Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 398, 399, 400 ... 501, 502, 503 >> 307 besök idag (2501242 totalt) |
Jo i februari så pratade vi om kopplingscylindrar eller ombyggnad av pedal för att få längre slaglängd.
Jag mailade runt till olika AP återförsäljare men ingen hade hemma en med 14mm kolv och kort cylinder. Rallyshop hade lågt pris på sin hemsida 1650kr (som visade sig inte stämma) Men bad dom kolla lev tid och pris den 22/2 men AP var tröga så först 1/3 fick jag svar: CP4623-88PRM115 2350:- inkl moms, 1-2 veckors lev tid Efter lite mail fram och tillbaka så ville jag beställa denna 5mars, 7mars fick jag faktura som betalades samma dag. Men varken 13 mars eller 21 mars hade dom ännu fått något leverans besked från AP ? 25 mars kom beskedet att det visade sig att AP hade ingen på lager trots att det stått 5st men dom skulle få hem nya veckan efter. Så först 6 april kom den äntligen (så 1-2 veckor blev 1 månad ) Tyvärr visade det sig då även att banjo bulten jag köpte med inte var M12 utan någon tum gänga och tydligen fel märkt hos Rallyshop och dom hade ingen rätt hemma Här är i alla fall cylindern men fel bult i. Hittade en rätt bult på annat håll 16 april. Tanken var ju att ha byggt om, gjort klart och test kört under mars med nya cylindern för att få tid att bygga tillbaka eller ändra om det inte fungerade, men som vanligt drar allt ut på tiden _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Satte igång direkt med mitt extra pedalställ för att bygga ihop det på detta.
Fick såga ur lite mer sen ta bort nipplarna uppe på för att kunna få cylindern igenom. Men som jag trodde var även denna korta cylinder för lång så behövde spacer för att få frigång mot vakuum klockan. Frigång efter utflyttning: Fick såga av gängstången rejält för att bli i rätt längd till pedalen och då valde jag ändå den kortaste stången. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Rakt upp behöver de ju inte vara, ner mot 45 graders vinkel borde fungera!
https://www.lusomotors.com/wp-conten _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Bara man får ut luften ur den så det inte blir någon luftficka.
Men sen köpte jag en cylinder med förskjutna fäst hål då originalet är så och kunde då återanvända dom gamla gjutna fäst hålen då det var samma C-C mått och satt på nästan rätt ställe, blir enklast så och då går det ju bara att sätta den uppåt eller neråt.. Sen är det lättast att komma åt med slangarna om den sitter någorlunda uppåt. Gamla original cylindern: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag tillverkade i alla fall en aluminium distans som fick bli 2-delad för att gå att få dit.
Här ser man att cylindern hamnade lite snett mot originalet vilket dock inte gör något. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Med denna distans så hade jag typ 1mm frigång, dock är inte detta samma vakuum klocka som jag har i bilen så jag var inte helt säker på att denna frigång blir lika så det behövdes testas i bilen innan allt gjordes klart.
7 april _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
13 april lossade jag vindrutetorkare mekanism, rattstång m.m. så det gick att få loss pedalstället med den gamla cylindern.
Och kunde testa om den nya cylindern med modifierade pedalstället fick plats och det gick Kunde dock inte använda en banjo längst ut utan får bli en smal böjd nippel och bromsslang för att få plats. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
På det gamla fästet till höger i bild hade jag bara klippt av gas wiren och lät den med gummi sitta kvar för att täta hålet.
Nu tillverkade jag en aluminium bricka som svetsades fast från insidan: Nere i högra delen på plattan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Här ser man längd skillnaden mellan gamla och nya cylindern.
Och då är ändå nya AP cylindern den kortaste jag hittade. På bild är version 1 av aluminium distansen, gjorde en till sedan som blev bättre och där av kapningarna hamnade under fäst öronen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Vinklad nippel så den skulle få plats mot vakuumklockan.
Dock för lite vinklad så inte ens ett A4 papper gick att få i mellan, men efter att böjt den lite mera i skruvstycket så fungerade det. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Eftersom cylindern blir monterad på fel sida om flänsen så har den inte en fin bearbetad yta där, men hyfsat bra.
Fick slipa bort lite gjut kanter bara. Sen blästrade jag fästet, grundmålad på bilden. Sen blev det silver färg. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är bra med lång slang mellan kopplingscylindrarna, blir lite lättare då på min bil att montera och lufta vid slav cylindern.
Och då jag var ensam i garaget så fick en inspektions kamera instoppad vid kopplingen agera skärm så jag kunde se så den kopplade ur medans jag pumpade med handen på pedalen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Nu med nya cylindern så kunde jag flytta in pedal stoppet 5.5cm
Tog alltså bort förlängningen jag körde med i höstas och satte gummit direkt i fästet. Så typ dubbla pedalvägen nu mot innan, men ändå typ 6cm kortare än vad man brukar ha, men nu känns det i alla fall mycket bättre med typ 12cm pedalväg. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Men den lätta kopplingspedalen blev ju nu super lätt att trycka ner
Skulle vilja ha en tryckfjäder som trycker upp pedalen så det blir mer motstånd. Jag tror klacken längst in på cylindern till vänster i bild är typ 28-29mm utvändigt eller om det var röret ut som var detta? så fjädern måste ju gå utanpå detta. Sen bör fjädern vara minst 8-9cm lång så den inte ligger löst utan hela tiden i spänn. Men vart hittar man tryckfjädrar i dessa storlekar? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Lesjöfors löser det https://catalog.lesjoforsab.com/comp _________________ Ph1l1p P3rsson |
||||
Går det att köpa där som privatperson? Och går det att köpa styckvis billigt? Skulle kunna tänka mig några stycken men då med olika hårdheter att testa med. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 398, 399, 400 ... 501, 502, 503 >> 307 besök idag (2501242 totalt) |