Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 333, 334, 335 ... 501, 502, 503   >>
136 besök idag (2500058 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Ingen fara tror jag, men kör låsmutter på bulten.

Stål hade vart nice pga då kan du dra det hårt!

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



RallyQuattro skrev:
Okej, men vad är det då som kan hända?
Är det att bulten och dess hål i U balken får ta mycket stryk och nöts sönder?



Du kommer inte att kunna dra skruven till rätt moment eftersom bussningen är mjukare än skruven.

Du riskerar att deformera U-balken.

Du riskerar att bussningen "kryper" så balken deformeras mer och då tappar du den spänning du har i skruven = skruvförbandet sitter löst och kan börja glappa. Glappar det sliter du upp hålen och till slut kommer nånting att gå av.

Inget av det här behöver förstås vara katastrofalt. Fortsätter du dra åt skruvarna nu och då kan du förmodligen rädda situationen.

När jag gör SFRO-besiktningar så tittar jag på den här typen av saker. En lösning där man inte kan dra skruven till rätt moment är ett tecken på att den som bygger inte har full kontroll på mekaniken i ett skruvförband och förstår hur man ska konstruera den typen av infästningar. Ibland kan man medvetet frångå sunda konstruktionsprinciper av olika anledningar, och kan man värdera riskerna på rätt sätt behöver det inte vara helt galet. Men det är något som får mig att fundera på om det finns fler konstruktionsmissar i bygget.

Jag har aldrig någonsin sett en originalmonterad gummi- eller plastbussning som inte har stödhylsa. Oavsett om den håller en bärarm eller en magnetventil ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Samtidigt kan de säkert finnas plaster med oerhört hög styrka som i vissa fall kan jämföras med stål.

Det finns ju bussningar där stålhylsans godstjocklek är väldigt tunn med.




Förövrigt håller jag nog med om att stål/alu hylsa hade känts bättre, men samtidigt menar jag att Rätt plast kan fungera

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag är fullt med på resonemanget dock skulle då även färgen behöva slipas bort (tjockt lager med pulver lack som jag sedan penslat svart färg ovanpå) för även färgen kommer nötas så en stål bussning kan börja glappa.

Sen förstår jag att något som ska hålla många tusen mil och underhållsfritt så behöver det vara ett stål rör för detta.
Men ett fäste där bulten efter dras efter mindre än 50mil, kontrolleras och kanske byts ut efter 2-300mil så tror jag det inte blir något större problem.

Nu tog jag för långa bultar så det inte finns någon gänga på insidan inuti bussningen för att minimera att gängan äter sig in i plasten, sen är det sug passning så tanken var att när jag drar åt så pressas plasten fast helt runt bulten och även lite utåt mot polyuretanet för att göra detta ännu tajtare.

Sen sitter ju aluminium röret från motorn helt i polyuretan bussningen på alla sidorna men visst även om detta är den mjuka delen och ska bromsa upp rörelsen så blir det ändå kraft ner på plasten och bulten som gör att allt kan börja glappa med tiden.
Tror dock det inte händer närmsta tusen milen.

Men som sagt inget problem att byta ut plasten om det skulle behövas i framtiden fast ännu bättre är nog då att bara borra upp och sätta stålhylsa innerst runt bulten, duger 2.5-3mm gods i ett stålrör för detta?
U-balken är i 3mm gods och M10 bult.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Hej!

Asså mycket skumt har jag läst i din tråd och kan stå ut med, men detta är ju bara för mycket.
Det ska vara stålhylsa i detta fallet. Inget snacka.
Detta avhandlas i lektion ett i detta ämnet. Spelar ingen roll om du kör en eller 5000 mil.

M.v.h.
/Stefan

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare

Som sagt köpt för att ersätta stål rör så vet ej egenskaperna i denna "plast"

Men om du nu är duktig på detta så får du gärna svara på frågan om hur grovt gods det behövs i röret och då minsta dimension inget överdrivet.. ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



RallyQuattro skrev:


Men som sagt inget problem att byta ut plasten om det skulle behövas i framtiden fast ännu bättre är nog då att bara borra upp och sätta stålhylsa innerst runt bulten, duger 2.5-3mm gods i ett stålrör för detta?
U-balken är i 3mm gods och M10 bult.


Utan att räkna på det, så brukar det ju vara cirka 1,5-2 mm gods. Röret blir ganska starkt eftersom diametern är stor.

Du väljer själv om du gör "rätt" eller "medvetet fel".

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Så pass tunt, det låter bra thumbs up

Bara leta fram ett vanligt rör då med 10mm invändig dimension och borra upp plasten så röret går in.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



RallyQuattro skrev:

Som sagt köpt för att ersätta stål rör så vet ej egenskaperna i denna "plast"

Men om du nu är duktig på detta så får du gärna svara på frågan om hur grovt gods det behövs i röret och då minsta dimension inget överdrivet.. ?


Asså din balk i alu som du förstörelsetestade tyckte jag va väldigt bra gjort. Inte snyggast men rejält testad... Nästan lite överkurs enligt mig och jag tyckte en del läsare va lite väl negativa när du ändå bevisade att den höll för mer än väl.
Så nja jag har inte sagt att jag är duktig, men ett å annat har man ju lärt sig med åren. Och spänna ihop detta skruvförbandet med plast hade jag inte ens testat. Annars brukar jag göra som du å ta vad jag hittar. En rörstup duger väl? I storleksordning Duschstång från Biltema går nog bort dock...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Va inte det heller? jag som just stod och sågade sönder duschstången i badrummet
Då får jag hitta något annat rör istället

Har letat lite men inte hittat något lämpligt rör ännu..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Vvs rör i stål har ofta 1.5mm gods, annars hydraulrör. Så små stumpar är nog gratis hos närmaste hydroscand t ex.


Bara för att kan jag ju nämna en annan audi som byggdes för snart 30 år sen där taket bl a hade limmats ihop. Den var choppad. Många dumförklarade och skrattade då, idag limmas stora delar av en bils plåtdelar ihop.

Plasten Måste alltså inte vara fel bara för att de är plast. Även om jag, som jag sa tidigare, nog hade tatt de säkra före de osäkra även jag

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Hydralrör 14x2mm finns det, säljs dock normalt i 6 meters längd.
Men kanske går att hitta någon kapad bit om jag har tur.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Swedol eller hydroscand säljer även per dm om du vill.
Har själv köpt stumpar av alla olika hydraulrör dem har för att ha lite av varje hemma

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Cassius skrev:
Vvs rör i stål har ofta 1.5mm gods, annars hydraulrör. Så små stumpar är nog gratis hos närmaste hydroscand t ex.


Bara för att kan jag ju nämna en annan audi som byggdes för snart 30 år sen där taket bl a hade limmats ihop. Den var choppad. Många dumförklarade och skrattade då, idag limmas stora delar av en bils plåtdelar ihop.

Plasten Måste alltså inte vara fel bara för att de är plast. Även om jag, som jag sa tidigare, nog hade tatt de säkra före de osäkra även jag


Finns exempel på limmade kardaner i aluminium för 1000hk också, men här pratar vi ju inte om lim som fästelement. Lite äpple å päron skulle jag säg.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Fast o andra sidan så den typen jag kört med innan med Hockey puckar är det många som kör med utan problem, men som tur var har dom ingen bygg tråd här

Kan säga att en kompis kör med ännu mjukare gummin istället för puckar och dom drar han hårt med bulten så gummit pressas ner runt bulten och hålet i plattan och alltså helt utan rör distans inuti.
Detta i ett fordon som är reggat och godkänt som amatörbyggt fordon och besiktas varje år utan att någon gnällt och det fungerar hur bra som helst för honom thumbs up

Problemet jag ser är att ju större hål i plattan desto mer kan motorpaketet glida i sidled då gummit i hålet ger med sig och pressas runt bulten, men i många bilar är ju 5-10mm förflyttning inget problem men då jag har så tajt så vill jag ha kvar motorn på den platsen jag monterade den så därför jag nu skrotar mina hockey puckar och gör dessa nya fästen.
Och jag tror plast staven i mitten skulle ha fungerat länge för mig, men då ni är så snälla och tänker på mig med tips om förbättring så får det nu bli ett hydraulrör i mitten med plasten kvar utanpå.

Ska försöka hinna svänga förbi Hydroscand idag.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Bussningarna du bygger nu är blir kanon! Bara stålhylsan jag hängde upp mig på...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



bmw_ixen skrev:
Cassius skrev:
Vvs rör i stål har ofta 1.5mm gods, annars hydraulrör. Så små stumpar är nog gratis hos närmaste hydroscand t ex.


Bara för att kan jag ju nämna en annan audi som byggdes för snart 30 år sen där taket bl a hade limmats ihop. Den var choppad. Många dumförklarade och skrattade då, idag limmas stora delar av en bils plåtdelar ihop.

Plasten Måste alltså inte vara fel bara för att de är plast. Även om jag, som jag sa tidigare, nog hade tatt de säkra före de osäkra även jag


Finns exempel på limmade kardaner i aluminium för 1000hk också, men här pratar vi ju inte om lim som fästelement. Lite äpple å päron skulle jag säg.


Vad jag menade var att för 30 år sen ansågs lim inte vara bra nog för att fungera i en bärande del av en kaross, idag är det vardagsmat.

Idag anser vi inte plast vara bra nog som "crush tube", om 30 år kanske de är vardagsmat

Mao, bara för att de är plast MÅSTE de inte vara fel! Men än en gång, även jag hade tagit de säkra före de osäkra och kört på stål eller alu

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Problemet är ju inte om det är plast, gips eller unobtanium, det handlar om att förstå ett bultförband och vad det är som håller ihop ett korrekt förband. Det är friktionen mellan ytorna och för att det ska bli "rätt" måste man kunna dra skruven till rätt moment så det blir rätt förspänning.

Visserligen gör jag generalfelet att förutsätta att plasthylsan har fel materialegenskaper för att man ska kunna sträcka skruven korrekt men jag skulle vilja påstå att jag har en erfarenhetsbas att stå på när jag gör det.

Sedan är världen full av saker som "fungerar" fast det inte är korrekt utfört.

Nog om detta nu från min sida.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag svängde förbi Hydroscand igår, tyvärr hade dom inga billiga spillbitar utan dom fick kapa av en bit från ett 6m rör, så istället för billig spill bit så fick jag detta helt gratis thumbs up





Dock upptäckte jag igår kväll att måttet 14x2 inte stämmer så bra för jag får inte in en M10 bult nu utan måste först borra upp röret då det är lite för trångt

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Fattar inte...borde väl bli exakt 10mm id???
Och du har tillgång till svarv!!!
Antingen har du ett 10,1 mm borr eller så funkar det nog med lite putsduk.

Tycker du att detta är ett problem som måste "lösas", då har du nog mycket att ta i!

_________________
Christer Folkesson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



RallyQuattro skrev:
Jag svängde förbi Hydroscand igår, tyvärr hade dom inga billiga spillbitar utan dom fick kapa av en bit från ett 6m rör, så istället för billig spill bit så fick jag detta helt gratis thumbs up



Dock upptäckte jag igår kväll att måttet 14x2 inte stämmer så bra för jag får inte in en M10 bult nu utan måste först borra upp röret då det är lite för trångt
Kanske en dum fråga men det är inte bara grader i änden av röret? Eller är det en söm invändigt? I annat fall bör ju skruven gå in...

Edit: den gängade delen av skruven bör gå in iaf eftersom gängans ytterdiameter är någon tiondels mm mindre än 10mm. Delen utan gängor kommer vara tight men bör också gå in röret efter lite lätt putsning mha smärgelduk i svarven.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 333, 334, 335 ... 501, 502, 503   >>
136 besök idag (2500058 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande