Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 481, 482, 483 ... 501, 502, 503 >> 53 besök idag (2500696 totalt) |
Det kan vi ta nästa vecka, finnas annat att visa innan dess
Som ni kanske sätt så ökade jag ju på laddtryck på boost nr.5 mappen så den nu gav 963hk & 975Nm Men boost nr.6 ger ju bara 948hk med 1114Nm och så kan vi ju inte ha det Det var med laddtryck på max 1.55-1.57 bar i dynon. (när jag körde med den mappen 100-200 på 3.6sek så pendlade det mellan 1.6-1.65bar på gatan) Laddtrycks mappen går ju till 2 bar så jag provade att höja boost nr.6 så den där skulle ge 1.75bar vid 6500rpm och sen från 7k = 1.9bar upp till varvstopp, tyvärr fick jag inte så högt laddtryck utan max 1.75bar blev det bara. Men blev ju nu ändå en liten ökning till 983hk & 1125Nm utan korrigering. Då pendlade laddtrycket mellan 1.65-1.75 bar från 6500-8500rpm Jag har klurat sedan dess om det blev för högt mottryck så wastegate öppnades trots att jag kör mottryck på dom eftersom jag har klenaste fjädern i på typ 0.5bar. Men mottrycket i grenrör är bara kring 2bar vid 7k och kring 2.5-2.9 efter 8k, så tycker dom borde orka hålla emot. Så har nu senaste dagarna kommit på en annan orsak som det kanske kan vara.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Intressant fråga. Jag gissar bränsleflödet av E85 till strax under 2 oljefat i timmen. Om lambda värdet inte är under 0,80 _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Lambdan låg faktiskt mellan 0.78 - 0.80 efter 7000 rpm
Så jag provade snåla ut lite så den hamnade mellan 0.79-0.81 efter 7000rpm Innan 7000rpm så pendlade den mera pga att ena kamaxeln stod fel, så där pendlade den mellan 0.80-0.84 (Den är inställd att ligga på 0.81-0.80 mellan 1.5-2bar) Så nu blev det 989 hk utan korrigering. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Effekten är inget problem för den styrs med gasspjället samt det är ju ingen ketchup effekt.
Sen har jag ju 6st effekt lägen jag lätt väljer på surfplattan. Men bilen i övrigt är ju inget man sitter och kör till jobbet med direkt. Ingen AC samt buller och oljud är jag för gammal för att stå ut med längre perioder, så nöjer mig att köra vid tester och när det är bankörning. Trots det så vänjer jag mig vid effekten väldigt snabbt när man tar fram bilen på våren, så skulle gärna ha ännu mera effekt _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Orsaken jag nu tror varför laddtrycket inte blev så högt som jag önskade är nog grund inställnings fel..
Alltså Tony på AG's gjorde ju en Open loop duty tabell som går till 2bar, MEN han testade ju bara till 1.5bar Så duty värdena över har ju han gissat sig till... (och kanske han medvetet skrev in låga värden för att den inte skulle ladda för mycket.) Och ser jag på mappen där den ska ge 1.6 bar så ligger laddtrycket mellan 1.5-1.55 bar Och nu när jag valde 1.9 bar så gav den ju bara mellan 1.65-1.75 bar Så om jag hade tänkt på det i dynon så kunde jag ju ändrat duty värdena i grund tabellen så hade jag kanske fått mina 1.9 bar i laddtryck. Dagarna efter ändrade jag bara boost 6 tabellen från 1.9 ner till 1.75 eftersom den inte ville ladda mera så är det ju bättre att ha det inställt på vad den faktiskt kan ge, men ser nu att då vid test på gatan så laddade den istället bara 1.6-1.65 bar. ( så hela duty tabellen från 1.5-2bar måste höjas) Hade varit intressant att se vad för effekt det blivit med 1.9 bar. Får testa i sommar att justera duty tabellen och se om det är lösningen på laddtrycks problemet. Dock ska jag någon gång bygga om till 2 Mac ventiler istället som Tony önskade med då måste ju hela grund tabellen göras om och extra tabeller läggas till m.m. så får se när jag får tid med detta för det är krångligt att ställa in alla duty värden på gatan men mycket lätt i en dyno.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Att vridmomentet faller snabbt är väl inget onormalt ?
Dels minskade laddtrycket lite efter 7500 sen ökar ju avgas mottrycket hela vägen till varv stoppet. Sen är det ju S8 kamaxlar vilka ger sitt max hk vid 7000 rpm men max vrid vid 3400 Efter 7000 rpm så stört dyker det original, Se kurvorna: https://www.automobile-catalog.com/c EGT: Jag hade 800°C vid 7000 rpm och nästan 900°C vid 8500 rpm Angående dyno hos JRM det testet ovan var nr.11 den dagen. (nr 18 totalt för alla gånger jag varit där) Jag hade alltså kört 11 st fullgas repor till varv stoppet på ca 1 timme i bastun och nr 11 gav då 989 hk utan korrigering väldigt nära 1000 hk men nära betyder ju inget på nätet utan man måste ju över även om det är varmt eller annat som ställer till det.. Så frågan var skulle jag göra ett sista test eller ge upp för dagen och återkomma till hösten eller fanns det något jag kunde testa för att redan nu komma över 1000 motor hk ? Så skulle jag ge upp och vara nöjd eller göra ett till sista test nr 12 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Riktiga Traktorkammar
För att kompensera för dem lär man ju lägga på 3-4 hekto efter typ 5k rpm _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Ja har man inte ett papper som visar 1000 hk så är ju ingen intresserad
Så om det inte gick att höja laddtrycket och jag inte ville snåla ut lambdan så fanns det ju 2 andra saker jag kunde testa.. Dels låta fläktarna i rummet kyla ner IC's lite till så vi väntade ca 5 min extra innan sista dyno testet, det gav 2.3°C lägre IAT vid 7000rpm Samt jag provade även att höja tändningen så runt 7000 rpm så var den 1 grad högre. Detta gav totalt 21 hk till Så detta är test nr.12 Med DIN70200 korrigering så blev det 1013,3 hk och 1145 Nm Klicka för större bilder! _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nu verkar det som du läst något annat än vad jag skrivit? Och att sänka den för höga insugs temperaturen vad har den med det andra att göra? Lambda sonderna är ju INTE avstängda så varför skulle den gå för snålt om jag sänker insugs temperaturen med några grader? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja och varför skulle det INTE reglera om du kranade på nåt hekto?
Hursom att förlita sig på lambdanfunktionen att justera är i mina ögon lite blåögt. Det ska korrigera sig med trycksensor och tempsensorn i insuget... Då får man en tillredd deg INNAN bakning i ugn. Att lita på sonden och dess kontrollsystem får man ju baka på känslan hur det blev att se ut då du öppnar ugnsluckan.*blev det fin färg på ytan?* Du försvarar dig själv med väldigt enfaldiga inlägg mellan varven måste jag säga *lol* Och att manipulera yttre omständigheter för att få fin siffra på papperet måste ju vara ytterst enfaldigt, okej med tändningsökningen, det är en aktiv justering i jakt på effekt. Men att vänta in lite kyla? Hur ofta gör det det då du ska försöka ta nåt rekord på Gotland ring? Åker du lungt till din favoritraka kommer som du skrivit om i en massa inlägg? _________________ Patrick Wetterskog |
||
Jag tolkade det som att det inte Gick få ut mer laddtryck än 1,75 bar? Hade det gått så fine, men som jag förstått ovan var det max vad som gick få fram denna dag?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Ja du Patrick, du har inte förstått NÅGOT av det jag gjorde? Cassius förstod..
LÄS första dyno inlägget överst på denna sidan ! Står att det inte gick att få mera laddtryck än 1.65-1.75 trots att jag försökte få 1.9 bar, det har INGET med lambda att göra som du svamlar om? Nästa dyno papper var ENBART lambda jag justerade INGET annat. Tredje testet var 1grad tändning och kylde ner bilen lite till, att kalla det "att manipulera yttre omständigheter" är det dummaste jag hört. Här har du FAKTA på gatan när jag testade 100-200 i april 2021 så vid 7000 rpm hade jag insugs temp på 31°C På Gotland Ring banan i september förra året under längst passet = 25 minuter körning så kom jag upp 1 gång i 45 grader, 90% av tiden låg tempen mellan 30-35°C ALLTSÅ långt under vad insugs tempen var i dynon. Här är siffrorna för alla 12 dyno pull efter varandra i juni 2021 i värmen: temp inuti insuget vid 7000 rpm 46.5 54.2 57.3 56.8 57.1 57.5 57.5 Här tog JRM fram 2 portabla fläktar och ställde dom på sidorna i fronten alltså framför mina IC's som sitter framför framhjulen, för den enda fläkten som sitter i mitten på väggen i dyno rummet kylde ju inte IC's därav den höga insugs tempen ovan så dom sista 5 dyno testerna hade dessa temperaturer: 47 48.3 50.5 50.1 47.8 Att kalla 47.8°C i insugs temp för manipulera är det dummaste jag hört, det är fortfarande 15°C HÖGRE temp än vad jag hade på gatan och banan.. Så sluta svamla om din ugn's bakning och LÄS istället vad jag skrivet ovan på inläggen. Det verkar som du bara läser 1 ord per mening och sedan fantiserar du ihop något helt annat än vad det står och den fantasin svarar du sedan på EDIT i januari 2020 i dynon hos JRM så hade jag vid 7000 rpm en insugs temp på 39°C i slutet av dagen som jämförelse. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 481, 482, 483 ... 501, 502, 503 >> 53 besök idag (2500696 totalt) |