Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 431, 432, 433 ... 500, 501, 502   >>
1049 besök senaste veckan (2494067 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



Kadett4wd skrev:
'Hålla bra' anser inte jag i det där fallet avgörande om det blev bra eller inte.
Eftersom balkar måste ju faktiskt sitta i nåt för att fungera, 'löst' sittande balkar blir ganska försvagat.

Det har kanske inte gått sönder än, men då jag vet hur mjuk och flamsig alu blir då man övervärmer det så är det väl att vänta lite sprickor framöver

Men det går ju att rätta till om man vill.

Ja jag kanske förstorar problemet, men jag hade ju valt sätta turbona på ett annat vis och med det kanske bara behövt göra nån liten bula i golvet, jaha hur då tänker du säkert lite kaxigt.
Tja,, jag fann ju info om hur mycket lutning EFR turbona är max rekommenderade till.


Och några veckor senare har alut återgått hyfsat till var det var innan...

_________________
Roland Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Det gör ju inte riktigt det, vid normal(riktig) svetsning så blir det bättre med föråldring.
Men om man överhettat det rejält som jag tycker mig se på svetsarna så kan man förstört möjligheterna till normal föråldring och kan behöva oxidera ytan etc etc.
Men då 'direkt' efter det svetsats, inte nåt år senare då mikrosprickor redan uppkommit.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Angående popnit så syns det ju minst 2st på bilden

Förstärkningar på undersida av motorhuv, baklucka och innertak är limmade och några andra delar, men annars är väldigt mycket svetsat på karossen.
Jag har ingen utrustning för att forma till bra plåtbitar för att sedan enkelt limma dit dom utan här fick det bankas med gummi klubba före och även lite medans det var varmt under svetsningen och även om det skulle bli mikro sprickor så ser jag ingen anledning att oroa sig för detta på dessa plåt bitar, är ju som sagt ingen balk jag svetsat på och som jag nämnt så sitter balkarna ihop med varandra, så dom hänger inte löst i denna kaross.


Men vad hittade du för max lutnings vinkel på EFR och vart läste du detta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Äsch svetsarna kommer hålla fint.

Hur ser dagens status ut på bilen?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



RallyQuattro skrev:
Angående popnit så syns det ju minst 2st på bilden

Förstärkningar på undersida av motorhuv, baklucka och innertak är limmade och några andra delar, men annars är väldigt mycket svetsat på karossen.
Jag har ingen utrustning för att forma till bra plåtbitar för att sedan enkelt limma dit dom utan här fick det bankas med gummi klubba före och även lite medans det var varmt under svetsningen och även om det skulle bli mikro sprickor så ser jag ingen anledning att oroa sig för detta på dessa plåt bitar, är ju som sagt ingen balk jag svetsat på och som jag nämnt så sitter balkarna ihop med varandra, så dom hänger inte löst i denna kaross.


Men vad hittade du för max lutnings vinkel på EFR och vart läste du detta?


Spelar väl ingen roll, du har väl placerat turbona för 5år sen också

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Som jag förklarade så hjälper det inte mig att vinkla turbos men det kan ju vara av intresse för någon annan..

Men jag tolkar nu dina undanflykter och tystnad som att du antingen hittade på eller upptäckte efteråt att du läste fel.
För annars ser jag ingen anledning till varför du inte visar infon du skröt om att du hittade

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Orientation Setting
The oil inlet and drain ports need to be within 20 degrees of vertical as to encourage proper draining and avoid sealing problems.

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
96special skrev:
Orientation Setting
The oil inlet and drain ports need to be within 20 degrees of vertical as to encourage proper draining and avoid sealing problems.

Den texten står det om angående Garrett, men hittar du även den texten om EFR?

För det enda jag hittar är detta:

The bearing housing oil drain should
be pointed straight downward where possible, and at most 20 degrees
tilted right or left.




Alltså bara vridning vänster/höger av lagerhuset och inget om lutning framåt eller bakåt av turbon?

Vet att jag även frågade runt om lutningen då för 5år sedan men det var ingen firma som hade svar på detta.


EDIT
hittade detta nu i EFR katalogen sid 74:
It is not recommended to install the turbo considerably nose-up or nose-down. It was validation tested to be installed "flat" with respect to the ground.


Alltså tyvärr ingen info alls om hur mycket vinkel den klarar för den är bara testad helt rakt och därför försöker jag också få dom så rakt som möjligt för att vara på den säkra sidan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
På passagerare sidan så är det mera plats från början i tunneln, dock inte optimalt, dels en kant som stack ut som jag kapade bort,
men sen sitter relä centralen innanför så där blev det lite klurande om den gick att modifiera.

Börjat kapa på passagerar sidan mot den färdig modifierade förarsidan:





Sista bilden från en annan bil hur det ser ut på insidan av kardantunneln på passagerarsidan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



RallyQuattro skrev:
Som jag förklarade så hjälper det inte mig att vinkla turbos men det kan ju vara av intresse för någon annan..

Men jag tolkar nu dina undanflykter och tystnad som att du antingen hittade på eller upptäckte efteråt att du läste fel.
För annars ser jag ingen anledning till varför du inte visar infon du skröt om att du hittade


Vadå tystnad?
Tror du jag loggar in i din tråd maniskt för att se om du svarat?
Jag loggar in sporadiskt ibland och kollar lite, ibland går det nån dag emellan, och jag kollar definitivt inte i din tråd varje gång.

Infon ovan har jag också sett(om 20 grader rotaration av lagerhuset), den står ju i deras .pdf, axiell lutning av axeln fick jag info på annat håll, jag skulle kunna delge den här, kan säga det är inte så mycket som 20 grader iaf.
Men eftersom du antagit så störig attityd så skippar jag det, och du har ju ändå ingen nytta av det som du skriver.

Ni andra kan ju pmá mig om info.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
Som jag förklarade så hjälper det inte mig att vinkla turbos men det kan ju vara av intresse för någon annan..

Men jag tolkar nu dina undanflykter och tystnad som att du antingen hittade på eller upptäckte efteråt att du läste fel.
För annars ser jag ingen anledning till varför du inte visar infon du skröt om att du hittade


Vadå tystnad?
Tror du jag loggar in i din tråd maniskt för att se om du svarat?
Jag loggar in sporadiskt ibland och kollar lite, ibland går det nån dag emellan, och jag kollar definitivt inte i din tråd varje gång.

Infon ovan har jag också sett(om 20 grader rotaration av lagerhuset), den står ju i deras .pdf, axiell lutning av axeln fick jag info på annat håll, jag skulle kunna delge den här, kan säga det är inte så mycket som 20 grader iaf.
Men eftersom du antagit så störig attityd så skippar jag det, och du har ju ändå ingen nytta av det som du skriver.

Ni andra kan ju pmá mig om info.


Ha ha
Du svarade 3mar kl.10 att du hade info om lutning, jag svarade och även frågade om detta?
du läste och skrev svar på kvällen men på ett annat inlägg utav svar på min fråga?

Sen skrev du igen 4mars vid kl.10 återigen utan svar på min fråga?

Jag frågade dig då igen och fick på kvällen ditt kaxiga svar "Spelar väl ingen roll"

Först efter det skrev jag mitt frågande inlägg om undanflykter och tystnad då du skrivit 3 inlägg utan svar på min fråga?
och nu återigen istället för ett enkelt bevisande svar på frågan så går du nu till angrepp så jag undrar om vem som har störig attityd här

Men angrepp är väl bästa försvar? speciellt om man inte kan ge ett svar på det du påstod att du hade hittat 3mars kl.10:32

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



haha,, det där håller inte i en domstol.
Sitt där du och inbilla dig du vet hur mina surfvanor ser ut, jag skrollar inte runt framåt och bakåt hela tiden för att se om nån svarat på mitt inlägg, jag slänger en snabb kik ibland, nån annan gång kanske jag skrollar bakåt och kollar.
En tredje gång kanske jag ser ett inlägg men väljer svara senare då jag har mer tid.
En fjärde gång kanske jag inte svarar pga jag tycker att är man intresserad och får tips om info, då sätter man sig och letar själv, eftersom infon faktiskt uppenbarligen finns.

Och gjorde en snabb googling igen och fann en annan infokälla som till och med överstiger det mått jag tidigare skrev jag hittat.



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
Som jag förklarade så hjälper det inte mig att vinkla turbos men det kan ju vara av intresse för någon annan..

Men jag tolkar nu dina undanflykter och tystnad som att du antingen hittade på eller upptäckte efteråt att du läste fel.
För annars ser jag ingen anledning till varför du inte visar infon du skröt om att du hittade


Vadå tystnad?
Tror du jag loggar in i din tråd maniskt för att se om du svarat?
Jag loggar in sporadiskt ibland och kollar lite, ibland går det nån dag emellan, och jag kollar definitivt inte i din tråd varje gång.

Infon ovan har jag också sett(om 20 grader rotaration av lagerhuset), den står ju i deras .pdf, axiell lutning av axeln fick jag info på annat håll, jag skulle kunna delge den här, kan säga det är inte så mycket som 20 grader iaf.
Men eftersom du antagit så störig attityd så skippar jag det, och du har ju ändå ingen nytta av det som du skriver.

Ni andra kan ju pmá mig om info.


Ha ha
Du svarade 3mar kl.10 att du hade info om lutning, jag svarade och även frågade om detta?
du läste och skrev svar på kvällen men på ett annat inlägg utav svar på min fråga?

Sen skrev du igen 4mars vid kl.10 återigen utan svar på min fråga?

Jag frågade dig då igen och fick på kvällen ditt kaxiga svar "Spelar väl ingen roll"

Först efter det skrev jag mitt frågande inlägg om undanflykter och tystnad då du skrivit 3 inlägg utan svar på min fråga?
och nu återigen istället för ett enkelt bevisande svar på frågan så går du nu till angrepp så jag undrar om vem som har störig attityd här

Jag förstår Peters tanke här, det händer ju titt som tätt att det ställs nån fråga när du lägger upp nån bild men då är det ju länge sen du gjort det som bilden visar.....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Jag hänger inte riktigt med i resonemanget Nisse speciellt i detta fallet ovan?

Och här handlade det om att Patrick sa sig hittat svar på min fråga men skrev aldrig svaret förens nu
och hans tidigare inlägg bevisar ju att han åtminstone läste frågorna minst 2 gånger

-------------

Sen angående skämtet om domstol,
så håller inte svaret heller i domstol när turbon rasar för att någon på ett forum påstår sig pratat med någon på BW som sagt att 20 grader är okej ? det skulle ju inte jag våga lite på..
-------------

Men sen ser jag inget fel i frågor oavsett när något gjorts, dock bör ju den som skriver, först läsa allt och fundera innan den person gör sitt inlägg och här brister det hos många här på rejsa
Inte ovanligt att personer läser bara en rad eller ser en bild utan att läsa texten och då kommenterar snabbt som bara den för att senare be om ursäkt osv. när personen tagit sig tid att läsa hela texten

Jag kan ofta också bara skrolla igenom för att se på bilder och bara läsa om det verkar intressant, men INNAN jag kommenterar i någons tråd så läser jag ALLT och funderar och kanske går tillbaka några sidor för att förstå eller se om svaret redan finns, för då riskerar det inte att det blir som det ofta blir när personer slänger in ett inlägg utan att läst allt

------------
Men nog om detta nu, för som jag tidigare skrivit så vill jag försöka sätta turbo's så rakt som möjligt för att vara säker på att olja och vatten flödar igenom på bästa sätt, så därför fick det bli modd av kardantunneln.
Dessutom som jag också visat så hjälper inte vinklad turbo mig

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Sen blev det mycket mera kapande på passagerarsidan och stora plåtar tillverkades.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Sen lite 2-k epoxi grundfärg och efter det lite karosserie kitt.

2016-02-10/12




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Sen lite mer grundfärg och sedan maska in allt och spruta på bilens original färg.

2016-03-12




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Sen kommer ni kanske ihåg mina bilder från när jag limmade dit värmeskydd i kardantunneln på den första bilden, men jag visade inte dom 2 andra bilderna..






Där ser man skillnaden på hur mycket mera plats det nu är för downpipe.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Det ni fick se 2016 var denna bild mfl. och då hade jag masserat ut original aluminium skydden med gummiklubban så det följde den nya formen på främre delen av kardantunneln.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Men detta skulle ju inte räcka så därför jag även gjorde om växellådans fäste för att få mer plats för downpipe.

Gamla fästet var ju redan kapat och omgjort, men nu behövdes det ännu mera plats för modden av kardantunneln var inte tillräckligt.





Så därför jag byggde denna under 2016 och denna byggdes om senare med andra kuddar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Inuti har ju ingen sätt skillnaden tidigare men nu när ni vet så ser ni

oktober 2016





Relä lådan formade jag om sidan på så den fick plats och trä skivan som sedan täcker allt var ju lätt att såga av till rätt ny bredd.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 431, 432, 433 ... 500, 501, 502   >>
1049 besök senaste veckan (2494067 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande