Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 437, 438, 439 ... 501, 502, 503   >>
1312 besök senaste veckan (2500237 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



ja det finns i rostfritt, mycket bättre!

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Kadett4wd skrev:
ja det finns i rostfritt, mycket bättre!

Vart får man enklast tag på såna?

_________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Dem lär ju vara skit-dyra och lite överkurs jämfört med vanliga i metall. (Förnicklad mässing) som är mer standard, (instämmer att plast inte är något vidare)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Snömannen skrev:
Kadett4wd skrev:
ja det finns i rostfritt, mycket bättre!

Vart får man enklast tag på såna?


Bra fråga, vi har på jobbet liggande, kan kika imorrn om jag minns ifall det finns nå logga på dem.

edit:
Snabb googling: https://www.google.com/search?q=stainless+pneumatic+push+lock&clie . . . .

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Jag kör med den här varianten.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Närmaste lastbilsverkstad har grejer som funkar

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Lite bilder från 20180819





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Skulle man köra som på bilderna ovan utan något runt grenrören så skulle ju det mesta runt om smälta..

Och jag har ju testat olika isolerings material genom åren och bäst för hög värme är den vita filten som Karnag säljer.

Problemet med avgasbandage är att den blir ju så hård utav värmen så när man rör den så spricker den i bitar, men jag köpte även avgasbandage och enligt Karnag så klarar deras vanliga högre värme än den så kallade Titan bandaget som dom också säljer, men Titan bandage är enklare och mjukare att linda med och behöver inte blötas vid montering.





Men för att få bandaget att hålla länge så virade jag filten först runt grenröret och lindade sedan bandaget utanpå:






Men vätska kan ju fastna på bandaget så för att få det skyddat så man kan tvätta motorn utan problem osv.
så lindade jag aluminium belagd matta utanpå allt.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Ett 'hett' tips är också att leda dit luft som blåser bort varmluften.
För i slutänden, är det 'lä' där så spelar det ingen roll hur mycket du isolerar, får du inte dit kall luft så kommer luften kring isoleringen bli mycket het också, tar en stund dock.
Men med hårdkörning på bana under längre stunder så kan det bli tok.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jo men denna biturbo V8 tar upp hela motorrummet så det finns ingen plats att dra några kyl slangar.
Dock gissar jag att en del av all luft som går genom kylaren osv. även letar sig runt bakom motorn och ner i kardantunneln.
Jag har även en öppning ovanför kylaren i mellan luftintagen till luftfiltren där kall luft kan passera över insuget och sedan finns det ingen annan väg än att det tar sig ner bakom motorn.


Men tog i går och värmde dessa Nylon slangar som jag bara hittar data info om upp till 80°C, men dom smälte inte alls så lätt som jag var rädd för?

Visst nu värmde jag kanske bara en minut per värme steg, men det hände inget vid varken 100°C & 150°C och knappt märkbart vid 200°C.
Sen började den bli mjuk vid 250°C

Mellan dessa bilder från 250 - 500°C tog det 5 minuter och enda gången jag tog bort värmepistolen var vid fotot, annars blåste jag med allt från några mm till några cm avstånd på dom.










Näst sista bilden var efter jag blåst med högsta värmen (tror det är 650°C) tills dom smälte ihop sedan avkylt i vatten.

Så med bara 1-2bars tryck så kanske dom klarar uppåt 200°C korta stunder ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Hyfsat felvisandet test..... i verkligheten har du väl varierande tryck i slangarna från undertryck till övertryck
så dom rör ju på sig en del dock inte mycket.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
super7 skrev:
Hyfsat felvisandet test..... i verkligheten har du väl varierande tryck i slangarna från undertryck till övertryck
så dom rör ju på sig en del dock inte mycket.


Jo visst men som jag skrev så kommer ju jag aldrig över 2 bar, slangen tål ju 27 bar vid +20°C och sedan minskar trycket den klarar med temperatur ökningen.

Och vid +80°C ca 12 bar

Så då kanske den klarar uppåt 200°C korta stunder med 2 bar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Bara du inte motorbromsar och drar undertryck i någon av dem... De är betydligt starkare för övertryck än undertryck, been there done that!

_________________
Kurre Källkvist
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Kurre86 skrev:
Bara du inte motorbromsar och drar undertryck i någon av dem... De är betydligt starkare för övertryck än undertryck, been there done that!

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Jag har dragit riktig silikonslang eller stålomspunnen ptfe slang med mycket värmeskydd på hellre än plastslangen

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kurre86 skrev:
Bara du inte motorbromsar och drar undertryck i någon av dem... De är betydligt starkare för övertryck än undertryck, been there done that!


Jag hittar tyvärr ingen info om hur mycket undertryck slangarna klarar

Men samtidigt angående tempen så blir det ju inte luften inuti slangarna så varm utan där blir det ju typ den tempen jag har i insuget, så den luften inuti borde ju hjälpa till att kyla slangen inifrån?

Visst det blåser ju inte igenom slangen men blir ju ändå luftbyte där hela tiden när man gasar, däremot när man står stilla på tomgång så kan det nog bli varmt.


16

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Luftutbytet är typ obefintligt närmast änden.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Luftutbytet är typ obefintligt närmast änden.


Ja på tomgång lär det vara så och då har man även ingen luft som blåser igenom motorrummet annat än om kylarfläktarna går, men då hjälper det inte heller med att försöka leda dit kalluft för att blåsa bort värmen.

Men gasar du så blåser du ju upp tryck i wastegaten tills den öppnar, sen när du släpper gasen så trycker ju fjädern ut mycket av luften igen så då blir det ju ett luftutbyte i slangen.
Samt nedre mottryckssidan så är det inte tätt mot axeln så där pyser det ut luft hela tiden, så den nedre får ju ny luft varje gång det ska byggas mottryck.

Men det är värre med den övre som nu hamnar väldigt nära grenrörets värmeskydd när det kapslats in rejält..
Och dessa svivlande 90 graders metall kopplingar bygger väldigt mycket utåt.


18

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Wastegaten innehåller väldigt uppvärmd luft.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Pratar du extern wastegate som sitter på grenröret så förstår jag dig, men en wastegate klocka som sitter vid kompressorhuset så kan jag inte se att den skulle kunna bli varmare än vad luften runt den är, men du kanske har sätt mätningar på lufttempen i en wastegate klocka?

Men i alla fall som jag nämnde på förra sidan så lämnades inte heller plaströren fria som på dessa första bilder utan dom fick silikon skydd över.













Samt under silikonvärme skyddet så tejpade jag fast en öppen typ-k givare för att mäta tempen vid plastslangen längst ut mot anslutningen vid wastegate klockan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Grenrören behövde gängas lite på så fästet för EGT givarna går att skruva ner mer än 1 varv.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 437, 438, 439 ... 501, 502, 503   >>
1312 besök senaste veckan (2500237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande