Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 346, 347, 348 ... 501, 502, 503   >>
125 besök idag (2501060 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag säger att det spelar mindre roll, bara att du sätter dem på samma ställe varje gång om du tar ut dem.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
knotan skrev:
Kanske står redan. Men vad är anledningen du vill mäta? Den mesta information du behöver får man av övriga givare plus bromsbänk.

Jag ska ha två på min v8 och mäter bara som loggfunktion.aviker dem från varandra borde något vara fel.
Om båda sedan mäter 30-40 grader fel spelar ju inte så stor roll igentligen?


Dom går ju varmare på mitten cylindrarna och då jag har haft problem med cyl 7 på 3st motorer så vill jag ha koll på tempen för varje cylinder.

Och då kan man sedan mappa in individuellt för varje cylinder om man har koll på tempen för varje cylinder.

2st har jag ju kört med i flera år så dags att gå upp till 8st nu

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Bilder och mått på egt givaren.






Väldigt långt spröt och stor kropp som hamnar utanför oavsett hur långt instick jag har, så att gå på Pentronic's info fungerar inte med denna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ett problem är ju att det är skärringskoppling så om jag ska kunna ändra instick så får jag inte dra åt för hårt, utan tillräckligt hårt för att den ska sitta fast men inte för hårt så skärringen krymper fast på röret och sen lyckas med det på alla 8


Sen kan jag inte montera dessa innan grenröret är monterat, utan måste först montera på löst rör och märka upp hur djupt varje ska sitta och sedan sätta dom på samma plats och djup när grenröret sitter på motorn och då dra lagom hårt..

Sen kommer jag inte åt att ändra djup på dom inre cylindrarna utan att ta ur motorn.




Men ska försöka med detta och testa 5-10 mm instick nu och sedan dra ut dom och jämföra.


Men hade hoppats att någon annan här redan testat detta och kunde ge input om hur mycket eller lite det skiljer med olika instick i ett grenrör.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag tror faktiskt att det är väldigt olika från fall till fall.
Har sett på industrin att det kan skilja på mätvärden på både vätskor och gaser om man sätter mätning precis före eller efter en böj. På inner eller ytterradien av ett böjt parti på rörsystem osv.

Man får nog bilda sig en egen uppskattning.
Sedan är det ju frågan vad man mäter och vad man ska dra för slutsatser av värdena oxå.

I vissa fall sjunker Tempen av mer bränsle. I andra fall kan den stiga av mer bränsle.
Oftast stiger Tempen av sänkt tändning men ibland kan den sjunka för att sedan bli högre en dm längre ut i Grenröret.
Osv. Osv.

Men nu ska du ju främst mäta skillnaden mellan cylindrarna. Så det exakta värdet är ju igentligen ganska ovesäntligt. Det är ju avvikelser du vill se

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
mactun
Västervik
Här sen Mar 2007
Inlägg: 15



Eftersom termoelementet mäter längst ut på givaren så duger det gott att ha 10mm utstick från nippeln

_________________
Marcus arthursson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag vill inte bara mäta skillnaden mellan cylindrarna utan vill även se korrekt avgas temp.

Men sen angående instick så är ju frågan om det skiljer något per millimeter?

För ett problem är ju att koniska 1/8npt nipplar inte går att dra ner i botten och kan ofta även hamna olika långt in.

Så frågan är vart man ska mäta insticket,
alltså antingen från gängade nippeln utanför gasströmmen
eller från grenröret = i gasströmmen.

För det kan ju se ut så här olika mellan varje givare när den koniska nippeln är åtdragen.



Lika stor del i gasströmmen men olika långt instick räknat från nippeln..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Så vad är den korrekta avgastempen då? Högsta möjliga?
För som jag säger så är inte Tempen exakt samma ändå. om du mäter på olika ställen så kommer Tempen vara olika vid olika tillfällen. Beroende på olika omständigheter.



Men min erfarenhet då för att göra någon snabb sammanfattning.

Om du stoppar in givarspetsen 8 eller 10mm gör extremt Lite skillnad. Sätter du den däremot väldigt nära avgasventil skiljer det en hel del jämnfört mot om du sätter den närmare collectorn.
Mäter du i innerradien precis i början av en sväng. Så har du lägre temp än om du mäter i ytterradien i bortre änden av samma böj.

Stoppar du in givarspetsen ända in till mitten av röret i mitten av böjen borde du ju rimligen få något slags medelvärde.

Grejen är väll att ju längre instick du har 15-20mm tex. Eller tunnare probe. Så kommer du ju få snabbare avläsning. Men givaren kommer brinna upp eller gå sönder snabbare.

Sätter du den lite längre ut så kommer den inte nödvändigtvis visa så speciellt fel, men däremot ha en segare uppdatering av värdet.

Å andra sidan. Så är en seg givare kanske bättre än en som är trasig för den brunnit upp.






Hur som helst. Jag tycker du ska ha kanske 3-5mm av spetsen sticka in.
Och alla givare bör sitta på samma sätt /plats.

Förstår inte riktigt vart du vill komma med "exakt värde" ska du ha något så pass exakt skulle man nog ha kanske 3 givare på varje Cylinder.

En så nära toppen som möjligt. En precis innan collectorn och en där mellan.
Då ser du inte bara snittvärde utan även hur snabb förbränning du har. Och ifall tändläge överlapp osv verkar fungera.

Mäter du bara på en plats i röret ser du ändå inte om en avvikelse beror på bränsle. Luftflödet eller tändläge.

Man kan överanalysera sånt här

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Det jag menade med exakt värde är att jag vill se den tempen som är där givaren sitter..

Jag vill alltså inte bara se skillnaderna mellan dom, tex som du skrev på din egen med 2 givare som du skulle göra egna skarvar som kan ge helt fel värde men du skulle ändå bara ha "en referens mellan höger /vänster sida som skvallrar om något gör att ena sidan plötsligt går varmare eller kallare."

Detta är inte jag ute efter bara utan vill även ha korrekt värde där dom sitter och dom kommer sitta några cm strax utanför flänsen, men då grenröret ser ut som det gör så kan jag inte få dom exakt på likadan position men det kommer i alla fall inte bli en på inner och andra ytter böj utan nu på sidan av böjarna.

Dom främre blir rakt uppåt i början av böj, medans bakre lutande framåt i början av böjen.




Men ska försöka testa nu med 5-10mm instick och sedan testa att dra ut dom främre som jag borde kunna komma åt för att jämföra vad som händer med tempen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det borde bli snarlika värden på dem platserna.
Tror som sagt att det kommer bli minimal skillnad att dra ur dem en bit in eller ut, det är alltid lite tröghet i givaren. Men det ska bli intressant att följa när du prövar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Gillar inte att nipplarna är så sjukt tunga?

Inte för att det gör så mycket på min tunga bil, men det är ju rejäl metall klump thumbs down

känns dock som att den är mycket tyngre än vad vågen visar.






Så totalt per givare



Sen + nippeln i grenröret osv. så blir det kanske 100 gram per givare.
Inget att bry sig om i min bil, men andra som jagar gram kanske får något att fundera på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



pentronic nipplar med konus i rostfritt är nog bara halva vikten

finns även andra märken

fördelen med den konus är att den klämmer jämnt om givaren och
man kan dra ur och in den försiktig även efter att den är dragen och lossad en gång

men även dom kärvar efter ett tag och man får då värma lite försiktigt
och även smörja lite för att få loss dom

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Okej, dock tror jag skärring blir bra för mig.
När jag bestämt rätt instick så drar jag fast den och sedan behöver jag inte mäta instick igen utan bara stoppa ner den för rätt cylinder och dra fast så hamnar dom i rätt höjd varje gång jag tagit ut dom.

Bara nu innan som det kan bli lite bökigt med att inte dra för hårt och sedan den onödiga vikten.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Blir det svetsade muttrar på rören...vilka iofs oxå väger gramm eller tänker du dig att gänga rätt i grenröret med en instickande nippel?

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Svetsade 1/8npt typ som denna fast lite tunnare gods:

Så det är denna jag illustrerat i mina paint bilder angående att nippeln på egt givaren inte kommer dras i botten i denna då det är konisk gänga.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag brukar alltid skära av adaptern typ mitten av sexkantsbiten och svetsa direkt på röret. Givaren får man ju ändå bort där uppe.
Blir bara klumpigt med fler delar, kaka på kaka liksom.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vill man finns ju grövre skärningar man kan snitta så dem nyper när man drar åt och sedan släpper igen när man öppnar thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
knotan skrev:
Jag brukar alltid skära av adaptern typ mitten av sexkantsbiten och svetsa direkt på röret. Givaren får man ju ändå bort där uppe.
Blir bara klumpigt med fler delar, kaka på kaka liksom.



Ja det är ju smart, då hamnar alla lika djupt då konan är borttagen och man kan även borra ur nedre delen så får man en liten luftspalt där man kan dra in givaren i om det visar sig att den mäter samma temp med 0 instick som med 5mm instick.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja precis. Sitter den inte utsatt mitt i gasflödet kan man ju tycka att den bör överleva bättre.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Tänkte avsluta EGT givare diskussionen för den här gången nu och istället undrar en annan sak..

Vart hittar jag HANE kontakter 2 & 3-pol som är FÄRGADE och då menar jag INTE svarta..


Jag har ju färgade HON kontakter som ni ser på bilden:




Men dessa sitter på givare där kontakten är fast / ihop gjuten och inte lös med lösa stift och kablar så dessa går ju inte att använda till annat..






Så finns det någon bilmodell som ni VET har lösa färgade 2-3 poliga Bosch HAN kontakter som jag kan leta efter?
vill inte ha gissningar utan vill veta vart jag köper nya eller hittar begagnade och då med länk eller exakt bilmodell jag ska söka på och ingen kommentar om att leta bland alla bilar på en bilskrot för jag har ingen skrot där man får gå omkring och rota i bilar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Tror inte det finns

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 346, 347, 348 ... 501, 502, 503   >>
125 besök idag (2501060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande