Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 360, 361, 362 ... 501, 502, 503   >>
92 besök idag (2500194 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Nu var golf ett exempel, har inte läst hundra innantill, men jag vill tro att du inte låser fast vid EXAKT det jag säger, eller gör du det?
jag nämner bara nåt som ska hjälpa dig på vägen att börja leta på andra sidan staketet efter enkla lösningar.
som jag nämt tidigare, lite fantasi måste du ha.

golf och audi a3 med 1.8t motorn vet jag han lagt energi på, men kanske är inställningarna tillgängliga bara i plugnplay boxen?

hursom,, kika lite över staketet, min gaspedal sitter i två skruv på en plan yta i mercan, det är en bosch.
och välja en sån pedal är itne svårt att bygga fästen till,

googla!

Och som 'audimotorsport' skriver, det drar ätt iväg med hundratals timmar på en sån här skitdetalj, så om hälften vore gjort redan så är det mycket vunnet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



När man anlitar en väldigt erfaren mappare med bra utrustning och dyr bänk. Kan Tim priset se dyrt ut jämnfört med att göra själv eller ha en händig polare som gör det billigt.

Men den långa erfarenheten är ett litet pris att betala för. Tänkvärt.

En som mappat 1000 tals bilar och har all info mappar inställningar etc väl strukturerat i sin dator plockar fram bästa tänkbara grundinställning och justerar det där i ett nafs

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
[quote="Kadett4wd"]Nu var golf ett exempel, har inte läst hundra innantill, men jag vill tro att du inte låser fast vid EXAKT det jag säger, eller gör du det?
jag nämner bara nåt som ska hjälpa dig på vägen att börja leta på andra sidan staketet efter enkla lösningar.
som jag nämt tidigare, lite fantasi måste du ha.

golf och audi a3 med 1.8t motorn vet jag han lagt energi på, men kanske är inställningarna tillgängliga bara i plugnplay boxen?
hursom,, kika lite över staketet, min gaspedal sitter i två skruv på en plan yta i mercan, det är en bosch.
och välja en sån pedal är itne svårt att bygga fästen till,
googla!
Och som 'audimotorsport' skriver, det drar ätt iväg med hundratals timmar på en sån här skitdetalj, så om hälften vore gjort redan så är det mycket vunnet.
/quote]

Jo jag förstår, men alltså att få den att öppna och stänga spjället är inget problem utan det är att få rätt karaktär på allt däremellan.

Och tar vi tex. Golf så lär det ju vara stor skillnad på en sådan motor mot min V8, maxvrid på en liten 4cyl är ju typ vad jag har på tomgång
En 4cyl behöver ju högre tomgång och ännu mer höjning när tex. fläktar startar osv.
En Golf lär du kunna snabba på gasresponsen på låga varv mycket mer än min motor, speciellt nu med mitt nya lättvikts svänghjul och koppling så lär ju min vara betydligt rappare på gasen och därmed måste responsen på pedalen vara lugnare på min.

Så bäst är ju att ta delar från en likvärdig motor, men jag tror ändå det lär behövas optimeras extra sedan för den rätta karaktären för just min motor.

Sen har ju jag hållit på med inställningarna för mitt spjäll nu en massa timmar så jag tror inte att grunderna för andra spjäll är så mycket bättre än vart jag nu är med mitt..

Så enda anledningen att byta är om någon vet att just mina RS6 delar inte går att få bra, men bil X delar är super lätta att få bra.
Men så tror inte jag är fallet utan det är nog bara lägga massa mera tid på att få till det.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Lycka till!

Ett tips iaf är att ha 'noll' dutycycle på tomgångsregleringen för önskad tomgång med varm motor och ac avslagen.
Då är den inte med och konstrar sig i onödan utan bara ökar vid tomgångsdipp och minskar vid behov, mao kan man eventuellt slippa korrigera för att ac'n startar, det sker automatiskt.
Bara P.I.D loopen reagerar nog snabbt

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
knotan skrev:
När man anlitar en väldigt erfaren mappare med bra utrustning och dyr bänk. Kan Tim priset se dyrt ut jämfört med att göra själv eller ha en händig polare som gör det billigt.

Men den långa erfarenheten är ett litet pris att betala för. Tänkvärt.

En som mappat 1000 tals bilar och har all info mappar inställningar etc väl strukturerat i sin dator plockar fram bästa tänkbara grundinställning och justerar det där i ett nafs


Ja så är det, dock om man kan eller kan få hjälp så blir det ju betydligt billigare att göra grunderna och få allt att fungera innan man betalar för mappning, för även hos en erfaren mappare så sticker timmarna lätt iväg om dom ska börja på 0 och får lägga tid på grundinställningar och kanske även felsökning osv.
Jag tillverkar ju hela kabelstammen själv och vet då hur allt är draget så enklast för mig att felsöka och se om något blivit fel inkopplat osv.
Så därför vill jag göra så mycket som möjligt nu själv och få den att gå bra på gatan och sedan bara ta hjälp med slut mappningen.

Men sen när det gäller el-gas så skiljer det rejält i inställningarna på olika spjäll, så alltså för att någon ska kunna "justera detta i ett nafs" så krävs det att han mappat en RS6 innan för annars har han ingen grundinställning att använda..

Och grejen med pedal och spjäll är ju att dels ska tomgångs justering fungera men sedan är det just känslan som ska bli rätt och det krävs nog en del körning ute på gatan för att bli bra.
Alltså mappa motorn i bänk så ser du ju vad som händer med effekt och temperaturer, lambda osv. när du ändrar tex. tändning och bränsle, men man ser ju tyvärr inte på samma sätt när man hamnat rätt i alla inställningar för spjället.

Kan nämna att det finns en bil med RS6 motor med E85 och MaxxEcu V1, dock så mappades den med gamla programvaran och dom fick spjället att fungera men långt ifrån bra, men nu med nya bättre programvaran så kanske dom skulle fått till det.
Men i alla fall den mappen har jag och testade dom inställningarna först men tyvärr fungerade det inget bra så därför provade jag olika andra i listan tills jag sedan gav upp och valde att börja från 0.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



RallyQuattro skrev:



Men sen när det gäller el-gas så skiljer det rejält i inställningarna på olika spjäll, så alltså för att någon ska kunna "justera detta i ett nafs" så krävs det att han mappat en RS6 innan för annars har han ingen grundinställning att använda..



EXAKT just därför jag tipsar om att ev byta vridpottarna på spjällen.

Golfägare i staterna monterar mercaspjäll med överflyttad golf vridpot, det fungerar enligt vad jag läst klockrent.
Ingen ommappning behövs.



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Javisst men har du någon MaxxEcu mapp på en RS6 motor med Golf spjäll?
Som är max 1 år gammal = då nya el-gas programvaran kom.

För annars hjälper ju inte det mig, så ingen ide att tipsa om andra spjäll till min Rs6 motor då det ändå inte finns inställningar för dessa, utan låt mig få RS6 grejorna att fungera istället thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kanske kan vara värt att kontakta andra mappare då det finns ju garanterat flera.

Men kan du få den att fungera dugligt på tomgång, fullgas och någon del där mellan, så duger det för utprovning innan mappning.

Mapparen kommer troligen ändå "tömma" boxen och börja från noll när han startar sitt arbete. Så har de flesta skickliga mappare jag jobbat med gjort när det inte handlar om en ytterst liten finjustering möjligen

Därför är det ofta bra att ha bestämt redan från början vem som ska mappa och samtala med denna vad som är önskvärt.

Tex i mitt fall så tyckte Tony att jag skulle köra Volvo eller bmw pedal plus cheva LS spjäll till mitt emu då han har färdiga inställningar för dessa och ungefär rätt med motorstorlek och han har färdiga inställningar och han vet att det fungerar bra med kompressor

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Hmm, alltså att tömma och börja på 0 låter mer som att mapparen vill ha fler timmar att tjäna pengar på ?

Visst om han ser att allt är helt galet inställt så kan det gå snabbare att börja från 0 men annars så gör ju detta bara att det kommer ta mycket längre tid och då bli dyrare...
Om det nu inte är en standard bil där han har färdig egen bra mapp att utgå ifrån som han istället lägger in.

Men nu är det ju dessutom tusen grejer som jag ställt in, tex. alla tryck och temp givare så dom arbetar rätt, sen tabell för PWM styrda fläktar osv... och detta har ju ingen mappare färdigt för min motor.

Men visst att kopiera in en egen tänd mapp som han tycker passar bättre att utgå ifrån kan jag förstå, men jag skulle inte betala ett öre extra om någon nollade boxen för att lägga in en massa saker själv som redan är klart..

Nu är det först Bollnert som får hjälpa till på gatan, sedan kommer den sättas upp i nav dyno kanske i vår hos samma firma som mappat den andra Rs6 motorn.
Framtids plan är att sätta upp motorn i bromsbänk hos motortjänst, han har dock inte jobbat med MaxxEcu så han blir nog glad att ha något färdigt körbart att utgå ifrån och bara fin lira allt.

I ditt fall så är ju allt special, min är ju mer standard så jag tycker det är bättre att hålla det som går original så långt det fungerar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Lycka till!

Ett tips iaf är att ha 'noll' dutycycle på tomgångsregleringen för önskad tomgång med varm motor och ac avslagen.
Då är den inte med och konstrar sig i onödan utan bara ökar vid tomgångsdipp och minskar vid behov, mao kan man eventuellt slippa korrigera för att ac'n startar, det sker automatiskt.
Bara P.I.D loopen reagerar nog snabbt


Jag har inte ännu lagt någon tid på tomgångsregleringen.
Så här ser den ut nu, frågan är om den tabellen ska nollas helt nu medans jag håller på?





Laddar jag in en grund mapp från Audi V6 2.7 biturbo så har dom lagt in en hel del där.
Men jag har inte någon AC på bilen så just det behöver jag inte bry mig om.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skulle du själv vilja lämna motorgaranti på någon annans programvara

Det finns ju i de flesta sprut idag nästan oändligt med möjliga kompenseringar. En amatör använder inte dessa, en självutnämnd expert försöker nog men med risk att man tänker tokigt som kan göra att det bråkar vid vissa tillfällen. Ju fler funktioner man använder desto större sannolikhet att det bråkar.

Dessa tar nog alla mappare med koll bort å gör egna.
Kalibrering för givare etc låter man nog va om det verkar stämma.
Kalibrering av tändläge och var givare etc vill man nog göra själv.

Att det handlar om att mäska timmar gäller inte dem seriösa jag nämner, men säkerligen andra mindre seriösa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3192



knotan skrev:
Skulle du själv vilja lämna motorgaranti på någon annans programvara

Det finns ju i de flesta sprut idag nästan oändligt med möjliga kompenseringar. En amatör använder inte dessa, en självutnämnd expert försöker nog men med risk att man tänker tokigt som kan göra att det bråkar vid vissa tillfällen. Ju fler funktioner man använder desto större sannolikhet att det bråkar.

Dessa tar nog alla mappare med koll bort å gör egna.
Kalibrering för givare etc låter man nog va om det verkar stämma.
Kalibrering av tändläge och var givare etc vill man nog göra själv.

Att det handlar om att mäska timmar gäller inte dem seriösa jag nämner, men säkerligen andra mindre seriösa


Finns de nån mappare som lämnar motorgaranti? Äre inte lite som at "thats racing,trpkigt att dim maskin inte höll ihop"

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Har väl aldrig funnits garanti på trimgrejer?
kanske mot rent fabriktionsfel, men sen är man nog rökt.

Kan inte svara på hur det ska vara inställt i maxecu, jag höll på i dta med det där åt en polare och fick det att lira ganska bra.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Motorgaranti är ju såklart att ta i.
Men om motorer börjar spika sönder eller smälta titt som tätt så är Det klart att inte Mapparen får något vidare bra rykte.
Därför är det ju självbevarelsedrift att som seriös tuner inte släppa igenom mappningar som man inte själv gjort eller känner sig säker på.

Jag vet att så är långt ifrån fallet många gånger i Sverige tyvär. Finns många aktörer men ganska få seriösa/duktiga

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



man kan dra dem snabbt över en kam.
de som mappar den klar enligt dem på 5-6timmar är slarvrar.
för att mappa kallstart och stadskörning behöver de flera dagar på sig.
Om inte motorn redan går snyggt vill säga.

Det är ju låglast och dellast som är den svåra biten och som tar tid.
fullbelastning räcker det några få pull så är man framme.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Kadett4wd skrev:
man kan dra dem snabbt över en kam.
de som mappar den klar enligt dem på 5-6timmar är slarvrar.
för att mappa kallstart och stadskörning behöver de flera dagar på sig.
Om inte motorn redan går snyggt vill säga.

Det är ju låglast och dellast som är den svåra biten och som tar tid.
fullbelastning räcker det några få pull så är man framme.

Kan inte annant än hålla med thumbs up

Hjälper en rallyförare med el/ insprutning i hans rallybilar diverse olika Kit car bilar
Liknande denna https://www.youtube.com/watch?v=dj1IRpwdyjU

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



när jag läser här om att få till

rätta karaktären, rätta känslan i pedalen osv och att det tar mycket tid.

vad är det då som tar tid?

och vad är det då man pillar med?


som jag har fattat, PIDarna är typ tip-in och tip-out... --> dämpning av pedalrörelse till spjällrörelse..

när jag läser på maxx sida så visas det ju bara en graf över reglerbarhet och hur dom inställningarna
ger bra reglerbarhet..

då skulle jag vilja vända på skiten ....

vad är det som tar tid?

att få bra reglerbarhet eller bra körbarhet?

dålig reglerbarhet ger ju såklart dålig körbarhet, men det är två olika problem



om man pratar lutning på pedalmappen som en del av körbarhetsproblemen,
så är det ju där även andra mappningsparametrar som spelar inn, och på en turbomotor iaf
också laddtrycksregleringen. speciellt om detta nu är ett styrsystem som inte jobbar efter momentmodell
utan MAP/spjälläget.

nu vet inte jag hur maxx fungerar, men antar att det finns en tabell för spjälläge vs pedalläge?
enbart i den ligger största biten av körbarheten.

som ett startskott vore det inte en ide att börja med en linjär pedalmapp,
ställa in reglerbarheten, och sedan leta reda på en pedalmapp som ger bra körbarhet, och i det fallet
det går att få till, så är det i låga öppningsområdet utan någon påverkning av laddtrycksregleringen


för att få bra reglerbarhet så finns det nog tjoka böcker om PID reglering som borde läsas,
men det är inte givet att trots det förstå innehållet.

sedan borde det även finnas en pid motorkaraktär som funkar och går att jobba med tills motorn/körbarheten är färdigt mappad.

en laddtrycksreglering som överskjuter, och med för lite dämpning, blir ju en mardröm att åka med
om pedalen är för slö, om ni fattar vad jag menar.

det finns en mansalder med tid förbrukat hos biltillverkare för att ta fram skit som skulle lösas
med att byta elspjäll mot wire och sätta dit en slö turboladdare..

sen tror jag at en v8 bil med hockeypuckar till motorkuddar, manuell och 2 skivig sinter kanske inte är inom
ramen av vad tip-in / tip-out kan åtgärda.

ingen kritik åt dig Martin, men du tycker om att lista upp problemen, vore roligare här att tolka körbarhetsloggar och försöka komma åt problemen på ett objektivt sätt

_________________
Truls Herland
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jo jag instämmer man måste ju börja med en linjär pedal /spjäll kurva, mappar bilen på traditionellt vis på grundladd, sedan börjar jobba med laddtryck styrning,och övriga kompenseringar, sedan lär man nog börja med att justera antispinn och karaktär på pedal/spjäll sist, sedan är det nog ganska många timmar till ute i trafik som gäller.

En normal mappning utan spjäll för en ren banbil utan krusiduller öht är typ en arbetsdag.
Med spjäll går det nog på ungefär samma tid.
Ju mer funktioner man lägger till plus lite "inkörning" av en nybyggd maskin så kan man nog lätt dubbla det.

Med ytterligare lite laddtryck via pedal i trafik och antispinn så får man nog lägga till ytterligare ett par dagar med körning (inte 8 timmars dagar såklart men några vändor till och från samt tid för kallstarter osv)

En vecka får man nog räkna med att en sådan här mappning tar förutsatt att det mesta fungerar bra rent mekaniskt osv


Tony tyckte ju att jag tex skulle ha dubbla elektroniska spjäll ett för insuget och ett enbart för styrning av kompressortrycket.

Jag vet ju att det är säkert 4-5 dagar i bänken närmaste året bara med vajer spjäll och simplaste antispinn på det några timmar på bråvalla.

Med dubbla spjäll sa jag att det måste ju bli säkert 3 ggr så mycket arbete minst, då bara skrattade han åt mig, men sa att den kommer bli mycket mer lättkörd och lätthanterbar


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Problemet är att få PID värdena rätt, alltså det går inte att bara välja linjärt och sedan är det klart, utan för att få detta linjärt och med rätt hastighet så måste man få till det med rätt siffror på varje bokstav av P,I,D
Och dessa går från 0-2000 + 2 decimaler
Nu tror jag dock inte decimalerna kommer behövas, men räknar vi då bara på 0-2000 så blir det:
2001*2001*2001 = över 8 miljarder kombinationer

Men funkar inte det över hela registret som det inte gjorde för Bollnert på hans S3 så kan du nu lägga till ytterligare en PID reglering (dual gain nedan) som går från 0-X pedal rörelse, på bilden är detta nu valt 12% alltså från att gasspjället är stängt tills den är 12% öppen så är det dom PID värdena under det och över 12% spjälläge så går den tillbaka till huvudregleringen av PID

Exempel värden vad som går att ställa in:


Så alltså du har över 8 miljarder kombinationer vid tomgång + ytterligare 8 miljarder på resten av spjäll rörelsen.
och får man ändå inte till det så har du även deadband och hysteresis att justera, + pid gain multiplier och pid speed.

DEADBAND
When the position error is below this value (the throttle is close to the target) the control duty is held constant. Used to avoid "hunting" close to the target. Set to 0, if minor hunting can't be tuned away in other ways, add 0.1 or a very low amount of deadband value.

HYSTERESIS
Specifies how much duty to change to make the motor change direction.
Used to compensate for internal friction and to speed up small changes at very low throttle openings.
Set to where small changes in throttle direction are direct, but without overshoot or oscillation.
For E-throttle control, 0.4-0.8% is usually good. When set correctly a small "fluttering" sound can be heard at some low throttle positions, but no actual movement of the throttle happens.




Nu måste man dock inte hitta rätt i blindo på PID värdena utan man får testa sig fram, här är lite hjälp hur man gör och vad PID står för:




Så detta måste man få till innan du ens överväger att starta bilen och sedan fin justera innan du ens överväger att gasa och börja med laddtrycks styrning osv..


PS, hockeypuckarna är ju utbytta mot polyuretan fästen, har du missat det

Så, tycker ni fortfarande det verkar lätt och enkelt att få till?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



En fråga till då.

Det verkar som att det som gör e-gasen komplicerad är diverse cloosed loop processer för regleringe, kompensering för olika lastfall etc.

Varför skiljer sig detta när man använder egas, från när man har ett snöre till gaspedalen? Varför gör man inte bara en lägesmappning av pedalen och sedan allt annat "som vanligt"?

Det som gör egasen komplicerad verkar man behöva ta hand om ändå?

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Liknar mer rederiet, drama drama. Jag är inne helt på knotans utlägg och även hur Tony resonerar. Jag hade liknande diskussioner med honom och han är makalöst duktig.

Jag har varit hos några olika mappare, alltid varit problem om dit och datt. För vassa kammar, för stor turbo, för liten motor, för stora spridare. Bara massa gnäll och problem.

Ringde Tony, kom hit va svaret vid given tid. 2v senare var bilen färdig med utlåtandet med normal ton "den är klar" där av min fråga. Vad är fel? Inget, går som ett skott!

Handlar det om att man vill göra allt själv så visst. Då kan vi nog avhandla 10 sidor till här med läsar succén. Men personligen väljer jag lämna bort en mappning för oftast besitter de rätt kompetens för att inte skotta en motor.

Har varit hos 3 stora aktörer + Tony. Kommer aldrig välja någon annan.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 360, 361, 362 ... 501, 502, 503   >>
92 besök idag (2500194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande