Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 373, 374, 375 ... 501, 502, 503   >>
572 besök idag (2501975 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
super7 skrev:
Vad visar denna bild?

På bilden innan så har du info ruta till vänster med vilka värden som är i det fältet med färger, så mittersta där det står IAT trim, lost sync osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Det finns inte nån funktion i Maxxecu som gör att man kan
spara en skopeview över trigg signalerna.

Så här ser Motec ut




När man öppnar upp den i programmet så kan man ändra upplösning etc...
och utifrån mönstret man ser så väljer man vilken trigg inställning


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jodå dessa finns som jag hade på förra sidan när jag pratade om problemen med vev triggern:
Detta är loggat vid 200 rpm





Där kan man välja hur många, antal ms, vad som ska loggas osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Så den gröna hackiga linjen är Home Counter? vevaxel eller kam trigg?
den synkas ju inte med jämna mellanrum....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



super7 skrev:
Vad visar denna bild?



same same typ

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
super7 skrev:
Så den gröna hackiga linjen är Home Counter? vevaxel eller kam trigg?
den synkas ju inte med jämna mellanrum....


Det är "Home position % " och vad jag ser så gick den upp och ner i takt med att motorn tände till.

Men när motorn går så är linjen rak. thumbs up



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Här en närbild på när den tänder men inte gick igång fast denna från i november, minns inte varför den strulade då?
Men här ser du att Home position % i mitten fältet i grönt går upp varje gång den dör och lägger sig sedan nere när den tänder.
gult i övre rutan är rpm som du kan jämföra den mittre gröna emot.





Och här en bild på när motorn fungerar och står och går lugnt på tomgång.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Så motorn går och ni letar fel som inte finns längre? *suck*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Så motorn går och ni letar fel som inte finns längre? *suck*

Som vanligt någon som inte läser och hänger med, men ändå måste spy ur sig något skit snack

OM DU LÄSER PÅ FÖREGÅENDE SIDA SÅ SKREV JAG DETTA:

"Men vad problemet var kommer komma, ska fixa skärmdump där ni får försöka hitta felet"

Jag har även skrivit datum vid bilder o i inlägg tex. 12/9 sen 13/9 osv. alltså detta var för några månader sedan..

SÅ JA felet är löst men ni ska få gissa vad felet var och det är några som håller på och gissar om du inte märkt det?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



9 fall av 10 är det synkproblem....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Jag gissar på att husmusen gnagt av någon kabel!

Den där jävla Jerry.....


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Okej.

Men tillbaka till 17/9 när jag återvände till garaget för nya test.

Men vad händer då när jag slår på bränslepumpen, jo min analoga bränsletrycksmätare som sitter på regulatorn börjar läcka glycerin? har fungerat bra i några år men nu börjar den läcka

Provade att släppa på trycket med gummi ploppen ovanpå men det hjälpte inte.



Men jag hade en ny oanvänd liggande i kartong, en annan modell köpt från H2M för över 2 år sedan.

Men va fan den läckte redan vid första testet och den läckte mycket..
Hade 2st av denna köpta för 500kr från H2M, synd man inte testat denna skit tidigare, lite sent nu att reklamera dom thumbs down

Den till vänster nedan är den nya som också läckte och ni ser hur mycket den läckte ur sig på första testet:
Och då har jag ändå bara 3 bars bränsletryck.




Så fick bli en plugg istället i hålet.

OBS detta var inte felet till varför motorn inte ville starta..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tyvär är det typ standard att dessa mätare läcker. Och även så med dyrare industri mätare. Dem måste nästan vara placerade i rätt riktning exakt hela tiden.

Clycerinet har dock inget med mätningen eller trycket att göra, utan är enbart till för att dämpa nålen. Ibland vid vissa tryck kan det bli att nålen vibrerar och då kan bli lite svårare att läsa av exakt.

Men oftast går det lika bra utan. Du tittar ju igentligen bara på mätaren just när du ställer in trycket, och vid eventuell felsökning. Och om nålen vibrerar lite då, har kanske inte väldigt stor betydelse

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jo precis, är bara för felsökning och inställning.
Men då den läcker utav bränsletrycket så finns det väl risk att bränsle tränger igenom och läcker ut via mätaren?
Så dessa mätare är väl bara att kasta?


Så bättre att ta bort den, kör ju ändå med tryckgivare kopplat till mitt MaxxEcu så jag ser ändå vad bränsletrycket är.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag skickade en logg och en massa frågor till Maxxtuning.

Han svarade på mina frågor men han bara med en snabb koll i loggen och svarade lite snabbt detta:
Man ser på loggen att den försöker och börjar hosta igång, kanske går runt på någon cylinder och sen tappar den, kontrollera din inkoppling av tändspolarna, verifiera korrekt tändföljd.
Loggen säger också att den knappt får något bränsle.


Tändföljd och spolar var korrekt så provade med att öka på bränsle mer och mer, men allt som hände var att den varvade lite högre för varje gång den tände.

Här dragit upp bränslemängden till max.




Provade även att välja mindre spridare än vad jag har för att få in ännu med soppa.

Här på denna logg ser man att den varvade upp till 2300 rpm och sedan dog igen.





Så då provade vi startgas och på det gick den, men så fort du slutade spruta startgas så dog den igen (tyvärr loggade jag inte detta)

Så satte mig ned och kollade loggen, visste inte om något fel gick att se och jag hade ingen erfarenhet av att läsa loggar.
Men jag upptäckte då något konstigt vilket visade sig vara felet, så kan ni hitta det också med hjälp av alla dessa ledtrådar ni nu fått ?
(känns som lite för lätt gåta nu men men )

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Dåligt med ström på batteriet

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Babbe skrev:
Dåligt med ström på batteriet


Då borde den ju inte orka tända 12 gånger på raken som jag visat bild på, sen eftersom den går på startgas som jag skrev så borde den ju fortsätta att gå efter jag slutat spruta in startgasen?

Så varför tänder den lätt och även går på startgas?
Bränsle trycket är bra, så något måste ju orsaka något fel?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Är det något med Throttle / TPS. ?

_________________
Göran Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skulle tex kunna vara felaktigt inställd tps/värde eller map, som aktiverar overrun fuelcut så fort motorn får lite varv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



+1 på map thumbs up

_________________
Robin Sarén
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Ja MAPsensorn verkar ju vara död i den där sista loggbilden?
Annars hade jag tänkt säga att spridarna havererat

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 373, 374, 375 ... 501, 502, 503   >>
572 besök idag (2501975 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande