Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 357, 358, 359 ... 501, 502, 503   >>
1303 besök senaste veckan (2500228 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Med oljefilter på original plats på RS6 motorn så hade jag inte kommit åt att byta filter utan att behöva lyfta ur motorn thumbs down nu kanske inte det hade gjort så mycket då motorn ändå lyfts ur varje vinter

Men om den någon gång inte lyfts ur så vore det bra att kunna byta filter ändå, så filter förflyttare monterades för länge sedan, men jag ville ha även med uttag för oljetemp och tryck, hittade tyvärr ingen smidig och bra då så blev en utan som sedan svetsades på för att få mer gods att göra gängor i.
Tyvärr var den svår svetsad och det blev bara en massa porer.

Här från 2013:




Här från 2017 där man ser att det har fuktat olja ur något hål vid svetsen som gör det att det blir lite kladdigt och skitigt.




Så jag letade ny filter hållare med uttag för givare och hittade denna hos en svensk webshop som jag köpte 2017






Men!
Fortsättning i morgon

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jo då kommer vi till problemen som vanligt

I webshopen skriver dom ut detta:

Filterflytts adapter utav hög kvalite.
OBS: Går ej att jämföra med de billiga varianterna.



Men hålet i mitten där rören ska sitta är 19mm medans utvändigt på rör är det 18.7mm, alltså rören tar ingen gänga alls utan faller rakt in och ut
Sen har vi sido hålet som ni ser är för kort borrat så en rejäl strypning.
Och inte nog med det ovanpå är det för kort gängat så nipplarna som följer med går ej att dra ner helt för att få tätt?

Här bilder jag skickade till dom jag köpte denna utav.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Samma klassiska som "alla" säljer. Man behöver bara göra klart den själv innan man monterar ihop

Gängstolpen brukar man ju få med några olika beroende på vilket filter /stolp man behöver. Men ibland finns inte det man behöver så då får man tillverka själv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ja jag fattar inte, verkar som att alla delar tillverkas i olika fabriker helt utan kontakt i mellan dom sen någon som bara slänger ner allt i en låda utan att ens testa om det passar ihop?

Fick i alla fall detta svar från säljaren.

Vi har noterat att de finns brister i dessa.
Och därför låtit vår fabrik ta fram ordentliga.
Dessa kommer till oss imorgon.
Gör var du vill med den andra skiten,



MEN vad jag då fick var denna klump







Rejält mycket större, med anslutningarna fel för mig samt inga 1/8npt anslutningar

Så efter lite diskussioner så fick jag detta svar:

Vi har en adapter som dock har varit använd. (den är utbytt emot vår nya modell)
Den kan vi skicka till dig.
Vi drar då även med en fraktsedel som du kan skicka tillbaka den "nya modellen" som vi skickade till dig som nummer 2.


Så jag valde den begagnade som var lika som första modellen och som 3/4" gänga satt fast i när jag fick den, dock blev den inte monterad då utan det började jag med nu i somras, mer om det kommer..
Och varför även denna inte nu är monterad kommer ni även få svar om

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



De första typen, som ingenting passade på, hade strypningar i hålen etc. Vet du vad det är för gänga för AN anslutningarna där?

Jag har nämligen en sån jag tänkt använda, men jag behöver AN-12 istället för AN-10 anslutningar och har inte grejerna i närheten :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Cassius skrev:
De första typen, som ingenting passade på, hade strypningar i hålen etc. Vet du vad det är för gänga för AN anslutningarna där?

Jag har nämligen en sån jag tänkt använda, men jag behöver AN-12 istället för AN-10 anslutningar och har inte grejerna i närheten :/


Dessa finns ju olika att välja på vid köp, alltså AN8 eller AN10 vet dock ej om det bara är adaptern som skiljer, men tror det inte är större än AN10

AN12 är ju extremt stort.. behöver du verkligen det?
jag kör bara AN8 nu.

Jag har inte min heller i närheten nu så kan inte kolla det.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



RallyQuattro skrev:
Cassius skrev:
De första typen, som ingenting passade på, hade strypningar i hålen etc. Vet du vad det är för gänga för AN anslutningarna där?

Jag har nämligen en sån jag tänkt använda, men jag behöver AN-12 istället för AN-10 anslutningar och har inte grejerna i närheten :/


Dessa finns ju olika att välja på vid köp, alltså AN8 eller AN10 vet dock ej om det bara är adaptern som skiljer, men tror det inte är större än AN10

AN12 är ju extremt stort.. behöver du verkligen det?
jag kör bara AN8 nu.

Jag har inte min heller i närheten nu så kan inte kolla det.


Jag har AN12 ut från pumpen, sen vill jag minnas att jag fick hålet i blocket till 16mm.. Så jag satte en AN 12 även där. Oljekylaren har dock AN10 så det kommer bli blandade storlekar. För enkelhetens skull dock vore de skönt med AN12 på den ena på adaptern (från filtret till motorn). Från pumpen till kylaren får jag sätta en skarv istället.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Okej, ja jag har ju kvar original grejerna och där var det inte så stort och har AN8 även till kylaren.

Får se om det behöver uppgraderas i framtiden, men blir så jäkla trångt med grova slangar så hoppas slippa byta till större än AN8


Jag köpte en till adapter i somras av märket Epman tyckte den var snyggare med svart och lila





Men även den visade sig inte vara perfekt,
varför kommer jag till senare..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
2012-2013 byggde jag om denna framskärms hållare för att få mer plats för IC.
Flyttade bak fästet extra mycket för att det skulle få plats med en sugande fläkt bakom IC ifall detta skulle behövas.




Men då blev det lite trångt för oljefiltret.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Så nu med ny filter hållare som behövde ett nytt fäste så skaffade jag en ny "framskärmshållare" att bygga om.

Original till vänster och gamla ombyggda till höger.


Men nu valde jag att inte flytta bak så mycket så det blev mer plats bakom filtret för slangar osv.




Och med integrerat fäste för oljefilter hållaren.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sen ville jag göra om fästet för intercoolern som suttit där hela tiden och som inte jag byggt.

Dels var den helt rakt gjord fast att IC lutar bakåt.. dock med mjuka gummin så har ju fungerat, men..

Här den gamla.





Här min nya jag gjorde.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Gamla mot nya.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Vikt koll





Bättre, stabilare och samtidigt lättare thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sen lite färg på ombyggda original fästet.





Sen kolla vikt även här.

gamla:


Nya:


Tyvärr tyngre, men inte så konstigt då det är mer gods kvar + att jag svetsat dit hållare för nya oljefilter fästet.

Tror totalt med oljefilter adapter och IC fäste så bör det blivit lättare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Original till vänster, ver.1 i mitten, ver.2 till höger.





Och här bara dom två ombyggda.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Lyckades hitta nya gummi för IC på ebay för 1/4 del av priset av vad Audi vill ha för dessa.





Test montering.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Så till mina oljefilterhållare..




Tänkte använda den fina svarta, men när jag skulle skruva dit oljetrycksgivaren så gick inte det, för hålet är för långt ner

Går säkert med någon förlängare så den kommer längre ut, men lite irriterande att dom borrat och gängat så långt ner?




På den begagnade silvriga så är nippel hålen lite längre upp och där passar tryckgivaren.





Sen hade jag inte översatt den Polska texten från vart jag köpte den svarta så missade att den bara var för M20 filter medans jag kör med 3/4" oljefilter..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Så jag tänkte montera den begagnade istället så jag gängade loss stora skruven för oljefiltret och rengjorde allt från gammal olja osv.

Men när jag gängade i den igen så glappade den?
Alltså den fick gäng men väldigt mycket glapp så måste suttit limmad innan..


Så provade att dra ner den i botten tills den mittre ogängade delen nöp fast den, sedan gängade jag på ett oljefilter men vad upptäckte jag då, jo eftersom det är så mycket glapp i gängan så dras den snett när jag gängat ner den så då hamnar ju även filtret snett emot hållaren thumbs down





visst det går att få tätt om man drar fast det som satan så gummit mosas på ena sidan så blir det nog tätt även på andra sidan.
Men vill ändå inte köra med en skruv som är så glapp så den måste limmas fast.

Så nu håller jag på och emailar med firman jag köpte den utav och det är inte löst ännu..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



de e inte så bara med å montera oljefilter tydligen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Mange K skrev:
de e inte så bara med å montera oljefilter tydligen


Nej va, verkligen inte.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 357, 358, 359 ... 501, 502, 503   >>
1303 besök senaste veckan (2500228 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande