Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 409, 410, 411 ... 500, 501, 502   >>
1049 besök senaste veckan (2494067 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Här är några luftutsläpp i innerskärmen för ena sidans IC, inte så mycket men IC luften kan ju även ta vägen förbi motorn..

Syns även luftscoopet för broms luftkylningen bakom bromsskivan som kanske fångar upp en del av luften från IC'n.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Tyvärr var dessa ebay plastclips inte så starka.
Då slangen ovanför drar scoopet så det blir glipor.




Så tejpade också runt kanten så inte luften tar sig in där.



Dessutom måste man ha en platt stjärnskruvmejsel då stjärnan i plasten är grund och platt.
Och flera går inte att skruva loss då gängorna är värdelösa utan man får ta tång och dra bort dom, så en-gångs clips thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



RallyQuattro skrev:
Tyvärr var dessa ebay plastclips inte så starka.
Då slangen ovanför drar scoopet så det blir glipor.

https://rejsa.nu/im/user/12768/2019-11-05-10-31-38_20190721_165949.jpg . . . .

https://rejsa.nu/im/user/12768/2019-11-05-10-32-19_20190722_155405.jpg . . . .
Så tejpade också runt kanten så inte luften tar sig in där.

https://rejsa.nu/im/user/12768/2019-11-05-10-33-42_20190721_171350.jpg . . . .

Dessutom måste man ha en platt stjärnskruvmejsel då stjärnan i plasten är grund och platt.
Och flera går inte att skruva loss då gängorna är värdelösa utan man får ta tång och dra bort dom, så en-gångs clips thumbs down


Man använder en så här till skruven, sen tar man bort clipset.


https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonterin . . . .

Sen kan man använda såna här istället för clipsen.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/dekor/skruvkit-kapglas-2000 . . . .

//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2154




_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Dunken skrev:


Man använder en så här till skruven, sen tar man bort clipset.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonterin . . . .

Sen kan man använda såna här istället för clipsen.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/dekor/skruvkit-kapglas-2000 . . . .

//Dunken


Skruven är ju ned försänkt i clipset så man måste ändå skruva ut den en bit innan du kommer åt med det verktyget, sedan blir ju plast gängorna sabbade om man bara drar ut skruven.

Skruv kittet för kåpglas har jag men använder dom bara i framkant mot stötfångaren för dom fungerar inte här vid scoopen som ska ligga helt emot varandra då kåpglas gummit med muttern har en krage, dessutom ont om plats då det är liten sarg runt scoopet och dessa kåpglas fästena är lite för stora.


Michael Th skrev:
http://www.aeromateriel.com/en/products/fasteners.aspx


Tyvärr, men måste vara något som pressar ihop bägge helt utan att det blir någon fläns/krage i mellan.

Man kan ju kanske limma muttrar på ovan sidan och sedan bult rakt igenom, men kan bli svårt att lyckas limma fast muttern på detta material, vill ju inte att muttern ska släppa sen när man ska skruva loss det.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2154



Försänkta alu popnuts?eller helt enkelt ramar med antingen tillräcklig tjocklek för gänga eller med påsvetsade muttrar som läggs på ovansidan.ramarna fästs med några försänkta popnitar /lim eller båda.

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Det är ju 3mm Makrolon/Polykarbonat så även om man skulle kunna försänka i detta så finns det ju stor risk för sprickbildning.
Man måste ju borra större hål än vad skruvarna är vid fastsättning av Makrolon och popnuts måste ju sitta hårt fast för att fungera så där blir det nog problem.

Polykarbonat blir inte sprött oavsett hur kallt det blir, men en fastskruvad polykarbonatruta behöver utrymme för rörelser orsakade av temperaturväxlingar. Dimensionsförändringen är 0,068 mm per meter och grad Celcius. Det innebär exempelvis att om rutan monterats vid +10 grader och temperaaturen sedan faller till -20 så innebär det en sammandragning á 2 mm om det är 1m mellan fästpunkter. I detta exempel behövs således ett spelrum á minst 1mm på vardera sidan.

Men ide'n med ram är smart, då kan jag göra en ram i tunn aluminium med popnuts i denna.
Görs ramen i ett stycke runt hela så kan det ju räcka med en liten tejp bit eller butylband för att hålla den på plats medans man skruvar dit skruvarna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



RallyQuattro skrev:
Dunken skrev:


Man använder en så här till skruven, sen tar man bort clipset.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonterin . . . .

Sen kan man använda såna här istället för clipsen.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/dekor/skruvkit-kapglas-2000 . . . .

//Dunken


Skruven är ju ned försänkt i clipset så man måste ändå skruva ut den en bit innan du kommer åt med det verktyget, sedan blir ju plast gängorna sabbade om man bara drar ut skruven.

Skruv kittet för kåpglas har jag men använder dom bara i framkant mot stötfångaren för dom fungerar inte här vid scoopen som ska ligga helt emot varandra då kåpglas gummit med muttern har en krage, dessutom ont om plats då det är liten sarg runt scoopet och dessa kåpglas fästena är lite för stora.


Michael Th skrev:
http://www.aeromateriel.com/en/products/fasteners.aspx


Tyvärr, men måste vara något som pressar ihop bägge helt utan att det blir någon fläns/krage i mellan.

Man kan ju kanske limma muttrar på ovan sidan och sedan bult rakt igenom, men kan bli svårt att lyckas limma fast muttern på detta material, vill ju inte att muttern ska släppa sen när man ska skruva loss det.



Panelgrunkan har ja använt på Saaben i 11 år, funkar hur bra som helst.. thumbs up

Om du sätter kåpmuttern i hasplåten då, och låter kåpskruven gå igenom scoopet bara ock försänk
kåpmuttern bara.

Som Micke också föreslog..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



borra och gänga direkt i makrolonen, krångla inte till det.
Sen finns det nylonskruv alternativt aluminiumskruv om det absolut ska tjänas vikt där nere.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
borra och gänga direkt i makrolonen, krångla inte till det.
Sen finns det nylonskruv alternativt aluminiumskruv om det absolut ska tjänas vikt där nere.


Tanken var ju att anledningen till att ha dom löstagbara är för att lätt lossa dom så man kom åt att lossa slangen, så man sen lätt kan plocka ner hela plastskyddet.

Jag inbillar mig att gängorna i 3mm Makrolon inte kommer gilla att man skruvar bort och ditt då och då?
Helst skulle man ju även vilja kunna skruva med skruvdragaren då det är 14st totalt enbart på scoopen + alla skruv sen som hela skivan sitter med.

Sen är ju det redan hål gjorda som clipsen sitter i som nu är för stora att gänga i och dom hålen vill jag kunna återanvända för nya monteringen vi diskuterar, skulle ju i så fall vara att man gör ramen jag pratade om i makrolon med gängor i istället för popnuts, men jag gissar att det är lätt att skruva sönder gängorna i 3mm Makrolon?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Alternativet om man ska jaga vikt
Så är nog bäst att popnita fast dom så som jag gjort med dom andra delarna överst på bilden.

Blir bökigare att demontera och montera den stora Makrolon skivan då 2 långa slangar ska hänga med och passas in i rören ut till bromsarna.
Men tar kanske ändå inte längre tid än att skruva dit/bort 14 skruvar på scoopen.




Så detta får funderas på..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Anslutningarna vid broms oken gjordes vinklade så det skulle bli frigång för slangen mot drivaxeln vid max sväng:





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Trots att jag hade gott om plats vad jag kunde se, så var det något som ändå slog i ordentligt?
Så här ser det ut nu:







Och det är på både förar och passagerarsidan som ni kan se.

En gissning är att det är klämmans lås på drivknuts damasken som slagit i, men jag är inte säker.

Så blir till att undersöka och modifiera för mer frigång i vinter.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Jag skaffade mig en till S8 i somras så man också har en S8 bruksbil thumbs up

En facelift så samma typ av 40-ventils motor som i racebilen fast utan turbos så bara 360hk.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Anledningen att jag köpte denna var att det är en av väldigt få S8 med manuell låda thumbs up

Skulle säga att över 90% är automater och dom få manuella är vanligtvis årsmodell 97-98 som min racebil.
Men denna är ju en årsmodell 2000 = facelift och nya 40v V8 motorn och då är det extremt sällsynt med manuell låda.

Problemet med automat lådorna är att Audi inte la in något service intervall på lådan så väldigt få byter olja och filter vilket resulterar i haverier när dom börjar bli gamla.
Audi anger att oljan håller bilens livstid, men meningen "livstid" hos en bil försäljare är ju typ 10-15år..

Frågar man kunniga bilmekaniker som har koll på ZF lådorna om oljebyte så anger dom
"Absolut inte längre än 12 000 mil. Jag rek att man gör en tömning-fyllning var 6000 mil"

Så därför är det stor risk att köpa en gammal automat bil, och det finns många som säljs billigt med fel på lådan.

Men denna S8 har ju en "skottsäker" 01E 6-vxl låda thumbs up





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Bling bling fälgar är inte riktigt min grej
Så kanske får bli lite svart plastidipp på dom i vinter, för just nu sitter original S8 vinterhjul på bilen istället.

Ruff racing 20" krom fälgar:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Det var rätt pris på bilen då dels kamrem behövde bytas samt att den läckte glykol på sidan av motorn och vi gassade att det var plaströret till olje/vatten kylaren på sidan av motorn som spruckit sönder.

Det är ju samma typ av 40v V8 motor som min RS6 motor i racebilen och den har jag bytt detta på förut så jag har alla verktyg och dom flesta delarna på hyllan.

Men race bilen har jag alltid plockat ur motorn på så var osäker på hur krångligt det var att byta allt med motorn på plats på en standard bil, men det visade sig att det gick att vinkla ut kylarpaketet 90 grader utåt = bra böjliga AC slangar thumbs up
Så sedan var det väldigt enkelt att komma åt kamrem osv.



Dock var det ett helvete att lossa vattenkylda oljekylaren, den som är lossad och ligger i oljekärlet på bilden.
Först får man lossa generatorn och lite annat som sitter i denna, men största problemet var att nå 2 av dom innersta insex bultarna då du ska komma in under grenröret och in mellan rambenet
Och då dessa skruvar suttit fast sedan bilen var ny så sitter dom rätt hårt..

Om jag behöver göra detta på någon mer bil igen så tror jag att jag ska försöka lyfta eller släppa ner motorn lite så man kommer över/under rambenet.
Denna bil har ju även en Webasto värmare som sitter under och på sidan av rambenet på denna sidan så det går inte att komma åt därifrån.


Här nedan är det plaströret till oljekylaren som spricker med tiden, denna finns nu att köpa i aluminium med dubbla O-ringar på ebay. sök på "Bufkin Pipe"

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Schysst telefon den har!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Schysst telefon den har!

Har nog suttit i alla A8/S8 jag ägt så känns nästan som att dessa ingick i standard utrustningen för 20år sedan?



Fick även bli nya ventilkåpspackningar så bara skruva bort ännu mera..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 409, 410, 411 ... 500, 501, 502   >>
1049 besök senaste veckan (2494067 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande