Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 320, 321, 322 ... 501, 502, 503   >>
24 besök idag (2500126 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



gängad pinne med en uniball i varje ände

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tänkte göra ett för stort hål så gaffellänken kan vicka lite vid turbon, sen antingen en till men vriden 90grader i toppen av staget eller en uniball där.
Problemet är utrymmet vid turbon.

Tänkte byta ut två av dessa trekanter som håller avgashuset mot en stor trekant som sitter i två bult, blir ju dock till höger i bild som är överdelen och där anslutningar sitter = trångt.
Sen i överdelen av trekanten sitter då en gaffellänk, går ju dock att göra en lång trekant för att komma över alla anslutningar så det finns plats för uniball men då blir ju istället staget som turbon hänger i kortare = mer brytning.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Vilken storlek och typ av uniball behöver man ha som klarar värmen ?




Detta ser ju ut att bara vara typ 6mm gänga på uniball och på bultarna igenom?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



m6-m8 funkar.
Jag skulle gå på M8

Det finns uniballs(vet inte vad de heter) men de har ingen grafitlagring, utan metallagring.
De bör tåla vad du utsätter dem för.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Har pratat med Mecmove nu och dom har inga uppgifter på temperaturer på uniballs, men dom har en serie som bara är stål inuti som borde fungera.

M8 ligger på 100-120kr/st finns både vänster och höger gängat på lager.

Som dessa nedan fast utan smörnippel.





http://www.mecmove.se/produkter/lankhuvud/eurosnodi-2/serie-fi-d-fi-d- . . . .


Dom är ca 5cm långa så 2st blir 10cm och jag har kanske 15cm totalt med fästen, så blir inte mycket gänga i mellan dessa för att justera på med 2st uniballs + låsmuttrar, men det kanske räcker.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Vanliga vinter servicen = plocka ur motorn..
gjorde jag i början av januari.




Men när jag tog bort mina downpipes så ligger det en pöl med olja i varje turbo






Dessa har ju inte gått många hundra mil och den ena har körts ännu mindre med.

Kan lutningen av turbon och böjen på oljereturen vara orsaken?
Läcker en frisk glidlagrad turbo olja om den lutas?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Vad är det för turbos? Hört att vissa kinaturbos brukar ha broblem med att tätningarna efterläcker lite när man stängt av motorn.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Om man exempelvis kört på starten länge utan att maskin hoppat igång, sen gett upp så kan det läcka ut ur tätningarna, hur fräsch och bra turbo man än har.

Halva tätningssystemet i en turbo baseras på att axeln ska snurra så olja centrifugeras bort.

Och om oljeledningen TILL turbon har mycket nerförsbacke på slangen/ledningen kan olja rinna ur efter man stannat maskin, då får man ibland samma syndrom som ovanför.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Mange K skrev:
Vad är det för turbos? Hört att vissa kinaturbos brukar ha broblem med att tätningarna efterläcker lite när man stängt av motorn.


Inga ebay turbos.

Detta är original K04 RS6 turbos som Turboservice uppgraderade med större kompressor hjul redan 2011 till förra ägaren men så knäckte han en vevstake och delar från motorn sabbade ena turbon, så den lämnade jag in för renovering 2014 hos SL turbo och renoverades då med äkta BorgWarner delar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Halva tätningssystemet i en turbo baseras på att axeln ska snurra så olja centrifugeras bort.

Och om oljeledningen TILL turbon har mycket nerförsbacke på slangen/ledningen kan olja rinna ur efter man stannat maskin, då får man ibland samma syndrom som ovanför.


Okej, det är den övre stålomspunna slangen av dom 3 i mitten på bilden så all olja i slangen kommer ju då rinna ner i turbona, kanske ska sätta slangen i nivå med turbon istället så oljan rinner tillbaka via slangen till motorn istället.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Om man tittar lite på hur det är orginal så brukar oljeröret ta en lov neranför turbon å sen upp å in i turbon med hyfsat snäv sväng,dom har nog gjort så av en anledning

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Ang. Uniballs och stag till turbos.
Brukar själv köpa 6-kant styrstag till gokart när jag behöver justerbara stag till kränghämmare etc.
Levereras i olika längder med höger och vänstergänga inkl. uniballs.
Kapa av den högergängade änden på staget till rätt längd och gänga ny M8:a med std. tapp. Enkelt och smidigt sätt att få justerbara stag som inte behöver lossas vid justering.
Finns på alla kartshopar, köper själv från www.racingsupport.se

_________________
Christer Folkesson
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Sen hade du väl även uppförsbacke på returen nu?

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Bra tips om gokart delen thumbs up


Ja nu när grenröret vridit ner sig så blev det en böj på returen, dock inte upp i nivå med utloppet men ändå en upp böj där oljan samlas.


Letat lite bilder på hur det ser ut original, RS6 automatlådan är ju sjukt stor så på den ligger slangarna nära lådan, oljan kommer från sidan på motorn under grenröret på höger sida sen ett T-kors som inte syns på denna bild sitter bakom wastegate klockan mitt i bilden och där ser man sedan slangen till vänster turbo som faktiskt går uppåt först och sedan ner till turbon.




Men min manuella låda är ju mycket lägre så det går att få ner oljeslangen i nivå eller kanske lägre än turbona.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



ja i kombo med kass retur så kommer såna här problem.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag trodde först att det kanske var oförbränd olja från min konservering jag gjorde innan jag lyfte ur motorn.

Tömde catchtanken och fyllde på med oljeblandad bensin sen fick den gå i kanske 1 minut.

Kopplade på avgasrör och sedan ställde jag en dammsugare utanför för att slippa fylla garaget med all rök som blir med oljan i bensinen.






Men jag har lossat ena grenröret och där fanns det ingen rinnande olja inuti utan bara sot.

Bilen var uppallad högt i fronten så den färska oljan som nu låg i avgashusen rann nog in från olja i oljeslangarna till turbona efter denna korta start konservering jag gjorde för pumpar, spridare och motor.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Konservera?

Trams.

Jag har plockat isär maskiner som stått på skroten i åratal och de har inga bekymmer invändigt bara det inte runnit in vatten i dem.
Och en bil som står under tak nån månad under vintern lär klara sig minst lika bra

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Har den körts på E85 så ska det konserveras om du inte vill få problem..

Känner 2st där det blev grav rost i cylindrarna efter att motorn stått ett år i värmen innan det var dags för start.
En 4-cyl motor hade mappats i bromsbänk på E85 sen tog det typ 1år innan den satt i bilen och var redo att köras, då gick inte motorn runt!
Gick att se rost i cylindrarna via kamera i tändstiftshål så blev rostlösning över natten sen gick det att veva runt för hand med massa olja i.
Tyvärr blev det väldigt mycket vevhus ventilation så han håller på nu och bygger ihop med nytt block.

En annan motor 5-cyl hade körts med E85 sen plockats ur och legat inne i värmen tills den monterades i en annan bil och fick torrsump, men där också rejält med tryck förbi kolvringar så torrsumpen trodde han var för klen för den klarade inte att evakuera allt och extra ventilationen på motorn byggdes för att lösa det tills han rev och även här såg spåren av grav rost, så även här blev det nytt block.

Sen mår spridare och pumpar bättre av att köras med bensin vid avställning = många som fått renovera spridare för att dom stått med E85 över vintern.

Så ja har den körts på bensin så är det lugnt, men på E85 så är det idiotiskt att bara ställa in den i garaget och inte bry sig..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Jag har kört på e85 utan några som helst bekymmer.

Hur jag gjorde för att slippa bekymmer kan jag ta nån annan gång, fortfarande är konservering trams enligt mig.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Köra på bensin innan man ställer av den eller starta bilen en gång i månaden eller ta ur tändstiften och dra runt den lite hjälper också mot att få fukt och rost i cylindrarna.
Men E85 spridarna bör smörjas om dom ska ligga.
Och nu när motorn ändå ska ur så vill jag tömma på e85 och smörja allt innan.

Och att byta olja efter bara 300 mil är säkert också onödigt och ny bromsvätska inför varje bankörning kanske inte heller skulle behövas men better safe than sorry..

Men tyvärr krävs det ofta att det händer en själv innan man tror på det och tar till åtgärder för att slippa det igen.

Ett exempel det här varit en del inbrott där jag bor och jag berättade det i somras för en kollega som bor i radhus med skogen på baksidan, men han var inte ett dugg orolig och sa att grannar finns hemma hela dagarna.
Nu i förra veckan fick han trots det inbrott på eftermiddagen man hittade sko spåren i snön på baksidan där dom brutit upp ett fönster och dagen efter kontaktade han en firma som ska nu installera larm, tänk om han hade gjort det innan då kanske han nu sluppit inbrott...


Eller se på mig själv, jag hade ingen egen brandsläckare när min bil tog eld på Mantorp, men numera kör jag omkring med 3st brandsläckare i bilen och många tycker säkert det är helt onödigt för dom har själva inte råkat ut för en brand.

Better safe than sorry!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



My secret..

mindre än 0.5% tvåtaktsolja ricinoljebaserad, konstant i maskin året om
Starta upp den varannan vecka och varmkör den.

Ska den plockas ur, plocka isär och gör rent.

Aldrig nåt problem.
Mao mycket medveten om vad som kan ske, men jag hade förebyggande åtgärd =)

Hur många exempelvis har monterat en kran på trågets lägsta punkt för att kunna dränera på vatten innan uppstart?
Hur många har sänkt trågets botten för att öka avstånd mellan pickup och trågbotten?(minska risk för slafset att sugas upp)

På en brukskärra behövs inte detta, men en racebil som står still i veckorna är en helt annan sak på E85.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 320, 321, 322 ... 501, 502, 503   >>
24 besök idag (2500126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande