Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 424, 425, 426 ... 501, 502, 503   >>
25 besök idag (2495890 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
knotan skrev:
Det finns säkert olika sätt att räkna, men utan att veta vid vilka frekvenser du har högst db.
Så är det enklaste att bara räkna största möjliga volym.

Har du två 3.5" ut från turbos?
Eller 3"??

Gissar att turbinerna på agg är så pass små att de inte lönar sig att ha 2x3.5" utan att 2 x3" räcker, isåfall bör du antagligen kunna bygga ihop till 1x3.5" långt bak, å bygga en så stor burk som möjligt.??
Gissningvis blir det bra dämpning då. Du borde ha ganska lugna gaser där bak, men du kanske har dåligt med plats tex efter bakaxel??


Jag har kört med dubbla 3" från turbos som sedan går ihop till ett 3.5" under baksätet och efter det 1st 3.5" Simons ljuddämpare, men det ger mottryck..
Så tänker bygga dubbelt hela vägen, så antingen en ljuddämpare per rör eller en dubbel dämpare, blir bara fundersam på om två rör i en ljuddämpare ger bättre dämpning än mot att dom har varsin dämpare om man utgår från att det blir typ samma volym på ljuddämparen?
Sen måste jag antagligen bygga X eller H i avgassystemet nu när det blir dubbla rör hela vägen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Skulle säga att det är en omöjlig fråga att svara på, fler eller färre cylindrar sammlade i samma burk borde lika väl kunna ge mer som mindre resonanser.??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
knotan skrev:
Skulle säga att det är en omöjlig fråga att svara på, fler eller färre cylindrar sammlade i samma burk borde lika väl kunna ge mer som mindre resonanser.??


Fick svar från Ferrita:
När det går 2 rör i samma ljuddämpare slår dom ut varandra.

Så lutar åt att det tyvärr måste bli en skräddarsydd oval dubbel dämpare.

Bör man ändå även ha ett H eller X på systemet? när man bygger med dubbla rör fast med 1 gemensam ljuddämpare med dubbla rör igenom?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:


Jag har kört med dubbla 3" från turbos som sedan går ihop till ett 3.5" under baksätet och efter det 1st 3.5" Simons ljuddämpare, men det ger mottryck..


Pratar man avgastryck så är dina små avgashus ett större problem än ditt nuvarande avgassystem. Dags att plocka fram dom större aggregaten!

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ska bli intressant att se om du får dit dina stora turbos, så hoppas du får tid till det nu.
Och nej jag kommer inte kopiera dig så du behöver inte vara rädd för att visa byggbilder på det


Men man får göra det bästa av situationen..
Och vad jag läst så är det ofta 2x3" på trimmade RS6 bilar.
Jag har 2x3" i början men som sedan går ihop till 1st 3.5"

Räknar man med 2mm gods på rören:

1st 3" inv har area på ca 4071 = 2st blir 8142

1st 3.5" inv har area på ca 5674 = så mitt enkla 3.5" blir ju en rejäl strypning.

1st 4" inv har area på ca 7542 = 2st 3" är större än ett 4" rör.

2st 2.5" har tillsammans arean ca 5467 = nästan som mitt 3.5"
Så man kan säga att mina dubbla 3" sedan stryps ner till dubbla 2.5" och då förstår man att det är för trångt.
(jag mätte upp mottryck i downpipe redan för många år sedan med en turbotrycks mätare, men inte gjort något åt detta)

Så jag kommer bygga om mitt avgassystem i vinter.


Men nu nog om detta prat, har ju fler Gotlands ring bilder som måste läggas upp innan det blir några bygga om bilder på bilen

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



RallyQuattro skrev:



Men nu nog om detta prat, har ju fler Gotlands ring bilder som måste läggas upp innan det blir några bygga om bilder på bilen


https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=23


Här blir det ju liksom sökbart istället för att lägga dem i din byggtråd...

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
mitche skrev:
RallyQuattro skrev:

Men nu nog om detta prat, har ju fler Gotlands ring bilder som måste läggas upp innan det blir några bygga om bilder på bilen

https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=23
Här blir det ju liksom sökbart istället för att lägga dem i din byggtråd...

Du själv har ju inte lagt upp en endast bild någonsin där, så du kanske ska börja fota och posta bilder där själv istället

Och nu när jag kollar igenom alla dina inlägg i min tråd så har du inte tillfört något någonsin? så vänligen respektera mig och vad jag gör i min tråd och sluta posta här om du inte har ett svar på mina frågor..

Alla som vet att jag var där kan lätt hitta bilderna och dessutom som jag nämnt tidigare detta är den ENDA tråden med index över alla sidor, så vill man se bilder från tidigare års Gotland ring när jag varit där så hittar man det via sista inlägget på första sidan thumbs up

Och jag kan också hitta allt lätt utan att behöva leta bland massa andra personers poster från olika träffar.

Och som jag skrivit tidigare, inlägg som inte tillför NÅGOT som dina inlägg, ta det istället via PM...


Men innan det blir fler bilder kan jag passa på att fråga er andra om detta:

Gör det någon nytta att bygga X eller H pipa på avgassystemet på en V8 biturbo motor?

Eller är det främst sugmotor som X hjälper till med att suga ur avgaserna?

H är ju lättast att bygga och det kanske hjälper till med att sänka avgasljudet?

Finns det några tester ni sätt på biturbo motorer?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då kör vi lite fler Gotland Ring bilder så vi blir klara med dessa någon gång.....

Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
I samma kurva ut på rakan så snurrade ju jag för flera år sedan och åkte baklänges ut och krängde av ett däck, så fick knata ner i depån och hämta reservhjul.

Samma ställe snurrade nu en GT3RS men sällan dessa har med sig reservhjul så han fick boka bärgning hem







Gissar han hade antisladd avstängd ?

Jag har ju respekt sedan dess för den kurvan och gasar inte fullt förens hjulen är raka ut mot rakan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare

















_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
danne_gg
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 38



Åhå min Lupo med på bild!

_________________
Daniel Granqvist
Lupo Gti Trackday byggd
UP! Gti, daily driver
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Lupon kommer på fler bilder thumbs up

Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



Hur fick du alla bilar att stå stilla vid fototillfället?

Jättebra, och jätteduktigt tumme upp och jätte gilla alla fina bilder i din bygg tråd.

Kul med positiva genmäl eller hur, för det är väl det du vill ha?

Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja det är mycket mera arbete att ställa upp alla bilar så man får skarpa bra bilder..

För fota bilar i rörelse kan ju alla göra.









Och jag behöver inge gilla från dig för jag vet dina åsikter redan och hade det inte blivit massa tjafs så hade dessa bilder lagts upp för länge sedan och det hade kanske synts byggbilder nu..

Men tjafsar ni om vad jag själv lägger upp i min egen tråd? så får ni skylla er själva för nu kommer det dröja innan jag är på humör att visa någon byggbild igen, om jag ens gör det ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Martin och Micke, nu har ni båda skrivit lite syrligt formulerade inlägg. Ni både kan och får ha olika åsikter utan att pika varandra thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Lite Porsche meck, visade sig att Gotland Ring är för kurvig för en GT3RS så den ville spotta ur sig lite olja, finns tydligen någon modd för detta med extra lång avluftningsslang men inte säkert det hade hjälpt..


















_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Rätt ball att en porsche turbo blir pressad av en skoda. Inte vilken skoda som helst, men ändå.

_________________
Johan B
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
blixten skrev:
Rätt ball att en porsche turbo blir pressad av en skoda. Inte vilken skoda som helst, men ändå.

Dessa gamla Porsche turbo's är inte lätt körda och denna helg var den extra svårkörd, visade sig att hjulinställningen blivit fel så den var extra sladd benägen nu.
Men även med rätt hjulinställning och en bra förare bakom ratten så blir det ändå svårt att hänga med denna lätta rörrams Skoda med Peter bakom ratten..

Har glömt lite filmer så här kommer 4st, 2 från sidan av banan och en inifrån Skodan och en från Porschen:









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



Ja dem kan vara lite lömska , hur mycket effekt är i Mickes?

_________________
Pär Hellström
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Runt 500hk i gammel Porschen.

Peter Bollnert fick även testköra den bilen denna helg och har sa att han kört flera bilar förut utan servostyrning men aldrig kört någon bil som var så tung styrd som denna?
Sen var kopplingspedalen dubbelt så tung trampad mot alla andra tungtrampade race kopplingar som tex. den i Skodan.
Bromsarna är ju också utan servo men dom fungerade bra med bra känsla och lika hård som bromsvågen i Skodan, men är man inte van med bromsvåg så lär man tycka att även bromspedalen är tung/hård.
Men bara allt detta gjorde att det var ett rejält träningspass att bara köra bilen runt banan.

Peter fick till en 1.35.8 tid med denna 930 turbo -88 (med en del drifting)
Peter har testkört en GT3 2011 på 1.33.2
Peter har kört Skodan på 1.31.02
Peter testkörde 991 Turbo S i våras på 1.29.5 och den bilen var en barnlek att köra runt med och lätt att sätta låg tid med, men det kördes bara 1 pass så hade ju gott att köra ännu fortare..


Ägaren till 991 Turbo S hade nu köpt en Corvette banracing preppad och med slicks och utan massa "hjälpmedel" som 991 har som han istället körde med denna helg, här jagar Peter honom efter 6min med sin Skoda:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tyvärr blev det kort körningen för Peter med Skodan denna helg, men utan torrsump på Audi femman så var det väntat..

Men han fick jaga Micke i Porschen i alla fall några varv innan det blev färdig lekt:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 424, 425, 426 ... 501, 502, 503   >>
25 besök idag (2495890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande