Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 434, 435, 436 ... 500, 501, 502   >>
15 besök idag (2494076 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Har varit på Gotland ring så därför inga inlägg på flera dagar, men angående det får ni läsa om i framtiden

Innan motorn åkte i 2017 som jag skrev om så förutom stående skivor på sidorna som simulerade ramben så gjorde jag ett plattjärn ovanför turbo's som visade vart styrväxeln sitter.















För då kunde man fixa med detta utan att behöva ha karossen tillgänglig thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



Ang Turbosmart dumpventilen. Hur mkt hk/ladd klarar dom? Det är ju ganska små diemensioner.
Har du lust att mäta hur mkt dom bygger utåt? Var köpte du dom?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Mr Newton skrev:
Ang Turbosmart dumpventilen. Hur mkt hk/ladd klarar dom? Det är ju ganska små diemensioner.
Har du lust att mäta hur mkt dom bygger utåt? Var köpte du dom?


Har inte koll på det, ser att denna hemsida skriver bara över 2bar och total höjd finns där:
https://www.ddesign.nu/product/dumpventil-kompact-atercirkulerande-for . . . .

Men sök på detta nr så kanske du hittar info:
TS-0203-1261

Dom köptes från Co-ordsport ltd/Part-box.com, men det var ju länge sedan...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Jag gjorde även något mer våren 2017 nämligen packade "dummy" motorn med allt i en bil och tog en lång tur till ett företag i Edsbyn.
Någon som kan gissa varför jag körde dit alla grejerna ?





21/3-2017

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 562



Utan att veta vad som ligger där så gissar jag på grenrörs bygge. 😊

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Fredin skrev:
Utan att veta vad som ligger där så gissar jag på grenrörs bygge. 😊


Det sitter ju en dekal på dörren på bilden ovan

CP-S = CP-Service som även har Grenrör.se och Sweden Exhaust

Ägaren Thomas har jag känt i ca 20 år = långt innan han startade eget, så på den tiden började han bygga grenrör åt kompisar och sedan sälja till mig och andra, sedan har det rullat på för honom och nu har han flera anställda och fullt upp med firman.
Jag började fråga honom om grenrör till min V8 biturbo redan 2015 och han lovade mig då ett grymt pris på dessa, det var av honom jag köpte rör böjarna till oljereturen samt rören mot v-bands flänsen på mina turbo's och för downpipes i bilderna jag visat.

Men han ville bygga i kvalité 321, men det hade han inga grova böjar i utan dom jag lånade att måtta med var i kvalité 304 eller 316 och det skulle visa sig ta tid att få fram dessa i 321.
Men tid var inga problem för mig, bilen var ju ihop och kunde köras vidare igen med mina gamla turbo's.


Men bilder på påbörjat grenrör är väl inget ni vill se? eller



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
9 maj 2017 fick jag några bilder på förarsidan:










_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Dagen efter kom lite fler bilder samt från andra sidan där det är trängre..













Detta var det dom kunde göra då, sen var det lång väntan på rör för att bygga sista biten till turbo's

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Undrar varför seriösa grenrörstillverkare fortfarande envisas med att göra kollektorn separat och sen skarva på de böjar de vill ha?
När jag var med och utvecklade PeterG rören med Peter(RIP) så var prio att försöka minska antalet svetsar så långt det gick, detta pga mindre med svetsjobb samt mindre risk för sprickor.

Kolla röret nedan, där är kollektor och första böj i en detalj.


Dina grenrör kommer funka ändå givetvis, även om jag är lite kluven kring sista pipan(bakersta cylindrarna), jag hade försökt få det rakt en stump innan kollektorn.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Jag förstår din tanke, men det är ju ändå bara mellan 1 till 3 svetsar på mina rör innan kollektorn.
Ser du mina på passagerarsidan så har dom 2 sista rören bara 1 svets var, det näst längst fram har 2 svetsar och längst fram har 3st, förarsidan fick han lägga till en liten böj så den näst sista fick 2 svetsar där.

Medans den du visar ser det ut att vara minst 3st på alla rör.

Men visst med extra tid så kunde dom nog fått bort 1 svets per rör, men tycker inte det är något att klaga på speciellt när det var ett lågt kompis pris på grenrören.

Men sen är det ju trångt och svår byggt, helst skulle ju kollektorn vara direkt vid turbon men det finns ju ingen plats för det.

Har kommer en blandning av dels original rör och sedan mina Ajden byggda och sedan andra rör jag hittat på nätet.









så jämfört med dessa så är ju mina riktigt fint gjorda och troligen dom snyggaste RS6 grenrören

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Jävligt snygga grenrör dem byggt må jag säga!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Ja jag sade inget om att de var fula, bara att med lite eftertanke kan man få längre livslängd samt eventuellt lite bättre pulsseparation så motorn trivs än bättre.
V8orna är lite mongo eftersom man helst vill köra pulsföljden annorlunda för bästa trivsel för motorn, men det är fysiskt omöjligt för dig, vad kallas de, 180 graders rör?
Och just pga detta så blir en V8 lite känsligare för hur andra pipor kan fylla pipan bredvid etc etc.
I ditt fall kan 4ans rör fylla rören bredvid lite enklare än om det varit rakt en stump först.

Men som sagt, dina rör kommer funka, bara jag som är 'förstörd' när man varit med och utvecklat de bästa rör som fanns då.
Vi var ju på g att börja designa med cnc flänsar för att öka kvalitén ett par snäpp till, men det tog ju plötsligt slut liksom

En detalj vi noterade också, även om rören hade väldigt snirkliga rör och böjar, så var de mindre benägna spricka då alla rör var lika långa.(logik, ju mer som kan flexa, desto mer area är högsta stress utbredd på)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Jag fick vänta i ett halvår på fler bilder så tänkte att ni åtminstone skulle få vänta några dagar

För det tog så lång tid innan dom fick hem grövre böjar i 321 materialet.

Tyvärr blir ju nu grenrören väldigt olika efter kollektorn eftersom jag inte har spegel vända turbo's

Jag tycker förarsidan ser snyggare ut med alla böjarna, men nog bättre flöde på passagerarsidan med rakt rör dock tvärare sista böj in i turbon på passagerarsidan.











Så dom första bilderna jag visade förut fick jag 10 maj, men dom jag visar nu fick jag först 12 december.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



En enkel fråga bara, varför måste du ha passagerare grenröret till turbon på passagerare sidan och samma sak för förarsidan... Känns som det borde blivit mindre böjar om man korsade grenrören bakom motorn.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Orkar oljan fram i tråget från turbos under acceleration?
samt, bygg bort de där silikonslangarna, gör nå alurör med v-band istället.
De kommer säkerligen bli ett problem framöver.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
conman skrev:
En enkel fråga bara, varför måste du ha passagerare grenröret till turbon på passagerare sidan och samma sak för förarsidan... Känns som det borde blivit mindre böjar om man korsade grenrören bakom motorn.


Som jag nämnt tidigare och som syns på bilderna så för att få plats med passagerare turbon mot lådan så måste wastegaten vara placerad snett ovanför som på bilderna och då går det inte att vrida avgashuset så inloppet pekar mot den andra turbon utan nu måste det peka ut i hörnet där det även är mest plats för ett rör.
Och dels skulle det kräva en 135graders böj där med turbon vinklad som nu plus att den böjen skulle ändå inte få plats utan skulle ju sticka upp för mycket.
För plattjärnet som sitter där i bilderna är ju "taket" så röret får inte sticka upp ovanför denna nivå.


Sen skulle korsade rör göra att inget annat fick plats i mellan turbos och vet inte ens om 2 korsade rör skulle få plats där.

Så när det inte finns vänster och höger turbo's av denna modell så fick det bli på detta vis.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Orkar oljan fram i tråget från turbos under acceleration?
samt, bygg bort de där silikonslangarna, gör nå alurör med v-band istället.
De kommer säkerligen bli ett problem framöver.


Det är ju så här lång returslang original för oljan och jag vet tyvärr inte hur man löser det på ett bättre sätt.
Man kan ju experimentera med oljesugs pumpar som "speedlab" höll på med, men inte lätt att få det tillförlitligt.
Så vet ej hur man gör för att undvika eventuella oljeretur problem.

Funderade på alurör, MEN finns ingen plats för v-band utan det skulle behövas svetsat direkt på kompressorhuset, sen som du ser på bilderna är ju slangen kapad ända intill och blir krångligt att kapa och vinkla på samma sätt med ett rör och ett rör är ju stumt så det blir ju då brytningar mot kompressorhuset när allt rör sig.

Alltså nu med slang så gör det inget om grenröret värme expanderar lite och turbon rör sig hit och dit för slangen kan då tryckas ihop eller dras i utan problem och slangen sitter ju enda emot topplocket och växellådan, så att ha ett stumt hårt rör där lär tyvärr inte hålla lika bra i denna applikation.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Jag har ca 35 mil enkel resa till Custom Parts Service, så denna gång fick dom skicka tillbaka pallen med motor och allt för jag orkade inte åka dit och hämta det.

Så 20 december 2017 fick jag en fin jul klapp









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Snygga grenrör, dom kan du ha som prydnad i vardagsrummet!

_________________
Magnus Lidholm
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Några till bilder jag tog på juldagen.







Detta svarta vattenrör kommer behöva böjas ner så det blir mera frigång mot grenröret.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953


Trådstartare
Men det var även 2017 jag köpte MaxxEcu Pro
För det lär bli krångligt att få det att fungera bra med dessa turbo's med original RS6 databox och luftmassemätare,
så detta började jag bygga kabelstam under sommaren 2017 och sedan koppla in på befintlig motor i december 2017




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 434, 435, 436 ... 500, 501, 502   >>
15 besök idag (2494076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande