Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 400, 401, 402 ... 501, 502, 503   >>
88 besök idag (2495839 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Andra alternativet är PWM styra pumpar, men verkar inte finns något billigt som klarar minst 50A ?

Volvos fläktstyrning klara många A


Har gjort test nu med denna Volvo pwm modul för fläkt, men tyvärr är den alldeles för långsam för bränslepumpar.





Kommer film på testet.

Har ni fler ideer?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Andra alternativet är PWM styra pumpar, men verkar inte finns något billigt som klarar minst 50A ?

Volvos fläktstyrning klara många A


Har gjort test nu med denna Volvo pwm modul för fläkt, men tyvärr är den alldeles för långsam för bränslepumpar.
Har ni fler ideer?

På vilket sätt?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Se filmen och lyssna på ljudet av pumparna.



Höj volymen så du hör vad som händer.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Kan du ändra frekvensen på pwm utgången på maxxecu?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



har sett ett par pwm moduler till salu på facebook till maxxecu. skicka pm om jag ska leta upp tråden.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Kan du ändra frekvensen på pwm utgången på maxxecu?


Japp och har testat lite olika 100-300hz men för högt eller lågt så går inte bränslepumpen.

Men denna pwm modul är ju kanon för fläktar, för ingen risk att bränna säkringar, få spännings dipp eller att motorn hickar till när fläktar startar då det är långsam respons på denna modul.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Dels är det ju långsam start, alltså nu när man slår på tändningen så går pumparna i typ 3 sekunder för att bygga upp tryck, men med denna inkopplad så hinner knappt pumpen starta på dessa 3 sekunder.

Och när du kör på starten så tar även detta längre tid då det tar tid innan pumparna varvat upp och skickar fram bränslet till motorn.

Men största problemet är ju att det även är långsam respons under färd.
Alltså stämplar du gaspedalen så ska ju pumparna omgående gå från lågt flöde till fullt på en millisekund men med denna pwm modul så tar det 3-4 sekunder = då hinner du spika sönder motorn innan bränsletrycket kommit ikapp.

På filmen när pumpen går på typ 50% så matar jag in att den ska ge fullt och trycker Enter på datorn och då hör ni hur långsamt den varvar upp till full fart.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
Men största problemet är ju att det även är långsam respons under färd.
Alltså stämplar du gaspedalen så ska ju pumparna omgående gå från lågt flöde till fullt på en millisekund men med denna pwm modul så tar det 3-4 sekunder = då hinner du spika sönder motorn innan bränsletrycket kommit ikapp.

Så snabbt som millisekunder tror jag ingen pwm modul klarar.
Kan kolla respons tiden på Motec:s variant om jag får nån tid över....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Detta svarar Maxxtuning om deras pwm modul när jag ställde lite frågor:

Ja, modulen är snabb och ändrar utsignalen i nästkommande klockcykel.

Behövs ingen kylfläns.

Frekvens och duty måste testas för lasten, det är inte PWM modulen som begränsar där.

 

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Det är inte den tiden jag pratar om.... utan det är hastigheten på motorn...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
super7 skrev:
Det är inte den tiden jag pratar om.... utan det är hastigheten på motorn...


Hur menar du?

Hastighet på elmotorn i bensinpumpen?

Bilmotorn?

Utveckla gärna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Innan jag upptäckte hur långsam den var så testade jag hur varm den blir så den fick stå och gå i typ 20 minuter kopplad till mina bränslepumpar.

Nu visserligen välventilerat och med bara 20 grader i luften.

Men går ju sedan att skruva den mot en plåt för att fördela värmen i bagaget så den borde fungera utan fläktkylning.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Avslöjar något annat jag köpt som gjort att jag sparat massor av vikt
Dyraste lättningen

Bytte ut min normala huvudströmbrytare mot en Cartek XR







Den är så liten så röda nyckeln på gamla är typ större än hela Cartek XR enheten

Men framförallt var det för att slippa behöva slå på och av batteriet via bakluckan, för nu kan jag göra det vart jag vill via dom 2 strömbrytarna thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Eftersom jag kommer köra med 2 pumpar i catchtanken så tänkte jag det var bra med separata säkringar.
Men den Nuke tanken jag jag kört med har bara 1st +&-

Funderade på att borra och gänga en minus någon annan stans på locket men tyckte det kändes trångt på ovan och undersidan.





Men köpa grejor är ju alltid kul, så jag köpte en ny tank som har extra anslutningar från början




Skulle dock visa sig inte bara vara att byta utan det mesta fick göras om thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Bilder på nya och gamla modellen.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



RallyQuattro skrev:


Skulle dock visa sig inte bara vara att byta utan det mesta fick göras om thumbs down


Hur menar du?
Att det är skit att tillverkaren utvecklar eller att det är drygt att bygga om?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Att det är drygt att bygga om, saker som är ändrade som jag inte tänkte på innan jag köpte den.

Kollar du på bilderna ovan på toppen så sitter in/ut gångarna på andra ställen, alltså alla är ute på kanten som tidigare men på andra ställen så mina böjda aluminium rör stämmer inte längre, går att återanvända typ 2 av 5 rör om tanken hamnar på samma ställe vilket den inte heller gör.

Gamla tanken hade botten plattan 4 hål i en fyrkant, nu är det 6 hål men i trekant så bara ett tidigare infästnings hål passar

Så för att slippa borra och gänga för extra el-kabel i gamla tanken resulterade istället i mycket mer arbete med allt det andra som jag inte räknat med.
Så hade jag vetat detta så hade jag inte köpt ny.



Fick hamna lite längre framåt mot ryggstödet än tidigare, sen muttrar och brickor som distanser på grund utav det ojämna bagage golvet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kan även nämna att jag mailade frågor innan köp då det är dålig info och få bilder på vad som ingår osv..

Hej
Jag har den gamla bränsle catchtank för interna walbro's nr 150-01-202, där hade ni borrat hål från sidan så utloppen för pumparna går i sicksack ut till nippeln, hur har ni gjort detta på den nya tanken?
Har du bild på insidan av locket till dessa?
Partno: 150-01-208
Partno: 150-01-206

Sen undrar jag om fästet under om du tar botten mot botten med den gamla mot denna nya stämmer fäst hålen i mellan dom så alltså dom gamla 4 hålen passar mot er nya catchtank's hål?
Mvh Martin


Svar från Nuke:

Hej!
Det stämmer

På 150-01-208 för 2 pumpar så är det bara en utgång och undertill är det 2 hål som går ihop till ett, hade ingen bild på det
150-01-206 är för 3 pumpar och det sitter en ¼ gänga under varje utgång



Tydligen misstolkade jag hans svar "det stämmer" ? för det var ju uppenbarligen inte svaret på min fråga om botten plattan han menade..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nya bottenplattan i aluminium är i alla fall lättare ifall någon undrar..




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då rören inte passade längre så fick det bli teflonslangar denna gång.

Känns lite säkrare ifall catchtanken rör sig vid hårdkörning att det istället är mjuka teflonslangar än stumma rör som kanske då börjar läcka vid kopplingarna.





Dock blir det ju tyngre trots kortare slangar:




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Trots aluminium fot så är den ändå fortfarande tung.

Detta är helt tom aluminium burk utan bränslepump hållare inuti.
2,5kg aluminium.




Sen vikt på hållare och pumpar:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 400, 401, 402 ... 501, 502, 503   >>
88 besök idag (2495839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande