Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 432, 433, 434 ... 500, 501, 502   >>
51 besök idag (2494112 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Men dessa modifikationer var det jag han med då och även passade på att göra när bilen var tömd efter branden.

Samtidigt förutom brand sanering och lagning av el-system m.m. och byta ut allt som blev förstört så byggde jag ju även om en massa:
Takluckan togs bort och limmades igen och takscoop monteras.
Förutom sänkningen mitt på framvagnsbalken och byte från gummi till stumt monterad så byggdes det om så bakre länkarm blev ställbar för camber justering.
Hembyggd växellåds balk med maskin kuddar.
Byggdes om till el-servo.
Större vakuum servo burk för bromsen fixades dit och nya bromsrör.
Special insugs packningar i tjockt värmeisolerande Klingersil C-4500 material och längre rostfria skruvar.
Elhissar tas bort och kapas bort vikt från detta i dörrar.
Ny mindre generator och flyttar generator till andra sidan av motorn och gör egna fästen m.m.
Plockar bort topplock och slipar ventiler.
Värmepaket lättas och görs om till wire styrda spjäll och pwm styrd kupefläkt med vridpott.
Mittkonsol görs om helt och extra konsol under.
Ny annan typ av c-lås pump med egen styrning.
Ny coatade och isolerade grenrör.
m.m.

Och allt detta behövdes ju testas och jag ville ha ihop bilen igen och gärna hinna köra en Gotland Ring träff under 2016 och ville även veta att motorn fungerade som den ska, så motorn byggdes ihop igen med RS6 turbo's.



Sid 125-245 visades allt som gjordes.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Men då även tryckrör, slangar och downpipe måste göras om för att passa om motorpaketet sänks så fixade jag några distanser för att höja upp allt till originalpositionen igen tills dessa saker görs om.

2016-09-11


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Den blev ju dock inte klar till någon banträff 2016 utan blev klar i oktober och testkördes på gatan med allt som gjorts men med gamla RS6 turbo's fortfarande.






Men då vart det ju snart en ny vinter 2016-2017 att meka under
Motorn fick dock sitta kvar till januari 2017 innan det fick bli mera testade och funderande på hur jag ska få dit EFR7163 turbo's.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
En sak jag dock klurade på redan under januari 2016 var frigången till drivaxeln.
Så släppte fjädern och pumpade upp fjäderbenet max för att se hur högt axeln kan komma.








Sen gjorde jag eget tillfälligt drivaxel skydd som täckte lite mera samt satt längre ner mot drivknuten som jag kunde lägga turbon på för att lättare se hur jag ska få plats med allt.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Exakt ett år efter den bilden ovan togs så var motorn ur igen, den i mitten på första bilden.
Den högra är en trasig mall motor med lösa delar på som nu monterades igen för att klura vidare.

2017-01-26 -28









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Nu lite mer plats för downpipe, dock ligger ju turbon nu bara ner så inte helt på rätt plats.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Sätter jag ditt vattenröret som behövs bak mellan topparna så blir det genast väldigt trångt att dra grenrör samt luftfilter slangar till inloppet på turbon m.m.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Handlade silikon slangar och rör för att se så det skulle få plats.
Fick klippa av ena sidan på slangen så mycket som möjligt.





Fixade även en tillfällig upphängning av turbon,
borrade hål och satte en ögle skruv med slangklämma och fjäder så jag kunde reglera höjden på turbon så den hängde fritt från skyddet över drivknuten osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Sen skaffade jag några rör böjar som ska gå från kollektorn till turbon för att se om dom får plats mellan kompressorhus, silikon slang och vattenröret..

2017-01-29




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



nu har du nog svaret redan,

men vore det inte bättre att vrida på kompressor och avgashus så att turbin inloppet pekar nedåt,
samma sak med WG klockan, men till nöd kan du ju bygga om fästet och vrida kompressorkåpa och turbinhus individuellt.

då hade du fått upp turbon ännu mer

vattenröret som går bakom motorn är ju bara ett vattenrör, eventuellt byta till slang eller en kombination av rör och slang, eventuellt göra en adapter med en böj i som skruvas direkt på toppen, och sedan dras rörbiten neråt.
och ger plats för turbon

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
På sista bilderna ovan så sitter inte värmeskyddet över styrväxeln på plats så det finns inte så mycket utrymme, sen blir det trängre för downpipe ju högre upp turbon sitter, med grenrörs flänsen neråt så skulle då grenröret behöva gå nere under drivaxeln och då skulle det krocka med tryckröret från kompressorn till IC.

Ritade dit tryckrör och IC nu på bilden, MEN på andra sidan av motorn sitter även startmotor, oljefilter m.m. så där är det mycket värre än vad denna bild visar.



Funderade på att modifiera vatten röret men det skulle bli för mycket arbete,
sitter ju även fler rör i detta samt vatten temp givare och på andra sidan går det vidare till vattenkylaren, men visst det skulle hjälpa en del att göra om det..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Hittade bilder och film på en som håller på och monterar 2st GTX3076R på en RS6 motor.
Han har vridit avgashuset så inloppet blir neråt som du föreslog och dragit röret över drivaxeln men se vilken jäkla vinkel han då måste ha på sina turbo's för att få plats med dom.








Undrar hur mycket olja han lär få i avgassystemet med den vinkeln på turbo's ?

Del1
https://youtu.be/fj9F01sgIqQ?t=41

Del2
https://youtu.be/BcaioYfw8_M

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Det där kan aldrig bli bra :/

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Men även där ser vattenröret ut att vara original
Om man hade gjort om röret hade han kunnat sätta turbon nästan rakt
Iaf på din bil men så mycket plats i kardan tunnel för downpipe

Ett vinklat innlopp i kompressor har ju förluster och även mer än 180 graders böj in i turbin

Men eftersom vi inte vet hur långt du har hunnit blir hela frågan hypotetisk

Ingen kritik för dig Martin du är ju absolut en händig meckare
Men att inte ge sig på ett sådant vattenrör för att det blir för mycket jobb är i mina öron lite lustigt när man ser hur mycket jobb du i övrigt lagt ner på hele bilen

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Jag tror du missar en sak nämligen styrväxeln, det är den som sätter stopp för att flytta upp turbon och det är på grund utav den som han vinklade turbo's så mycket alltså avgashuset tar i styrväxeln som sitter ovanför.

Samt som du ser på dom sista bilderna på andra sidan av motorn där oljefiltret sitter, så för att få rum med utloppet på kompressorn så att det går förbi utanför startmotorn som sitter där bakom så blev han tvungen att dra grenrörs kollektorn så högt över oljefilter och sedan böj neråt och därför tar ju kompressor huset nästan i grenröret trots den stora vinkeln på turbon, så att dra grenröret under och in i turbo's blir tyvärr inget bra på dessa bilar.

Vattenröret är inte boven överhuvudtaget på det bygget vad jag kan se,
men på min om jag drar rören som original med avgas ovanför turbon så gäller det att tänkta på vattenröret.
Alltså hade vattenröret varit i vägen så hade jag lagt tid på att bygga om det, men nu blir det bara lite trängre för grenröret men det är inte i vägen så pass mycket att det måste byggas om.

90 graders böj in i inloppet är ju det enda sättet nu och så det även sitter original, för att ändra det måste ju antingen turbo's längre bakåt eller placeras ovanpå motorn och dessa två alternativ finns det ingen plats för, alternativt att du drar luftfilter slangen under grenrör och sätter luftfilter där jag nu har mina IC's, men bygga om allt det och hitta ny plats för IC's och dra tryckrör istället över motorn är inget jag tänker göra..


Men en sak han har rejäl fördel utav är att hans GTX är ju två spegelvända turbo's alltså en vänster och en höger turbo och detta finns ju tyvärr inte på EFR

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Bilder på lite mer testande med toppen på förarsidan monterad och sedan hängdes andra turbon dit för funderande hur den ska vridas, här provades med wastegate klockan ned vriden under turbon.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Här bilder med vattenröret på plats hängandes i förarsidans topp:





Blir lättare att dra grenrör på denna turbon på passagerarsidan då inloppet på avgashuset går att vinkla snett uppåt så wastegate hamnar innanför turbon,
så önskvärt hade ju varit en vänster och höger turbo så att det gick att göra samma på förarsidan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Jag behövde dock få ner dessa turbo's så mycket det gick och även få plats över drivknuts skyddet, så det fick sänkas ännu mera...











_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Fast punktad och drivaxeln lyft till max för att se att det inte kan ta i den nu rejält nedsänkta plåten.





Sen samma sak på andra sidan:


19

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Blev lite bättre med plats neråt mot drivknuts skyddet, egentligen borde det varit vinklat ännu längre inifrån, men samtidigt ska bultarna till drivknuten får plats där under när detta snurrar runt.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954


Trådstartare
Sen punktade jag dit en rör böj, men trots modifieringarna av kardan tunneln så kommer detta bli för tajt, men en liten vinkel direkt ut från avgashuset så den pekar mot lådan så borde det fungera.

2017 feb





Passagerare sidan är det dock mer plats på thumbs up




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 432, 433, 434 ... 500, 501, 502   >>
51 besök idag (2494112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande