Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 324, 325, 326 ... 501, 502, 503   >>
83 besök idag (2501018 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Backlund skrev:
För att underlätta i analyserna kommer lite bakgrundsinfo från mig som ändå var där

Jag fick nyckeln i handen av Martin som sa åk ut och känn på bilen, bromsarna känns konstiga

Mao åker ut och känner på bilen,
Det är inte min bil, min motor eller mina däck så jag tar det försiktigt, ingen attackkörning.
Jag vet att det är många, många timmar nedlagt på bilen.
Bromsar på flit tidigt på rakorna, försöker undvika för mycket plogande för jag vet hur lätt det är att sabba inner framhjul på Gotland när man blir lite för ivrig
Däremot för söker jag känna in balansen och finner till min förvåning att den överraskande bra med tanke på förutsättningarna.
Genom att släppa in den med lite högre fart och bromsa lite längre in i kurvorna och får bilen att vrida runt lite,
kan då gå på gas lite tidigare och på så sätt styra runt den med gasen så det blir mindre rattutslag.
I kombination med ett sjukt vrid i motorn över stort register gjorde den den relativt lättbalanserad.
Jag växlar upp tidigt på flit mht att jag inte vill riskera en övervarvning.
Min erfarenhet är att Cup 2 orna alltid låter när man kör de på gränsen så det är inget konstigt.
Jag anser inte att däckslitaget är onormalt för att vara Gotland som är lite halkigt så bättre att se på det vid körning på andra banor.
Bilen har blivit överraskande neutral med tanke på förutsättningarna som är långt ifrån optimala...

Det skulle vara väldigt kul att få testa att köra med lite attack någon gång, det går att kapa mycket tid.
Men som Martin skrev själv, min enda kommentar är att han behöver mer tid bakom ratten så att han blir trygg med att köra närmare gränsen.

Där kan en sån här övning att byta chaffis vara bra för ser man att det går att åka fortare i partier där man inte trodde.

Den tydligaste grafen är egentligen våra delta-T som visar exakt var man kan tjäna tid, även summa g ger en fingervisning om var man inte nyttjar bilens potential.

Jo just det, glöm inte att flytta stolen, h-e, det går inte att köra aktivt när man måste luta sig framåt...
..och det fanns inte ett fel på bromsarna, ingen dålig känsla alls, bara bra bett.
Viktigast av allt, jag hade skitkul.


Vad jag minns så klagade du inte på stolen efteråt när jag frågade igen

Angående bromsarna så var det ju nya belägg jag provade och dom tog mycket mer när dom var kalla än varma vilket jag tyckte var konstigt, dock försvann detta under helgen så antagligen var det bara inkörning som behövdes = hade bara kört in dom på gatan dagen innan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Men här kommer en till analys med Delta-T

Och under röda strecket är när jag kör snabbare och över är när Håkan är snabbare.




Kommer i morgon en annan bild över banan där jag lagt in tiden på flera olika sektioner, alltså vart jag tappar rejält med tid.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Här ser man mer tydligt.

Slutet av 1 alltså innan kurvan ligger jag före med 1.28 sek
Men på den korta biten som 2 är så har jag tappat hela det försprånget.
Fortsätter att tappa på del 3 med 0,75sek
Del 4 kommer jag ikapp igen.
Del 5 ligger jag återigen före med 0,27sek
Del 6 tappar jag allt och hamnar efter i mål = tappar 0,30sek



Så räknar vi ihop det.

Del 2 -1,28 sek
Del 3 - 0,75 sek
Del 6 - 0,30 sek
= 2,33 sekunder jag tappar på detta varv.

1,34,41 - 2,33 = 1,32,08

Och då ska vi komma ihåg att det lär finnas mycket mer att hämta på min och Håkans körning i dessa 2 varv som jämförelsen gäller.

Så jag får börja med att sikta på 1.32 tider för att sedan gå ännu lägre thumbs up

Skulle vara jäkligt kul att låta ett proffs få sätta en riktigt låg tid så man vet vad bilen är kapabel till.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Tider är iofs intressant. Mer intressant är om du kunde lägga över meterangivelserna på banskissen ochh titta på hur era placeringar sklijer sig på banan. Jag ser varför du förlorar tid på vissa ställen, bara genom att kolla på linjen på banskissen.

_________________
Christer Folkesson
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Kolla även hur många meter vi körde på dessa jämförelsevarv.
En inte ovanlig iakttagelse är att de snabbaste varven tenderar att vara de kortaste...
Snittfart på Gotland är ca 120km/h eller 33m/s.

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



Jag har väl inte så mycket att bidra med gällande körningen, har aldrig kört på Gotland och är högst medelmåtta på att ratta, men måste säga att jag diggar din bil! Kul med en så annorlunda banbil som dessutom verkar gå riktigt bra! Du har säkert skrivit det någonstans i tråden men vad gör bilen 100-200 på?

Har du provat på Mantorp nån gång? Vad är bästa tiden där?

Jag har själv bytt till en Audi nu som jag ska köra bana med

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



dubbelpost.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
iqbad skrev:
Frågor.


Jag körde på Mantorp 2013 men då var typ allt original förutom motorn och det var första gången med denna bil på bana.
Testade igen 2015 med då tog bilen eld efter 2 varv.


Senaste 100-200 kan du se här:

https://youtu.be/Wn9ocV5CYmU

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Backlund skrev:
Kolla även hur många meter vi körde på dessa jämförelsevarv.
En inte ovanlig iakttagelse är att de snabbaste varven tenderar att vara de kortaste...
Snittfart på Gotland är ca 120km/h eller 33m/s.


Mitt just detta snabbaste varv var långt.. körde andra kortare.

Mitt 3015 meter , snitt fart 115 km/h
Ditt 2984 meter , snitt fart 113,8 km/h

Och det intressanta är att trots din högre fart i kurvorna så körde du även mycket tajtare, måste skrikit mycket om däcken för dig

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



RallyQuattro skrev:
iqbad skrev:
Frågor.


Jag körde på Mantorp 2013 men då var typ allt original förutom motorn och det var första gången med denna bil på bana.
Testade igen 2015 med då tog bilen eld efter 2 varv.
Senaste 100-200 kan du se här:
https://youtu.be/Wn9ocV5CYmU


Synd att du inte fått några bra varv på Mantorp. 100-200 på 6.4 SEK satan det var inte dåligt!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jag körde 1.36.1 då på Mantorp 2013.

Slog i alla fall Rickard Rydell och Gullabo som också testkörde min bil då

https://youtu.be/0duxNjothfQ



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



RallyQuattro skrev:
Backlund skrev:
Kolla även hur många meter vi körde på dessa jämförelsevarv.
En inte ovanlig iakttagelse är att de snabbaste varven tenderar att vara de kortaste...
Snittfart på Gotland är ca 120km/h eller 33m/s.


Mitt just detta snabbaste varv var långt.. körde andra kortare.

Mitt 3015 meter , snitt fart 115 km/h
Ditt 2984 meter , snitt fart 113,8 km/h

Och det intressanta är att trots din högre fart i kurvorna så körde du även mycket tajtare, måste skrikit mycket om däcken för dig


Det skiljer alltså 31m vilket är ca en hel sekund i bara onödigt lång körsträcka.
Kul att jag körde långsammare än dig men ändå fick snabbare varvtid
Jag måste påminna mig om att påminna dig om det ibland

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Detta pass för mig var ju första på söndags morgonen med kalla däck = 1.5bar i lufttryck så alla varven i detta pass körde jag mellan 3002-3020 meter för att inte sabba däcken med det låga trycket, hade ingen mätare inkopplad så hade ej heller koll på trycket under körningen så jag visste inte om jag var uppe i 2bar eller inte.


Men jag får sluta vara rädd för curbsen..
(har fått punka en gång av dessa på Gotland med förra bilen för många år sedan så har sedan dess hållit lite marginal till dessa)

Men ser att du körde över curbsen lite här och där utan att få punka så jag får också ta och börja gena över dessa så jag kommer ner i dina 2984 meter.
(2985 meter var det kortaste jag körde denna helg men då mycket saktare)

Står att banan är 3200 meter lång så över 200 meter går alltså att gena in thumbs up

Vad ligger ditt kortaste varv på med Porsche?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Skitkul med såna här analysfunderingar med data o kika på! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jämförde mitt långsamma 2985 meter varv mot Håkans snabb 2984 meter varv, ser att jag genade mer på vissa ställen men mindre på andra, så det går alltså att köra ännu en massa meter kortare än detta..

Undrar hur kort ett varv kan bli med kortaste spår valet?

Sugen på att köra ett lite långsammare varv för att testa maximalt genande för att se vad det blir i meter.

Håkan har du hunnit kolla logg för senaste 2 åren hur kort du kört ett varv?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



Jag kollade lite snabbt på 3st av mina snabbaste varv.
De ligger mellan 2969m och 2975m.
(3200m är bara en text på hemsidan...)

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Obs

Gps mätningar lita inte blint

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Supramannen skrev:
Obs

Gps mätningar lita inte blint


Rätt säker på att Håkan kör med extra GPS-puck med högre uppdateringsfrekvens.

Innan jag skaffade puck för ett par 3 år sedan kunde jag få konstiga loggar, numera är de väldigt exakta både grafiskt och tid/hastighet jämfört med transpondern. Brukar som max diffa 0.01-0,03sek.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Ja intern GPS i telefon har jag aldrig använt.

Loggen visar 10-12 satelliter och 10Hz.

Kör med en 10hz för mobilen + Performance box med egen 10hz puck.
Bägge puckarna sitter ovanpå taket för fri sikt och bästa funktion.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja togförgivet att ni kör med GPS puck 10hz minst

men räkna med missvisning ändå. Nån meter hit eller dit får man räkna med och ska inte lita blint på 2985 eller 2983 meter

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jo givetvis.

Men nu var det ju 31 meter skillnad på dom 2 jämförelse varven vi pratat om.

Håkans 6 varv med min bil låg mellan 2984-2991 meter

Alla mina 60 varv över hela helgen mellan 2985-3024 meter

Men just första passet på söndagen när jag skulle ta det lugnt och värma däck men som råkade bli snabbaste så låg dom 7 varven mellan 3002-3020 meter.

Så analysen på våra 2 varv som bägge låg på ca 1.34.4 tid visar nu att varven var helt olika och hade jag vågat ta kurvorna snävare och Håkan vågat gasa mera så hade en av oss kört låg 1.32 tid som vår gemensamma optimal tid nu visar i analysen.


Men nu får detta analyserande vara över för denna gång.


Så här en bild från hemfärden från Gotland:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 324, 325, 326 ... 501, 502, 503   >>
83 besök idag (2501018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande