Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
1352 besök senaste veckan (2172837 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 408, 409, 410
   
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2019 10:06     Citera




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Nov 2019 10:08     Citera

Här är några luftutsläpp i innerskärmen för ena sidans IC, inte så mycket men IC luften kan ju även ta vägen förbi motorn..

Syns även luftscoopet för broms luftkylningen bakom bromsskivan som kanske fångar upp en del av luften från IC'n.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Nov 2019 10:36     Citera

Tyvärr var dessa ebay plastclips inte så starka.
Då slangen ovanför drar scoopet så det blir glipor.




Så tejpade också runt kanten så inte luften tar sig in där.



Dessutom måste man ha en platt stjärnskruvmejsel då stjärnan i plasten är grund och platt.
Och flera går inte att skruva loss då gängorna är värdelösa utan man får ta tång och dra bort dom, så en-gångs clips thumbs down


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Dunken
Gävle



Här sen Dec 2005
Inlägg: 85



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Nov 2019 14:25     Re: Citera

RallyQuattro skrev:
Tyvärr var dessa ebay plastclips inte så starka.
Då slangen ovanför drar scoopet så det blir glipor.

https://rejsa.nu/im/user/12768/2019-11-05-10-31-38_20190721_165949.jpg . . . .

https://rejsa.nu/im/user/12768/2019-11-05-10-32-19_20190722_155405.jpg . . . .
Så tejpade också runt kanten så inte luften tar sig in där.

https://rejsa.nu/im/user/12768/2019-11-05-10-33-42_20190721_171350.jpg . . . .

Dessutom måste man ha en platt stjärnskruvmejsel då stjärnan i plasten är grund och platt.
Och flera går inte att skruva loss då gängorna är värdelösa utan man får ta tång och dra bort dom, så en-gångs clips thumbs down


Man använder en så här till skruven, sen tar man bort clipset.


https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonterin . . . .

Sen kan man använda såna här istället för clipsen.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/dekor/skruvkit-kapglas-2000 . . . .

//Dunken


_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Th
kallinge



Här sen Jul 2005
Inlägg: 1120



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Nov 2019 14:39     Citera

http://www.aeromateriel.com/en/products/fasteners.aspx


_________________
Michael Thulesius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 09:46     Re: Citera

Dunken skrev:


Man använder en så här till skruven, sen tar man bort clipset.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonterin . . . .

Sen kan man använda såna här istället för clipsen.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/dekor/skruvkit-kapglas-2000 . . . .

//Dunken


Skruven är ju ned försänkt i clipset så man måste ändå skruva ut den en bit innan du kommer åt med det verktyget, sedan blir ju plast gängorna sabbade om man bara drar ut skruven.

Skruv kittet för kåpglas har jag men använder dom bara i framkant mot stötfångaren för dom fungerar inte här vid scoopen som ska ligga helt emot varandra då kåpglas gummit med muttern har en krage, dessutom ont om plats då det är liten sarg runt scoopet och dessa kåpglas fästena är lite för stora.


Michael Th skrev:
http://www.aeromateriel.com/en/products/fasteners.aspx


Tyvärr, men måste vara något som pressar ihop bägge helt utan att det blir någon fläns/krage i mellan.

Man kan ju kanske limma muttrar på ovan sidan och sedan bult rakt igenom, men kan bli svårt att lyckas limma fast muttern på detta material, vill ju inte att muttern ska släppa sen när man ska skruva loss det.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Michael Th
kallinge



Här sen Jul 2005
Inlägg: 1120



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 12:09     Citera

Försänkta alu popnuts?eller helt enkelt ramar med antingen tillräcklig tjocklek för gänga eller med påsvetsade muttrar som läggs på ovansidan.ramarna fästs med några försänkta popnitar /lim eller båda.


_________________
Michael Thulesius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 15:46     Citera

Det är ju 3mm Makrolon/Polykarbonat så även om man skulle kunna försänka i detta så finns det ju stor risk för sprickbildning.
Man måste ju borra större hål än vad skruvarna är vid fastsättning av Makrolon och popnuts måste ju sitta hårt fast för att fungera så där blir det nog problem.

Polykarbonat blir inte sprött oavsett hur kallt det blir, men en fastskruvad polykarbonatruta behöver utrymme för rörelser orsakade av temperaturväxlingar. Dimensionsförändringen är 0,068 mm per meter och grad Celcius. Det innebär exempelvis att om rutan monterats vid +10 grader och temperaaturen sedan faller till -20 så innebär det en sammandragning á 2 mm om det är 1m mellan fästpunkter. I detta exempel behövs således ett spelrum á minst 1mm på vardera sidan.

Men ide'n med ram är smart, då kan jag göra en ram i tunn aluminium med popnuts i denna.
Görs ramen i ett stycke runt hela så kan det ju räcka med en liten tejp bit eller butylband för att hålla den på plats medans man skruvar dit skruvarna.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Dunken
Gävle



Här sen Dec 2005
Inlägg: 85



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 15:53     Re: Citera

RallyQuattro skrev:
Dunken skrev:


Man använder en så här till skruven, sen tar man bort clipset.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonterin . . . .

Sen kan man använda såna här istället för clipsen.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/dekor/skruvkit-kapglas-2000 . . . .

//Dunken


Skruven är ju ned försänkt i clipset så man måste ändå skruva ut den en bit innan du kommer åt med det verktyget, sedan blir ju plast gängorna sabbade om man bara drar ut skruven.

Skruv kittet för kåpglas har jag men använder dom bara i framkant mot stötfångaren för dom fungerar inte här vid scoopen som ska ligga helt emot varandra då kåpglas gummit med muttern har en krage, dessutom ont om plats då det är liten sarg runt scoopet och dessa kåpglas fästena är lite för stora.


Michael Th skrev:
http://www.aeromateriel.com/en/products/fasteners.aspx


Tyvärr, men måste vara något som pressar ihop bägge helt utan att det blir någon fläns/krage i mellan.

Man kan ju kanske limma muttrar på ovan sidan och sedan bult rakt igenom, men kan bli svårt att lyckas limma fast muttern på detta material, vill ju inte att muttern ska släppa sen när man ska skruva loss det.



Panelgrunkan har ja använt på Saaben i 11 år, funkar hur bra som helst.. thumbs up

Om du sätter kåpmuttern i hasplåten då, och låter kåpskruven gå igenom scoopet bara ock försänk
kåpmuttern bara.

Som Micke också föreslog..
//Dunken


_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kadett4wd
Ludvika



Här sen Dec 2005
Inlägg: 941



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 16:49     Citera

borra och gänga direkt i makrolonen, krångla inte till det.
Sen finns det nylonskruv alternativt aluminiumskruv om det absolut ska tjänas vikt där nere.


_________________
Patrick Wetterskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Nov 2019 10:01     Re: Citera

Kadett4wd skrev:
borra och gänga direkt i makrolonen, krångla inte till det.
Sen finns det nylonskruv alternativt aluminiumskruv om det absolut ska tjänas vikt där nere.


Tanken var ju att anledningen till att ha dom löstagbara är för att lätt lossa dom så man kom åt att lossa slangen, så man sen lätt kan plocka ner hela plastskyddet.

Jag inbillar mig att gängorna i 3mm Makrolon inte kommer gilla att man skruvar bort och ditt då och då?
Helst skulle man ju även vilja kunna skruva med skruvdragaren då det är 14st totalt enbart på scoopen + alla skruv sen som hela skivan sitter med.

Sen är ju det redan hål gjorda som clipsen sitter i som nu är för stora att gänga i och dom hålen vill jag kunna återanvända för nya monteringen vi diskuterar, skulle ju i så fall vara att man gör ramen jag pratade om i makrolon med gängor i istället för popnuts, men jag gissar att det är lätt att skruva sönder gängorna i 3mm Makrolon?


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Nov 2019 18:36     Citera

Alternativet om man ska jaga vikt
Så är nog bäst att popnita fast dom så som jag gjort med dom andra delarna överst på bilden.

Blir bökigare att demontera och montera den stora Makrolon skivan då 2 långa slangar ska hänga med och passas in i rören ut till bromsarna.
Men tar kanske ändå inte längre tid än att skruva dit/bort 14 skruvar på scoopen.




Så detta får funderas på..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Nov 2019 10:51     Citera

Anslutningarna vid broms oken gjordes vinklade så det skulle bli frigång för slangen mot drivaxeln vid max sväng:






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2019 10:02     Citera



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7225


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Nov 2019 10:21     Citera

Trots att jag hade gott om plats vad jag kunde se, så var det något som ändå slog i ordentligt?
Så här ser det ut nu:







Och det är på både förar och passagerarsidan som ni kan se.

En gissning är att det är klämmans lås på drivknuts damasken som slagit i, men jag är inte säker.

Så blir till att undersöka och modifiera för mer frigång i vinter.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
1352 besök senaste veckan (2172837 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 408, 409, 410






Från request till första response:
sec (varav server render 0.146 sec)
Webbrowser render:
sec