Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 315, 316, 317 ... 501, 502, 503   >>
999 besök senaste veckan (2495870 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
fuling skrev:
Vad tror du?
Vilken vinken och varför?


Tror gör man i kyrkan och där är inte jag så därför jag frågar..

Så har du ett kort och bra svar får du gärna ge det direkt så slipper vi dra ut på även denna fråga på flera sidor..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



RallyQuattro skrev:

så slipper vi dra ut på även denna fråga på flera sidor..


Det vore ju nåt nytt för den här tråden

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Om jag gör fäste vid stötdämpare bulten och jag har 45 grader vinkel med 280 kniv och 35x3 rör så blir det typ så här i hårdaste läget:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Gör om, gör rätt........

Tips, kolla kb

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag gick på dessa värdena på kb, var det fel?

Citat:

Hmm jag har måtten på Sellholmsknivar så du kan få värdena. 
240: 180-2280N/mm (liggande-stående) 
280: 85-1046 
320: 27-330


Dessa värden kom vi ju fram till att jag skulle använda på sid 312 för kb
Ska jag nu inte göra det

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Aha 280 kniv.
Då är det rätt.

Varför inte använda 240 kniv?
Är 45grader ok????

ps
Gäkungen får greja nagg själv

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Om det ska fästas i stötdämpare bulten så måste ju CC bli 20cm längre än nu.
Och då behövs helst lång kniv och mycket vinkel utåt.

Vet dock ej riktigt vad RL blir med en 280 kniv för det beror ju på lite vad man har för infästning ytterst, alltså om man monterar uniball direkt på kniven = då blir RL kanske under 250 på en 280 kniv?

eller om man använder en gaffel länk som på bilden nedan så kanske det blir 265-270 mm för RL






Med denna uniball montering nedan så blir RL väldigt kort:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



RallyQuattro skrev:
Om det ska fästas i stötdämpare bulten så måste ju CC bli 20cm längre än nu.
Och då behövs helst lång kniv och mycket vinkel utåt.

Vet dock ej riktigt vad RL blir med en 280 kniv för det beror ju på lite vad man har för infästning ytterst, alltså om man monterar uniball direkt på kniven = då blir RL kanske under 250 på en 280 kniv?

eller om man använder en gaffel länk som på bilden nedan så kanske det blir 265-270 mm för RL






Med denna uniball montering nedan så blir RL väldigt kort:



Måste verkligen hela längden mellan röret och infästningspunkten vara kniv? Du kommer ju att kapa röret och sen svetsa den medföljande biten i den vinkeln du vill ha. Det går väl att göra röret som själva kniven sitter i längre? Det verkar iofs vara svarvat eller möjligen en annan dimension än det krängarör man väljer.

Är också intresserad av hur lång kniven verkligen är, om det är totallängd eller längd mellan infästningar. Blir väldigt grovt tvärrör för att få vettig styvhet med de långa knivarna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Måtten Sellholm anger är total måttet ända ut i ändorna = svarta sträck i min ritning.

Men vid beräkning så blir det ju mitten på infästnings punkterna = röda och grått sträck i bilden och detta vet jag ju inte riktigt vad det blir

Ja det går ju att göra infästningen längre MEN dels måste ju denna vara stummare än kniven samt så blir detta ju ändå en förlängning av hävarmen = en kort kniv med långt fäste = blir som en lång kniv med kort fäste.
Och ju längre kniv inkl fäste desto klenare blir hela krängaren.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur skulle du göra med krängaren på std plats????
Tips, läs tidigare inlägg.......

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
På standard plats krävs det ju också 280 kniv för att nå fram.

Och på std. plats så blir ju även ett 48x4 mm rör för klent med 280 kniv.





Med 48x5 mm rör och 280 kniv kommer jag upp i 259 N/mm

50x5 mm rör och 280 kniv blir 276 N/mm på hårdaste och 40 N/mm på mjukaste = typ rätt bollplank.

Så std. plats blir ju inge bra så därför jag nu kollar upp hur en krängare med fästen i stötdämparen blir, men då behövs stor vinkel och lång kniv för att nå ut, men då räcker det nog med 35x3 mm rör = uträkningen högre upp på denna sida på 143N/mm.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

240 kniven funkar också.....................................
Vad finns det för varianter att gör det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
fuling skrev:
240 kniven funkar också.....................................
Vad finns det för varianter att gör det?


Tänker du på att göra ett rörfäste som sticker ut 5-10 cm från tvärgående röret så 240 kniven blir 290 lång?

Så den blir lång som en 280 kniv fast med närmare 2280 N/mm?
då kanske det blir så här på std. plats men det krävs ju ändå ett tjockt 48x3 rör



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Tänker du på att göra ett rörfäste som sticker ut 5-10 cm från tvärgående röret så 240 kniven blir 290 lång?


Något i den stilen, se sid 313

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



[quote="RallyQuattro"]
Cassius skrev:
Och det är såklart Helt omöjligt att bocka ett tunnare rör dom ligger innanför/bakom i längsriktningen med original krängaren och som ansluter på samma ställe?

Dubbla krängare = halva "styrkan" var, borde bli klart mindre paket kan man tycka än ett 2" rör

Alternativt sätta en extra bakom framvagns balken?

Grejen är ju att jag vill ha ställbart, för det är ju omöjligt att veta vilken hårdhet som blir bäst, alltså dubbla krängare behöver ju inte bli bättre, kan ju även bli sämre, det måste prövas fram och då är det bäst med ställbara knivar.


Det håller jag med om, men det går ju göra ett par olika icke justerbara/grovt justerbara med rör och L-profil bara för att se om förändringen är den du är ute efter?

En extra krängare går ju också bygga med knivar för att då få justerbarheten.

Alternativt (dock klart dyrare) bygga 2st knivkrängare fram för att få de riktigt avancerat att justera in

Om alla alternativ hitills känns svåra att genomföra kanske det är dags att titta på andra alternativ som är lättare att genomföra men kanske samtidigt svårare att justera/dyrare att bygga.

Sen när du har ett par olika vägar att gå med klara koncept ta ett beslut därifrån?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det som måste tillverkas är droplänkage samt göra om infästningen mot framvagnsbryggan och detta blir nog ännu mer jobb med om det ska sitta dubbla, alltså även om nuvarande är kvar så måste det lösas med fästen så den kan samsas med en extra krängare och om då en med knivar ska blandas in så blir det ännu mer jobb om man nu inte sätter den på ett helt annat ställe med infästning mot bärarmen på stötdämpare bulten alltså där jag funderar på att sätta en ensam nu.

Men med dubbla så ökar ju vikten istället för att minska och mindre vikt än original blir det med en ensam lagom dimensionerad kniv kränghämmare.

Och att göra flera olika vanliga att byta i mellan, skulle kräva flera hel dagar på banan för att testa fram och tillbaka= bygga några olika och testar med och den som känns bäst bygger man nya i närheten utav och testar igen för att hitta den bästa, dock blir det ju extra jobb då även bak krängare måste byggas och testas samtidigt som fram.
Men hade jag haft tillgång till massiva stavar i olika dimensioner och haft en rör bock för dessa så kunde det vara ett alternativ att tillverka olika för original position, men nu blir detta bara ett dyrt och krångligt sätt för mig.

Så lättast och bäst för mig är att bort originalet och montera 1st kniv krängare fram & 1st bak, det är bara infästning av dessa som måste lösas på något sätt samt vilka dimensioner allt ska ha.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Tänker du på att göra ett rörfäste som sticker ut 5-10 cm från tvärgående röret så 240 kniven blir 290 lång?

Något i den stilen, se sid 313

Grejen är ju att även om man förlänger fästet för kniven så en 240mm passar så är det ju ändå ett grovt 48 mm rör vi pratar om.
Och 48mm går ju inte dit på original plats utan att det byggs om en hel del.

Så blir ju bättre att hitta ny plats på krängaren så man kan få kniven fäst i stötdämpar bulten för då räcker det ju med en krängare på kanske 125N/mm

Och bygger man det med 240 kniv så räcker det med 30x3 mm rör thumbs up
Som denna:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Min blir lite mer än med std krängren på hjulet
Max reält mycket mer.
Mao bra justermån thumbs up

Då har du bara att kolla upp om 45grd vinken är bra eller dålig....

_________________
Johan Sjölinder
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Allt under 90 grader ger ju både vridning och böjning av mitten röret, och ju mindre vinkel desto mer böjning.

Men om fästena för röret klarar av den kraften så tycker jag det inte borde spela någon större roll i detta fall om det är 30, 45 eller 60 grader eller

Sen i detta fall så är ju frågan vilket som böjer sig först och mest av en stående kniv eller röret?

Är böj kraften som blir av mitten röret med i ditt Excel formulär?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Hade funderingar på om man kunde sätta krängaren bak vid växellådan så knivarna stack framåt.

Men då måste den hamna under balken så knivarna kommer förbi bakre bärarmarna och då kommer den hänga ner en del...





Stor risk för att slå i knivarna i curbs osv.
Så nog bättre att den sitter framifrån som original.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Bättre framifrån MEN skulle behöva sitta längre bakåt än original positionen och mer vinkel på knivarna (45 grader på bilden) så dom går att ansluta i stötdämpare bulten utan att däcket kan ta i vid full sväng.





Skulle behöva kapa upp främre delen av balken ännu än gång...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 315, 316, 317 ... 501, 502, 503   >>
999 besök senaste veckan (2495870 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande