Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 417, 418, 419 ... 501, 502, 503   >>
69 besök idag (2495820 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Manick skrev:
Vad är anledningen till dessa extrafilter, har du haft problem med skit som åker runt i maskinen?
Om inte så skulle jag låta bli dessa helt och hållet, du bygger bara in fler eventuella problemkällor.

Om jag inte är helt ute och snurrar så är väl dessutom dessa gjorda för bränsle och andra mer lättflytande vätskor inte olja?

Byt olja och det vanliga filtret regelbundet istället och krångla inte till de i onödan


Nix detta är oljefilter:
Oljefilter - AN 4 Hane- Hona
Används t.ex. innan turbon för att rädda den vid motorhaveri.
Rostfritt filternät Rengöringsbart.
Välj micron i listan


Anledning är det jag nämnde att nu när jag gängat om en aluminium givare adapter så är jag lite orolig att det kanske skulle släppa någon grad från dom gamla gängorna som kommer hamna nedanför givaren, man ser nere i gängorna att det inte ser helt bra ut där dom gamla 1/8npt nu gängats om till m10x1.
Och japp jag vill undvika fler problem så därför jag undrar hur fint filter man vågar köra med, alltså ska jag ta 150 micron eller vågar man ha finare filter för oljan till turbo's utan risk att det kletar igen och stoppar all oljetillförsel?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



150 micron = 0.15mm
Passagen genom en turbo bör släppa igenom en sådan partikel utan att ta skada,men iofs möjligt att den kan fastna i axiallagret, beror junlite på oxå vad för material/form.
En större del som troligare riskerar fastna, tex nu en grad/borrspåna. Är kanske 0.5-1mm stor. Dvs 500-1000 micron.

I övrigt ser jag kanske inte behovet, finns "uppstartsfilter" men dessa ska bara sitta på första varmkörning, möjligen en väldigt lugn testkörning sen tas de bort

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Motoroljans filter sitter ju före allt så ett uppstartsfilter där skulle ju inte hjälpa då denna givar adapter sitter nu på AN4 ledningen till turbo's.

Sedan tänkte jag något permanent ifall något lossnar först om något år eller så..

Men om jag formulerar mig så här: Finns det risk att ett sådant här litet An4 filter täpps igen av oljan om man kör med 30 eller 80 micron ? (nu byter ju jag olja ofta.. och kör på 0w40 Motul)


Någon som vet vilket micron vanliga standard oljefilter ligger på?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Har hittat lite info nu.
Olje filter verkar många ange till 15-20 micron
Och denna visar 15-40 beroende på material:




Men hittade även detta olje filter på ebay där allt ingår, både olika filter (30, 80 and 150 Micron)
samt så man kan sätta ihop själv antingen hane/hona eller hane/hane konfiguration.




Har beställt ett sådant filter nu och blir nog att köra med 80 micron eller kanske 30 första uppstarten och sedan byta till 80.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Angående givaren.

AN-kopplingen med givar uttaget är väl NPT?
Ta i så fall en smidd skarv NPT till AN4. Dra sedan en AN4 slang med slangkoppling i var ände till ett lämpligt ställe i motorutrymmet. Där tar du ett litet aluminiumblock på ett par cm som du borrar ur en genomgående kanal med AN4 gänga i ena sidan och lämplig gänga för givaren på andra sidan av det lilla aluminiumblocket

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
964RS skrev:
Angående givaren.

AN-kopplingen med givar uttaget är väl NPT?
Ta i så fall en smidd skarv NPT till AN4. Dra sedan en AN4 slang med slangkoppling i var ände till ett lämpligt ställe i motorutrymmet. Där tar du ett litet aluminiumblock på ett par cm som du borrar ur en genomgående kanal med AN4 gänga i ena sidan och lämplig gänga för givaren på andra sidan av det lilla aluminiumblocket

Ja, det fungerar okej på en tryckgivare, men då denna givare även mäter temperatur så vill jag ha spetsen direkt i flödet och inte montera den långt bort från motorn med stillastående olja.


Men jag har gjort om en sådan här adapter nu, var inte lätt då det är så tunt gods utanför gängan, hade önskat det fanns en klumpigare givare adapter med mer gods.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det finns uppstartsfilter just för turbon . Som monteras i turbons iblopp första uppstart på nybygge osv

Gällande denna lösning.
Mätuttaget för olja temp, bör sitta direkt i början av slangen. Och fultret isåfall så bära turbon det bara går. An 4 slangär så pass klent att du defenetivt riskerar mäta tryckfall annars.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
För att nå oljeinloppet på turbo's så måste jag plocka ur motorn så jobbigt att behöva göra det efter uppstart för att få bort dom tillfälliga uppstarts filtren.

Sen behöver det ju inte lossna något skräp redan vid uppstart utan det kan ju hända långt senare..

Menar du att filtret ger strypning så givaren mäter för högt tryck om tryckgivaren sitter direkt innan AN4 filtret?
Eller att det större utrymmet inuti filtret skulle göra att man får tryckfall? låter konstigt om oljepumpen står o trycker på hela tiden?

Antingen hamnar filtret direkt efter givaren eller typ 15-20 cm efter med en kort AN4 slang i mellan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag misstänkte att den var tvungen att komma ur ja, har för mig du skrivit det innan.

Exempel du har en 1 meter slang 5mm invändigt. har du 3 kilo inkommande, och nära "fritt flås" i andra änden, ifall du mäter precis vid utloppet, så har du antagligen bara 1 kilo där. .
Har du ett filter vid slangens lnlopp, som eventuellt är lite för täppt, å mäter vid slangens utlopp så kanske den bara visar 0.5 bar trots att du har 3 kilo vid filtrets inlopp.

I detta fall är ju inte turbon riktigt "fritt flås", speciellt inte som du antagligen har en restriktor i turbinaxelns inlopp, som de flesta moderna turbos har, (medans en äldre turbo, är betydligt törstigare vad det gäller flöde)
Och dessutom är det ju trycket i motorns kanaler, till lager etc du vill mäta, inte turbons inkommande tryck så att säga.

Så i det läget är det avsevärt mindre risk för felaktiga mätvärden om du sätter trycksensor så nära som möjligt på motor-änden, och filtret EFTER mätsensorn...

Jag har jobbat och granskat (av nyfikenhet) en hel del på hydraulsystem senaste åren. Och det kan skilja väldigt mycket på tryck mellan olika mätpunkter beroende på vilket systemtryck, flöde och matningsdiametrar man jobbar med.
Ibland kan det tex vara 180 bar matningstryck på båda sidor om ett 10 meter långt rör, när man stänger av pump vid returflödet har man 50 bar i ena änden av röret och 5 bar i andra änden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja tryck givaren kommer sitta så nära utloppet på motorn som möjligt, ville ju helst ha det på annat ställe på motorn med fick ju inte plats så detta blir ju en nödlösning.

Och filtret kommer sitta efter givaren.

Jag är mer orolig att turbo oljetrycksregulatorn jag också kommer montera nu som jag nämnt i vintras att den kanske påverkar oljetrycks givaren, så därför jag kommer behålla tidigare givare ute vid oljefiltret för att jämföra trycket med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vart hamnar den regulatorn?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
knotan skrev:
Vart hamnar den regulatorn?


Lagt upp med lite slang så ni förstår ungefär, dock är dom 2 slangarna i början före och efter tryckgivaren inte rätt så en eller bägge kommer göras nya när jag vet vart jag får plats med oljetrycksgivaren, bör kunna hamna närmare utgången än vad det nu visar på bilderna.






0 bar = returen in i oljetråget.

Kommer även sitta en tryckgivare vid T-korset innan turbo's för att ha koll på så det ligger på 2.7 bar där.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Aldrig sett eller testat sådan..
Men det borde rimligen ge "fullt" tryck före regulatorn.
Varför den behöver en retur förstår jag dock inte riktigt. Fine om man ställer trycket mot ett slutet system, då behövs det för att kunna reglera nedåt., men för att reglera tryck mot en förbrukare, så borde det gå bra utan blödning.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ganska simpel regulator, en ventil med tapp ner mot retur hålet, sedan fjäder ovanför så är trycket under 2.7 bar så hålls retur hålet stängt men så fort det går över så trycks ventilen uppåt och fjädern trycks ihop och då öppnas retur hålet så trycket sjunker, så det är då max 2.75 bar/ 40 psi inuti regulatorn hela tiden.

https://www.turbosmart.com/product/opr-t40-40psi-black/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Om det är så (samma princip som en bränsletrycksregulator utan vakum/tryck från plenum inkopplad)
Så kommer sannolikt trycket i slangen sjunka även före regulatorn.


Kollar man på tex en regulator för tryckluft/gas/hydraulik där maninte har en retur, så har den konstant tryck ut, även utan att nämnvärt ändra inkommande tryck.

Exempel , https://youtu.be/Kf3xc1BGYGo

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Varför vill du reglera oljetrycket till turbon?

Dom allra flesta turbos matas med 4,5-5 bars oljetryck
Oljeflödet är anpassat för det.

Med Max 2,7 bar det kan mycket väl vara så att du stryper flödet till under
det kritiska för turbon.

Det är en annan sak om du har kullagrade turbos.
Dom har nästan alltid en ingjuten strypning.
På en turbo med glidlager är lagerspalten i sig strypningen.
(Precis som ett vevstakslager)

_________________
Truls Herland
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Precis som Knotan skriver kommer trycket i slangen innan regulatorn regleras, inte efter. Där kommer trycket att sjunka ytterligare. Det blir ju ungefär samma som i bränslesystemet där man har en regulator efter spridarna. I princip blir ju båda slangarna efter regulatorn dräneringsslangar. Eller har du något annat vid turbosarna som håller uppe ett mottryck?Varför ska du sänka trycket till turbosarna? Känns som du krånglar till det och bygger in ytterligare saker som kan krångla...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Precis som Knotan skriver kommer trycket i slangen innan regulatorn regleras, inte efter. Där kommer trycket att sjunka ytterligare. Det blir ju ungefär samma som i bränslesystemet där man har en regulator efter spridarna. I princip blir ju båda slangarna efter regulatorn dräneringsslangar. Eller har du något annat vid turbosarna som håller uppe ett mottryck?Varför ska du sänka trycket till turbosarna? Känns som du krånglar till det och bygger in ytterligare saker som kan krångla...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Men va? Detta är en riktig pryl från Turbosmart. Inget påhitt Martin byggt ihop. Nu har jag inte forskat i detta mer för jag tror att Turbosmart gör en sån pryl för det behövs och är rätt. Men alla vet ju att man ska begränsa oljeflödet och trycket till en kullagrade turbo. Då är ju denna pryl perfekt lr?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Även moderna glidlagerturbos klarar sig bra med lägre tryck än äldre.
2-3kilo räcker för att turbon ska vara lagrad ordentligt, vid högre tryck, går turbon tyngre ,
och vid ännu högre börjar olja leta sig ut i avgashus och kompressorhus.
Så det är inte den funktionen jag är fundersam över, mer om det inte är en dålig plats att logga oljetryck på.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Oj, här har det skrivit en massa..
Angående mitt problem så skrev jag om det efter att jag visat film med avgas rök på Gotland ring där vi även pratade om denna regulator innan jag köpte den och här hittar ni dessa inlägg:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .


Jag hade problem även med min gamla 90q med 5 cylindrig turbo motor, hade en hybrid turbo med KKK avgashus och Garrett T04E kompressor, och den rykte mycket med vanlig glidlager i turbon men högt oljetryck och jag fann mycket olje koks i avgashuset vid lagret, som jag sedan experimenterade med olje restriktor i inloppet på turbon och fick då bort röken.
Hade dock en kompis med samma turbo och motor som testade bygga samma dim på oljerestriktorn men som då tyvärr ströp för mycket så turbon fick för lite olja och pajade.


Så att istället begränsa max trycket känns som ett säkrare alternativ och detta är ju ett uttestad och framtagen olje restriktor av Turbosmart så inget hembyggt!
Men tyvärr finns det inga alternativ på tryck som 3-4bar utan dom gör bara denna på 40psi.

Så detta blir ett test nu för att se om begränsningen av max oljetryck gör att jag slipper olje rök från avgassystemet som jag har haft problem med innan oljan blivit över 90 grader varm.



Knotan:
Ja om flödet är för lite så kan det nog bli fel mät värde, så vid 3bar så kanske jag bara har 2.7 på givaren, men med fullt flöde så tror jag inte givaren ska påverkas av regulatorn.
Och innan jag köpte denna så frågade jag Turbosmart om vilket tryck man får om man mäter på hålet på regulatorn:
The gauge will show you the pressure of the sensor will be put on.
If it is on the OPR - The pressure would be what is going to the turbo, if its Pre-OPR, it will be engine pressure.

Men det ska som sagt testas och jämföras med min gamla givare som får sitta kvar på sin gamla plats så länge.

Och med turbo filtret efter givaren men innan Turbosmart regulatorn så kanske filtret bromsar upp flödet då den lär ge ett visst motstånd så givaren kanske får lättare att visa rätt tryck?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 417, 418, 419 ... 501, 502, 503   >>
69 besök idag (2495820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande