Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 479, 480, 481 ... 501, 502, 503   >>
90 besök idag (2495841 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Utav 21 inlägg som går in på 1 sida så har jag bara skrivit 5st på förra sidan och sidan innan skrev jag 7st
Jag gjorde bara 1 inlägg igår efter det skrev NI 10 st !!
En av er skrev fler inlägg än jag på hela förra sidan.

Så undrar om det är jag eller ni som vill att tråden ska ligga överst hela tiden ?


Jag är långt ifrån klar med Dyno test inlägg här som jag gjorde hos JRM, för det finns mer bilder och även filmer thumbs up


Men jag fick reda på en till sak när jag pratade med JRM i veckan och det var att mina tester mitt i sommaren var vad den gav JUST DEN DAGEN alltså helt utan korrigeringar...

Men då allt finns sparat i datorn så kan dom ändra och skriva ut nya dyno papper med korrigeringar inlagt, så blir intressant att se vad detta ger för ökad effekt

Men jag har inte fått något mejl än och vet ej när jag får dom..

Så avvaktar därför med nya bilder innan vi är klara med det som visats för 2 sidor sedan..

Men även denna sida lär ni säkert fylla med svammel?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Förvånad att ingen tar upp hastighet på rullarna.

Det är ju en jäkla skillnad på en Rallycross bil med 4.56 eller nått i slutväxel.
Jämfört med om man har 300 km/h på rullarna.

Men oavsett, blir allt gissningar, vissa mer kvalificerade än andra.

Inte funderat på att spraya spolarvätska på Intercoolern, visst hade några rally team "misstänkt mycket" spolarvätska med sig förr ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



RallyQuattro skrev:



Men jag fick reda på en till sak när jag pratade med JRM i veckan och det var att mina tester mitt i sommaren var vad den gav JUST DEN DAGEN alltså helt utan korrigeringar...



thumbs up thumbs up

Angående svammmel, ja du sätter ju nivån

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare

Jag visste att Patrick skulle vara en av dom första att kommentera samt just korrigeringsfaktorn, dock trodde jag du skulle skriva något om antal extra hk jag kan förvänta mig, för läser vi 2 sidor tillbaka så skrev du en väldigt bra gissning. thumbs up

Jag fick nämligen ett mejl igår kväll med dyno papper.

Så med DIN70200 korrigering så blev det några hk till:




Men som skrivits innan så tar ju inte detta hänsyn till den högre insugs temperaturen..

Alltså vid max hk hade jag en IAT på ca 50°C i dynon, på banan mellan 30-37°C
Vid varvstopp hade jag en IAT på 61°C i dynon, på banan 38°C se nedan:

Samma mapp på banan:


Så 20°C högre insugs temp i dynon bör ju sänka effekten en hel del.



Sen som Daniel nämner om utväxling. 100-200 kör jag på trean, men i dynon är det 4:an med 293 km/h vid varvstopp
Min växellåda har dessa utväxlingar:
3rd gear 33 : 26 = 1.231
4th gear 27 : 31 = 0.871

Vet ej vad resultat skulle bil om jag kör på trean i dynon?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det är ingen som undrat varför jag hade 1032 Nm på första dyno pappret med Boost läge 3 på sid 477 och på alla dyno efter med högre boost läge ändå haft under 1000 Nm ?

Men ni kanske hade läst det jag skrev att jag körde aldrig på max laddtryck på banan och jag skrev även att dessa dyno papper jag visat är ju dom jag körde på banan med
och där valt att hålla nere vridmomentet men höja hästkrafterna, så alltså hade ju ni koll på att det finns ju ett effekt läge till som inte visats

Så det läget jag körde 100-200 på 3.6 sek var högsta effektläge nr.6

Dock återigen här varmare samt ena kamaxeln stod fel i mellan registret, men ändå blev det 1114 Nm thumbs up
Laddtryck runt 1.35-1.4bar vid 5000-5500rpm och runt 1.5-1.55 bar från 6000-8500rpm

Motor effekt utan korrigeringar:



Hade varit intressant att se hur dessa kurvor sätt ut med fungerande kamaxel styrning samt svalare väder för att exakt se vad den gav när jag körde 100-200 på 3.6 sekunder,
Även om kurvorna ovan ser bra ut så tror jag att den lär ha gett en hel del till då mot nu i dynon.....

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:


Finns ingen plast för en till IC eller 2 större.
Och byta ut IC mot vattenkylaren så blir det rejält mycket mindre volym på 2st vatten kylare på sidorna än nuvarande vatten kylare så skulle nog då få problem med vatten tempen.


Joho, det gör det visst

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



RallyQuattro skrev:
Trimmad moppe tog tydligen hårt på dig? Så skriver mc nu.

Jag ville nu bara få alla läsare att förstå vad du jämför med.

Alltså du har en hembygd dyno för MC som du kör din hemtrimmade 250cc mc i och dom resultaten jämför du med en fabriks tillverkad rullande landsväg för bilar som säljs över hela världen och troligtvis kostar mer än vad en ny bil kostar, så får läsarna själva avgöra likheterna osv.

Men en sak jag inte förstår är hur du kan få ut 9-11% drivline förlust på din MC, alltså 1 MC hjul samt lättdriven MC låda och en kedja.
Jag tycker det låter otroligt högt, borde väl bara bli några få procent i drivline förlust på en mc?
Om nu inte din dyno mäter fel...

Men oavsett är det NÅGON som anser 17% förlust på min 4wd bil är orimligt högt?
Vore intressant att läsa om någon med liknande drivlina har mätt upp lägre förluster?

Sen angående vatten/metanol så kan jag inte hitta det du pratar om.
Richard Holdener gör ett test där det inte gav någon direkt effekt ökning, Men han säger själv att problemet där var insuget med dom långa insugs kanalerna dom använde som i detta test orsakade att bara några cylindrar kyldes ned, så i den motorn hade 8st injektorer behövts och då hade det gett mera hk.

Sen finns det massa andra dyno filmer som visar stora effekt ökningar, jag hittar ingen seriös som visar att effekten minskar.
Men visst en felbyggd eller som sprutar in för mycket eller ojämnt vatten osv. Så kommer det självklart inte fungera.


Min 4wd BMW med kejdedriven fördelningslåda hade enligt PPFs rullar ca 10,5% förlust

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Nisse Järnet skrev:
RallyQuattro skrev:
Trimmad moppe tog tydligen hårt på dig? Så skriver mc nu.

Jag ville nu bara få alla läsare att förstå vad du jämför med.

Alltså du har en hembygd dyno för MC som du kör din hemtrimmade 250cc mc i och dom resultaten jämför du med en fabriks tillverkad rullande landsväg för bilar som säljs över hela världen och troligtvis kostar mer än vad en ny bil kostar, så får läsarna själva avgöra likheterna osv.

Men en sak jag inte förstår är hur du kan få ut 9-11% drivline förlust på din MC, alltså 1 MC hjul samt lättdriven MC låda och en kedja.
Jag tycker det låter otroligt högt, borde väl bara bli några få procent i drivline förlust på en mc?
Om nu inte din dyno mäter fel...

Men oavsett är det NÅGON som anser 17% förlust på min 4wd bil är orimligt högt?
Vore intressant att läsa om någon med liknande drivlina har mätt upp lägre förluster?

Sen angående vatten/metanol så kan jag inte hitta det du pratar om.
Richard Holdener gör ett test där det inte gav någon direkt effekt ökning, Men han säger själv att problemet där var insuget med dom långa insugs kanalerna dom använde som i detta test orsakade att bara några cylindrar kyldes ned, så i den motorn hade 8st injektorer behövts och då hade det gett mera hk.

Sen finns det massa andra dyno filmer som visar stora effekt ökningar, jag hittar ingen seriös som visar att effekten minskar.
Men visst en felbyggd eller som sprutar in för mycket eller ojämnt vatten osv. Så kommer det självklart inte fungera.


Min 4wd BMW med kejdedriven fördelningslåda hade enligt PPFs rullar ca 10,5% förlust


Ja, 17% som påstås i TS bil är vansinnigt högt och skapar bara en massa drömmar om prestanda som man senare stångar sig till döds för att uppnå

Btw!
Jag har likadant dynosystem i min hemmabyggda värdelösa moppedyno som PPF har i sin rulle *S*
Undrar varför min är så kass och deras så bra?
Det är ju ändå bara en vikt som vilar på att par kullager......
(inte många ställen att bli kass på liksom)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



*raderad*
Upprepade migsjälv

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Hur kan 17% plötsligt blivit högt på en 4 hjuls driven bil från 90-talet mätt på alla 4 hjul ??

Många räknar 25% på 4wd bilar och 10-15% på 2wd bilar.

90 tals 01E låda med Redline Shockproff olja samt quaife diff fram och std torsen i mitten.
Bakdiff med lamell diff.
Sen har du kardan och 4 drivaxlar, stora bromsskivor osv.
Hade faktiskt även dåliga hjullager fram men vet ej om det påverkar.

Sen försvinner ju rejält med förlust via däck och fälgar.
Nokian WR G2 friktions däck 18"

Nu får ni ta o kamma er Patrick fick ju 9-11% på 1 mc hjul med klister på däcket, men det är tydligen okej?

Dyno på fyran: 4th gear 27 : 31 = 0.871


Nisse Järnet skrev:

Min 4wd BMW med kejdedriven fördelningslåda hade enligt PPFs rullar ca 10,5% förlust

Är det denna du menar?
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
Är det 900whp ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Edit

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
För info..

En modern GT-R med HKS 1000+ kit har halva drivline förlusten mot min bil mätt hos JRM
SMR 997 turbo rwd har ännu mindre drivline förlust mätt hos JRM

Tror knappast att det plötsligt blivit mät fel enbart på min bil varje gång jag är där?

Ska nog testa Cup2 däcken nästa gång istället för mina friktions däck så får vi se om det blir mindre förlust då.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Kadett4wd skrev:
Nisse Järnet skrev:
RallyQuattro skrev:
Trimmad moppe tog tydligen hårt på dig? Så skriver mc nu.

Jag ville nu bara få alla läsare att förstå vad du jämför med.

Alltså du har en hembygd dyno för MC som du kör din hemtrimmade 250cc mc i och dom resultaten jämför du med en fabriks tillverkad rullande landsväg för bilar som säljs över hela världen och troligtvis kostar mer än vad en ny bil kostar, så får läsarna själva avgöra likheterna osv.

Men en sak jag inte förstår är hur du kan få ut 9-11% drivline förlust på din MC, alltså 1 MC hjul samt lättdriven MC låda och en kedja.
Jag tycker det låter otroligt högt, borde väl bara bli några få procent i drivline förlust på en mc?
Om nu inte din dyno mäter fel...

Men oavsett är det NÅGON som anser 17% förlust på min 4wd bil är orimligt högt?
Vore intressant att läsa om någon med liknande drivlina har mätt upp lägre förluster?

Sen angående vatten/metanol så kan jag inte hitta det du pratar om.
Richard Holdener gör ett test där det inte gav någon direkt effekt ökning, Men han säger själv att problemet där var insuget med dom långa insugs kanalerna dom använde som i detta test orsakade att bara några cylindrar kyldes ned, så i den motorn hade 8st injektorer behövts och då hade det gett mera hk.

Sen finns det massa andra dyno filmer som visar stora effekt ökningar, jag hittar ingen seriös som visar att effekten minskar.
Men visst en felbyggd eller som sprutar in för mycket eller ojämnt vatten osv. Så kommer det självklart inte fungera.


Min 4wd BMW med kejdedriven fördelningslåda hade enligt PPFs rullar ca 10,5% förlust


Ja, 17% som påstås i TS bil är vansinnigt högt och skapar bara en massa drömmar om prestanda som man senare stångar sig till döds för att uppnå

Btw!
Jag har likadant dynosystem i min hemmabyggda värdelösa moppedyno som PPF har i sin rulle *S*
Undrar varför min är så kass och deras så bra?
Det är ju ändå bara en vikt som vilar på att par kullager......
(inte många ställen att bli kass på liksom)


Tycker också 17% känns högt, men det är bara min personliga känsla, om det stämmer eller ej vet jag inte

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



RallyQuattro skrev:
Hur kan 17% plötsligt blivit högt på en 4 hjuls driven bil från 90-talet mätt på alla 4 hjul ??

Många räknar 25% på 4wd bilar och 10-15% på 2wd bilar.

90 tals 01E låda med Redline Shockproff olja samt quaife diff fram och std torsen i mitten.
Bakdiff med lamell diff.
Sen har du kardan och 4 drivaxlar, stora bromsskivor osv.
Hade faktiskt även dåliga hjullager fram men vet ej om det påverkar.

Sen försvinner ju rejält med förlust via däck och fälgar.
Nokian WR G2 friktions däck 18"

Nu får ni ta o kamma er Patrick fick ju 9-11% på 1 mc hjul med klister på däcket, men det är tydligen okej?

Dyno på fyran: 4th gear 27 : 31 = 0.871


Nisse Järnet skrev:

Min 4wd BMW med kejdedriven fördelningslåda hade enligt PPFs rullar ca 10,5% förlust

Är det denna du menar?
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
Är det 900whp ?

Bara för att många räknar så betyder det ju inte att det är rätt, en fast procentsats tror jag är väldigt fel att använda sig av.
Hade varit intressant att driva hela drivlinan med en lagom stark elmotor och sen mäta effektförlusten genom drivlinan, antar att nåt sånt blir mest exakt?

Stämmer, fast vid detta tillfälle var den 5vxl manuell
Hade vid det tillfället 720awhp, vilket enligt bänken iaf var ca 800hk i motorn.
(Bromsade senare 840awhp, så drygt 900hk i motorn)

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men på Dragy när du körde dina upplagda tider så skrev du som info: 900hp samt DCT osv.
Var detta då 840 awhp ?
Vad väger bilen ungefär?


Edit: hittade denna gamla info på nätet:
Rototest har bromsat Audi RS4 -2007 med 420hk.
En effektförlust om 17 % i drivlinan. Kvar på hjulen blir bara 349 hk.
(Den har nyare låda än mig.)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



RallyQuattro skrev:
Men på Dragy när du körde dina upplagda tider så skrev du som info: 900hp samt DCT osv.
Var detta då 840 awhp ?
Vad väger bilen ungefär?


Edit: hittade denna gamla info på nätet:
Rototest har bromsat Audi RS4 -2007 med 420hk.
En effektförlust om 17 % i drivlinan. Kvar på hjulen blir bara 349 hk.
(Den har nyare låda än mig.)


Minns inte exakt faktiskt, tror det var runt 800whp den gången. Var ju så länge sen nu :P
Justerade en hel del i mappen efter det samt bytte till större turbo, spridare, pumpar mm men sen råkade jag ju sälja den..
Tror runt 1400kg med full tank men utan förare.

Hur kom dom fram till det? Min teori är iaf fortfarande att en fast procentsats sällan kan användas när det är så stora spann i effekt mm.
Det är helt klart ett intressant ämne iaf

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det var en ca 15år gammal tråd jag hittade så länkar osv. fungerade inte, men dom skrev även att Corvette C6 Z06 tappar endast 7% i drivlinan.
Alltså en Audi RS4 2007 ska enligt Audi ha 420hk men hos Rototest blev det bara 349hk och det var på en helt ny bil = 17% tapp


Men din BMW E30 på under 1500kg och ca 800 awhp körde du då 100-200 på 3.94 sek


Efter AG's Mustang dyno där jag hade 780 awhp & 845 wNm på ca 1700kg körde jag 100-150 på 1.9 sek och 100-200 på ca 4.1 sek
Efter det trimmade jag lite till, så fick 100-200 på 3.9 sek = samma som dig.

Sen har jag trimmat ännu mera och kom ner i 100-150 på 1.6 & 100-200 på 3.6 sekunder.
Så den mappen fast nu med 1 trasig kam justering gav 799 awhp och 990 wNm hos JRM

Men hos AG hade jag Cup2 däck mot hos JRM var det vinter friktions däck som nu blev så varma att gummit förstördes.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



RallyQuattro skrev:
Det var en ca 15år gammal tråd jag hittade så länkar osv. fungerade inte, men dom skrev även att Corvette C6 Z06 tappar endast 7% i drivlinan.
Alltså en Audi RS4 2007 ska enligt Audi ha 420hk men hos Rototest blev det bara 349hk och det var på en helt ny bil = 17% tapp till hjulen.


Men din BMW E30 på under 1500kg och ca 800 awhp körde du då 100-200 på 3.94 sek


Efter AG's Mustang dyno där jag hade 780 awhp & 845 wNm på ca 1700kg körde jag 100-150 på 1.9 sek och 100-200 på ca 4.1 sek
Efter det trimmade jag lite till, så fick 100-200 på 3.9 sek = samma som dig.

Sen har jag trimmat ännu mera och kom ner i 100-150 på 1.6 & 100-200 på 3.6 sekunder.
Så den mappen fast nu med 1 trasig kam justering gav 799 awhp och 990 wNm hos JRM

Men hos AG hade jag Cup2 däck mot hos JRM var det vinter friktions däck som nu blev så varma att gummit förstördes.


Man ska inte svära sig säker på att dem där 17% hos rototest är
Exakta . Det säger sig självt , om dom utgått från att fabrikens uppgifter stämmer å baserat på sin egen mätning konstaterat 17% i förlust så e man ju ute å seglat nått å det grönaste . Jag trodde det konstaterats i denna tråd redan att dagsform samt bänk är avgörande för den bänkade siffran , men det kanske var förra året.
Men helt plötsligt så används en mätning där man räknar en mätt effekt mot en uppgiven effekt för att få fram förlust , som ren fakta .

Det går ju inte .
Kan ju bara vara fakta om dem bänkat motorn löst och sen bänkat samma motor i bil . Allt annat blir killgissande . Helt säkert relativt nära . Men fakta ? Nej

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
Ska nog testa Cup2 däcken nästa gång istället för mina friktions däck så får vi se om det blir mindre förlust då.

En kompis hade en gammal rullande landsväg för jätte länge sen...
Då han själv höll på med rallycross på den tiden så var det mest sådana bilar och rallybilar som justerades där.
Och dom flesta kör ju med samma typ av bakaxel så han samma däck som användes på många olika bilar,
och de var några utslitna i lagom bredd typ hockeypuckar till däck.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Att byta däck till nå gamla lättrullande för att få stora siffror är ju bara så urbota dumt..

Om bromsören vill köra samma på alla bilar han bromsar är det en sak, men att göra det själv för att få längst sno*p på rejsa är ju,,,,, ja vad det nu är *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Nisse Järnet skrev:
RallyQuattro skrev:
Hur kan 17% plötsligt blivit högt på en 4 hjuls driven bil från 90-talet mätt på alla 4 hjul ??

Många räknar 25% på 4wd bilar och 10-15% på 2wd bilar.

90 tals 01E låda med Redline Shockproff olja samt quaife diff fram och std torsen i mitten.
Bakdiff med lamell diff.
Sen har du kardan och 4 drivaxlar, stora bromsskivor osv.
Hade faktiskt även dåliga hjullager fram men vet ej om det påverkar.

Sen försvinner ju rejält med förlust via däck och fälgar.
Nokian WR G2 friktions däck 18"

Nu får ni ta o kamma er Patrick fick ju 9-11% på 1 mc hjul med klister på däcket, men det är tydligen okej?

Dyno på fyran: 4th gear 27 : 31 = 0.871


Nisse Järnet skrev:

Min 4wd BMW med kejdedriven fördelningslåda hade enligt PPFs rullar ca 10,5% förlust

Är det denna du menar?
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
Är det 900whp ?

Bara för att många räknar så betyder det ju inte att det är rätt, en fast procentsats tror jag är väldigt fel att använda sig av.
Hade varit intressant att driva hela drivlinan med en lagom stark elmotor och sen mäta effektförlusten genom drivlinan, antar att nåt sånt blir mest exakt?

Stämmer, fast vid detta tillfälle var den 5vxl manuell
Hade vid det tillfället 720awhp, vilket enligt bänken iaf var ca 800hk i motorn.
(Bromsade senare 840awhp, så drygt 900hk i motorn)


Ja, det är helt fel att använda sig av en procentsats, direkt ogenomtänkt.
Låt säga att exempelvis en Mitsubishi Evo ger 300 hk vid Laddtryck A och 750 hk vid laddtryck B.
I bägge fallen kommer den ha ca 100 hk förlust i JRM:s rullar.
Detta ger ca 33,3% förlust vid laddtryck A och ca 13,3% förlust vid laddtryck B...

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 479, 480, 481 ... 501, 502, 503   >>
90 besök idag (2495841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande