Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 415, 416, 417 ... 501, 502, 503   >>
21 besök idag (2500664 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



Lär dig växla

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Om du såg filmerna så gjorde jag snabb växlingar hela dagen tills jag råkade få i tvåan två gånger efter varandra.
En gång okej men att det även blev fel andra gången när jag koncentrerade mig på att få i fyran, ja då undrar man vad som hänt? Och vad jag kan göra åt det så det inte händer igen.


En helt annan fråga, någon som testat olika dimensioner på oljeslangarna hur det påverkar oljetrycket?

Har kört med AN8 till min oljefilter förflyttare men undrar om jag bör gå upp till AN10 istället?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Funderat lite fram å tillbaka å kan inte komma på så mycket som kan hända inne i lådan som orsakar att tvåan går i lättare än 4an ifrån 3an.
Låter troligast, som du skriver att du kört hela dagen, att du helt enkelt började bli trött och inte fullt fokuserad längre? Jag vet själv hur illa jag brukar köra frammåt eftermiddagen när jag är trött efter en dag utomhus och massa intryck.

Om det nu är något mekaniskt , så tror jag mest på något som börjat släppa/glappa i spakställ eller stag.
Möjlugen de här "kul/fjäder-grunkan" som började bli trött.

Gällande oljetryck. Kör du all olja till motorn genom an8 slang? Isåfall hur lång sträcka?
Det låter lite trångt isåfall.
Jag har aldrig provat köra mindre an10, (helst större,)
Men det beror på om man kör enbart för kylning via termostat , eller all olja genom.
Det har oxå rätt stor betydelse hur långa slangar det är.
Eftersom audis motorer har relativt högt flöde,men vid lågt tryck.
Så är det absolut möjligt att an8 är för litet, å andra sidan ganska låg viskositet på oljan som kanske gör att det går bra.
Räknar man på det så gissar jag att an8 ligger under eller på gränsen till godkänt.
Jag kör an12 på min motor nu. I teorin så räknade jag att 10 skulle räcka, men valde ändå att gå upp då det passade bättre mot oljefilterhållaren och så stor backventil jag behövde med hänsyn till accusumpens funktion.

Jag tror min v10 ligger ganska nära i flöde/tryck med din v8.??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
AN12 är ju minst 16 mm invändigt= det är jävligt stort!

Jag tänkte byta min push on slang till teflon slang nu, MEN då blir slangen trängre.
Nu vet jag inte innerdimension på slangen jag har men söker jag på AN8 push on så är dom omkring 12.5-12.7 mm invändigt.

AN8 PTFE är 10,5 mm invändigt.
AN10 PTFE är 12,5 mm invändigt så den blir som slangen jag nu har, men däremot blir AN10 kopplingarna grövre invändigt än dom AN8 push on jag nu har.

Jag monterade denna filter förflyttare i december 2013, ca 45 cm per slang.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1756



RallyQuattro skrev:
Om du såg filmerna så gjorde jag snabb växlingar hela dagen tills jag råkade få i tvåan två gånger efter varandra.
En gång okej men att det även blev fel andra gången när jag koncentrerade mig på att få i fyran, ja då undrar man vad som hänt? Och vad jag kan göra åt det så det inte händer igen.




Du verkar vara en sån som skyller på hammarn då du missar spiken.
Om du inte hittar några fel i lådan så lär du ju rannsaka digsjälv

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
Om du såg filmerna så gjorde jag snabb växlingar hela dagen tills jag råkade få i tvåan två gånger efter varandra.
En gång okej men att det även blev fel andra gången när jag koncentrerade mig på att få i fyran, ja då undrar man vad som hänt? Och vad jag kan göra åt det så det inte händer igen.

Du verkar vara en sån som skyller på hammarn då du missar spiken.
Om du inte hittar några fel i lådan så lär du ju rannsaka dig själv

Som jag skrivit tidigare.. om man missar två gånger efter varandra när man andra gången koncentrerar sig extra mycket, ja då börjar man undra om något annat är fel?

Och titten jag gjorde i lådan var faktiskt i första hand bara för att se om några kugg eller något blev slitet när jag fick in fel växel för jag är tveksam till att något hänt i lådan för då borde jag få i fel växel varje gång och jag har ju kört många mil efter det hände i september, dock inte testat lika snabba växlingar igen.

Så det jag nu klurar på är vilka åtgärder på lådan eller spakställ man kan göra för att minska risken att det händer igen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Du får väl bygga "gated shifter" som det sitter i gamla R8, Lambos och ferrari och en flärp som du fäller över och blockerar ettan och tvåan när du kört ut ur depån. Då finns det ju ingen risk att fel växel kommer i.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
JBT skrev:
Du får väl bygga "gated shifter" som det sitter i gamla R8, Lambos och ferrari och en flärp som du fäller över och blockerar ettan och tvåan när du kört ut ur depån. Då finns det ju ingen risk att fel växel kommer i.

Hade det varit ett återkommande problem så kanske kanske jag kunde fundera någon sekund på detta

Men då detta var första gången så känns det inte så lockande att bygga ett sådant spakställ just nu utan jag söker några enklare modifieringar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Härligt ljud i bilen!

Växlingen är en riktig klassiker, allt börjar gå lite på slentrian, speciellt när dagen börjar lida mot sitt slut. Man lägger sig till med lite annorlunda rutiner, inte koncentrera sig med rattfattningen, tänka lite grand på hur gott livet är etc.

Så hålla annorlunda i växelspaken är inget konstigt att addera till listan. Varje gång du växlar och det går bra håller du så här i växelspaken. Du Håller uppe på och för den rakt nedåt, precis som man skall.



De två gångerna du växlar fel håller du handen runt växelspaken med knogarna på högersidan på spaken. Du får då en effekt där du drar spaken åt dig och hamnar automatiskt Ner till vänster. Det här är extra besvärligt om man sitter långt bak, vilket du verkar göra.




_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
964RS skrev:
Härligt ljud i bilen!

Växlingen är en riktig klassiker, allt börjar gå lite på slentrian, speciellt när dagen börjar lida mot sitt slut. Man lägger sig till med lite annorlunda rutiner, inte koncentrera sig med rattfattningen, tänka lite grand på hur gott livet är etc.

Så hålla annorlunda i växelspaken är inget konstigt att addera till listan. Varje gång du växlar och det går bra håller du så här i växelspaken. Du Håller uppe på och för den rakt nedåt, precis som man skall.


De två gångerna du växlar fel håller du handen runt växelspaken med knogarna på högersidan på spaken. Du får då en effekt där du drar spaken åt dig och hamnar automatiskt Ner till vänster. Det här är extra besvärligt om man sitter långt bak, vilket du verkar göra.

Fy fan vilken grym observation thumbs up tack för inlägget med bilderna thumbs up

Satt nu och kollade igenom klippet och även ett annat klipp no.2 från början på dagen och det stämmer ju att jag höll handen ovanpå tidigare och nu plötsligt greppade runt knoppen i sista passet vid dom 2 fel växlingarna

Tack för att du hittade detta !!!

Och japp stolen behöver flyttas framåt, sitter max framåt nu så långt som går så fästet måste tyvärr byggas om för att få den ännu längre fram.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



RallyQuattro skrev:


Tack för att du hittade detta !!!




_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Finns lathundar att knappa i online med längd diameter, tryck och flöde. Så ser du direkt vad som händer. 45cm är ganska kort så det går säkert bra, men det rör sig om ca en meter fram och tillbaka. Och tryckfall/flödet ändras ganska drastiskt beroende på om man ligger över eller under rekomenderat.

En lyft jag byggde om i fjol. Fick dubbla sänkhastigheten med 12mm rör mot 14mm rören som satt innan upprörelse var oförändrad (150 bar uppåt ca 5 bar nedåt)
Så det gör lätt stor skillnad när det börja bli lite sträcka.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Ett problem är att jag hittar ingen info om oljetryck på RS6 motorn.
Läst några trådar om vanliga Audi V8 motorn där dom bara haft 3-4 bar när dom varvar motorn.

4 bar har jag vid typ 1500 rpm
5 bar vid typ 2000
6 bar mellan 3-7000 rpm

MEN jag mäter ju temp och tryck vid oljefiltret, så jag har ju då "smal" slang till och från filtret där jag mäter trycket, så frågan är om detta gör att givaren läser högre tryck där än vad som sen kommer in i motorn?

Så här ser den ut idag efter 7 års användande:




Vore intressant om någon testat olika dimensioner på oljeslangar på sin motor och hur oljetrycket påverkades.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Så länge allt är ok så har samma tryck vart du än mäter i systemet. Men om något är knas,tex med filtret så kommer det visa fel.
Gissar att det knappast är mindre pump på rs motorn. Så du borde ha mer flöde, trycket är troligen lite högre även om det kanske regleras ned till samma av överlastventil eller bypass.
Ska du se eventuell skillnad på rättvist sätt så bör du nog ha mätt direkt i en kanal på blocket före/efter förändring

Jag hade 12mm slang till kylare i ena bakskärmen i min 360. Dvs nära två meter enkel väg, via termostat, så det var ganska lång väg på helt varm motor när allt gick via kylet. Bytte senare till 14mm slang.
Har för mig det blev kanske ett halv kilo skillnad ungefär , dvs ingen större förändring.
Dock annorlunda system på b230 där avlastningen alltid jobbar. Din v8 har troligen nästan allt flöde ut på systemet. Och avlastar troligen bara på kall motor/olja när pumpen ger högre tryck än tänkt


I dokument för min v10 står det att flödet för oljan är 55 lit/min vid 7000rpm och 120 celsius. Hittar dock inget gällande vilket tryck det ska vara. Men gissar att det är ungefär som på din motor eller något lägre.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
HenrikE
Västerås
Här sen Apr 2006
Inlägg: 35



Har för mig du doktorerade i motorkuddar tidigare i tråden, men hade problemet en gång att jag fick i 5'an istället för 3'an och det visade sig att jag inte dragit motorkuddarna
Kanske kan va värt att kika iaf om det är nått som knasar med upphängningen av drivlinan?

_________________
Henrik Eriksson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Eftersom lådan är nertagen och isärtagen som du ser på förra sidan så har jag redan kollat det när jag tog ner motorpaketet i mars och inget satt löst och som du ser ovan så höll jag spaken annorlunda på dom 2 fel växlingarna, så troligtvis är det felet..
--------------------

Åter till oljeslangar.

Original sitter filtret skruvat direkt så här som på bilden på RS6 motorn och det röret är 12 mm invändigt.







Men då filtret inte går att komma åt i min bil om det sitter där så monterade jag då filter för flyttaren 2013 som jag kört med sedan dess.

Det röret är ju då 12 mm och kanske 10 cm långt, nu har jag ju ytterligare på det då slangar på totalt ca 1 meter.
Så har nu bestämt att montera en till tryckgivare vid motorn precis där oljan trycks in i motorn samt vänta med att byta slangar och först mäta oljetrycket på olika ställen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Funderar på att ersätta mina 2 givare med 1

Denna från Porsche 918 mäter både tryck och temp i samma givare thumbs up

- Combined Temperature and Pressure sensor. 2x Sensors in one..!!
- 0 - 10.0 bar (145psi) Pressure Sensor for liquid
- -40 - 140 deg C Temperature sensor for liquid
- Bosch Trapez 4-pin connector
- 45degree cone seat, M10x1 fitting
- Suitable for Diesel, gasoline, water, engine oil, transmission oil

https://bjprace.se/el-och-elektronik/givare/temperatur-givare/tryckgiv . . . .




Någon annan som kör med denna? funkar det bra?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Bra att ha liggande lösa delar i form utav extra block, vatten/oljekylaren med oljefilter hållaren osv.
Så man kan studera hur oljan tar sig in och ut ut motorn och på så sätt hitta ställen att mäta tryck och temp.







Här ser man dom ingjutna "rören" i mitten på bilden nedan i aluminium delen där oljan går in och ut från motorn, så där hade varit en bra plats att montera givaren.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har köpt sådana givare med till 10an. Inte testat de innan dock. Men det är Bosch, borde inte vara några problem thumbs up

Borde ju gå att gänga in nånstans där bara det är på rätt ände om filtret.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Jag beställde en givare tidigare i veckan, hittade den för 778kr, men den verkar inte hinna komma till helgen.

Men jag tror det blir svårt att få plats med den där jag helst skulle vilja ha den, alltså direkt innan oljan går in i motorn på ena av dessa rör.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag kanske tänker fel men borde inte någon av pluggarnas plats fungera?



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 415, 416, 417 ... 501, 502, 503   >>
21 besök idag (2500664 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande