Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
<<   1, 2, 3 ... 521, 522, 523, 524   >>
127 besök idag (2607281 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
Jag körde ju slut på mina gamla Yokohama A052 i maj 2024 och hade då bara 2st gamla Trofeo R att köra på så jag behövde nu minst 4st nya däck.

Det fanns ju ett gatdäck som dels tävlats med i Time-attack men även skrivits om i en tråd här på Rejsa

Då dessa har ett lågt pris jämfört mot R-däck så beslutade jag mig för att köpa 4st






Continental SportContact 7 265/40 ZR18 101Y XL
9686 kr för 4st inkl frakt

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
Då jag var osäker på hur dessa gat däck ovan kommer fungera eller hålla på min bil så ville jag ha 4st extra hjul med men hade bara 2 Trofeo i bra skick så fick även ta dom 2 bästa av dom slut körda Yokohama däcken.





Så dessa i sista bilden togs med som reserv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1885



Jag har conti 7or på min AMG, kan inte säga nåt om bankörning.
Men, hittils är de dom bästa jag haft monterade på 63an.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
Min bil äter ju framdäck och bankörning äter även gummi på nolltid jämfört med gat körning, så det var mest detta jag var orolig för.


Men en fråga om generator och ampere mätning innan vi fortsätter igen.

Jag skulle vilja se vad generatorn ger när jag kör men hittar inget att logga detta så funderar på om en sådan här Kina mätare kan duga?

5-100v DC och finns i 200A och 400A

eller


Tänkte mäta direkt på kabeln från generatorn.

Eller vet ni någon som skickar ut en digital signal som mitt MaxxEcu kan läsa av?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5796



RallyQuattro skrev:
Men en fråga om generator och ampere mätning innan vi fortsätter igen.
Hur ha du tänkt mäta?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
Direkt på grova plus kabeln på generatorn.

Så jag ser hur många ampere den ger ut när jag kör.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 450



På båtar används ett shuntmotstånd, du kan väl bara göra likadant?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2393



Hall sensorn du har på bilden ovan borde väl ge en spänning som utsignal. Om du kan konvertera den till en 0-5 volt, borde väl finnas något som kan det. Om signalen inte redan ligger i det intervallet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
Jag vill helst inte ha en shunt som sitter mellan 2 kablar för blir något fel så blir det ju då avbrott så hellre någon klämma som sitter runt kabeln och inte påverkar något..


Ja förhoppningsvis är det en 0-5volt signal så då kanske det går att koppla in och mäta av den i MaxxEcu
Men det står inte vad det är för signal dessa ger i bilden ovan.

Dom kostar ca 400kr med 5m kabel till displayen.
Sen bara hoppas att Hallgivaren klarar värmen i motorrummet nedanför bakom generatorn

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6073



RallyQuattro skrev:
Jag vill helst inte ha en shunt som sitter mellan 2 kablar för blir något fel så blir det ju då avbrott så hellre någon klämma som sitter runt kabeln och inte påverkar något..


Ja förhoppningsvis är det en 0-5volt signal så då kanske det går att koppla in och mäta av den i MaxxEcu
Men det står inte vad det är för signal dessa ger i bilden ovan.

Dom kostar ca 400kr med 5m kabel till displayen.
Sen bara hoppas att Hallgivaren klarar värmen i motorrummet nedanför bakom generatorn

Du får skaffa en till kylfläkt till strömsensorn
Ska du mäta ström så är det sympatiskt att inte gå via shunt. Strömmätare som bygger på mätning av magnetfältet runt kabeln har du väl två huvudtyper, induktiv respektive halleffekt eller liknande. Induktiv sensor grejar bara AC ström så det är inte en sån du ska ha. Halleffekt sensorer har typiskt tre tåtar, GND, matning och en utsignal proportionell mot strömmen. Den du länkade till kan du ju faktiskt få reda på överföringsfunktionen A -> Vout genom att mäta en ström, kolla utsignalen med en multimeter och jämföra vilken ström den rapporterar på displayen. Mät på ett par olika strömnivåer så kan du förstå överföringsfunktionen och borde därefter kunna koppla in den till vilken enhet som helst som kan logga analoga signaler. Låter lätt när nån annan ska göra det i alla fall.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5796



Hur mycket sjunker spänningen när du kör på banan kontra lugn körning i depån?

Så här ser det ut på en Mitsubishi Evo 6 i rallyskogen på vintern.
Responsen samt extraljus slås på i starten.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
Oavsett vad spänningen visar så behöver jag mäta vad generatorn ger för att veta vart problemet ligger om spänningen sjunker..

Jag har nu beställt denna:

Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5796



RallyQuattro skrev:
Oavsett vad spänningen visar så behöver jag mäta vad generatorn ger för att veta vart problemet ligger om spänningen sjunker..

Sjunker spänningen för mycket så laddar ju generatorn inte som den skall...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Oavsett vad spänningen visar så behöver jag mäta vad generatorn ger för att veta vart problemet ligger om spänningen sjunker..

Sjunker spänningen för mycket så laddar ju generatorn inte som den skall...


Ja MEN...
Vi hade ju massa diskussioner några sidor tillbaka från andra som hävdade att för klen kabel eller dålig kontakt kunde göra att generatorn blev för varm och flera som undrade hur mycket ampere bilen drar på tomgång..

Så för att få fram korrekt fakta så måste ampere ut från generatorn mätas thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6073



super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Oavsett vad spänningen visar så behöver jag mäta vad generatorn ger för att veta vart problemet ligger om spänningen sjunker..

Sjunker spänningen för mycket så laddar ju generatorn inte som den skall...

Eller så har Martin nåt som drar betydligt mer ström än vad det borde ...
Att mäta är att veta. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
Då går vi vidare..

Med nya Continental 7or på bilen så var det dags för Gotland ring.

Denna gång blev jag näst sista bilen att få åka på båten så fick stå i rampen upp thumbs down

2024-09-12








Det fanns en pall bredvid med gummi stopp klossar så jag tryckte dit 2st bakom framhjulen på bilen och satte dit även bakom bakhjulen på bilen framför.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1398



Nu har du iofs handlat redan . Men annars kanske en av dessa kunde funka . Då dem till skillnad från en vanlig strömtrafo ger en spänning ut istället för ström .

Dessutom riktigt små å smutta . Å borde kanske gå att dra rätt in på en AIN på maxxet

https://www.ahlsell.se/products/el/elnatsmateriel-06-09/09-elmatare/stromtransformatorer/4263373---stromtrafo-delbar-100a333mv-gdt-16-100a

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5796



2fast4u skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Oavsett vad spänningen visar så behöver jag mäta vad generatorn ger för att veta vart problemet ligger om spänningen sjunker..

Sjunker spänningen för mycket så laddar ju generatorn inte som den skall...

Eller så har Martin nåt som drar betydligt mer ström än vad det borde ...
Att mäta är att veta. thumbs up

Helt rätt thumbs up men det gäller ju att veta vad och vars man skall mäta...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2393



Mschneberger skrev:
Nu har du iofs handlat redan . Men annars kanske en av dessa kunde funka . Då dem till skillnad från en vanlig strömtrafo ger en spänning ut istället för ström .

Dessutom riktigt små å smutta . Å borde kanske gå att dra rätt in på en AIN på maxxet

https://www.ahlsell.se/products/el/elnatsmateriel-06-09/09-elmatare/stromtransformatorer/4263373---stromtrafo-delbar-100a333mv-gdt-16-100a


Fungerar väl bara på växelspänning.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1398



safe skrev:
Mschneberger skrev:
Nu har du iofs handlat redan . Men annars kanske en av dessa kunde funka . Då dem till skillnad från en vanlig strömtrafo ger en spänning ut istället för ström .

Dessutom riktigt små å smutta . Å borde kanske gå att dra rätt in på en AIN på maxxet

https://www.ahlsell.se/products/el/elnatsmateriel-06-09/09-elmatare/stromtransformatorer/4263373---stromtrafo-delbar-100a333mv-gdt-16-100a


Fungerar väl bara på växelspänning.

Ja det kan helt säkert vara så att jag tänkte lite dumt 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9329


Trådstartare
Då fortsätter jag där jag var..

När vi kom till Visby så regnade det

Som tur var slutade båtens tak precis bakom min bil så jag slapp bli blöt när jag tog bort stopp klossar och hoppade in i bilen.





Skönt med nya Conti 7or på bilen i regnet thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
<<   1, 2, 3 ... 521, 522, 523, 524   >>
127 besök idag (2607281 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande