Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 402, 403, 404 ... 501, 502, 503 >> 220 besök idag (2502696 totalt) |
Åter till min inkoppling av RS6 modulen jag test kört med.
Passade på samtidigt att göra om min tillfälliga inkoppling (som suttit där lite för länge) med flera reläer och säkringar som bestod av allt detta: Nu skulle det bara bli 1 relä för 3 pumpar, hade ett Bosch relä som är märkt med 75A men läser man så är det bara kortvarigt 75A medans kontinuerligt bara var 50A. Så köpte ett annat på 100A istället. Och letade lämplig aluminium plåt att fästa allt på. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Klurade på olika säkringar, måste ju vara en stor huvudsäkring för att klara alla ampere, men blev trångt och även krångligt att byta säkring på dessa på bilden.
Så bäst blev det med en automatsäkring. Så här är dom 2 delarna, säkrings delen hamnar framför då det bara är den man behöver komma åt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tyckte dom gula kablarna in i RS6 modulen som någon satt dit var lite klena till dom stora stiften:
Så köpte ny kontakt och pressade dit max som går nämligen 10mm2 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så här blev enheten, huvudsäkring, sedan bränslepump relä, pwm modul och sedan separata säkringar för 3 pumpar samt en reserv som är kopplad direkt före allt för att testa med om något skulle strula.
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Anledningen till att den ser ut som den gör är för att den byggdes för att sitta bakom höger hjulhus in mot skärmen bredvid bakluckan.
Så här ser det ut på en original bil, bakom en lucka så sitter det säkringar: Och nere under bild sitter bilbatteriet. Och tar man bort klädseln så ser man hur hållaren för säkringarna sitter fast och i dessa fästen jag nu hängt min enhet, plus att jag gjorde ett extra fäste framåt mot den hängande förstärkningsplåten mot hjulhuset till vänster i bild. Så där sitter den nu i min bil och catchtanken på samma sida lite längre fram mot ryggstödet. Lätt att komma åt via bagageluckan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Varför jag nu vill byta ut denna RS6 modul kanske ni undrar?
Dels har den bara 2 lägen, lågfart eller fullfart, så skulle vara trevligt med PWM styrd med lite mer valfrihet. MEN sen nästa grej, jag har nu märkt att det låter lite konstigt i bränslesystemet och efter att mätt så visar det sig att på lågfart så ger inte utgångarna samma volt, utan ena ligger på runt 10v medans andra ligger runt 11v ? Vet ej om det ska vara så eller om något hänt med min modul. Original så styr denna 2 pumpar som sitter i serie så då kan det ju fungera med olika volt, men nu ska denna driva 2 pumpar parallellt i min catchtank och då är blir det ju inget bra. så jag vill byta ut den mot någon modul som klarar att styra 2 pumpar på samma utgång så det inte finns risk att ena pumpen pumpar mer eller mindre än den andra. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Kan även nämna att med 1 pump så har det fungerat bra.
Nu med 2 pumpar så måste jag kunna styra dom för att få ner flödet på lågvarv, för bränsle grundtrycket ökar med 0.3 bar när bägge pumparna är på och då har jag ändå AN8 även i returen samt stor Turbosmart BTR. Jag hör hur det skvalar i bränslerören, men slår jag av 1 pump eller kör bägge på halvfart så tystnar skvalandet samt bränsletrycket ligger då på dom 3bar min BTR är inställd på. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nej, dom är på hela tiden men går ner i fart vid låglast. Men har testat med att rycka säkringen till den ena, men har ju inga backventiler så vill inte köra så. Vill inte heller ha av/på utan vill ha lugnare reglering av pumparna så därför väljer jag hellre pwm på bägge än bara slå på/av ena pumpen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hade du inte Walbro GST450? Behövs inga backventiler med dom
Kör två såna i min bil och en startar på 110kpa plus över 40% TPS och märker absolut ingen negativ skillnad från före när jag körde bara en. Inte behövt justera om nåt heller _________________ S Örnberg |
||
Har dom inbyggda backventiler?
