Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 486, 487, 488 ... 501, 502, 503   >>
14 besök idag (2500242 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



du har säkert skrivit det nånstans....men varför inte hubdyno?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Mange K skrev:
du har säkert skrivit det nånstans....men varför inte hubdyno?


Jag körde på nav dyno hos DBR och har inget emot det.
Men vill inte åka långt bort bara för ett effekt test och jag kan inte hitta någon i Stockholm som har navdyno?

Närmaste jag hittar är PBZ i Uppsala
Rototest 4WD: 3495kr

Och PBZ kanske det blir ett besök hos någon gång i framtiden.

https://pbz.se/rototest-dyno/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Det är jäkligt mycket mindre nervigt att bromsa i navdyno, men kräver låst mittdiff om du har en torsen där, annars ballar dem ur.

Mvh

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



RallyQuattro skrev:
Mange K skrev:
du har säkert skrivit det nånstans....men varför inte hubdyno?


Jag körde på nav dyno hos DBR och har inget emot det.
Men vill inte åka långt bort bara för ett effekt test och jag kan inte hitta någon i Stockholm som har navdyno?

Närmaste jag hittar är PBZ i Uppsala
Rototest 4WD: 3495kr

Och PBZ kanske det blir ett besök hos någon gång i framtiden.

https://pbz.se/rototest-dyno/


Jag bromsade min hos ultramotors just för att dom hade en rototest. Att inte ha kontroll över ramphastighet och att blanda in däck i mätningen är inget för mig. Viss arbetsskada finnes kanske eftersom jag jobbat med sånt tidigare i lastbilsbranschen

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Cédric skrev:
Jag bromsade min hos ultramotors just för att dom hade en rototest. Att inte ha kontroll över ramphastighet och att blanda in däck i mätningen är inget för mig. Viss arbetsskada finnes kanske eftersom jag jobbat med sånt tidigare i lastbilsbranschen

Kloka ord thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
erikjakan skrev:
Det är jäkligt mycket mindre nervigt att bromsa i navdyno, men kräver låst mittdiff om du har en torsen där, annars ballar dem ur.
Mvh

Jag har normal torsen och vet att det var lite strul hos DBR men fungerade, han fick i bland släppa upp kopplingen med högre motorvarv och liknande för att det skulle fungera och har för mig det inte gick att köra på låga varvtal.

Vet någon om Rototest är ännu mera känslig på det?


Cédric skrev:
Jag bromsade min hos ultramotors just för att dom hade en rototest.

Jag kan inte hitta någon info om Ultamotors har kvar Rototest och om det är för 4wd eller bara 2wd?
Dom har ju haft företaget stängt i över 1.5år på grund utav flytt till ny lokal och senaste infon dom skrev är över 1 år gammal !?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



PBZ har dyno för 4wd(rototest) ring/maila och fråga.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



RallyQuattro skrev:
erikjakan skrev:
Det är jäkligt mycket mindre nervigt att bromsa i navdyno, men kräver låst mittdiff om du har en torsen där, annars ballar dem ur.
Mvh

Jag har normal torsen och vet att det var lite strul hos DBR men fungerade, han fick i bland släppa upp kopplingen med högre motorvarv och liknande för att det skulle fungera och har för mig det inte gick att köra på låga varvtal.

Vet någon om Rototest är ännu mera känslig på det?


Cédric skrev:
Jag bromsade min hos ultramotors just för att dom hade en rototest.

Jag kan inte hitta någon info om Ultamotors har kvar Rototest och om det är för 4wd eller bara 2wd?
Dom har ju haft företaget stängt i över 1.5år på grund utav flytt till ny lokal och senaste infon dom skrev är över 1 år gammal !?


Ultra är inte jättebra på hemsidor och digital kommunikation i allmänhet, bäst är att ringa å kolla om den följt med i flytten. Kollar jag på mina bilder därifrån när jag bromsade ser det ut som att det fanns 4 rototestenheter. Dom hade hyfsat med kylning också, väldigt mycket mer än det du visade tidigare från din bromsning (2 hydrauliskt drivna och 2 eldrivna). Men dom tyckte ändå inte det var nog jämfört med väg/bana. Det var några år sen, så vet inte riktigt hur det ser ut nu med ny lokal å så.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23



Hej!

Ang. diffar mm. så kan man i Rototest välja hur mycket man bromsar fram VS. bakaxeln och man brukar kunna hitta en sweet spot på bilar med variabel drivning. T.ex. Nissan GTR, vissa BMW Xdrive, Subaru Impreza STi m.fl.

Så det behöver inte vara en låst centerdiff för att fungera.

Välkommen in!

Mvh
Arash @ PBZ

_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Arash skrev:
Hej!

Ang. diffar mm. så kan man i Rototest välja hur mycket man bromsar fram VS. bakaxeln och man brukar kunna hitta en sweet spot på bilar med variabel drivning. T.ex. Nissan GTR, vissa BMW Xdrive, Subaru Impreza STi m.fl.

Så det behöver inte vara en låst centerdiff för att fungera.

Välkommen in!

Mvh
Arash @ PBZ


Kul o se dig

När du ändå dök in här, har ni bromsat någon GR Yaris? De verkar vara lite luriga om man har den aktiva mellandiffen igång. Antar iof att den faller i samma påse som bilarna du nämnde.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Arash
Uppsala
Här sen Feb 2008
Inlägg: 23



Jag kan inte se att vi har kört den modellen i dynon tidigare. Baserat på mina erfarenheter i stort så skulle jag förmoda att vi kan köra den också Provar gärna. Någon sugen?

_________________
Arash Adib
www.PBZ.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Arash skrev:
Jag kan inte se att vi har kört den modellen i dynon tidigare. Baserat på mina erfarenheter i stort så skulle jag förmoda att vi kan köra den också Provar gärna. Någon sugen?

Min är bara original så inte så intressant

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Arash skrev:
Välkommen in!
Mvh
Arash @ PBZ
Jag fyllde i ert frågeformulär i tisdags om diffar utan att nämna min tråd eller min bil så kul att du ändå svarade här thumbs up
Jag hinner nog inte i vår men kanske jag hör av mig till hösten.


Cédric skrev:
Ultra är inte jättebra på hemsidor och digital kommunikation i allmänhet, bäst är att ringa å kolla om den följt med i flytten.
Jag ringde och tyvärr följde Rototest inte med i flytten utan finns nu långt bort från Stockholm thumbs down

Så verkar bara vara PBZ som har en navdyno nära Stockholm.


Har även kontaktat andra firmor som tex. Trendab som har rullande landsväg.
Men dom använder en Dynocom FX5000 som i 4wd läge bara klarar 250km/h !?
och 281km/h som max i 2wd läge.
Synd för dom gör ju även tester åt Teknikens värld, så finns ju många std bilar i deras dator att jämföra emot.

Verkar vara samma hastighets spärr med DYNOMAX 5000BR som en annan firma använder.

Väntar på svar från ytterligare en till Stockholms firma om vad dom har för rullande landsväg.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Vadå bara klarar?
Bromsar du bara på 6an?

Eller gör den över 250km/h på växeln som har 1:1?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Kadett4wd skrev:
Vadå bara klarar?
Bromsar du bara på 6an?

Eller gör den över 250km/h på växeln som har 1:1?


sen som jag skrivit så har jag ju tyvärr ingen växel som är på 1:000 och jag kan inte hitta någon 01E låda som har det, så där blir det ju ett mätfel oavsett vilken växel jag kör på..
Min tdi växellåda har dessa utväxlingar:
3rd gear 33 : 26 = 1.231
4th gear 27 : 31 = 0.871 = den växeln jag kört på i dynon.
Läste på savar att en Volvo 240 har 1:1 på trean och vid test på 2:an och 4:an så tappade den 10hk mot vad treans växel gav.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Jo, men man brukar ju vilja köra så långsamt man kan pga säkerhetsrisker, och inte högre än dynon fixar vridet(om det är en bromsad dyno)

Att stå i närheten av en rulldyno med rullar som varvar typ 4000rpm(beroende på diam på rullarna) är en stor risk.
Jag är lagomt skitnödig då min rulle varvar en släng över 3000rpm(200km/h+) och då är den byggd efter konstens alla regler samt bara 820mm lång.
Så jag har byggt in min rulle så det är bara ca 250mm som är blottat, resten finns under en stålbur.

Och att 'förlora' 10hk på att inte köra på en växel som har 1:1 eller nära 1:1 är ju lite knasigt, då jagar man bara högre dynosiffra än 'de andra på nätet'.
Man förlorade det inte, det kom bara inte ned på mätinstrumentet.
Vilket bör synas under utrullningen och då korrigeras tillbaka.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Kadett4wd skrev:
Jo, men man brukar ju vilja köra så långsamt man kan pga säkerhetsrisker, och inte högre än dynon fixar vridet(om det är en bromsad dyno)

Att stå i närheten av en rulldyno med rullar som varvar typ 4000rpm(beroende på diam på rullarna) är en stor risk.

Jag är lagomt skitnödig då min rulle varvar en släng över 3000rpm(200km/h+) och då är den byggd efter konstens alla regler samt bara 820mm lång.


Nej, man brukar köra på närmast 1:1

Har vart med vid 30+ bromsningar i olika bänkar och det man rädd för med rullar är i princip bara däcksexplosion.

Man står inte nära dem om man har lite hjärna

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Man ska inte ens vara i samma rum helst.....

Värsta vill jag tro är kardanproblem om man kör 'överväxlat'
Säg du har 8500 och har en 6vxl låda med skaplig överväxel.

Min merca som exempel om jag skulle dyna den på 7an, då varvar kardan 10277rpm vid varvstopp.
Det är en fin piska det.. hua!

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tack Erik
Skönt att i alla fall någon läser, jag har ju bara skrivit om utväxlingar och att det är fyrans växel med varvstopp på 292km/h osv. på ett antal sidor nu och senast förra sidan med prat om friktionsdäcken som kördes i för hög hastighet..

På sexan så gör den över 450 km/h så växeln jag kör på är alltså fyran..
trean blir nog för lågt växlad och då ett väldigt kort/snabbt dyno svep.

DQT Audi A6 TDI Engine
1st gear 28 : 8 = 3.500
2nd gear 34 : 18 = 1.889
3rd gear 32 : 26 = 1.231
4th gear 27 : 31 = 0.871
5th gear 26 : 39 = 0.667
6th gear 23 : 41 = 0.561

Med friktions däcken så har ni dessa topphastigheter på varje växel med den tdi lådan jag kör med.



Om jag hade haft 1:1 så hade den bara gjort 231 km/h på den växeln med höga vinterdäck eller 213 km/h med låga Cup2, men det finns ingen sådan 01E låda.

Kör jag på lågprofil Cup2 däcken med nuvarande tdi låda så kommer den ändå göra ca 270 km/h på fyran, så därför måste dynon klara uppåt 300km/h

I en Rototest så kan jag varva ur femman, för den ska klara 400 km/h

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



RallyQuattro skrev:
Arash skrev:
Välkommen in!
Mvh
Arash @ PBZ
Jag fyllde i ert frågeformulär i tisdags om diffar utan att nämna min tråd eller min bil så kul att du ändå svarade här thumbs up
Jag hinner nog inte i vår men kanske jag hör av mig till hösten.


Cédric skrev:
Ultra är inte jättebra på hemsidor och digital kommunikation i allmänhet, bäst är att ringa å kolla om den följt med i flytten.
Jag ringde och tyvärr följde Rototest inte med i flytten utan finns nu långt bort från Stockholm thumbs down

Så verkar bara vara PBZ som har en navdyno nära Stockholm.


Har även kontaktat andra firmor som tex. Trendab som har rullande landsväg.
Men dom använder en Dynocom FX5000 som i 4wd läge bara klarar 250km/h !?
och 281km/h som max i 2wd läge.
Synd för dom gör ju även tester åt Teknikens värld, så finns ju många std bilar i deras dator att jämföra emot.

Verkar vara samma hastighets spärr med DYNOMAX 5000BR som en annan firma använder.

Väntar på svar från ytterligare en till Stockholms firma om vad dom har för rullande landsväg.


Tack för återkopplingen, det var riktigt tråkigt att Ultras rototest inte är kvar när jag kört min baseline där innan jag gjorde min trimning. Det var ju nära och bra dessutom. Får väl kanske bli en tur till Uppsala då, långt hem bara om nåt går sönder

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



RallyQuattro skrev:
Tack Erik
Skönt att i alla fall någon läser, jag har ju bara skrivit om utväxlingar och att det är fyrans växel med varvstopp på 292km/h osv. på ett antal sidor nu och senast förra sidan med prat om friktionsdäcken som kördes i för hög hastighet..

På sexan så gör den över 450 km/h så växeln jag kör på är alltså fyran..
trean blir nog för lågt växlad och då ett väldigt kort/snabbt dyno svep.

DQT Audi A6 TDI Engine
1st gear 28 : 8 = 3.500
2nd gear 34 : 18 = 1.889
3rd gear 32 : 26 = 1.231
4th gear 27 : 31 = 0.871
5th gear 26 : 39 = 0.667
6th gear 23 : 41 = 0.561

Med friktions däcken så har ni dessa topphastigheter på varje växel med den tdi lådan jag kör med.



Om jag hade haft 1:1 så hade den bara gjort 231 km/h på den växeln med höga vinterdäck eller 213 km/h med låga Cup2, men det finns ingen sådan 01E låda.

Kör jag på lågprofil Cup2 däcken med nuvarande tdi låda så kommer den ändå göra ca 270 km/h på fyran, så därför måste dynon klara uppåt 300km/h

I en Rototest så kan jag varva ur femman, för den ska klara 400 km/h


I ditt fall skulle jag köra på 3an.
Övrigt svar: läser och läser.
Jag läser men lägger inte på minnet, ganska låg prio på att komma ihåg ditt bygge i detalj.
Och är inlägget typ 14 inlägg bakåt eller så,, så läser jag inte.
Jag följer inte slaviskt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 486, 487, 488 ... 501, 502, 503   >>
14 besök idag (2500242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande