Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 487, 488, 489 ... 501, 502, 503   >>
125 besök idag (2501060 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
I ditt fall skulle jag köra på 3an.
Övrigt svar: läser och läser.
Jag läser men lägger inte på minnet, ganska låg prio på att komma ihåg ditt bygge i detalj.
Och är inlägget typ 14 inlägg bakåt eller så,, så läser jag inte.
Jag följer inte slaviskt.

För skojs skull en fredag så kommer här lite statistik om dig
Senaste 10 sidorna så har du skrivit på alla sidor och flera av sidorna med fler inlägg än vad jag själv gjort.
Du har totalt skrivit 46 st inlägg på dessa 10 sidor.

Jag gissar att du läser oftare än du skriver? så jag tror därmed inte att du missar speciellt mycket av vad som skrivs
Du har även citerat ett av mina inlägg om just utväxling på 3 & 4:an och att jag kör dyno på 4:an

Ett vänligt tips om du nu har så dåligt minne så skrolla igenom närmsta sidorna så hittar du troligen svaret direkt thumbs up



4:ans växel tror jag att 90% av alla bilar med 5-6 växlad låda dynas på och dom som mappat min bil har också kört på fyran.
Trean tror jag det finns risk för dåligt fäste och då ännu mera friktion mot rullarna då det blir så snabb svep hastighet, 3:an är även den klenaste delen i lådan så kör helst på 4:an i dynon.

Dessa hastigheter blir det ungefär med mina R-däck:



Så bara 190km/h vid 8500rpm om jag kör på trean.
Men bör ju bli lägre drivline förlust eftersom hastigheten blir så mycket lägre.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
I ditt fall skulle jag köra på 3an.
Övrigt svar: läser och läser.
Jag läser men lägger inte på minnet, ganska låg prio på att komma ihåg ditt bygge i detalj.
Och är inlägget typ 14 inlägg bakåt eller så,, så läser jag inte.
Jag följer inte slaviskt.

För skojs skull en fredag så kommer här lite statistik om dig
Senaste 10 sidorna så har du skrivit på alla sidor och flera av sidorna med fler inlägg än vad jag själv gjort.
Du har totalt skrivit 46 st inlägg på dessa 10 sidor.

Jag gissar att du läser oftare än du skriver? så jag tror därmed inte att du missar speciellt mycket av vad som skrivs
Du har även citerat ett av mina inlägg om just utväxling på 3 & 4:an och att jag kör dyno på 4:an

Ett vänligt tips om du nu har så dåligt minne så skrolla igenom närmsta sidorna så hittar du troligen svaret direkt thumbs up



4:ans växel tror jag att 90% av alla bilar med 5-6 växlad låda dynas på och dom som mappat min bil har också kört på fyran.
Trean tror jag det finns risk för dåligt fäste och då ännu mera friktion mot rullarna då det blir så snabb svep hastighet, 3:an är även den klenaste delen i lådan så kör helst på 4:an i dynon.

Dessa hastigheter blir det ungefär med mina R-däck:



Så bara 190km/h vid 8500rpm om jag kör på trean.
Men bör ju bli lägre drivline förlust eftersom hastigheten blir så mycket lägre.


Det e en sak å diskutera saker . Men nu e du på riktigt låg nivå .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Vid flertal tillfällen då man talar om att det ju står så har han flera gånger påstått att han inte följer slaviskt osv. trots att han är den som skriver mest och nog läser väldigt ofta
Så detta var ett liten påminnelse om han nu glömt hur ofta han faktiskt skrivit här senaste 10 sidorna..

Tog och räknade och på dessa 10 sidor innan hans inlägg om 6:ans växel så går det att läsa i 16 inlägg att dynon gjordes på 4:ans växel.

Alltså att det var på fyran står i 16 inlägg !!


Och med inläggen efter så går det nu att läsa detta i över 20 inlägg, så hoppas jag slipper frågan igen om vilken växel jag körde på


Tänkte nu även avsluta dyno diskussionerna för denna gång och istället visa bygg bilder..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



erikjakan skrev:
Kadett4wd skrev:
Vadå bara klarar?
Bromsar du bara på 6an?

Eller gör den över 250km/h på växeln som har 1:1?


sen som jag skrivit så har jag ju tyvärr ingen växel som är på 1:000 och jag kan inte hitta någon 01E låda som har det, så där blir det ju ett mätfel oavsett vilken växel jag kör på..
Min tdi växellåda har dessa utväxlingar:
3rd gear 33 : 26 = 1.231
4th gear 27 : 31 = 0.871 = den växeln jag kört på i dynon.
Läste på savar att en Volvo 240 har 1:1 på trean och vid test på 2:an och 4:an så tappade den 10hk mot vad treans växel gav.


Varför kom det här svaret från erikjakan?

240 har 1:1 på fyran, det ska man kunna

_________________
S Örnberg
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



RallyQuattro skrev:
Vid flertal tillfällen då man talar om att det ju står så har han flera gånger påstått att han inte följer slaviskt osv. trots att han är den som skriver mest och nog läser väldigt ofta
Så detta var ett liten påminnelse om han nu glömt hur ofta han faktiskt skrivit här senaste 10 sidorna..

Tog och räknade och på dessa 10 sidor innan hans inlägg om 6:ans växel så går det att läsa i 16 inlägg att dynon gjordes på 4:ans växel.

Alltså att det var på fyran står i 16 inlägg !!


Och med inläggen efter så går det nu att läsa detta i över 20 inlägg, så hoppas jag slipper frågan igen om vilken växel jag körde på


Tänkte nu även avsluta dyno diskussionerna för denna gång och istället visa bygg bilder..


Ojojoj, jag undrar om du skulle tordas säga det där direkt till min person IRL?
Rätt i anseendet med mängden inlägg, men du kan OMÖJLIGTVIS veta huruvida jag läser allt.
Och i SYNNERHET minns allt du tjafsat och tramsat om.
Det är återigen bara trams och fantasier av dig, du måste ju faktiskt lida av stort behov av bekräftelse, så illa att du bygger upp din egen verklighet/tillvaro din egocentriska person trivs i.

Så, från och med nu ska du ALDRIG nånsin få ett gott tips av mig, den 'tjänsten' har du precis förbrukat då du tammejsjuttsingen beter dig som en stalker.

Och att ha en växellåda som gör att din bil teoretriskt kan göra ~400km/h säger ju mer om dig än om mig kan jag ju lite illmarigt påpeka

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
Vid flertal tillfällen då man talar om att det ju står så har han flera gånger påstått att han inte följer slaviskt osv. trots att han är den som skriver mest och nog läser väldigt ofta
Så detta var ett liten påminnelse om han nu glömt hur ofta han faktiskt skrivit här senaste 10 sidorna..

Tog och räknade och på dessa 10 sidor innan hans inlägg om 6:ans växel så går det att läsa i 16 inlägg att dynon gjordes på 4:ans växel.

Alltså att det var på fyran står i 16 inlägg !!


Och med inläggen efter så går det nu att läsa detta i över 20 inlägg, så hoppas jag slipper frågan igen om vilken växel jag körde på


Tänkte nu även avsluta dyno diskussionerna för denna gång och istället visa bygg bilder..


Ojojoj, jag undrar om du skulle tordas säga det där direkt till min person IRL?
Rätt i anseendet med mängden inlägg, men du kan OMÖJLIGTVIS veta huruvida jag läser allt.
Och i SYNNERHET minns allt du tjafsat och tramsat om.
Det är återigen bara trams och fantasier av dig, du måste ju faktiskt lida av stort behov av bekräftelse, så illa att du bygger upp din egen verklighet/tillvaro din egocentriska person trivs i.

Så, från och med nu ska du ALDRIG nånsin få ett gott tips av mig, den 'tjänsten' har du precis förbrukat då du tammejsjuttsingen beter dig som en stalker.

Och att ha en växellåda som gör att din bil teoretriskt kan göra ~400km/h säger ju mer om dig än om mig kan jag ju lite illmarigt påpeka


Lite synd, du sitter ju på endel kunskap. Men tyvärr för dig. Det är ingen som kommer sakna dina påhopp och idiotiska kommentarer du häver ur dig. Tjafset och tramset i denna tråd är ju till 100% bara från dig.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
Alltså att det var på fyran står i 16 inlägg !!


Ojojoj, jag undrar om du skulle tordas säga det där direkt till min person IRL?

Självklart skulle jag säga samma sak öga mot öga för jag förstår allvarligt talat inte hur du kan bli så förbannad för att någon påminner dig om att svaret på frågan har skrivits om flertal gånger senaste sidorna..

Om det nu är så att du har drabbats av någon hemsk sjukdom som påverkar minnet så beklagar jag och det skulle ju förklara en del, men då råder jag dig att acceptera sjukdomen och tala om det för alla istället för att bli förbannad om någon påminner dig om saker som diskuterats åtskilliga gånger..
Det måste vara hemskt för personerna i din närhet om du skäller på dom varje gång dom måste påminna dig om saker du glömt, för det är ju inte deras fel..

Men nu känns du mera som en av dessa personer i Facebook grupper som inte orkar läsa eller söka utan bara ställer en fråga som redan ställts 100 gånger och då får svar om just att använda sök funktionen osv.
Jag har dock aldrig läst att dessa personer då blivit förbannade på dom som svarar om att skrolla ner eller söka utan tvärtom brukar den person som gjorde det onödiga inlägget istället då lära sig och be om ursäkt..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Stopp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Magnus Thomé skrev:
Stopp


Ja sätt tråden i karantän ett tag..

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Och att ha en växellåda som gör att din bil teoretriskt kan göra ~400km/h säger ju mer om dig än om mig kan jag ju lite illmarigt påpeka


Som svar på din fråga så som du kanske vet så har dagens bilar växellådor som varvar mycket mindre än vad dom gjorde förr i tiden och även moderna prestanda bilar har en utväxling för att klara typ 400 även om inte bilen klarar det i praktiken.
finns youtube filmer med trimmade RS6:or som kör mätarfart 380 km/h på autobahn vid låga 6500rpm med original låda = bör vara ca 360 GPS fart, min bil gör bara 320 km/h vid 6500rpm


Eftersom jag kör med bilen till och från alla banracing träffar m.m. så betyder det att jag tex ligger och kör motorväg i 20 mil och då vill jag självklart ha en låda som inte varvar så mycket, det är väl inget konstigt med det

Nu kan jag köra på 6:an i 100 km/h på typ 2000 rpm thumbs up

Med original S8 låda så kommer den i 100 km/h istället varva typ 3000 rpm thumbs down

Det är även vanligt att många S2,S4 mfl ägare stoppar i 5:an & 6:an från diesel låda i en vanlig bensin låda just för att få ner varvtalet på dom högre växlarna.

Men då blir det sådant här rejält hopp från 4.an till 5:an :




Jag vill inte heller ha så tät stegad manuell låda med det vrid momentet jag har, så tdi utväxling passar min bil mycket bättre:
Med R-Däcken blir det ca dessa hastigheter vid 8500rpm

Klicka för större bilder!


Samt med normalt varvtals stopp på 7000 rpm så blir det ju bara 343 km/h på 6:an trots tdi lådan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Här kan man se hastigheter på varje växel och olika varvtal med lågprofils R-däcken med min TDI låda.
Ungefärliga siffror:




Kör nu med:
CYT/DQT Audi A6 TDI Engine
1st gear 28 : 8 = 3.500
2nd gear 34 : 18 = 1.889
3rd gear 32 : 26 = 1.231
4th gear 27 : 31 = 0.871
5th gear 26 : 39 = 0.667
6th gear 23 : 41 = 0.561


Körde förr i tiden med:
S8 DGV original lådan
1st gear 28 : 8 = 3.500
2nd gear 34 : 18 = 1.889
3rd gear 33 : 25 = 1.32
4th gear 30 : 29 = 1.034
5th gear 30 : 35 = 0.857
6th gear 27 : 37 = 0.73

Med S8 lådan var det jobbigt högt varvtal på motorvägen och jag hoppade även över växlar när jag växlade för den var för tät stegad.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Körde med Redline shockproof lightweight i växellådan senaste åren men ska testa Payback i år, har varit sugen på den förr men snålat..

Någon som testat Payback?
Är det bara säljande reklam eller fungerar lådan bättre?

https://www.payback.se/produkter/transmissionsolja/




Sandåsen Motorsport och Sellholm säljer nu mera enbart Payback, så det kan ju inte vara så dåligt?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
Någon som testat Payback?
Är det bara säljande reklam eller fungerar lådan bättre?

Många inom racing, rally, etc kör ju med den...
Funkar lådan bättre med den, ja då har det väl inte varit rätt olja för lådan tidigare

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
super7 skrev:
Funkar lådan bättre med den, ja då har det väl inte varit rätt olja för lådan tidigare


Ha ha, ja så kan man ju också se på det

Redline shockproof har ju liknande säljande reklam och har blivit lika dyr som Payback..
Och kanske dom har likadana egenskaper? bägge är även gröna

Payback innehåller ju Schaeffer's olja

Och jag gissar den ovan är Schaeffer's Supreme Gear Lube SAE 75W-90

https://www.schaefferoil.com/gear-oils-lubricants.html

Men kan inte hitta någon i EU som säljer Schaeffer olja ?
så får bli att testa Payback

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
Funkar lådan bättre med den, ja då har det väl inte varit rätt olja för lådan tidigare


Ha ha, ja så kan man ju också se på det

Jag kommer INTE att svara på frågor...

Vet en kille som blev/är sponnsad av Payback och bilen blev helt hopplös
att växla med, så han fick pengar att köpa annan växellåds olja än Paybacks.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Hur fort körde du på motorvägen med S8 lådan om den kändes jobbig 🤔
Tycker den har ganska normal stegning.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



zmicke skrev:
Hur fort körde du på motorvägen med S8 lådan om den kändes jobbig 🤔
Tycker den har ganska normal stegning.


Har ju en lillesyster bil utan turbo etc, och även om varvtalet vid laglig motorvägsfart är 2050 rpm känns det ibland som högt, då vridmomentkurvan är bra. Bilen skulle klara ytterligare en växel och kanske bara varva 1500-1600

Vid cruising på motorvägen behöver det inte låta som motorn varvar 4000 rpm, och vill man göra en snabbare omkörning kan man ju alltid vrida om i växellådan

Vilka utväxlingar som väljs beror till viss del på motorjournalister, under ett antal år runt år 2000 skulle en bil oavsett fart kunna accelerera rejält utan att växla.
Senare i tid när dropparna bränsle räknas så ska bilen ha lågt varvtal och man får växla ner...

_________________
Roland Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
super7 skrev:
Vet en kille som blev/är sponnsad av Payback och bilen blev helt hopplös
att växla med, så han fick pengar att köpa annan växellåds olja än Paybacks.

Hade han en vanlig synkad växellåda? vet du vilken Payback olja han körde med?

Fick info för över 5år sedan från en Mazda förare som påstod att hans synkringar åts upp med Payback oljan, men han kunde tyvärr inte svara på vilken olja han körde på eller material i synkringarna.

Har nu fått info från 2 som kör med payback i Audi.
Dels har du LLM Danne med sin Dragracing Audi med 1100hk+ han kör med Payback överallt och gjort i många år..
Men han har ju en dogbox drevsats så inga synkringar som kan brytas ner av oljan.
Han kör 20w50 i motorn och röd 90w i lådan, men den måste få upp tempen på oljan innan den blir tunn och lättväxlad.

Sen finns Richard som kör drifting först svart urquattro och nu svart S1 han kör också Payback överallt och han kör original Audi låda, men han vet inte vilken, han tror den var grön och kanske 80w140 för han skulle egentligen vilja ha en tunnare olja.
Han skriver detta: aldrig haft sönder en låda mer än att synkringarna blivit sämre efter ett par säsonger, har nog mer med missade växlingar att göra.
Så frågan är om det bara är missade växlingar eller om oljan också ätit på synkringarna?


Jag har försökt få svar om tillsatser i oljorna från Payback och råd från Sellholm om vilken olja för synkad låda men ingen har svarat ännu.

Har sökt på andra fabrikat men dom flesta säljer ju bara standard oljor och då kan jag ju lika gärna köra på Biltemas 75w90 någon som testat den?


Så lutar nu åt att jag kanske istället ska testa Motul Gear 300 i år.
Motul Gear 300 75W-90 är en 100% helsyntetisk esterbaserad transmissionsolja. Produkten är framtagen för racing och hård körning vilket gör att den har ett extremt starkt smörjskydd.

Den får man för halva priset mot vad Payback kostar och jag kör ju med Motul 300v i motorn..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
Vet en kille som blev/är sponnsad av Payback och bilen blev helt hopplös
att växla med, så han fick pengar att köpa annan växellåds olja än Paybacks.

Hade han en vanlig synkad växellåda?

Ja

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Vad var / är problemet med "gröna" Redline, för visst hade du Light weight shock proof ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Vad är problemet med original olja?

_________________
S Örnberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 487, 488, 489 ... 501, 502, 503   >>
125 besök idag (2501060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande