Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 418, 419, 420 ... 501, 502, 503   >>
56 besök idag (2495807 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja. Jag undrar som sagt om denna regulatorn verkligen är av den typen du beskriver, jag tror/tycker den borde vara av typen som i första hand begränsar mängden flöde ut för att erhålla önskat tryck.
inte ändrar utgående tryck genom att dumpa inkommande flöde .

Vore intressant att se en sprängskiss eller bilder på en som är isärskruvad.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Den verkar inte gå att skruva isär enkelt och jag vill inte prova och vad jag skrev är vad jag kan se och tror hur den verkar fungera, alltså det ser likadant ut på in och ut loppet och jag tror man kan sätta den åt vilket håll man vill och jag kan blåsa rakt igenom den nu = fritt flöde,
bara dräneringen som är annorlunda och nu är täppt av ventil med fjäder på som jag antar ger dessa 40psi.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja då låter det faktiskt som en regulator av samma typ som en btr.
Då bör det bli knas att mäta på den slangen. Rimligen blir det ungefär samma tryck på båda sidor om regulatorn .
Ska det mätas tryck där behövs en grövre slang mellan block/tryckgivare/filter. Sen från filter en klenare slang till regulatorn vidare till turbos.
Men även då kommer du ha ett tryckfall över givaren i någon grad. Känns lite som ogjort arbete att mäta trycket så.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Hej Martin,

Problem med olje koks kommer från för hög temp i lagerhuset och gör att tätningarna för eller senare kollapsar
Över 260 grader i lagerhusets gods så är det säkert att problemet dyker upp.

Om du har rök i avgas så har nog tärningarna redan mycket koks i sig, dvs tätar inte för motorn är riktig varm, men om en stund tätar det nog inte alls.

Bättre kylning av lagerhuset är det enda som hjälper I längden.
(Förutsatt att du inte överhettar när Motorn är avstängd)

Det är ju tyvärr en Kompromiss med mycket extra Isolering
att värmen inte hinner så snabbt ut .

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det var den gamla bilen jag hade oljekoks i och det var en rak ställd Audi 5-cylindrig motor med turbon sittandes öppet bredvid motorn, den fick det även bli byte av lager på, men sedan med restriktor på oljan så fungerade den bra i många år, körde på bensin och max 1.5 bar i laddtryck så det var inget vrål trimmat.
Men oljetrycket var för högt för lagren i turbon, på den körde jag 10w60 olja.


Nu kör jag 0w40 olja, runt 1 bar i laddtryck, och ja nu sitter turbo's trångt och varmt.


Dock inge oljekoks men kan ana lite olja vid avgas impellern.
Men det är mest torrt och rött pulver i turbo och hela downpipen.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



är svårt att bedöma har sätt helt kollapsade tätningar fortfarande torr och vit aska i
avgas. det kan ryka i avgaset även då,

och det är inte givet att oljan kommer ur turbinsidan,

kollapsade tätningar även på kompressorsidan, det kan också förekomma att oljan sugs ut
enbart vid trottelstänging och sedan förs in via insuget och sedan ryker för att det fetas upp.

tycker jag även ser på filmen att ditt lambda i bland är nere på under 0,7
är det mappat så fett? i fall inte kan det ju tyda att du suger ur på kompressor sidan?

_________________
Truls Herland
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



..å du är säker på att det är inte din vevhusvent som puffar rök i röret du monterat i dp?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Mange K skrev:
..å du är säker på att det är inte din vevhusvent som puffar rök i röret du monterat i dp?

Trodde det först, men den slangen är helt torr inuti, har även tryckt igenom inspektionskamera och kollat långt ner inuti samt jag har provat att koppla bort den från avgasröret så den bara gått ut i luften och det har ändå rykt från avgasröret.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Du kör väl fortfarande med uppgraderade originalaggregat? Kanske bara är så enkelt att dom behöver sig en genomgång ett ett par års bantortyr?

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Manick skrev:
Du kör väl fortfarande med uppgraderade originalaggregat? Kanske bara är så enkelt att dom behöver sig en genomgång ett ett par års bantortyr?

Är billigare att montera denna oljetrycksregulator och hoppas på det bästa än att renovera turbo's

Men hjälper det inte så blir det kanske renovering.


96special skrev:

tycker jag även ser på filmen att ditt lambda i bland är nere på under 0,7
är det mappat så fett? i fall inte kan det ju tyda att du suger ur på kompressor sidan?


Det är väl bara någon millisekund när jag släppt gasen som lambdan visar så fett eller har du sätt det även när jag gasat?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



RallyQuattro skrev:
Manick skrev:
Du kör väl fortfarande med uppgraderade originalaggregat? Kanske bara är så enkelt att dom behöver sig en genomgång ett ett par års bantortyr?

Är billigare att montera denna oljetrycksregulator och hoppas på det bästa än att renovera turbo's

Men hjälper det inte så blir det kanske renovering.


96special skrev:

tycker jag även ser på filmen att ditt lambda i bland är nere på under 0,7
är det mappat så fett? i fall inte kan det ju tyda att du suger ur på kompressor sidan?


Det är väl bara någon millisekund när jag släppt gasen som lambdan visar så fett eller har du sätt det även när jag gasat?



Ja vid gas.
När Du släpper gasen så går lambdat upp, som det ska

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
96special skrev:

Ja vid gas.
När Du släpper gasen så går lambdat upp, som det ska


Okej men om du såg det på någon film på sidan 406 där oljerök filmen låg?
Så var den då bara snabb mappad på gatan av mig och en kompis strax innan Gotland i maj 2019.

Men dom nyare filmerna på sidan 413-414 från Gotland i september 2019 så var den ordentligt mappad så där hoppas jag du inte sätt detta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



RallyQuattro skrev:
96special skrev:

Ja vid gas.
När Du släpper gasen så går lambdat upp, som det ska


Okej men om du såg det på någon film på sidan 406 där oljerök filmen låg?
Så var den då bara snabb mappad på gatan av mig och en kompis strax innan Gotland i maj 2019.

Men dom nyare filmerna på sidan 413-414 från Gotland i september 2019 så var den ordentligt mappad så där hoppas jag du inte sätt detta?


du länkade till en del i tråden där det diskuterades, den filmen kollade jag på.
när den var mappad bra, om den då gick fett vid gas efter gasuppsläpp, det vet jag inte.

men symptomerna i filmen är precis som jag sa, vid snabbt gasuppsläpp, trycket sjunker efter turbon,
(innan dumpventilerna hinner reagera) och vid dåliga tätningar kommer olja in.

men det borde vara enkelt att utesluta. bilen röker. avgas torr.
då kan det ju bara vara rök från förbränningen. om kompressorn läcker olja in i insuget,
borde det vara oljigt där. eller är det torrt?

oljerök = blå/grå
fet blanding = svart/grå

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja den filmen var från maj 2019 då var den inte så bra mappad.

Bättre mappad är den på dessa filmer från i september:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Första varvet i dom 2 första filmerna kan man se rejält med grå rök.

Kan nog vara så att röken kommer när jag gasar precis efter att gjort en motorbroms.

Ja det har funnits lite olja i tryckrören också.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



RallyQuattro skrev:
Ja den filmen var från maj 2019 då var den inte så bra mappad.

Bättre mappad är den på dessa filmer från i september:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Första varvet i dom 2 första filmerna kan man se rejält med grå rök.

Kan nog vara så att röken kommer när jag gasar precis efter att gjort en motorbroms.

Ja det har funnits lite olja i tryckrören också.


filmen innifrån skodan ser man ju tydligt att det är grå/blå rök, alltså definitiv oljerök.

men kan inte annat än hävda att tätningarna är slut.
det är ju typ en kolvring, problemet är ofta att mycket sot i ringen och man kör med det så kan axeln gå ner sig.

om det vore min bil skulle jag skita i att reglera ner trycket, iaf tills du är säker på att turbosarna
är OK

_________________
Truls Herland
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



96 special. Har du koll på vad det generellt rör sig om för spel på axial/radial på ringarna till tätningarna??har bytt dessa många ggr (i sammband med lagebyte) och alltid vart fundersam över vilken påverkan det har då jag inte lyckats mäta några direkta skillnader/slitage

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



knotan skrev:
96 special. Har du koll på vad det generellt rör sig om för spel på axial/radial på ringarna till tätningarna??har bytt dessa många ggr (i sammband med lagebyte) och alltid vart fundersam över vilken påverkan det har då jag inte lyckats mäta några direkta skillnader/slitage


Har inget exakt i huvudet men alt från hundradelar upp till någon tiondel.
Tror också det är svårt att mäta. Som du säger om det ser ok ut så funkar det nog också. Metod som turbo tillverkare använder är en profilbild med skala. Typ en jätte inzoomad bild liknande vad man använder för att kolla ytjämnhet.

_________________
Truls Herland
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja. Några hubdradelar har jag lyxkats mäta, men zet har skiljt ungeför lika mycket mellan olika tillvekare/satser jag haft.

I vissa fall har dock tätningarna vart helt trasiga eller gått sönder och föesvunnit. Då rycker det oftast rejält.

Martin. Har du kopplat så du loggar vevhusttycket?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Japp, jag har koll på vevhus tryck, hade först en 10bars givare men den gick det inte att se något på efter att jag byggt om ventilationen, så nu sitter det en mappsensor istället som är ansluten i bakkant på ena ventilkåpan, ventilationen sitter i framkant.

Kollat lite loggar nu från Gotland och som mest visade den 130kPa i nån millisekund (tomgång = 105kPa)

Här har jag lagt in den grafen i rött längst ner på loggen.




Blått fält är där vevhustrycket är över 125kPa, så alltså 20kPa= 0.2bar övertryck under en kort stund mellan 4000-4800rpm sen sjönk det trots att varvtalet fortsatte vidare upp till 7000.
Så 0.2bars pulser som mest.
Slutsats: vevhus ventilationen verkar fungera bra.

EDIT: verkar vara runt 4-5k rpm som jag har högst vevhustryck, vid 7k rpm ligger den på som mest 112kPa

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag tänkte gå tillbaka till Gotland Ring september 2019 som jag skrev om på sidorna 412-414

Så om ni inte har något mer att tillägga just nu om oljerök, vevhusvent, oljetryck osv. så kanske ni kan hålla er med det tills jag är klar med Gotland 2019 bilderna?

Så nästa sida blir det återigen Gotland ring fast bilder från söndagen 22/9 -2019

Det går att göra 1 inlägg till på denna sida sedan blir det en ny sida om jag räknat rätt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så om ni nu tittar på nästa sida så är vi tillbaka till Gotland ring, och japp jag har massa bilder som jag kommer posta då och då...




Så denna synvilla får representera tillbaka till framtiden

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 418, 419, 420 ... 501, 502, 503   >>
56 besök idag (2495807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande