Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 416, 417, 418 ... 501, 502, 503   >>
122 besök idag (2500224 totalt)
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Hm man kanske skulle skaffat 2st och ha en till vatten för att kunna upptäcka smygande toppackning

_________________
/Johan Lindberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Limpdjur skrev:
Hm man kanske skulle skaffat 2st och ha en till vatten för att kunna upptäcka smygande toppackning


Inte för att jag tror att jag behöver vara orolig med mitt låga laddtryck, men mäta vattentryck kan ju vara kul ändå
Så funderingar finns på det också, måste bara få hem givaren så jag kan se om/vart den får plats, så kanske jag beställer hem fler sedan.

Man kan ju även byta utan bränsletrycksgivaren mot denna som mäter både tryck & temp.

Enda nackdelen är att denna har m10x1 och ser ut att vara långspets på (9mm utanför gängan och totalt 17mm med gänga), så kan bli svårt att få plats i vanliga 1/8npt givar adapters.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har man en vanlig rak .10x1 gängtapp, så går den beroende på material, bra att dra rakt ned genom ett gängat 1/8" (bottenlöst) hål.

Den är lång som du säger så måste vara genomgående gänga.
Tony tyckte att ska man köpa dessa givare, så bör man köpa bosch orginal. Gällande eftermarknads, så är de beroende på bart de kommer ifrpn tveksamma både i fråga om tollerans och livslängd. En sämmre kopia kan ge felkodersom trasig givare redan som nya

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag har ej beställt från eBay eller liknande utan köpte nu från en bilreservdels butik som har bra priser thumbs up
Hade haft den innan helgen men det visade sig vara några dagar extra lev tid på en Wahler termostat jag beställde samtidigt som jag nu dessutom upptäckt att jag hade en ny liggandes

Men bör få allt på måndag eller tisdag.

Finns det någon info om hur man ser skillnad mot original och kopia på dessa Bosch givare?
Trodde inte denna extremt ovanliga givare hade drabbats av kopior?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vet ej, de finns antagligen drösvis olika kopior eftersom de sitter på diverse bilar orginal.

Man får nog köpa från en åf man litar på har bra leverantörer skulle jag tro.

Hurvida det finns sämmre kopior som är märkta bosch, vet jag inte inte, men köper man från butik i sverige så är det antagligen lungt gissar jag thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Limpdjur skrev:
Hm man kanske skulle skaffat 2st och ha en till vatten för att kunna upptäcka smygande toppackning


Inte för att jag tror att jag behöver vara orolig med mitt låga laddtryck, men mäta vattentryck kan ju vara kul ändå
Så funderingar finns på det också, måste bara få hem givaren så jag kan se om/vart den får plats, så kanske jag beställer hem fler sedan.

Man kan ju även byta utan bränsletrycksgivaren mot denna som mäter både tryck & temp.

Enda nackdelen är att denna har m10x1 och ser ut att vara långspets på (9mm utanför gängan och totalt 17mm med gänga), så kan bli svårt att få plats i vanliga 1/8npt givar adapters.


Lågt laddtryck behöver inte betyda att topplockspackningen per automatik är safe, jänkarna skjuter ju topplockspackningar på löpande band även i rejält trimmade sugmaskiner.
Cylindertrycket som brukar ha ihjäl topplockspackningar kan skena iväg med tex aggressiv tändmapp, högt laddtryck, mottryck osv. Kan du och känner du att du sover lite bättre om nätterna så skulle jag inte tveka en sekund på att mäta tryck i kylsystemet (det kommer jag göra)

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
knotan skrev:
Vet ej, de finns antagligen drösvis olika kopior eftersom de sitter på diverse bilar orginal.

Tony tyckte att ska man köpa dessa givare, så bör man köpa bosch orginal.

Angående detta du skrev så antar jag Tony menar givare överlag, alltså inte just denna givare vi pratar om?
För vad jag kan se så satt den på hybrid värstingen Porsche 918 Spyder 2013-2015 och denna extrem bil gjordes bara i 918 exemplar.

Dock verkar det även finnas en variant på vissa Mazda bilar mellan 2013-2019 men jag vet inte om det är Bosch på dessa? för deras givare verkar finnas även i andra fabrikat som Metzger, Vemo, Meat&Doria.



EDIT:
Gillar inte att gänga i rostfritt då det är så jävla hårt..
Så tänkte om det gick att köpa M10x1 mutter i rostfritt och svetsa dit, men vart köper jag sådan mutter? vill inte ha en hel kartong utan bara några stycken.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det gällde 0-5v tryckgivare generellt. blir det störningar på oljetryck eller vattetryck/temp och om/när man har skyddsvärden i mappen för dessa, (som ju är syftet) så ställer det till det, och att av erfarenheten är det ofta problem med billigare varianter av den "typen" av givare.

Jag har nog trott att dessa givare var betydligt mer förekommande på moderna bilar, men har faktiskt inte forskat i det, men du har säkert rätt thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Det är inga problem att gänga M10x1 i rostfritt, betydligt enklare än att leta på sådana muttrar iallafall.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag håller med, går det såpass tungr så beror det antagligen på att man haft dåliga borr eller dålig gängtapp.

Mutter borde du kunna köpa hur som helst på hydroscand tex. Exempelvis dubbelnippel klämring för 5-6mm rör, så sitter två muttrar m10x1. Dessa finns i syrafast eller vanligt blankförzinkat.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Typ



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Har nog inte gängat just M10x1 i rostfritt utan menar just att gänga överhuvudtaget i rostfritt så är man lite rädd varje gång att gängtappen ska gå av..
Men får ta och testa sen när jag fått givaren.

Dom där klämrings muttrarna brukar vara väldigt tunt gods på = inte mycket att svetsa i.
Så skulle vilja ha en vanlig grov mutter eller svetsmutter med M10x1 gänga i rostfritt.


Men sen skulle jag vilja ha en sådan här givar adapter med AN4 på sidorna, men att hitta en sådan för denna M10x1 givare verkar inte gå och dessa brukar inte heller vara speciellt djupa (funkar för tryckgivare men inte för tempgivare),
men man kanske kan svetsa på 1cm aluminium bit ovanpå och sedan gänga M10x1.


Eller ska man göra en egen adapter? köpa AN4 svetsnipplar och svetsa dom på ett rör.
Någon som byggt egen givar adapter med AN anslutningar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja alltså rostfritt är ju "segt" så borrar man med ett slitet borr, eller fel diameter, så nyper tappen lätt. När man gängar i rostfritt så vill man hellre borra någon tiondel större än motsvarande för stål. I sammnganget kan du borra flera tiondelar större . Tex 9.5 eller 9 å sedan slipa upp hålet lite lätt koniskt i början, helt beroende på hur djup gängan ska vara såklart, Tätar gör det ändå med en skvätt locetite och inga påfrestningarna på gängan, så det räcker med ganska grund gänga.

Och framförallt, det går inte med en billig/dålig gängtapp som inte har skarpa skär. Då kladdar de fast. Bra tappar är A och O.

Ja tyvär klent gods är det i de muttrarna Ja ,det blir ju lätt lite ovalt och smälter man genom så har man problem . Jag drar alltid genom en tapp efter det svalnat för att få en frisk gänga, de krymper ju lite när de svalnar. Och tror det är som du säger svårt att hitta vanliga mutter för m10x1.0 speciellt enstaka, i rostfritt ännu värre.

Jag har skaffat ett T-kors motsvarande an4 i stål , fimpat mittenaslutningen och tig svetsat dit en lagom lång 1/8" muff ,denna är sedan lätt att gänga upp till m10x1 när det svalnat. Gjorde den lösningen för att få dit tryckgivare på kopplingsslangen mellan huvud och slavcylinder.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ja T-rör kan man ju också använda, synd att jag inte kan hitta någon med olika anslutningar?
Alltså 2st AN4 och 1st AN8, då skulle man kunna gänga m10x1 inuti AN8:an thumbs up

Har fått hem givaren nu.




Testade i en givar adapter jag har och problemet som jag gissade innan är att temp pinnen sticker för långt in och stryper allt flöde redan när den bara är ingängad 2 varv.






Men svetsar man på en 6-7 mm platta som man gängar M10x1 så kan det fungera, då sticker bara spetsänden in i flödet.

Tror en hane/hane givare adapter blir bäst, frågan är bara om jag ska köpa och bygga om en i aluminium eller rostfritt

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Enklare i stål/rf, än alu, men beror ju delvis på hur bra svetsen är.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gällande sensorn, så kan jag , NÄSTAN bekräfta att den finns som kopia, skulle beställa ett par till 0-5v trycksensorer. Och råkade se stt det sitter en sådan trycksensor på bla audi a1 1.0L
När jag satt och googlade på denna (för att hitta uppgifter på karaktär/värden) så hamnade jag på typ aliixpress. När jag satt å bläddrade så rullade jag förbi en bild på sådan porshe/bosch givare, men när jag klickade på bilden. Men då kom jag vidare till någon helt annan pryl/sida,
Så eventuellt va det någon google/reklamfunktion beroende på mina tidigare sökningar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ja vanligt stål hade varit enklast, men då bör man lämna in för någon ytbehandling sedan, har andra grejer jag byggt med vanlig stål rör koppling och sedan målat som jag ångrar nu att jag inte byggde i rostfritt..

Men det lutar åt rostfritt nu.

Jämförde med min vanliga 10 bars tryckgivare:





Och sedan tillkommer ju vikten på temp givaren som man nu slipper då den är inbyggd, så ni som jagar gram bör ju byta till denna Bosch temp/tryck givare thumbs up

Har beställt en extra nu för bara 522kr från Lettland via ebay som ska jämföras med den jag har för att se om jag ser någon skillnad alltså om det är en kopia eller inte?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
knotan skrev:
Jag kanske tänker fel men borde inte någon av pluggarnas plats fungera?

Angående detta du undrade över på förra sidan så sitter det tyvärr ett grenrör över dessa pluggar.




Tittar man innanför där jag tänkte att det kanske fanns plats så ser det ut så här nu:




Men med startmotor och kablage på plats så blev det plötsligt ont om plats, fotat utan grenröret.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ojoj 1 vecka utan att något skrivits, måste vara rekord

Så här ser det ut på en original RS6 motor.
trångt...





Så på oljeröret till turbos sitter det en tryckgivare, men det är bara en simpel varnare.
Den slangen har jag bytt ut då jag inte behöver den klumpen med varnaren nu med MaxxEcu.

Men nu blir det en givaradapter på den nya slangen som man ser på tidigare bilder, som hamnar nära utgången på motorn som jag kommer testa att mäta oljetryck och temp på, men har kvar dom gamla givarna vid oljefilter för flyttaren så länge så jag kan jämföra.

Jag ska försöka svetsa på en extra tjock platta på givar adaptern jag köpt någon dag, så det blir rätt höjd och så jag kan gänga M10x1 i den.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag tänkte köpa ett sådant här AN4 oljefilter att sätta på slangen till turbo's, för att vara säker att ingen partikel släpper och fastnar i turbo från givaradaptern som jag nu gängat om.
Men jag vill inte ha för bra filtrering så det lilla filtret snabbt blir "fullt" och försöker hitta vilket micron ett vanligt papp oljefilter för motorn har?

För dessa små turbo oljefilter finns med 30, 80 eller 150 micron, så frågan är hur tätt filter man vågar köpa?



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Vad är anledningen till dessa extrafilter, har du haft problem med skit som åker runt i maskinen?
Om inte så skulle jag låta bli dessa helt och hållet, du bygger bara in fler eventuella problemkällor.

Om jag inte är helt ute och snurrar så är väl dessutom dessa gjorda för bränsle och andra mer lättflytande vätskor inte olja?

Byt olja och det vanliga filtret regelbundet istället och krångla inte till de i onödan

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 416, 417, 418 ... 501, 502, 503   >>
122 besök idag (2500224 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande