Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 487, 488, 489 ... 501, 502, 503 >> 34 besök idag (2500969 totalt) |
För skojs skull en fredag så kommer här lite statistik om dig Senaste 10 sidorna så har du skrivit på alla sidor och flera av sidorna med fler inlägg än vad jag själv gjort. Du har totalt skrivit 46 st inlägg på dessa 10 sidor. Jag gissar att du läser oftare än du skriver? så jag tror därmed inte att du missar speciellt mycket av vad som skrivs Du har även citerat ett av mina inlägg om just utväxling på 3 & 4:an och att jag kör dyno på 4:an Ett vänligt tips om du nu har så dåligt minne så skrolla igenom närmsta sidorna så hittar du troligen svaret direkt 4:ans växel tror jag att 90% av alla bilar med 5-6 växlad låda dynas på och dom som mappat min bil har också kört på fyran. Trean tror jag det finns risk för dåligt fäste och då ännu mera friktion mot rullarna då det blir så snabb svep hastighet, 3:an är även den klenaste delen i lådan så kör helst på 4:an i dynon. Dessa hastigheter blir det ungefär med mina R-däck: Så bara 190km/h vid 8500rpm om jag kör på trean. Men bör ju bli lägre drivline förlust eftersom hastigheten blir så mycket lägre. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det e en sak å diskutera saker . Men nu e du på riktigt låg nivå . _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Vid flertal tillfällen då man talar om att det ju står så har han flera gånger påstått att han inte följer slaviskt osv. trots att han är den som skriver mest och nog läser väldigt ofta
Så detta var ett liten påminnelse om han nu glömt hur ofta han faktiskt skrivit här senaste 10 sidorna.. Tog och räknade och på dessa 10 sidor innan hans inlägg om 6:ans växel så går det att läsa i 16 inlägg att dynon gjordes på 4:ans växel. Alltså att det var på fyran står i 16 inlägg !! Och med inläggen efter så går det nu att läsa detta i över 20 inlägg, så hoppas jag slipper frågan igen om vilken växel jag körde på Tänkte nu även avsluta dyno diskussionerna för denna gång och istället visa bygg bilder.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Varför kom det här svaret från erikjakan? 240 har 1:1 på fyran, det ska man kunna _________________ S Örnberg |
||||
Ojojoj, jag undrar om du skulle tordas säga det där direkt till min person IRL? Rätt i anseendet med mängden inlägg, men du kan OMÖJLIGTVIS veta huruvida jag läser allt. Och i SYNNERHET minns allt du tjafsat och tramsat om. Det är återigen bara trams och fantasier av dig, du måste ju faktiskt lida av stort behov av bekräftelse, så illa att du bygger upp din egen verklighet/tillvaro din egocentriska person trivs i. Så, från och med nu ska du ALDRIG nånsin få ett gott tips av mig, den 'tjänsten' har du precis förbrukat då du tammejsjuttsingen beter dig som en stalker. Och att ha en växellåda som gör att din bil teoretriskt kan göra ~400km/h säger ju mer om dig än om mig kan jag ju lite illmarigt påpeka _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Lite synd, du sitter ju på endel kunskap. Men tyvärr för dig. Det är ingen som kommer sakna dina påhopp och idiotiska kommentarer du häver ur dig. Tjafset och tramset i denna tråd är ju till 100% bara från dig. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Självklart skulle jag säga samma sak öga mot öga för jag förstår allvarligt talat inte hur du kan bli så förbannad för att någon påminner dig om att svaret på frågan har skrivits om flertal gånger senaste sidorna.. Om det nu är så att du har drabbats av någon hemsk sjukdom som påverkar minnet så beklagar jag och det skulle ju förklara en del, men då råder jag dig att acceptera sjukdomen och tala om det för alla istället för att bli förbannad om någon påminner dig om saker som diskuterats åtskilliga gånger.. Det måste vara hemskt för personerna i din närhet om du skäller på dom varje gång dom måste påminna dig om saker du glömt, för det är ju inte deras fel.. Men nu känns du mera som en av dessa personer i Facebook grupper som inte orkar läsa eller söka utan bara ställer en fråga som redan ställts 100 gånger och då får svar om just att använda sök funktionen osv. Jag har dock aldrig läst att dessa personer då blivit förbannade på dom som svarar om att skrolla ner eller söka utan tvärtom brukar den person som gjorde det onödiga inlägget istället då lära sig och be om ursäkt.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Som svar på din fråga så som du kanske vet så har dagens bilar växellådor som varvar mycket mindre än vad dom gjorde förr i tiden och även moderna prestanda bilar har en utväxling för att klara typ 400 även om inte bilen klarar det i praktiken. finns youtube filmer med trimmade RS6:or som kör mätarfart 380 km/h på autobahn vid låga 6500rpm med original låda = bör vara ca 360 GPS fart, min bil gör bara 320 km/h vid 6500rpm Eftersom jag kör med bilen till och från alla banracing träffar m.m. så betyder det att jag tex ligger och kör motorväg i 20 mil och då vill jag självklart ha en låda som inte varvar så mycket, det är väl inget konstigt med det Nu kan jag köra på 6:an i 100 km/h på typ 2000 rpm Med original S8 låda så kommer den i 100 km/h istället varva typ 3000 rpm Det är även vanligt att många S2,S4 mfl ägare stoppar i 5:an & 6:an från diesel låda i en vanlig bensin låda just för att få ner varvtalet på dom högre växlarna. Men då blir det sådant här rejält hopp från 4.an till 5:an : Jag vill inte heller ha så tät stegad manuell låda med det vrid momentet jag har, så tdi utväxling passar min bil mycket bättre: Med R-Däcken blir det ca dessa hastigheter vid 8500rpm Klicka för större bilder! Samt med normalt varvtals stopp på 7000 rpm så blir det ju bara 343 km/h på 6:an trots tdi lådan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Här kan man se hastigheter på varje växel och olika varvtal med lågprofils R-däcken med min TDI låda.
Ungefärliga siffror: Kör nu med: CYT/DQT Audi A6 TDI Engine 1st gear 28 : 8 = 3.500 2nd gear 34 : 18 = 1.889 3rd gear 32 : 26 = 1.231 4th gear 27 : 31 = 0.871 5th gear 26 : 39 = 0.667 6th gear 23 : 41 = 0.561 Körde förr i tiden med: S8 DGV original lådan 1st gear 28 : 8 = 3.500 2nd gear 34 : 18 = 1.889 3rd gear 33 : 25 = 1.32 4th gear 30 : 29 = 1.034 5th gear 30 : 35 = 0.857 6th gear 27 : 37 = 0.73 Med S8 lådan var det jobbigt högt varvtal på motorvägen och jag hoppade även över växlar när jag växlade för den var för tät stegad. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Körde med Redline shockproof lightweight i växellådan senaste åren men ska testa Payback i år, har varit sugen på den förr men snålat..
Någon som testat Payback? Är det bara säljande reklam eller fungerar lådan bättre? https://www.payback.se/produkter/tra Sandåsen Motorsport och Sellholm säljer nu mera enbart Payback, så det kan ju inte vara så dåligt? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Många inom racing, rally, etc kör ju med den... Funkar lådan bättre med den, ja då har det väl inte varit rätt olja för lådan tidigare _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Ha ha, ja så kan man ju också se på det Redline shockproof har ju liknande säljande reklam och har blivit lika dyr som Payback.. Och kanske dom har likadana egenskaper? bägge är även gröna Payback innehåller ju Schaeffer's olja Och jag gissar den ovan är Schaeffer's Supreme Gear Lube SAE 75W-90 https://www.schaefferoil.com/gear-oi Men kan inte hitta någon i EU som säljer Schaeffer olja ? så får bli att testa Payback _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag kommer INTE att svara på frågor... Vet en kille som blev/är sponnsad av Payback och bilen blev helt hopplös att växla med, så han fick pengar att köpa annan växellåds olja än Paybacks. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Har ju en lillesyster bil utan turbo etc, och även om varvtalet vid laglig motorvägsfart är 2050 rpm känns det ibland som högt, då vridmomentkurvan är bra. Bilen skulle klara ytterligare en växel och kanske bara varva 1500-1600 Vid cruising på motorvägen behöver det inte låta som motorn varvar 4000 rpm, och vill man göra en snabbare omkörning kan man ju alltid vrida om i växellådan Vilka utväxlingar som väljs beror till viss del på motorjournalister, under ett antal år runt år 2000 skulle en bil oavsett fart kunna accelerera rejält utan att växla. Senare i tid när dropparna bränsle räknas så ska bilen ha lågt varvtal och man får växla ner... _________________ Roland Johansson |
||||
Hade han en vanlig synkad växellåda? vet du vilken Payback olja han körde med? Fick info för över 5år sedan från en Mazda förare som påstod att hans synkringar åts upp med Payback oljan, men han kunde tyvärr inte svara på vilken olja han körde på eller material i synkringarna. Har nu fått info från 2 som kör med payback i Audi. Dels har du LLM Danne med sin Dragracing Audi med 1100hk+ han kör med Payback överallt och gjort i många år.. Men han har ju en dogbox drevsats så inga synkringar som kan brytas ner av oljan. Han kör 20w50 i motorn och röd 90w i lådan, men den måste få upp tempen på oljan innan den blir tunn och lättväxlad. Sen finns Richard som kör drifting först svart urquattro och nu svart S1 han kör också Payback överallt och han kör original Audi låda, men han vet inte vilken, han tror den var grön och kanske 80w140 för han skulle egentligen vilja ha en tunnare olja. Han skriver detta: aldrig haft sönder en låda mer än att synkringarna blivit sämre efter ett par säsonger, har nog mer med missade växlingar att göra. Så frågan är om det bara är missade växlingar eller om oljan också ätit på synkringarna? Jag har försökt få svar om tillsatser i oljorna från Payback och råd från Sellholm om vilken olja för synkad låda men ingen har svarat ännu. Har sökt på andra fabrikat men dom flesta säljer ju bara standard oljor och då kan jag ju lika gärna köra på Biltemas 75w90 någon som testat den? Så lutar nu åt att jag kanske istället ska testa Motul Gear 300 i år. Motul Gear 300 75W-90 är en 100% helsyntetisk esterbaserad transmissionsolja. Produkten är framtagen för racing och hård körning vilket gör att den har ett extremt starkt smörjskydd. Den får man för halva priset mot vad Payback kostar och jag kör ju med Motul 300v i motorn.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ja _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 487, 488, 489 ... 501, 502, 503 >> 34 besök idag (2500969 totalt) |