Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 398, 399, 400 ... 501, 502, 503   >>
81 besök idag (2495832 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jo i februari så pratade vi om kopplingscylindrar eller ombyggnad av pedal för att få längre slaglängd.

Jag mailade runt till olika AP återförsäljare men ingen hade hemma en med 14mm kolv och kort cylinder.
Rallyshop hade lågt pris på sin hemsida 1650kr (som visade sig inte stämma)

Men bad dom kolla lev tid och pris den 22/2 men AP var tröga så först 1/3 fick jag svar:

CP4623-88PRM115 2350:- inkl moms, 1-2 veckors lev tid

Efter lite mail fram och tillbaka så ville jag beställa denna 5mars, 7mars fick jag faktura som betalades samma dag.

Men varken 13 mars eller 21 mars hade dom ännu fått något leverans besked från AP ?
25 mars kom beskedet att det visade sig att AP hade ingen på lager trots att det stått 5st men dom skulle få hem nya veckan efter.

Så först 6 april kom den äntligen (så 1-2 veckor blev 1 månad thumbs down )

Tyvärr visade det sig då även att banjo bulten jag köpte med inte var M12 utan någon tum gänga och tydligen fel märkt hos Rallyshop och dom hade ingen rätt hemma

Här är i alla fall cylindern men fel bult i.



Hittade en rätt bult på annat håll 16 april.

Tanken var ju att ha byggt om, gjort klart och test kört under mars med nya cylindern för att få tid att bygga tillbaka eller ändra om det inte fungerade, men som vanligt drar allt ut på tiden

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Satte igång direkt med mitt extra pedalställ för att bygga ihop det på detta.
Fick såga ur lite mer sen ta bort nipplarna uppe på för att kunna få cylindern igenom.

Men som jag trodde var även denna korta cylinder för lång så behövde spacer för att få frigång mot vakuum klockan.

Frigång efter utflyttning:




Fick såga av gängstången rejält för att bli i rätt längd till pedalen och då valde jag ändå den kortaste stången.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Är det nåt som bestämmer att slanganslutningarna måste vara uppåt?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Rakt upp behöver de ju inte vara, ner mot 45 graders vinkel borde fungera!

https://www.lusomotors.com/wp-content/uploads/2019/01/RCC_Pedal_Box_22 . . . .

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Bara man får ut luften ur den så det inte blir någon luftficka.

Men sen köpte jag en cylinder med förskjutna fäst hål då originalet är så och kunde då återanvända dom gamla gjutna fäst hålen då det var samma C-C mått och satt på nästan rätt ställe, blir enklast så och då går det ju bara att sätta den uppåt eller neråt..


Sen är det lättast att komma åt med slangarna om den sitter någorlunda uppåt.

Gamla original cylindern:

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag tillverkade i alla fall en aluminium distans som fick bli 2-delad för att gå att få dit.






Här ser man att cylindern hamnade lite snett mot originalet vilket dock inte gör något.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Med denna distans så hade jag typ 1mm frigång, dock är inte detta samma vakuum klocka som jag har i bilen så jag var inte helt säker på att denna frigång blir lika så det behövdes testas i bilen innan allt gjordes klart.

7 april


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
13 april lossade jag vindrutetorkare mekanism, rattstång m.m. så det gick att få loss pedalstället med den gamla cylindern.







Och kunde testa om den nya cylindern med modifierade pedalstället fick plats och det gick thumbs up





Kunde dock inte använda en banjo längst ut utan får bli en smal böjd nippel och bromsslang för att få plats.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
På det gamla fästet till höger i bild hade jag bara klippt av gas wiren och lät den med gummi sitta kvar för att täta hålet.

Nu tillverkade jag en aluminium bricka som svetsades fast från insidan:




Nere i högra delen på plattan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här ser man längd skillnaden mellan gamla och nya cylindern.
Och då är ändå nya AP cylindern den kortaste jag hittade.




På bild är version 1 av aluminium distansen, gjorde en till sedan som blev bättre och där av kapningarna hamnade under fäst öronen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
13 april hade jag plockat ur motorn och lossat styrväxel skyddet så jag kunde få loss slangen och slavcylindern.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Valde att återanvända den gamla slangen och bara köpa en extra skarv slang med rätt nipplar.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Vinklad nippel så den skulle få plats mot vakuumklockan.






Dock för lite vinklad så inte ens ett A4 papper gick att få i mellan, men efter att böjt den lite mera i skruvstycket så fungerade det.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Eftersom cylindern blir monterad på fel sida om flänsen så har den inte en fin bearbetad yta där, men hyfsat bra.
Fick slipa bort lite gjut kanter bara.






Sen blästrade jag fästet, grundmålad på bilden.
Sen blev det silver färg.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen fick det bli lite silikon vid montering för att få det luft och vatten tätt.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Montering:

Nu mera plats efter att nippeln böjts extra mycket.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det är bra med lång slang mellan kopplingscylindrarna, blir lite lättare då på min bil att montera och lufta vid slav cylindern.




Och då jag var ensam i garaget så fick en inspektions kamera instoppad vid kopplingen agera skärm
så jag kunde se så den kopplade ur medans jag pumpade med handen på pedalen.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nu med nya cylindern så kunde jag flytta in pedal stoppet 5.5cm

Tog alltså bort förlängningen jag körde med i höstas och satte gummit direkt i fästet.




Så typ dubbla pedalvägen nu mot innan, men ändå typ 6cm kortare än vad man brukar ha, men nu känns det i alla fall mycket bättre med typ 12cm pedalväg.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men den lätta kopplingspedalen blev ju nu super lätt att trycka ner thumbs down

Skulle vilja ha en tryckfjäder som trycker upp pedalen så det blir mer motstånd.




Jag tror klacken längst in på cylindern till vänster i bild är typ 28-29mm utvändigt eller om det var röret ut som var detta? så fjädern måste ju gå utanpå detta.

Sen bör fjädern vara minst 8-9cm lång så den inte ligger löst utan hela tiden i spänn.

Men vart hittar man tryckfjädrar i dessa storlekar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
pson
Kalmar
Här sen Jun 2019
Inlägg: 18



RallyQuattro skrev:
Men vart hittar man tryckfjädrar i dessa storlekar?



Lesjöfors löser det


https://catalog.lesjoforsab.com/compression-springs/compression-spring . . . .

_________________
Ph1l1p P3rsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
pson skrev:
RallyQuattro skrev:
Men vart hittar man tryckfjädrar i dessa storlekar?


Lesjöfors löser det

https://catalog.lesjoforsab.com/compression-springs/compression-spring . . . .


Går det att köpa där som privatperson?
Och går det att köpa styckvis billigt?

Skulle kunna tänka mig några stycken men då med olika hårdheter att testa med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 398, 399, 400 ... 501, 502, 503   >>
81 besök idag (2495832 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande