Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 330, 331, 332 ... 501, 502, 503 >> 100 besök idag (2503684 totalt) |
Bästa sättet för hållbarhetsprov?
Är det att sätta den i en 20-tons press eller att slå med en slägga på dom svetsade rör bitarna? För jag vill inte tappa motorpaketet i sommar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Funderar på att använda dessa till växellåds fäste version 3
Så kanske det blir tyst och alla håller med om att det håller? Lär dock få förstärka resten av karossen då också, så kanske lika bra att köpa en pansarvagn på en gång? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja om du nu är ett proffs som du påstår? och kanske även har röntgen syn så du kan se på mina bilder att det inte håller och att jag inte ens ska testa att köra med detta så blir jag ju fundersam...
Så kommer mina ihop smälta aluminium bitar att spricka direkt som du säger eller var det bara på skoj Jag kan dock inte läsa något som tyder på skoj i dina varningar? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag vill som sagt inte att det ska gå sönder om nu Patrick's varningar stämmer?
Så då gör vi en provbit Kapat från samma profil och rör som jag använt till växellådsbalken, nu dock lite slarvigt kapat och inte putsat och rengjort lika bra. Sen smälte vi fast det ännu sämre, körde 120ampere så det flöt, fick dock gå ner till 60A för att inte smälta sönder rör biten. Så nu alltså ännu värre och sämre svets och röret lite sönder smält = tunt på sina ställen. Så Patrick vad kommer hända? På dig låter det som att det kommer spricka bara av motorns tyngd? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag tror absolut att det lär hålla ut problem
Däremot svetsar man normalt inte aluminium med "genombränna" värmen sprider sig så effektivt att du får rätt inbrännaeändå. När det väl går igenom så blir insidan lite förstört likt rostfritt plus att aluminiumet inte längre har egenskaper kvar pga att det är värmt lite för mycket Så där har Patrik rätt. Men jag tror absolut att det kommer hålla ändå. Men det är av precis den anledningen man sällan tjänar /sparar så mycket vikt i tunga applikationer med aluminium. Att hänga upp tunga saker med ett lätt fäste. Ska det bli starkt och tåla påfrestning så måste man dimensionera upp mängden aluminium. Eller så dimensionera man rätt med stål. Vikten blir då ofta densamma eller tom lägre med stål. Lätta konstruktioner i aluminium ska främst bära upp lätta laster, så enkelt förklarat.. Är det rent statisk vikt är det annorlunda _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Du svetsar alu fel, som redan påpekats. Varför inte prova att ta till dig alla tips du får istället för att du kan och vet bäst... Folk ger inte kritik för att trycka ner dig, utan för att du ska kunna rätta till och göra rätt. Så kanske du börjar svetsa alu på rätt sätt. Men det är ju bara ett tips, du brukar ju välja en annan väg så varför ändra sig nu? En bit material där materialet inte har rätt egenskaper kommer inte spricka bara av vikten av din motor, men kanske mycket tidigare än om det gjorts korrekt pga vibrationer, och brytkrafter etc. _________________ Roland Johansson |
||
Det är ju stor skillnad på att säga att det är så dåligt att man inte ens skulle våga testa att köra med det som att säga att man förkortar livslängden och att det kanske kan spricka med tiden?
Så självklart går det att göra 100ggr bättre och snyggare men frågan nu är om det är så illa så det kommer gå sönder i sommar för då gör jag ju ett annat fäste nu som håller.. Så jag ifrågasätter inte att det är en ful och felaktig svets utan frågan är om det verkligen spricker på grund av detta då jag smält ihop andra delar tidigare utan problem. Och då detta redan är svetsat så är det ju svårt att göra om det på ett bättre sätt nu i efterhand.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Och det finns ingen som vet garanterat vilka krafter, vibrationer etc exakt ditt fäste utsätts för, och därmed ens kan göra en kvalificerad gissning. Det håller eller går sönder. _________________ Roland Johansson |
||
Det börjar ju likna rätt, du kan ju kolla på bilden Patrik tidigare för någon dag sedan bifogade på en ypperligt fin svets. Kanske lite högre svetsström och snabbare takt med doppningarna/omrörningarna med tillsatsmaterialet. _________________ Roland Johansson |
||
Tyvärr har jag inte den bästa arbetsställningen så blir lätt lite skakigt..
Här är min tillfälliga svets plats, en S8 motor och några hjul sen en durkplåt ovanpå Så jag står alltså upp men framåt lutad helt utan stöd för armar eller kropp.. Så en riktig svets plats skulle inte vara fel _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Svetsar man ibland lite större bitar än vad som enkelt hålls i en hand så står man ibland och böjer sig över någonting, en hand runt ett rör med tillsatsmaterialet och sedan hoppas man att man inte ramlar... Det är enklare med stöd men inte nödvändigt för en vettig svets. _________________ Roland Johansson |
||
Nej, men det underlättar rejält att få en snygg svets, men jag är nöjd med att bara få ihop bitarna med min lågpris postorder svets och rygg ont svetsning.
Men det var inte hur en snygg perfekt svets ser ut detta handlade om utan huruvida min svetsning är så klen som Patrick påstår. Alltså kommer det att hålla med rejält ihop smält eller inte ? Vi får väll testa Nu ännu sämre svets och ännu högre tryck än vad en motor kan ge dessutom nu stumt och inte med polyuretan bussning i röret. Så vad kommer att hända, spricker min svets? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Vid detta test kommer röret böja sig troligen på mitten under vkren.
I verkligheten bil med vibrationer och tillräckligt många värmecykler så kommer fyrkantsröret slutligen mattas ut precis bredvid svetsen där det är som svagast. Hur lång tid det tar kan nog endast tiden utvisa under rätta omständigheter _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jo precis tiden.. och då jag kör 2-300mil om året och även tar ur motorpaketet varje vinter så har jag säkert redan hunnit byggt något annat innan detta spricker
Börjar pressa lite och då börjar röret bli ovalt. Sen pressar vi ännu mera: Spännande fortsättningen kommer senare... _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja tror inte röret som bussningen ska sitta i skulle sett ut så om du hade haft samma mått som bussningen i nu när du pressar.
Blir lite missvisande. _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Ett tips.
Jag har gjort liknande test. Den där traven med plåtbitar till höger blev en kanon efter lite tryck. En plåt sköts över hela verkstaden och gjorde ett 2 cm djupt jack i väggen. |
||
Jeppe: Jag har ju "gummi" runt stången sedan när den sitter i röret på bilen och gummi formar sig så röret skulle bli ovalt även med gummi i dock inte riktigt på samma sätt.
Dock har man ju inte detta stilla stående höga tryck i bilen, men detta är bara ett simpelt test för att se om aluminiumet verkligen blir så skört som en del påstår. Och med allt monterat som i bilen så är det bara en M10 bult i mitten sen plast och gummi runt och 3mm plåt på sidorna som M10 bulten sitter i så allt detta skulle ju ta stryk och böja sig med dessa krafter nu i en press. Nikel: Jag märke det även här dock som du ser så är gaveln på pressen bara några cm i från bitarna så dom kom som tur var inte så långt _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 330, 331, 332 ... 501, 502, 503 >> 100 besök idag (2503684 totalt) |