Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 501, 502, 503 >> 602 besök idag (2502005 totalt) |
Finns en annan grej som kan vara värd att fundera på med i soppatänket, något som jag själv fick problem med på niofemman jag har.
Returhålet på BTR'en var på tok för litet. Detta klarade av att flöda tillbaks 120lph vid 3 bars bränsletryck vilket gjorde att jag på tomgång fick på tok för högt soppatryck oavsett hur jag gjorde med original BTR, önskade 2,3 bars bränsletryck på tomgång (-0,7 i insuget) men hade 2,6bar med walbro GSS341 pumpen och 2,9bar med Aeromotive 340 stealth pumpen. Detta löstes senare med eftermarknads rail och BTR. Har du mätt flödet tillbaks på returen? _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
Turbocenter böt regulator vid Jul till en med större retur hål som ska klara typ 500hk.
Men man skulle mätt trycket före fuelrail för att se vad strypningen ger i tryck.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är alltså samma problem med dessa original som det var på min gamle saab.. Returhålet är knappast effekthämmande men gjorde det däremot svårare att mappa låglasten på ett vettigt sätt, det värsta som kan hända om man har alldeles för bra flöde från pumparna är att den går för fett på höglast med. _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
Tipset från Claus var att ta två Fuelrails o dela på dom o använda en regulator per sida o fixa matning till varje sida, men jag får inte plats med regulator på andra sidan också.
Sen finns det en annan som använt sina std fuelrails men svetsat nya nipplar, men det funkade inge bra för honom så han skulle bygga om med alu fuelrails. Här är hans fuelrails: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Nuke-BTR'n jag använder i niofemman är gjord för V-motorer med två anslutningar, en från vardera rail och en retur.
Ett Y-block innan bägge railsen med soppamatning in och sätta BTR mellan dom två på vägen ut.. _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
Det var faktiskt min nästa fråga - Är det samma avstånd mellan spridarna på 1,8t'n som på våra fräsiga V8'or så borde ju rails gå att använda från dessa... För att hitta rails som faktiskt är gjorda för v8'orna verkar ju vara lättare sagt än gjort _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
http://www.bosch-motorsport.de/media _________________ Truls Herland |
||||
volymflödet hos 2 olika areor är konstant. Däremot varierar strömningshastighet & tryck.
säg att du har 23,75 mm2 vid returledningen på 5,5mm ingående ledning har samma mått & därmed samma strömningshastighet & tryck i din matarledning har du däremot 78,5mm2 vid diameter på 10mm Om diametern minskar med 3 så ökar hastigheten med 3 . Iom att du går ner från 10 till 5,5 så ökar hastigheten från 0,09 m/s till 0,3 m/s & ger dessutom mer förluster i form av turbulent strömning. Kan du få ner hastigheten till 1/2 så minskar tryckförlusten till 1/4 strömningshastigheten i "strypningen är 3ggr högre än i matarledningen (10mm) Räknat utan förluster & flöde från pump @ 5bar/250 l/h 2 st 044 kommer ge samma tryck men högre flöde, dock INTE dubbelt upp. MEN om systemet stryper för mycket så kommer du även få ökat tryck pga systemmotståndet. Fixa systemet först. Strypningen kommer inte tillåta annat än att 2 pumpar kommer få jobba ihjäl sig & troligtvis resultera i ostabilt bränsletryck. Mao JO dina 5,5mm spelar en jäkla stor roll oavsett vad du har fram dit. Flödesmässigt kommer du inte få fram tillräcklig volym för dubbel effekt upp mot original. Din 044 levererar max (260l/h) 4.3 l/min @ 4 bar/13V (förluster inte inräknade) Det innebär att du borde bottna 500cc-spridare vid 1 bars laddtryck. Min inte så vilda gissning är att du MÅSTE ha upp dina 5,5mm till åtminstone 8-10mm. På min spridarbrygga lödde jag dit en AN8 på ingående & har AN6 ut Har du 8mm ut så får du 50,3 mm2 istället för dina nuvarande 23.5 mm2 du har alltså ökar arean till det dubbla & således minskat strömningshastigheten avsevärt, tillika tryckförlusterna. Som jag skrev tidigare, hastigheten till 1/2 så minskar tryckförlusten till 1/4. Minskande av förluster ger bättre flöde framme vid bryggorna Min bil, med 5st 1000cc/min, drar maximalt 5 l/min. Vad kör du med för spridare idag & vad har du haft för duty cycle på dom? sällan brukar det hjälpa att trycka dit fler pumpar i fall som dessa då linan stryper ner till en, till slut, kritisk nivå där pumparna helt enkelt inte klarar av att pressa igenom mer bränsle. Så du har rätt i att oka diametern både in & ut ur bryggorna. Det eller mata bryggorna från 2 olika pumpar Se också till att batterispänningen till pumpen är så bra det går. 0,5V gör en jäkla skillnad, vilket du ju kan utläsa i ditt pumpdiagram _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
std RS6 = Bosch 0280156167
Verkar ligga på runt 380-400cc vid 3bar, jag körde 4.3bar. Mina spridare var bottnade.. Men det hade dom inte behövt vara om jag bytt fuelrail innan mappning. Theo o Truls hävdar ni fortfarande att min strypning till 5.5mm inte påverkar nått och att jag byter fuelrail i onödan? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
vid 14 volt så skiljer det 50 liter per timme från 2 till 6 bar! ni borde räknat ut vad det ger i tryckskillnad att sätta dit en 5,5 mm strypning i 10 mm rör jag skulle gissa max 1,5 men säg 2 bar då. då har du ca 25 l/h som du inte kan utnyttja. sen är det ju en sak att spridarn inte levererar samma. har du 6 bar matning och bara 4 bar vid railen och 1 bar laddtryck så kan du nog få problem med kapaciteten, fast det är ju ett spridarproblem i min värld. 400 cc @ 3 bar spridare är 192 l/min vid 100% duty så då är én 044 pump inte bottnad nu vet inte jag hur mycket du laddade då du bottnade dina spridare, men jag skulle gissa på att du bottnade dina spridare någonstans kring 120-130 liter/min. så är nästa fråga. har du räknat på vad systemet behöver leverera? det skulle jag börja med först och främst. om det räcker med en högtrycks FP200 utan att byta något rör eller spridare i bilen så skulle det var tid att lägga på annan optimering med 10 mm rör och 8 eller 10 retur hela vägen, stor räls och två 044 så har du ju ett soppasystem som klarar 1200-1400 hästar. det är klart att det är ballt! _________________ Truls Herland |
||||
För tredje eller fjärde gången.. jag använder bara 1st 044, jag byggde för två ifall jag vill köra E85 i framtiden.. så den ena 044 sitter där och är testad men har nu ingen ström samt utgång är pluggad på catchtanken och in vid Y-röret.
Laddar ca 1.2bar Och här har ni nått att bita i Före bytet hade jag redan 8mm inv slang, nu har jag 10mm och feta fuelrails med AN6 till varje Jag kör fortfarande på 1st 044 samt samma spridare. MEN resultatet av bytet blev att jag fick sänka bränsletrycket från 4.3bar ner till 3bar för att få till lambdan, det märkliga är att det var vid tomgång? alltså för att få lambda 1 efter bytet fick jag sänka bränsletrycket med 1.3bar så strypningen påverkar inte bara full gas.. Vid fullgas däremot så är det ännu fetare för med 3bar bränsletryck så är lambdan nu nere i 0.68 Så slutsats bytet gjorde att bilen måste mappas om och spridarna behöver inte vara maxade längre Detta svar fick jag från Claus när jag maila honom om fenomenet: -- är magiskt ibland , eller hur - har sett detta förut , men oftast gör det mest skillnad på fullt järn. -- är dock även så att högt b-tryck gör att spridarna öppnar långsammare , vilket ofta påverkar mest vid små öppningstider. Sen om detta nu är ett spridare fenomen? så vad har det för betydelse vilket fenomen det är för strypningen gjorde att spridarna bottnade mycke tidigare än utan strypningen så bytet gjorde underverk _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du kör den alltså på 1,2 bar fast den är mappad för 0,7?
Vet man vad den lämnar för effekt med 1,2? Dom siffror jag sett tidigare här så kroknade den ju med originalgrenrören vid 1,2 bar? _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
Va fann du har ju läst tråden 7gånger nu Den var ju inne vid JUL på mappning och då mappades för 1.2bar! Och den slirade ju på rullarna så vet ej rätt effekt.. Det var mottrycket som satte stopp då vid 5k rpm+spridarna så försöker växla innan dess.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
jobbigt att ha rätt va Det folk inte verkar förstå är just flödeslära & Bernoullis ekvation. FOlk köper en pump som ska klara 600hk & sen maxar dom den redan vid 500-550hk & har då inte i åtanke att systemet i sig kräver "effekt" precis som en drivlina kräver sin effekt. En pump bör vara dimensionerad till 1,5-2,2 ggr vad man vill pumpa, just för att hantera systemförlusterna. Du har sänkt hastigheten på fluiden rejält & därmed även kringgått en hel del tryckförluster i systemet. Att du får fenomen där bilen går fett ser jag inget konstigt med, just med hänsyn till ovan nämnda. Större diameter utan dessa strypningar på vägen ger mindre förluster & därmed bättre flöde. Du har dessutom sänkt grundtrycket. Om man jämför med ett luftsystem mellan turbo & maskin så är det samma princip där. Långa mjuka böjar, helst inga skarvar & så lite skarpa övergångar som möjligt till olika diametrar Detta ger bättre flöde/mindre förluster. Detta i sin tur innebär att man antingen får feta på med bränsle pga bättre luftflöde eller sänka laddtrycket med bibehållen effekt. Allt för ofta ser man installationer där folk kapat ett rakt rör i 45 grader & sen svetsat ihop till en 90-böj....ja jisses Problemet dock är att vi ibland måste kompromissa pga utrymmesbrist, lathet, ekonomi osv... Minns du om du hade rätt bränsletryck vid max-belastning tidigare? Jag undrar nämligen om det överhuvudtaget kommit fram tillräckligt med sås till spridarna eftersom du hade bottnat dom. Trots att folk hävdar att din 044 utan problem ska leverera bränsle till 600hk.... _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Jag har tyvärr inte haft någon mätare på bränsletrycket som jag kunnat titta på inifrån bilen, så jag vet ej hur den uppfört sig.
Men tror Turbocenter satte på en vid mappningen men är ej helt säker.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Fast inte tusan lägger jag bromspapper som kroknar vid 5000 på minnet... Växla innan 5000 låter riktigt tråkigt... känns som att du har en del tid på banorna att hämta genom att kunna använda hela registret, mottrycket lär ju dessutom ge sämre effekt även innan 5000 än vad det finns potential till.... _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
Vilken tur att tråden inte är live utan ligger efter några månader för annars hade jag inte kunnat gett svar på tal med riktig fakta om före o efter moddningen.
Hade det varit live så hade det ju dröjt flera veckor innan jag kunnat tysta skeptikerna.. Så imorgon kan vi gå vidare med fuelrail bygget. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 501, 502, 503 >> 602 besök idag (2502005 totalt) |