Önskar ändå att köra bägge i lågfart än att bara slå av den ena. Även fast att bara stänga av en pump skulle vara väldigt simpelt gjort. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
EDIT:
Står att det är inbyggd backventil, dock sjunker ju bränsletrycket ganska snabbt efter att motorn är avslagen så känns inte som att den är jätte tät, om det nu inte är något annat som läcker i mitt system? Har nu bara inställt att databoxen är på 3 sekunder efter att tändningen slås av så har ingen logg på hela förloppet när bränsle trycket sjunker. Men här ser ni den lila linjen, ligger på 2.5 bar med undertryck på tomgång, sedan slås motorn av och då hoppar det upp till 3.2 bar för att sedan snabbt sjunka ner till 1.5 bar sedan sjunker det sakta neråt, 1 sekund senare i slutet av loggen är den på 1.2 bar. Håller era bilar ni som kör med Walbro pumpen bränsletrycket längre efter att motorn stängts av? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hade i min förra merca en gst 450, backventilen var bara tät nån månad.
Sen tappade den tryck vid stillastånd ett tag, så man fick mjölka ett par ggr innan man vred på starten(mercan har ju nå autostart som bara tillät visst mängd varv på startmotorn innan den slutade vrida runt maskin) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Och med dålig backventil så gissar jag att en avstängd pump inte mår så bra med tiden med tryck ifrån fel håll.
Så externa backventiler är nog en bra ide i så fall. Hittar bara denna modell som klarar etanol samt högre tryck. https://www.speeding.nu/p/branslesys Vad tror ni alstrar minst värme: 1 pump på full fart medans den andra är avstängd? Eller 2 pumpar igång men bägge går i halvfart? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Okej, då går vi tillbaka till april,maj.
19 april så var nerfarten från nya porten i garaget fixad: 5 maj kunde jag köra ut bilen och testa nya AP kopplingscylindern m.m. Vinterhjulen sitter på. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sommarhjulen på och sista fix innan första bankörningen i Maj
Gav en kompis en snabbkurs i MaxxEcu sen var vi ute och körde lite dagarna innan, så fick alltså bli bankörning med gat mappad motor av amatörer Tur jag inte har diffusor eller splitter på bilen för då hade det inte gått att köra in och ut ur garaget, tror det behövs ett lass till med grus längst ut så småningom: Fast kanske ska hålla kvar i NoAero bil konceptet för man blir ju ganska ensam om det, dagens Svensson bilar har ju mer aero original än vad jag har _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja skönt att kunna köra in och ut när jag vill.
Har haft den här garage platsen i över 10år nu, har ju fungerat men denna port underlättar en hel del. Och nya garage kompisen kör in och ut inför varje time-attack tävling och idag stod istället "Skruvat/time-attack prova på BWN'n" bredvid mig, han har tydligen lovat byta lite delar på den bilen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sista bankörningen förra gången var så länge sedan som september 2017 på Gotland
Så mer än 1.5 år tills det blev bankörning nu igen i maj. Lite kort summering om vad som hänt under tiden: Motor paket sänkt, främre insugsröret fick göras om för att passa efter att motorn sänkts. Nya vxl och motor fästen med nya hem svarvade kuddar. Rensning under insug samt värmeskydd på undersidan. Vevhus ventilation ombyggd. RS6 luftburk utbytt mot 2st Simota filter. 2-Skivig Sachs RCS200 sinter koppling med lättare svänghjul. Sedan ny AP huvudkopplingscylinder. Quaife diff mellan fram hjulen. MaxxEcu Pro plus lite nya givare monterade. Mittpanel ombyggd med ny surfplatta m.m. Ny bränsle catchtank med 2 pumpar, nya slangar och ny el-panel till detta. Sen lite annat fix. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 402, 403, 404 ... 501, 502, 503 >> 220 besök idag (2502696 totalt) |