Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 414, 415, 416 ... 501, 502, 503   >>
359 besök idag (2501762 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Tänkte mer närgångna bilder på själva bilen inte på håll...

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Michael Th skrev:
Tänkte mer närgångna bilder på själva bilen inte på håll...


Vi har några mil i från varandra och jag har inga planer på att besöka honom nu, men kan försöka fixa lite bilder nästa gång jag är nära bubblan.

Men här har du direkt länkar till några bättre bilder på bilen från hur den såg ut på Gotland Ring 2016
maj:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
sept:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



okey tack!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Manick skrev:
RallyQuattro skrev:
Detta blev min sista körning på Gotland den helgen för jag vågade inte köra mera efter detta...

Provade lite snabb växlingar på rakan på olika laddtryck, sen efter några varv så blev det plötsligt "VTEC kick" fast med huvudet framåt funkade bra vid lugn växling så testade igen men då samma sak?

Så här får ni se en Audi RS6 motor varva 9770 rpm thumbs up


Så måste öppna växellådan och kolla om allt står rätt till eller om något fått stryk.


Såklart svårt att se på videon men det ser snarare ut som att du fick i 2'an än att något skulle gått sönder i lådan.
Får du i alla växlar efteråt som vanligt så skulle jag säga att det inte är nån mening med att öppna lådan.

Det finns andra "fjäderknoppar" till lådan som du kanske skulle kolla på istället, vissa byter alla 6, vissa byter bara den som centrerar spaken för att minimera risken att få i fel växel med en starkare fjäder, den kan du byta med lådan på plats i bilen om du har smidiga fingrar..

https://jhmotorsports.com/products/shifters-linkage/jhm-solid-shifter- . . . .

Vill man inte slanta upp för den så går det bra att modda en original-knopp med.


Jag fattade först inte vad som hände, tankar gick på att jag rensade kugg eller synkringen till 4:an
Men då det gick att växla efteråt lugnt så började jag fundera på om tvåan gick i, så nästa test var jag koncentrerad på att få i fyran ordentligt men snabbt men blev ändå 2:an
Har du testat ännu den ombyggda fjäderkopp du gjorde ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Manick skrev:
RallyQuattro skrev:
Detta blev min sista körning på Gotland den helgen för jag vågade inte köra mera efter detta...

Provade lite snabb växlingar på rakan på olika laddtryck, sen efter några varv så blev det plötsligt "VTEC kick" fast med huvudet framåt funkade bra vid lugn växling så testade igen men då samma sak?

Så här får ni se en Audi RS6 motor varva 9770 rpm thumbs up


Så måste öppna växellådan och kolla om allt står rätt till eller om något fått stryk.


Såklart svårt att se på videon men det ser snarare ut som att du fick i 2'an än att något skulle gått sönder i lådan.
Får du i alla växlar efteråt som vanligt så skulle jag säga att det inte är nån mening med att öppna lådan.

Det finns andra "fjäderknoppar" till lådan som du kanske skulle kolla på istället, vissa byter alla 6, vissa byter bara den som centrerar spaken för att minimera risken att få i fel växel med en starkare fjäder, den kan du byta med lådan på plats i bilen om du har smidiga fingrar..

https://jhmotorsports.com/products/shifters-linkage/jhm-solid-shifter- . . . .

Vill man inte slanta upp för den så går det bra att modda en original-knopp med.


Jag fattade först inte vad som hände, tankar gick på att jag rensade kugg eller synkringen till 4:an
Men då det gick att växla efteråt lugnt så började jag fundera på om tvåan gick i, så nästa test var jag koncentrerad på att få i fyran ordentligt men snabbt men blev ändå 2:an
Har du testat ännu den ombyggda fjäderkopp du gjorde ?


Nej, den lådan har fortfarande inte rullat en meter sen den byggdes ihop.
Har dock en plan på att göra om den knoppen ytterligare, kan till och med finnas planer på nån form av massproducering.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Har ni inte ens torr kört i en bil i garaget?
Borde ju gå redan då att känna hur spaken känns.

Läser man om JHM så står det ju att det är hårdare fjäder, så frågan är om fjäder byte behövs eller om det räcker att bara spänna upp så befintlig fjäder blir hårdare?


EDIT:
Hittade en annan som också bara monterat skruv och behållit original fjäder:
https://www.s2forum.com/forum/technical/fabrication/48788-aarons-diy-0 . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Har ni inte ens torr kört i en bil i garaget?
Borde ju gå redan då att känna hur spaken känns.

Läser man om JHM så står det ju att det är hårdare fjäder, så frågan är om fjäder byte behövs eller om det räcker att bara spänna upp så befintlig fjäder blir hårdare?


EDIT:
Hittade en annan som också bara monterat skruv och behållit original fjäder:
https://www.s2forum.com/forum/technical/fabrication/48788-aarons-diy-0 . . . .



Jo såklart är den "torrtestad" i lådan men inte mer än så.
Jag har gjort ungefär som den länken du hitta. Problemet är att det är väldigt lite material i toppen på knoppen att gänga i, vilket gör att jag kollar på att göra om den. Längre fjäder är att föredra, det går att pressa ihop fjädern ~4mm mer än den är original innan den bottnar.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag ville för säkerhets skull ta en titt i lådan för oljan var lite silvrig när den tappades ut.
Men det kan ju vara från inslitningen av den nya Quaife diffen.





Men jag kunde inte se något fel under inspektionen.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Magneterna säger mer än oljan i dom här, har man haft isär lådan och bytt synkar eller som du bytt diff så kommer man ha lite glitter i oljan, så länge det inte sitter några större bitar i magneterna är det inga större problem.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag inspekterade växel gafflarna också, men såg inget ovanligt.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Du skulle behövt ta ur växelarmen för 3-4 och kollat så armen i sig inte är böjd, vet inte om märket man ser på bilden är gjort av dig när du lagt i växlar för att få isär lådhusen, eller om det hänt under färd?

Ligger lådan fortfarande isär som på bilden eller är det gammal bild och lådan är ihop igen?

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Lådan är ihop igen.
Jag drog armarna fram o tillbaka men såg inget konstigt.

Vilket märke är det du menar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



RallyQuattro skrev:
Lådan är ihop igen.
Jag drog armarna fram o tillbaka men såg inget konstigt.

Vilket märke är det du menar?


Det skulle kunna vara detta, det är det enda jag hittar på bilderna:


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag tolkade som det inom de röda ringarna samt att avståndet är olika mellan de inringade gula.
Kanske rätar upp när de säts ihop men jag minns inte sjölv hur de hönger ihop. kan något ha blivit klämt mellan gafflarna?



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Jag tänkte på denna då det är på 3-4 armen och just åt det hållet är fyran:


[/img]

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



knotan skrev:
Jag tolkade som det inom de röda ringarna samt att avståndet är olika mellan de inringade gula.
Kanske rätar upp när de säts ihop men jag minns inte sjölv hur de hönger ihop. kan något ha blivit klämt mellan gafflarna?




Det ska se ut sådär som du markerat med gula ringar, den "gaffeln" eller vad man nu ska kalla den sitter bara med varsin segersäkring på vardera sida och kan i övrigt snurra fritt på axeln.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Manick skrev:
Jag tänkte på denna då det är på 3-4 armen och just åt det hållet är fyran:

Tyvärr är ju alla bilderna oskarpa just där blänket är, tänkte jag skulle kunna förstora upp en för att se bättre.

Denna bild är dock tydlig som jag nu förstorat men där kan jag inte se detta?



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Det är nog vinkeln som gör att det inte riktigt syns på den bilden, ser ut som att något glidit vid sidan av.

Däremot så är det ju inte där uppe växeväljaren greppar för att lägga i växeln heller, ska se om jag har lite lösa delar i garaget så jag kan testa vid tillfälle och se om det kan skava där när grejerna sitter ihop.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Funderade på om det gick att vrida hela växelspaks stället några millimeter?
Alltså så man minskar risken att få i 2:an om man drar lite snett mot sig när man växlar från 3:an till 4:an.

MEN då jag inte har wire spak ställ utan vanligt länkage så undrar jag om det hjälper överhuvudtaget?
Blir väl bara ramen som blir vriden medans spaken kommer väl fortfarande bara gå rakt mot lådan eller finns det något man kan göra?




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Jag tror inte att vrida spakstället kommer hjälpa dig, förmodligen större risk att du gör det sämre.

Klämman som håller splinesen i skarven på spakstället, är den frisk? Kan den ha flyttat lite på sig?

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Vrid stolen

_________________
S Örnberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 414, 415, 416 ... 501, 502, 503   >>
359 besök idag (2501762 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande