Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 338, 339, 340 ... 501, 502, 503 >> 592 besök idag (2501995 totalt) |
Tyvärr visade det sig sedan inte vara så bra som allt först såg ut
Börjar med det första felaktigheterna som dock inte gör något men ändå.. Jämförde startkransen, ser först att kuggarna är kortare? Visst det kommer hålla men varför? Sen lägger jag kuggen rätt på en sida: Och tittar på andra sidan, vad nu då varför hamnar dom inte rätt här Så räknar antal kugg och det är 1 färre på det nya Som tur är så är det ju så många kugg så den lilla skillnaden lär nog inte göra något.. Har inte fått något svar på varför det blev som det blev men gissar att personen som styrde CNC maskinen har laddat in fel startkrans fil vid fräsningen. Tyvärr var ju detta inte det enda felet.. Fortsättning i morgon _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Nä denna rcs200 åkte med bilen vid försäljning tack och lov. Var en Mazda 1.8t med 680hk, standardkammar etc. En backstrypventil hade kanske hjälpt. Min tilton är på 3 skivor med samma motor och 7kg svänghjul, monterade en ventil men den står fullt öppen. Man kör iväg mjukt och fint endå. Men det spelar ju ingen roll nu när lådan är skrotad _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
Jag bytte till det lättaste hjul jag kunde hitta till min v8 men då blev det oxå annan startkrans. Måste finnas olika startmotor med andra ord. Beroende på höger eller vänsterstyrt kanske?? Jag tog min gamla startkrans och modifierade till nya svänghjulet. Men i ditt fall så borde det fungera ändå då det är mindre skillnad än jag hade på mitt
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Grejen är den att jag skickade in ett original svänghjul till DLI redan i januari som dom haft att mäta på under fler månader, skickade med denna lapp nedan, men verkar som något blivit fel sedan hos tillverkaren i England om inte DLI gett dom fel information? :
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Och det är ju här nästa fel kommer in, om ni läser ovan så ser ni att jag skrev att det var viktigt att 60-2 trigger går så långt mot startkransen som möjligt helst 16-16.5 mm
Men vad har fräsaren gjort istället jo lämnat en ofräst kant Enligt DLI så finns inte denna kant med i ritningen som han gjorde utan återigen har någon i England av någon anledning lagt in denna i cnc maskinen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Varför väntade du tre timmar med att säga vad felet var?
Var är centrum på givaren i förhållande till tänderna? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Svaret ovan var ju till knotans inlägg igår om olika startkransar (har inte fått någon mail om bevakade trådar på 2 dagar så såg inte hans inlägg igår) så väntade lite nu med om någon ville lägga en kommentar om startkransen innan jag gick vidare till trigger problemet. Centrum hamnar på den o frästa ytan så därför jag var noga med att det skulle vara tänder hela vägen ut.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Vad blev slutresultatet på antalet tänder på startkransen? 134 respektive 135?
Minns jag rätt ur huvet är std hjulet ca 300mm i diameter (just under). Och har i std utförande 135 tänder vilket ger en kugg pitch på 12. Om det nya har en tand mindre får du en pitch på 11.9 eller liknande istället. Mao ska det inte vara något bekymmer annat än lite mer slitage på startmotorn (vi pratar nog om livsförkortning på 5-10% max om ens de) Nu är de ju fler saker som är fel, men startkransen bör fungera. Tar dom på sig att fixa trigger tänderna åt dig och ger dig en kraftig rabatt för strulet kanske dom inte behöver göra ett helt nytt svänghjul och du kanske får ett fungerande fortare? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
135 samt 136 tänder.
287mm startkrans. Jag tror också det bör fungera. Förskottsbetalning är det som gäller hos DLI så svårt att pruta i efterhand och just dessa fel verkar vara hos tillverkaren i England och inte av DLI, men sen var det tyvärr fler problem.. Tyvärr är Rejsa super segt just nu, så ni får vänta på bilder om nästa problem. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Går ju ibland få pengar tillbaka ändå, jag köpte en TV möbel för dygt 10 tusen som visade sig ha en skada på undersidan, inget som stör egentligen men då det är en kvalitetsmöbel vill man ju att den är hel. Förskottsbetalning även där men jag fick igen 25% i efterhand istället för att skicka tillbaka den (vilket hade varit riktigt besvärligt..)
Men de låter ju som att dom inte fått något rätt med de där svänghjulet så ett helt nytt kanske är bättre ändå? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tråkigt med strul, men borde man inte kunna begära en digital bild på delen innan dem börjar fräsa ut den som du får godkänna?
|
||||
Jo så då till nästa problem.
Satte på svänghjulet på motorn och kollade och allt passade bra, ligger 2mm från anliggningsytan för lådan. Så satte jag på tryckplattan och sköt in allt i lådan, men va fan nu då, det tar stopp Och mindre än 1 mm kommer den in i lådan ? Måste ju vara över 2mm för att överhuvudtaget få plats vid monteringen. Alltså hela kopplingen är för hög Och den tar i det stora av frästa området i lådan så det är ju inte bara någon liten bit som lätt går att fila bort. Innanför sitter fram diffen och hur mycket gods som är kvar vet jag ej. Men skulle behöva fräsa bort minst 3mm = då blir det ca 1.5mm frigång. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Visste du vad måttet var på höjden på tryckplattan var när du beställde svänghjulet? När jag lät en firma tillverka ett svänghjul till mig så skickade jag original svänghjulet med tryckplatta, och den fina AP tryckplattan till firman som skulle göra det. Sen hade dom fria händer på utformandet på svänghjulet, var bara ett mått som skulle vara lika anläggningshöjden där urtrampnings lagret är skall vara samma på bägge tryckplattorna!! //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Alternativt vattenskära en stålring du sätter mellan block och låda som distans.
Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Hade det vart enkelt att bygga en ball bil, så skulle många fler lyckas
Jag slipade ur min låda tills det gick hål. Därifrån svetsade jag i en 1mm plåt som jag putsade av. Samt svarvade av lite på tryckplattan lite tills det gick fritt.. Utan att lägga upp en enda bild på det _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ja om man gjorde en på typ 3mm så skulle kanske "bara" dom nya växellåds fästen behövas kapas och svetsas om. Flyttar man mer så börjar det bli kritiskt med kardanen = 1cm bakåt så går knutarna i ändlägena. Sen påverkas platsen för turbos med slangar då dom hänger bakom motorn vid lådan. Och min nya upphängning gör turbos som sitter fast i lådan måste moddas. Sen blir det trångt för slangarna från luftfilter in i turbona och där är det redan nu för lite plats. osv. Men frågan är om 3mm är tillräckligt så det bara blir 1.5mm frigång? gäller att inte ett gruskorn letar sig in i mellan.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är både den ytan och ytan för lamellerna som måste svarvas bort. Och att svarva bort 3mm på ett redan lätt svänghjul känns inte säkert = blir väldigt tunt då. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Gick att få fram på Sachs sida men gör man svänghjulet i rätt höjd så passar det ju och jag visste inte vilken höjd svänghjulet skulle bli. Nu hade DLI ett formulär jag fyllde i innan med mått. DOCK ser jag ju nu i efterhand att ett viktigt mått saknas nämligen frigångs djup för tryckplattan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Gick det inte att räkna ut vilken vilka mått som var kritiska då? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 338, 339, 340 ... 501, 502, 503 >> 592 besök idag (2501995 totalt) |