag vilja hitta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Lådan som databox sitter i original gjorde jag om till relä box och anslutningsbox = där skarv kontakter för EGT och anslutning mot bilens kontakter och annat kommer finnas i.
Denna lådan kan jag även plocka ur om man skulle vilja testköra motorn löst.





3st dubbelrelän med säkringar på varje relä.



Så + matning delas upp per sida så spridare och tändspolar på cylinder 1-4 får varsin egen mot cylinder 5-8.
egentligen lite överdrivet speciellt på spridarna, men nu bör det bli minimalt spänningsfall och spolarna bör kunna ge en bra fin gnista i tändstiften.

Sen behöver MaxxEcu Pro databoxen dubbla plus som jag också har delat upp på varsitt relä med varsin säkring.
Sen snabb kontakt från dessa till kabelstammarna så varje kabelstam går att lossa enkelt utan att behöva skruva loss eller klippa av någon kabel.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Nog lär det vara bättre att ha alla spridare på en säkring

_________________
S Örnberg
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Vad är vitsen med att ha relä till Coil och Injectors, klarar inte ECU;n att driva dem utan relä ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Strömmen till spridare och tändspolar driver man inte med sprutet, men räcker gott med ett relä till allt

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ja det går att köra med ett 50A relä men sedan ska det enligt manual vara 3st säkringar.
Ecu1 15A
Ecu2 15A
Tändspolar

Men jag ska även köra med powerhold funktionen vilket betyder att när jag slår av tändningen så kan jag ställa in hur länge databoxen ska få ström alltså efter att tändningen är av.
Och då behövs ett relä även för detta som då ger Ecu1 & Ecu2 ström och då vill jag inte att även tändspolar och spridare även har ström utan dom ska slås av när tändningen är av.

Men spridare skulle jag kunna köra på tändspole reläet så ett relä skulle kanske kunna tas bort.
Men ser ingen nackdel att splitta tändningen på 2 reläer.
Nu kanske det går att puttra in i depån på 4 cylindrar om ena säkringen eller reläet pajar ute på banan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vad händer om en utav de två säkringarna till ecu går sönder??

Ingen risk för att strömmar hittar egna vägar där mellan??

Bara en tanke, utan att veta alls hur det är uppbyggt.

Dvs. Är det två helt separata boxar, eller är det en box, som av någon anledning vill ha separerade strömmatningar??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Det får du nog fråga Maxxtuning om. (Eller kanske Cammo vet?)

Men dom byggde box V1 först och den har bara kabelstam nr1 och samma stam är nr1 även på min men min har 4st kabelstammar.
Så för att driva allt extra så har dom lagt på en + i kabelstam nr 3 och den driver spridare 9-16, lambda nr2, el-gas m.m.
Så gissar att dom funktionerna inte fungerar om ecu2 säkringen går sönder.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det låter ju som att det då är separata kretskort på insidan.
I det läget skulle jag nog personligen satt bägge på samma säkring för att minska risken att bara ena säkringen går och råkar överbelasta något eller få märkliga backströmmar. Men det är inget jag har belägg för.

Och troligen ska det väll inte behövas heller i verkligheten

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag har ändå inget som är kopplat på olika kabelstammar.
Utan givare på stam 1 sitter med alla kablar på enbart stam 1
Egt sitter bara på stam nr2
Lambda nr2, el-gas m.m. sitter enbart på stam nr3
Så det kan inte bli några backströmmar eller överbelastning via det jag kopplat in.

Blir ju även felkoder så fort något händer så tror inte separata säkringar ställer till något problem.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Kommer du använda "alla" ingångar och kommer du använda dom som säkerhet i sprutet eller bara titta på dom?

Jag antar att styrsystemet är rejält utvecklat och att allt testat under maximal belastning med prioriteringar, men ju fler data du ger systemet ju mer belastat blir det och kan normalt inte hantera alla i samma takt.

Sitter 2st av en anledning än idag i nya fordon som nya G-serie Bmw M5 tex..

Så om du inte har nytta av dom kanske man bör vara medveten om vad all information gör med hastigheten på processorn. Men jag kan ha helt fel och att använda OEM som referens kanske är dumt.

Hur som, snygga härvor och kopplingar thumbs up

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Nej allt kommer inte användas, men en som tydligen gör det redan är Lasupra, han körde AEM först men har nu MaxxEcu Pro:
http://www.maxxecu.com/testimonials/peter_lasupra


Men sen om du kollar på dom enklare versionerna av MaxxEcu som Street och Sport så står det bara detta: ARM Cortex-M3 120MHz main processor

Medans på Race och Pro står det: ARM Cortex-M3 120MHz main processor. Three extra processors to handle the triggers, injectors and EGT

Och den kan styra 12 tändspolar och 16 spridare och dubbla el-gas, jag kör 8 tändspolar, 8 spridare, enkel el-gas så redan där finns processor kraft jag inte använder + en massa annat som inte kommer användas.

Men ja mycket kommer användas som säkerhet så dom antingen bara varnar eller även stryper osv. om något fel inträffar, sen har den ju intern loggning så kan logga allt och sedan koppla in datorn efteråt för att kolla saker så behöver inte sitta och kolla på surfplattan för att ha koll på allt.


MaxxEcu Pro
CAN bus for expansion modules, OEM vehicle CAN, ODBII
USB communication for tuning with MTune
Bluetooth for connecting to mobile devices with MDash
8MB memory for internal logging, up to 1000Hz
Supply voltage 8-22V
ARM Cortex-M3 120MHz main processor. Three extra processors to handle the triggers, injectors and EGT
Resolution on ignition: 0.1 degrees
Resolution on injectors: 0.001 ms
Updates the fuel and ignition calculations 2000 times per second
The fastest PC communication on the market
50Hz sampling rate on all EGT inputs
1000Hz sampling rate on all analog inputs
Weight: 1137g
252x180x40mm excluding protruding connectors
Built-in accelerometer up to 8G
Waterproofed aluminium case with shock absorbers

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Nyfiken, helt oberoende fråga.. 120mhz processor? Finns det någon anledning till varför man använder något sådant?

Jag menar... Telefoner idag har 8 kärniga 3ghz processorer, passivt kylda datorer hade redan för 10 år sen 2ghz+. Kostnaden för själva processorn känns inte som anledningen, man kanske inte behöver mer men att använda sånt som produceras i överflöd i övrigt känns av någon anledning smidigare? :S

Iofs är de väl lite skrattretande att kunna påstå att man kört banrekord/stripprekord med en pentium II som motorstyrning men

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



RallyQuattro skrev:
Ja det går att köra med ett 50A relä men sedan ska det enligt manual vara 3st säkringar.
Ecu1 15A
Ecu2 15A
Tändspolar

Men jag ska även köra med powerhold funktionen vilket betyder att när jag slår av tändningen så kan jag ställa in hur länge databoxen ska få ström alltså efter att tändningen är av.
Och då behövs ett relä även för detta som då ger Ecu1 & Ecu2 ström och då vill jag inte att även tändspolar och spridare även har ström utan dom ska slås av när tändningen är av.

Men spridare skulle jag kunna köra på tändspole reläet så ett relä skulle kanske kunna tas bort.
Men ser ingen nackdel att splitta tändningen på 2 reläer.
Nu kanske det går att puttra in i depån på 4 cylindrar om ena säkringen eller reläet pajar ute på banan.


Du ser ingen nackdel att dela spridare på två säkringar?

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
St3v3 skrev:
RallyQuattro skrev:
Ja det går att köra med ett 50A relä men sedan ska det enligt manual vara 3st säkringar.
Ecu1 15A
Ecu2 15A
Tändspolar

Men jag ska även köra med powerhold funktionen vilket betyder att när jag slår av tändningen så kan jag ställa in hur länge databoxen ska få ström alltså efter att tändningen är av.
Och då behövs ett relä även för detta som då ger Ecu1 & Ecu2 ström och då vill jag inte att även tändspolar och spridare även har ström utan dom ska slås av när tändningen är av.

Men spridare skulle jag kunna köra på tändspole reläet så ett relä skulle kanske kunna tas bort.
Men ser ingen nackdel att splitta tändningen på 2 reläer.
Nu kanske det går att puttra in i depån på 4 cylindrar om ena säkringen eller reläet pajar ute på banan.


Du ser ingen nackdel att dela spridare på två säkringar?


Du får gärna tala om problemet för det är ju lätt för mig att flytta ena kabeln typ 3cm så dom hamnar på samma relä och säkring om det behövs.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 370, 371, 372 ... 501, 502, 503   >>
608 besök idag (2502011 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande