Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 347, 348, 349 ... 501, 502, 503   >>
185 besök idag (2499400 totalt)
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Köp färgade buntband om du är orolig att sätta fel

_________________
S Örnberg
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Jag skulle använt något bra lämpligt kontaktstycke för ändamålet och märkt upp kablarna. Finns ju bra kabelmärkningar som elektriker använder för märkning i elcentraler och styrskåp. Såna som träs på kabeln och har en siffra eller bokstav. Finns även varianter som sätts fast på kabeln med två buntband och har en ficka emellan för textremsa. Varianterna är många så det är bara att välja den man tycker är bäst.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Ajdå, glömde visst skriva att jag inte heller vill ha tips på märkning

Men trevligt att ni vill hjälpa till i alla fall, men färgade krympslangar har jag och siffror blir kanske några också men nu är jag ute efter färgade kontakter, kan dock även vara av rund modell eller annat utförande.

2-3 poligt.

Jag har dessa nedan men då är det plast clips = risk att gå sönder efter några lossningar eller om man klantar till det.





Så skulle vilja ha med metall clips som denna nedan, men denna är också en sådan där hanen sitter fast gjuten på en givare thumbs down sen har jag bara hittat att det som går att köpa bara är svart..






Så vi kan nu utöka sökningen till alla sorter av 2 & 3 poliga kontakter med metall låsning som finns i olika färger och med både hane och hona, vatten tätade, några tips på det?
EDIT även plast låsning kan fungera om det är en bra variant som är lätt att öppna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Molex ML-XT finns i flera olika färger, kompatibla med Deutsch DTM som ofta används för div. motorsport applikationer när man inte använder Autosport kontakter. Enkla att jobba med och allmänt bra..

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Ascona 400 skrev:
Deutsch DTM som ofta används för div. motorsport

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Ascona 400 skrev:
Molex ML-XT finns i flera olika färger, kompatibla med Deutsch DTM som ofta används för div. motorsport applikationer när man inte använder Autosport kontakter. Enkla att jobba med och allmänt bra..

Bra! tack.
Har ni något bra ställe där man kan köpa dessa i styck och kompletta?

Har kollat deras ÅF i Sverige som Farnell , RS, TTi osv. men hittar bara lösa delar, alltså hus, stift, låsning osv. och ingen helt komplett kontakt och dessutom bara svarta.
Letar jag på ebay hittar jag kompletta men i då antingen i USA med tull och moms som tillkommer.
eller i England men som då ej skickar till Sverige.


http://se.farnell.com/search?ost=Molex+ML-XT&searchref=searchlooka . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Molex ML-XT finns på Mouser.
https://www.mouser.se/search/refine.aspx?Ntk=P_MarCom&Ntt=16242038 . . . .

Annars kan man handla Amphenol som är "kopior" på Deutsch på Elfa, finns bara i en färg dock..
https://www.elfa.se/search?q=atm&;filter_categoryCodePathROOT%2Fcat . . . .

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Sen ett tips till alla er med 3D skrivare.

Vill ni ha något att sälja så börja skriva ut sådana här 2-3 poliga hanar i olika färger så har ni något som ingen annan säljer.






Och honor i olika färger är det inte så många som säljs men dom finns i alla fall..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Har en 2 polig med rött gummi skydd.
Någon som sett om det finns gummi skydd för dessa "spridare" kontakter i olika färger att köpa?



Och då menar jag inte svarta..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Håller på och letar efter kabelmärkning i siffror för grova kablar..

Vill ha runt hela kabelstammen för tändspolekontakten och den är ca 8mm tjock.
Vanligast är ju små för varje kabel alltså 1-4mm

Och då helt gult eller att varje siffra har olika färger.






Dymo klister lappar lossnar ju tyvärr eller går sönder, här sitter en gul klister lapp kvar på en medans dom andra är borta.

Men har hittat vita nu i plast som är för 8mm kabel så kanske blir sådana.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Den som är 4:1 skulle man ju ha lite olika på hyllan, blir dock några tusen lappar..

http://www.hellermanntyton.se/produkter/krympslang/tfe4-1-2/339-01279

TFE4 - 4:1 i krympförhållande
PTFE krympslang
Mycket hög temperaturtålighet
Extra tunn och transparent
Hög nötningsbeständighet och god beständighet mot aggressiva kemikalier

ELFA:
före 12,7mm, krympt till 3,6mm & 1.2meter för 420kr
eller 15,8 sen krympt 4,5mm & 1,2meter för 520kr


Enda problemet är att jag nog ändå måste demontera kontaktstyckena för att få på krympslangen.

Men bra ide thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
En annan fråga...

Kolkanistern vid bränsletanken hur fungerar suget av ångorna in i motorn?

Alltså det går ju en slang som delas upp i två med backventiler, en till insuget och en till inloppet för turbo så det hela tiden blir ett sug.
Men det sitter även en magnet ventil på slangen från tanken, så det jag undrar är om någon vet när den är öppen? och vad händer om den är öppen hela tiden?

Har läst om att den pulserar på vissa bilar men att en del haft problem med hur ofta eller sällan pulserna för öppningen varit?





Det jag undra är vad som händer om jag tar bort ventilen så det är öppet hela tiden med bara backventilerna kvar?
Eller om jag ska koppla in magnetventilen på sprutet, men hur ska den då styras, när ska den öppna?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Efter en massa letande på nätet så kom jag på att det finns ju plugg in boxar för några Audi dock inte min, men tog och laddade ner start mappen för två olika och kollade hur det är inställt där.

På A4 AEB har dom satt den på en GPO och User PWM är det inställt på 20Hz
På A4 1.8t ME 7.5 är det på 25Hz
Medans på 2.7t har dom valt en överbliven spridare utgång och där inställt på 22Hz

Så får bli en GPO och prova 20-25Hz för att se hur det fungerar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



RallyQuattro skrev:
Sen ett tips till alla er med 3D skrivare.

Vill ni ha något att sälja så börja skriva ut sådana här 2-3 poliga hanar i olika färger så har ni något som ingen annan säljer.






Och honor i olika färger är det inte så många som säljs men dom finns i alla fall..


Antalet timmar att CAD:a dom där för att sedan kunna ta betalt max 50:-/st, bad business. Sen tror jag inte att det skulle bli tillräckligt hållbart, gjutet är bättre till kontakter.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Man får väl vänta på att det finns 3d röntgen skanner & printer för billig peng, så bara stoppa in den, välja färg och trycka på kopiering thumbs up

Men tycker det är konstigt att ingen säljer färgade?
Dessa finns ju för små pengar från Kina men bara svarta?

Och gissar att samma tillverkare nog gjuter en massa annat i färgat så varför envisas med att ha dessa i svart?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



tänker på 3 d printade... hur värmetåliga är dom, dvs deformeras i värmen?? tråkigt om kontakterna smälter /deformeras ihop i ett mycket varmt motor rum...gissar att "vanliga" plast kontakthus är i en mer värme tålig plast.. på jobbet när vi gör kabelstammar/kontakter så används ofta kontakthus med fler än behov med tätlock just för att kunna skilja dom åt när flera kontakter sitter precis brevid varann... annars har vi märk maskin som gör tejpremsom med text label som man lindar runt kablarna dvs en tryckt del som sen får några varv av den transparenta delen över sig... man kan ju märka det som inte är säkert vilket..

eller så får du göra en motor härva som går till några stooora kontakt stycken???

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Finns ju olika trådar för 3d printer tex. kolfiber tråd = blir grymma kontakter
ABS plast bör ju klara tempen i ett motorrum, sen är bara frågan hur starkt det blir på en liten kontakt.


Jag behöver egentligen inte märka kablar då längderna är olika och gör att man förstår vart den ska sitta sen vet ju jag själv vart allt ska sitta, men vore ändå bra med lite olika färger så även om någon annan skulle meka så ser han direkt vilken hona som ska till vilken hane och färgade kontakter är ju inget som nöts bort utan du kommer se om den är grön eller grå även efter 20 år.

Motorhärvan har redan stora kontakter mot databoxen så behövs inga fler, men blir ju även kontakter runt omkring i motorrummet för olika givare och sen vill man ju lossa kablar på motorn också när man ska meka och inte bara mot databoxen, men hur det blir till slut kommer nog bilder på här om några veckor

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Tyvärr så sitter ju även färg dåligt på plast och kommer nötas bort.

Men nu avslutar vi detta med kontakter och märkning och går vidare med annat på nästa sida.

Så byt sida

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 347, 348, 349 ... 501, 502, 503   >>
185 besök idag (2499400 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande