Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 345, 346, 347 ... 501, 502, 503   >>
42 besök idag (2500977 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Tar man inte bort problemen finns dom kvar det enda rätta i min värd kapade flänsar expansion skarvar på rör och avlastning av turbon....
Men gillar man att demontera grejer och plana i tid och...
Med hetta rör sig grejer.men kanske du sliter ut pinnbultar i stället.
Din bil dina bekymmer...
Jag gör gärna slutgiltiga lösningar ,då jag inte gillar att skruva.men så olika vi är...

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Michael Th skrev:
Tar man inte bort problemen finns dom kvar det enda rätta i min värd kapade flänsar expansion skarvar på rör och avlastning av turbon....
Men gillar man att demontera grejer och plana i tid och...
Med hetta rör sig grejer.men kanske du sliter ut pinnbultar i stället.
Din bil dina bekymmer...
Jag gör gärna slutgiltiga lösningar ,då jag inte gillar att skruva.men så olika vi är...


Skulle gärna haft rör expansion men mycket jobb att få dit och vet ej vad man ska ha för grejer, ska ju vara tätt också..

Kapad fläns kan ju förvärra situationen om det är som Patrick säger att dom långa rören krymper som är problemet, alltså hade det varit lika långa rör så hade jag kapat flänsen, men nu känns det som att det kan förvärra situationen.

Blir ju dock nu avlastning av turbon samt tjockare fläns så liten modifikation blir det ju..
Sen om det räcker vet jag ej.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Gastät lös rör skarv finns det sådana att köpa?


Dom som gör dessa rör nedan skriver ju detta:
The sophisticated design with our gas-tight Double sockets and the split flanges there is no heat distortion or cracks.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Blir tyvärr spänningar och det slår sig eller spricker på grenrör. Framförallt när man har olika rörlängder och dragning som det alltid blir.

Har fått sprickor i mitt grenrör trots sugmotor och har till i år lagt till två flexzoner i området sprickorna inträffar. Finns mer bilder i min byggtråd.

Frågan är bara hur de håller, har hållt för lite gata och en banträff hittils men det gjorde även grenröret utan dessa.

https://vibrantperformance.com/catalog/index.php?cPath=1527_1064_1254& . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Har aldrig sett dessa mer än på 80tals-byggen.

Kanske att burns kan ordna fram sådana?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Andreas Millbro skrev:
Blir tyvärr spänningar och det slår sig eller spricker på grenrör. Framförallt när man har olika rörlängder och dragning som det alltid blir.

Har fått sprickor i mitt grenrör trots sugmotor och har till i år lagt till två flexzoner i området sprickorna inträffar. Finns mer bilder i min byggtråd.

Frågan är bara hur de håller, har hållt för lite gata och en banträff hittils men det gjorde även grenröret utan dessa.

https://vibrantperformance.com/catalog/index.php?cPath=1527_1064_1254& . . . .


På en turbomotor lär dessa ge sig omgående tror jag.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Sådana kompensatorer används en hel del i värmeverken. Oftast tillverkade i MA dvs svindyrt rostfritt typ. Dem stora jag sett kostar några hundra tusen och brukar trots det bytas vart annat eller vart tredje år

Finns nog inga lösningar som håller hur länge som helst med andra ord.

Tror detsamma gäller Grenrör. Även i f1 byts ju grejorna med jämna mellanrum

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gastät lös skarv är väll bara två rör som passar varandra med lagom sugning.
Borde ju bara vara att be någon svarva till åt dig. Inte sett att dem finns att köpa någonstans. Jag har sådana till min kollektor ska bli intressant att se hur det fungerar mot turbo. Dem brukar ju läcka lite kalla men normalt sitter ju inget efter och bromsar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



erikjakan skrev:
Andreas Millbro skrev:
Blir tyvärr spänningar och det slår sig eller spricker på grenrör. Framförallt när man har olika rörlängder och dragning som det alltid blir.

Har fått sprickor i mitt grenrör trots sugmotor och har till i år lagt till två flexzoner i området sprickorna inträffar. Finns mer bilder i min byggtråd.

Frågan är bara hur de håller, har hållt för lite gata och en banträff hittils men det gjorde även grenröret utan dessa.

https://vibrantperformance.com/catalog/index.php?cPath=1527_1064_1254& . . . .


På en turbomotor lär dessa ge sig omgående tror jag.


Är nog rädd för det, de används till wastegates men då sätter man dem nog oftast på utloppet. Men med dessa måste man även stadga upp turbon eller om man monterar på de längsta rören och hänger turbon i de korta rören.

Hoppas att de ska hålla till min sugmotor iaf. Min grenrörsfläns verkar ha slagit sig lite, trots 10mm gods och sugmotor.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Ja dom där flexrören lär tyvärr inte hålla länge i ett turbo grenrör, får dessutom inte plats..

Och när jag tänker efter så har jag nog trångt även för "glid rör" på mina grenrör.
Och jag tror det blir krångligt att svetsa dit det i efterhand, borde gjorts från början.


Vänner som bygger egna grenrör kör alltid med 15mm fläns, men där jag beställde kunde dom inte få fram det utan tjockaste som nu gick att beställa var 12mm så får hoppas det fungerar bättre än det jag kört med.


Så blir att testa detta nu först, sen kanske lossa i vinter och se om det slagit sig.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Då går vi tillbaka till egt givare frågan jag ställde i slutet på förra sidan.




Nämligen instick, har fått rådet att för bäst livslängd så ska den inte sticka in alls i gasströmmen utan bara sitta i det utrymmet som blir vid nippeln.

Alltså så här:



Givaren har 3mm spröt och det är ju typ 9.5mm invändigt i en 1/8npt gänga så blir ju lite luft utrymmen där.

Vad kör ni med för instick?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Om du vill mäta rätt temp skall du ha instick i 2/3 av röret

Så som du visar kommer den att mäta helt fel temperatur
Typ enbart godstempen

Kolla på pentronic.se

Speciellt «stem losses» och «screening»

Om sensoren har en öppen spets kommer den inte hålla särskilt länge hur än du gör

_________________
Truls Herland
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



När jag monterat egt sensor har den monterats i gasströmmen enl instruktion

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Här 3 frågor jag ställde till Turbocenter och svaren under.

Tänker på Original givare dom sticker ju typ in till mitten av röret.
-- ja , och de pajjar de med !!!

Och får du verkligen korrekt temp om den inte sticker in?
-- obetydlig avikelse , som inte spelar nån roll

blir det inte mest godset du mäter temp på då?
-- givar spetsen skall naturligtvis "hänga " fritt i "luften " , men skyddas från den omedelbara gasströmmen

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Nu är ju inte turbocenter allsmäktiga.
Tvärtom vill jag nästan påstå....

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Nu är ju inte turbocenter allsmäktiga.
Tvärtom vill jag nästan påstå....

Därför jag även ställer frågan här..
Alltså om någon annan har testat med olika instick och vad ni fått fram av det.

Kan även nämna att mina egt givare köpte jag av Vems Mattias / Sävarturbo Mattias
Han skrev detta:
Desto längre man vill att dom ska leva och klara livet desto mindre instick ska man ha, så i ditt fall ska man kanske gå ner till max 5 mm instick och mäta att det blir exakt lika på alla så att man mäter något av värde. Inledningsvis skulle jag rekommendera 5 mm instick och om du fått ut bra data av dyno-körning och banracing så ändra insticket till bara 1-2 mm och prova om du får vettiga värden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Jag vill nog ha ned den en bit i gasströmmen iaf, inte gömd inuti nippeln med nån mm nedstick.

Säg runt 10mm in i ett ~40mm rör

Detta pga röret suger/strålar värme som gör mätaren 'slö' i uppdatering.

Men!
Gör såhär om du har möjlighet.
När du mappar maskin, sätt probarna med djupt instick.
När du är klar så monterar du dem längre ut och loggar skillnaden.
Då vet du vad tempen är trots mindre instick.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
96special skrev:
Om du vill mäta rätt temp skall du ha instick i 2/3 av röret
Så som du visar kommer den att mäta helt fel temperatur
Typ enbart godstempen
Kolla på pentronic.se
Speciellt «stem losses» och «screening»


Vart hittar du info om instick på hela 2/3 av röret ?


Har läst på Pentronic men kommit fram till att det där är bara allmänna förslag för dålig givare, för läser man vidare så står det att deras givare klarar korta instick..
Sen är deras förslag att kapsla in hela givar kroppen? finns ju ingen som gör det på ett grenrör och mina givare är ju 10 cm långa så även med långt instick så sticker mesta delen av givaren utanför.






Här jämför dom mellan 5-15cm instick och då 2 grader fel vid 70 grader på en dålig givare.



Men en annan intressant detalj nämner dom också nämligen mät fel med långt instick i kraftigt gasflöde som du ju har i ett grenrör:




Blir nog svårt att jämföra något av allt detta med en 3mm Vems egt givare i ett bil grenrör.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kanske står redan. Men vad är anledningen du vill mäta? Den mesta information du behöver får man av övriga givare plus bromsbänk.

Jag ska ha två på min v8 och mäter bara som loggfunktion.aviker dem från varandra borde något vara fel.
Om båda sedan mäter 30-40 grader fel spelar ju inte så stor roll igentligen?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



instick halva röret har jag fått info om från både syvecs samt stri performance

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 345, 346, 347 ... 501, 502, 503   >>
42 besök idag (2500977 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande