Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 401, 402, 403 ... 501, 502, 503   >>
64 besök idag (2500166 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tyvärr var det inte bara utanför jag fick lägga tid på att anpassa, utan även monteringen av pumparna tog tid..

Jag kör med Walbro GST 450 pumpar och dom är ganska tjocka i botten så det gick inte att montera dom bredvid varandra i alla hål.

Då trekanten som man fäster dom i har "mitten" hålet för nära dom på sidorna.





Men sätter jag i dom yttre hålen så fungerar det med två pumpar på samma höjd.




Så den snygga fäst plattan har sina nackdelar och tänker du köra på 3st pumpar så måste ju då den mittre sitta mycket högre upp vilket även gör att det blir väldigt trångt med bränsle slangen ovanför den pumpen.




Denna fäst platta ställde även till det vid monteringen av bränsleslangarna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Så här ser infästningen ut i gamla tanken, inte lika proffsig men däremot fler valmöjligheter för montering av pumparna, på bild går slangen nästan rakt upp till locket.





Men den nya så går det tyvärr inte att välja olika positioner för pumparna, så slangarna måste bli rejält böjd för att passa och då det är två pumpar så blir det ännu mer problem.




Här är deras egen försäljningsbild då med klenare pumpar, men rejält krokig slang.
Och då det är plast pip på pumpen och väldigt styv slang så känns inte denna slang böjning så lockande..



Så angående detta så är ju SPD catchtanken bättre byggd, den är bredare men lägre.
Här med 3st 450L pumpar och alla i samma höjd samt raka slangar:

Dock inte lika snyggt med slangklämmor runt pumparna i SPD men ingen som ser detta ändå..

Men nu har jag ju en Nuke och inte SPD så bara lösa problemet.
fortsättning följer...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Som sagt jag frågade innan vad som ingick då det inte framgår.
Alla nipplar skulle ingå men inte dränkbar slang, men detta hade dom som dom kunde bjuda på.

Men dels var det en väldigt kort bit jag fick, sedan är slangen 7.9mm invändigt, nipplarna på tanken är 8.5mm men nippeln på bränslepumpen är 9mm och på hullingarna är det 10mm!

Trots fett, diskmedel osv. så jag fick inte slangen över hullingarna på pumpen och tur var det..






För då började jag leta om denna slang fanns i grövre dimension men upptäckte då detta:

SAE 30R10 klassad slang i tanken och SAE 30R9 klassad slang utanför tanken.
R9 slangen får du INTE använda i tanken
och den dränkbara R10 slangen använder du bara i tanken.


Och detta är ju en R9 slang jag fått!
Och denna slang använder dom för intern montering i deras nya CFC unit





Nuke skulle kolla inköp på den varför det inte är R10 dom kör med,
jag meddelade honom att han bör kontakta alla som köpt denna CFC unit och fått fel slang så jag hoppas han gjorde det..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



FYI Mindre/smidigare pump behöver inte betyda klenare, kolla på DW400

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
ripper skrev:
FYI Mindre/smidigare pump behöver inte betyda klenare, kolla på DW400


DW400 är dock grövre hela pumpen den är ju 46mm,
Catchtanken är bara gjord för pumpar med 39mm i diameter.
så dessa ska passa:

AEM 340L
Deatschwerks 200
Deatschwerks 301
Walbro GSS 341
Walbro GST 450

Och av dessa få flödar ju GST450 mest och är även billig.. jämfört med DW 400 så är 3st GST450 billigare än 2st DW400 och det är ju inte speciellt stor skillnad i flöde mellan en DW400 mot en GST450

Sen var grejen att jag hade redan 2st GST 450 på lager som jag köpte 2016 så jag behövde inte köpa extra pumpar nu när jag bytte tank.

Men problemet här är ju att GST 450 anges som pumpar som ska fungera så synd då att dom gjort hållaren så tajt så 3st inte passar i samma höjd ? en design miss..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



RallyQuattro skrev:
ripper skrev:
FYI Mindre/smidigare pump behöver inte betyda klenare, kolla på DW400


DW400 är dock grövre hela pumpen den är ju 46mm,
Catchtanken är bara gjord för pumpar med 39mm i diameter.
så dessa ska passa:

AEM 340L
Deatschwerks 200
Deatschwerks 301
Walbro GSS 341
Walbro GST 450

Och av dessa få flödar ju GST450 mest och är även billig.. jämfört med DW 400 så är 3st GST450 billigare än 2st DW400 och det är ju inte speciellt stor skillnad i flöde mellan en DW400 mot en GST450

Sen var grejen att jag hade redan 2st GST 450 på lager som jag köpte 2016 så jag behövde inte köpa extra pumpar nu när jag bytte tank.

Men problemet här är ju att GST 450 anges som pumpar som ska fungera så synd då att dom gjort hållaren så tajt så 3st inte passar i samma höjd ? en design miss..
Ofan 400 är större, min miss då jag bara sett den i förbifarten.

Men om du behöver mer än 2st gst450 då pratar vi rejäla effektsiffror

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



RallyQuattro skrev:


Men problemet här är ju att GST 450 anges som pumpar som ska fungera så synd då att dom gjort hållaren så tajt så 3st inte passar i samma höjd ? en design miss..


Och har du behov av tre st?
De flödar ju runt 600-650hk st beroende på laddtryck.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Nej, jag ligger ju på gränsen av vad 1st klarar så därför jag nu vill köra på 2st för jag gillar inte att ligga på gränsen..
Men 3 pumpar kommer jag aldrig behöva.

Men jag ville egentligen ha ena sittandes i "mittre" hålet på hållaren för att passa bäst med bränsleslangen mot nipplarna i toppen men nu gick inte det för denna designmiss.

Och för dom som behöver 3 pumpar så tipsar jag här om att det blir trångt med 3st 450 pumpar i denna catchtank.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Dom nya filtren jag hade till pumparna var inget bra då dom sitter utanför pumpen och är breda så dom kläms mot insidan av tanken och sedan måste pumparna vridas åt olika håll för att inte filtren ska hamna på varandra.





Så köpte andra filter som är större men hamnar mera rakt under pumpen och då bättre får plats.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Efter att letat efter dränkbar slang så hittade jag även "plast rör" som är mycket smidigare att använda där slangen inte kan gå rakt.
Den svarta var dock för smal.




Så nu var det inget problem att dra slangen till vilken nippel man vill:
Dock tyvärr bara i 1 längd så fick bli en loop på slangarna.



Bara värma plast röret så det går på och sedan spänna fast det snabbt medans det är varmt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Slangar monterade:




Tanken ihopsatt, total vikt med 2 pumpar men utan bränsle:




Ingen som har mer tips om PWM modul för bränslepump?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Finns många fina original monterade bränslepumps styrningar som är PWM styrda

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
super7 skrev:
Finns många fina original monterade bränslepumps styrningar som är PWM styrda


Frågan bara vilken av dom som klarar av 2st Walbro GST450 pumpar? Och vart man i så fall kan köpa den pwm styrningen till lågt pris?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Och monterat och klart, en dags färsk bild direkt ifrån garaget.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Om någon behöver en catchtank passa då på..

En Nuke bränsle catch tank med 1st internt monterad pump Walbro GST450 med kontakt och förfilter.
Plats för 2st (1st 450 pump klarar 1000hk på bensin och 600-700hk på E85)

Nypris 5500kr för allt.
Kört några hundra mil med detta och sista vändan enbart på bensin.

Pris 3990kr + frakt
(den nya jag köpte i onödan kostade 4200kr utan pump,filter,slang,kontakt,kablar)

Original kartong och nipplar medföljer.









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Vad är det för anslutningar? AN8 överallt eller AN10?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Nuke säljer den bara med AN8 och det är även det jag kör med.
Så det är det som ingår.

Men går ju att sätta dit an10 om man vill ha det.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



AN8 räcker långt för mig och jag har AN8 i övrigt så det var lovande. Ska ta mig en funderare om behovet av catchtank. Jag tror jag behöver en på sikt men inte testat så mkt ännu.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
RS6:an har ju moduler original.
Den till vänster för kylarfläkt, PWM styrd.
Den till höger för bränslepumpar men ej pwm utan bara 2 lägen, halv fart eller full fart.




Den vänstra använder jag på fläkten och den högra sitter också i bilen och är testkörd men vill byta ut den mot en pwm enhet och det lutar åt MaxxEcu PWM-modul om ni inte kommer på fler förslag?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



varför inte följa tipset med solidstate relä?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
varför inte följa tipset med solidstate relä?


Det känns osäkert:
Det kanske behövs diod.
Blir varm så kylfläns behövs, frågan är hur stor?
Sen undrar jag hur bra den fungerar? Lätt att pwm styra? snabb?
Sen var det 50$ +frakt +tull +moms för enbart reläet.
Så man hamnar nog i alla fall på en tusen lapp.

Jag vill helst ha något utprovat färdigt att styra pumparna med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 401, 402, 403 ... 501, 502, 503   >>
64 besök idag (2500166 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande