Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 438, 439, 440 ... 501, 502, 503 >> 604 besök idag (2502007 totalt) |
Så länge det finns luftflöde så borde väl generatorn i sig klara av med värmen? Vet inte om det finns plan för nånn typ ut av värmskydd, eksosbandasje eller coating av manifold kanske?
_________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Generatorns fläkt drar luft från bakkant på generatorn och slungar ut den radiellt i framkant. Om det är varmt bakom generatorn blir det sådär med kylningen. Det finns generatorer med kåpa över baksidan med slanganslutning om man vill leda dit kallare luft, andra har slanganslutning direkt i generatorhuset. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Lugn bara lugn
Har ju bara visat en mall på början av värmeskydd och inte på någotvis visat hur det kommer bli när det är klart Och generatorn har suttit där länge och körts med gamla grenrören och hur det isolerades då kan ni se på sidorna 245 och 282 Så efter att ni sätt den isoleringen så kanske ni kan ana hur det nu ska isoleras Så efter plastmallen så gjordes 2 första metall test mallar som sedan gjordes större. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
||
Ja det blir ju så mycket lättare att se vart hål ska borras med genomskinlig plast än att hålla på och mäta sig fram.
Här test och finlirs fix av yttre delen av värme skydden. Denna är framförallt för att låta vätska rinna förbi grenrören och inte åka ner i värmeskyddet samt för att hålla värme filten osv på plats mot grenrören. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Fick dock ett problem när EGT givare skulle skruvas fast, för fästet satt i olika höjd så gick inte att komma åt alla muttrar då sex kants delen är i nederkant, så fick svetsa på muttrar ovanpå några för att kunna komma åt.
Då EGT givarna hade lysande grön kabel så fick det bli en snyggare diskretare värme strumpa på dessa samt märkt med siffror för vilken cylinder dom går till. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det handlade då mer om att ha tillräcklig dimension på kablarna till tändspolarna, men där monterade jag så grova det gick. Men har inte märkt någon störning, vet ej om TYP-K är så känsligt för det? Sen gissar jag att moderna tändspolar även är mindre benägna att störa annat mot vad tändspolar gjorde förr i tiden? Eller är det någon som haft problem med Typ-K nära tändspolar? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Värmeskyddet blev med Karnag filten som jag testat innan och som jag monterade på bakre rören efter kollektorn, sen en matta över för att hålla den på plats.
Så detta skyddar generatorn från värmen. Sen rostfria plåten över som extra skydd och för att skydda mot vätskor. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sen tog jag och körde lite på startmotorn för att trycka olja igenom turbo's för att se att nya slangar osv. håller tätt.
Efter det blev det bygge utav downpipes. augusti-sept 2018 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Patrick, som du ser ovan på bilder så är det raka rör med flexrör där kattarna skulle suttit, sen är det rakt igenom friflödande ljuddämpare, så inget direkt stop i vägen och har Provent burkar med filter i vid motorn så bör inte komma olje kladd i ledningarna.
Och angående Knotan's fråga så har han fått PM om det och ni andra får vänta tills det kommer om det här i tråden. Gjorde ett rör in i biten innan turbo's där slangen från kolkanistern går till så ångor kan sugas in där. Sen lite värmebandage på ställen på turbo's där värmestrumpan inte skyddar: Y-röret mot spjället gjordes ju om för att passa med sänkt motorpaket som jag visat förut, men jag tog ju då även bort dumpventilerna och deras anslutningar på detta rör då dom nu sitter integrerade direkt på turbon. Och byggde vevhus burkar på platsen där dumpventilerna suttit. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 438, 439, 440 ... 501, 502, 503 >> 604 besök idag (2502007 totalt) |